Höstföräldrar 2014 del 2.

Tror ni inte jag vaknade med halsont, illamående och helt slut i kroppen. :cautious:
Börjar få en massa slem i halsen med, skit också :arghh:

Bastian verkar må bra iaf

Jag har börjat stressa över maten igen. När brukar de små egentligen börja äta själva (om man inte kör blw)? Hur gör man för att få barn som inte är matintresserade att äta större mängder själva och inte bara lite plock? Jag vill verkligen inte att hon ska dippa mer i tillväxtkurvorna, nu när vi äntligen fått ordning på det där.

Så här äter H:
Frukost: stor portion gröt (200 g) plus lite plock, ex smörgåsrån med leverpastej
Mellanmål fm: inget, hon vill inte ha
Lunch: en burk 8-månaderspuré med en tsk rapsolja tillsatt, lite fruktpuré eller något att plocka med (ex majskrokar, ärtor, blåbär, äppelklyftor, kvartade köttbullar)
Mellanmål em: 200 ml ersättning eller en stor klämmis
Middag: som lunch, lite mer plockmat
Kvällsmål (vid 19-tiden): 100-200 ml ersättning

Jag har börjat stressa över maten igen. När brukar de små egentligen börja äta själva (om man inte kör blw)? Hur gör man för att få barn som inte är matintresserade att äta större mängder själva och inte bara lite plock? Jag vill verkligen inte att hon ska dippa mer i tillväxtkurvorna, nu när vi äntligen fått ordning på det där.

Så här äter H:
Frukost: stor portion gröt (200 g) plus lite plock, ex smörgåsrån med leverpastej
Mellanmål fm: inget, hon vill inte ha
Lunch: en burk 8-månaderspuré med en tsk rapsolja tillsatt, lite fruktpuré eller något att plocka med (ex majskrokar, ärtor, blåbär, äppelklyftor, kvartade köttbullar)
Mellanmål em: 200 ml ersättning eller en stor klämmis
Middag: som lunch, lite mer plockmat
Kvällsmål (vid 19-tiden): 100-200 ml ersättning
Hur gammal är H nu?
Min kompis son äter fortfarande inte själv och han är 14 mån.

Jag tycker H verkar äta ganska bra ändå faktiskt :)

Bastian äter såhär :
05:30 ersättning 210ml

8:30 frukost, en rostad macka utan pålägg (vill inte ha) och en halv portion gröt.

12:00 lunch brukar bli vad vi äter (idag blir det lax och couscous tex) ska jag jämföra med mängden i en barnmatsburk så är det mer än en liten burk men mindre än en stor.

15:00 mellis 15 bär eller en klämmis om vi inte har några mogna bär i trädgården.

17:30 ersättning 150ml (ska börja byta ut mot kvällsmat om några veckor)

18:30 ersättning 210ml

@hvala
Jag tycker hon äter mycket!
Jag har aldrig fått i Iris en hel burk mat. Hon äter heller inget mellanmål på fm utan plockar bara lite till frukost och dricker sen 200 ml välling vid 8.
Iris rör på sig hela tiden och är under sin viktkurva. Det ända som är väsentligt är hur hon ser ut i kroppen :) Ser hon inte undernärd ut är det bara att slappna av och tuta och köra!

@hvala jag tucker det låter som mycket mat faktiskt! Däremot kanske lite lite erättning?
Jag är glad för BLW av flera anledningar, en är att jag inte riktigt kan mäta mängden och därför inte stressar upp mig.
Kan du ge henne mer fet mat? Tex avokado, lax, mer olja i maten?
Edith är ett kolhydratsbarn och äter gärna mångder med potatis/pasta men bara lite kött (och bara äta banan och omelett om hon fick välja :cautious:)
Vad föredrar H? Jag hade gett mycket av det hon gillar för att trigga matlust och sen ge lite av nya saker/det hon inte är lika förtjust i.
Edith äter själv med sked men föredrar att äta med händerna. Har H fått testa att äta barnmatsburk med sked? Kanske kan göra det lite roligt så hon äter bättre?
Annars är mitt tips att ge "mat i farten" om Edith inte har ro att sitta och äta ger jag en klämmis/banan annat mjukt bär hon tex leker eller står i duschen :laugh:

@TeamLundVer @Imnir @Cocos
Jag var nog otydlig. Hon äter bra mängder nu. Men det är för att hon matas och för att vi trugar i henne så mycket vi bara kan. Jag vill att hon ska äta mer själv och framför allt att hon ska äta mat i bitar istället för puré och slät gröt. Men jag är rädd att vi inte kommer få i henne så mycket som hon behöver om hon får äta själv. Hon gillar att äta själv men det går inte i mycket alls. Hon tröttnar på att äta innan magen blir full.

Lägger till: hon blir lätt hård i magen så allt med banan går bort och vi är försiktiga med majs. Det hon äter allra bäst av är blåbär och hallon men det kan hon ju inte leva på. Leverpastej är annars en hit, det äter hon gärna. Hon blir 11 månader på torsdag.

Lägger till: hon blir lätt hård i magen så allt med banan går bort och vi är försiktiga med majs. Det hon äter allra bäst av är blåbär och hallon men det kan hon ju inte leva på. Leverpastej är annars en hit, det äter hon gärna. Hon blir 11 månader på torsdag.
Fast just när det gäller att äta själv så är det väldigt ovanligt att barn under ett kan äta så mkt att de livnär sig på det. Bastian får ju som sagt oftast bär som mellis så om hon är intresserad av det kan du byta ut mellisen :)
Annars äter han mkt själv med gaffel. Fiskbullar är en favorit precis som korv stroganoff.

Gällande det här med att äta själva, vi får fortfarande mata vår fyraåring ibland om vi ska få i honom någon mat:meh: Så räkna inte med att hon ska äta själv. Det är inte säkert hon har tid/lust/ork till att få i sig tillräckligt. Tycker hon äter bra och dippar hon inte så grunna inte så mycket. Hon äter mycket mer än min 11 månaders, men hon har å andra sidan en del att ta av:o:D.
Alice äter 250ml välling till frukost
Fruktklämmis eller frukt till mellanmål om det hinns med mellan sovpassen.
ca 4 iskuber till lunch. Beror lite på om hon äter själv eller om jag petar i henne. Får i henne mer om jag matar.
frukt, bulle, lite kex eller pannkakor till mellanmål
kvällsmat samma som vi äter. Beroende på konsistens och plockvänlighet äter hon själv med händerna.
Kvällsvälling 250ml
Natten 200ml välling

Igår och idag har hon övat som tusan på att stå själv. Hon lyckades även resa sig direkt från marken en gång. Snart springer hon nog runt:)

Här kör vi enbart ersättning just nu. Tror skrutten fått i sig totalt 600ml idag :(

Självklart fick han eländet han också så han hostar slem, är hes, verkar ha ont i halsen och sover just nu sittandes rätt upp i vagnen för att kunna andas.

Men stackars Bastian! Hoppas han kryar på sig snart, och du med. @TeamLundVer

Här har vi varit inne på en återkoll med vikten. Hon väger nu, vid 10 månader idag, 12,845 och var 75 lång. Stor tjej! Hon är så himla rolig nu, vinkar, babblar på och har sig. Hon har inte börjat gå än, trodde hon skulle göra det, men efter några försök och rejäla vurpor med näsblod så har hon blivit avvaktande och det är lika bra det, ingen brådska. :)

@Emor natten till igår var ingen höjdare. Han vaknade en gång var tjugonde minut tills klockan var två, därefter var femte minut :( givetvis var mannen iväg igår också och kom inte hem förrän åtta :meh:

Inatt har mannen haft honom och även om slemmet verkar värre än någonsin, det hörs när han andas hur tungt det är, så verkar Bastian piggare iaf så vi håller tummarna. Funderar på att ta en tripp inom vc ändå nu på morgonen för att höra vad de säger.

Vilken stor tjej hon är Ava! @Emor
H blir 11 mån imorgon och väger 8300 g så hon är i en helt annan viktklass :D

Ja lite skillnad är det på dom. Du har lite mindre att släpa på :D såg tidigare det du skrivit om hur mycket H äter. Och hon verkar få i sig mer än vad Ava får i sig. Spännande det där. :)

Ja lite skillnad är det på dom. Du har lite mindre att släpa på :D såg tidigare det du skrivit om hur mycket H äter. Och hon verkar få i sig mer än vad Ava får i sig. Spännande det där. :)
Det är väl som med oss vuxna. Person A kan sitta och vräka i sig både det ena och det andra utan att gå upp i vikt och person B går upp i vikt bara av att titta på när A äter.

Jag e int bitter..

Det är väl som med oss vuxna. Person A kan sitta och vräka i sig både det ena och det andra utan att gå upp i vikt och person B går upp i vikt bara av att titta på när A äter.

Jag e int bitter..
Du menar att det är genernas fel att min unge rullar fram? ;) /Bitter person B

Du menar att det är genernas fel att min unge rullar fram? ;) /Bitter person B
Inte säker på att det är gener eller om det kanske blir vid vissa kombinationer (kan innebär om genetik). Min pappa är supersmal så är det generna så surar jag lite till efterson jag fått just de generna från fel sida. Hans babykinder har jag dock fått :(

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 254
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat