Höstföräldrar 2014 del 2.

Förresten, har börjat fundera lite kring vinterjacka och overall till lilleman. Just nu kör vi på tjock kofta och väst i storlek 74 (allt annat i 80 dock) Overallen kommer behövas åtminstone i januari och framåt. Han blir 1 i början på december och ligger strax över medel i längd. Vilka storlekar bör jag köpa? :confused:

Ska på loppis idag och hoppas kunna göra några fynd :p
Sonen var 80cm och 11,5kg när han var ett år. 86cm och 12,7kg när han var ett och ett halvt. Han är född i augusti så du får korrigera månaderna för din lilla. Hans andra vinter när han var 1-1,5 år hade han en overall i stl 92 från Everest. Han gick inte på dagis den vintern så vi hade inga större krav på overall.

Ska du vara hemma med din lilla behöver du egentligen bara ha en overall som passar honom. Du märker om han fryser och kan sätta på underställ eller ta på en fleece eller gå in. Då funkar egentligen vilken overall som helst. Kappahls Kaxs har fått bra recensioner många år i rad. Lindex har också fått bra.

Ska barnet gå på dagis så skulle jag satsa på en overall med sittdyna i rumpan. Finns i reima, ticnet to heaven och några av didrikssons äldre modeller. Så små barn blir ofta sittande i snön och kalla i rumpan.

Jag skulle köpt en 86 om det var min son.

Mvh Miks

Sonen var 80cm och 11,5kg när han var ett år. 86cm och 12,7kg när han var ett och ett halvt. Han är född i augusti så du får korrigera månaderna för din lilla. Hans andra vinter när han var 1-1,5 år hade han en overall i stl 92 från Everest. Han gick inte på dagis den vintern så vi hade inga större krav på overall.

Ska du vara hemma med din lilla behöver du egentligen bara ha en overall som passar honom. Du märker om han fryser och kan sätta på underställ eller ta på en fleece eller gå in. Då funkar egentligen vilken overall som helst. Kappahls Kaxs har fått bra recensioner många år i rad. Lindex har också fått bra.

Ska barnet gå på dagis så skulle jag satsa på en overall med sittdyna i rumpan. Finns i reima, ticnet to heaven och några av didrikssons äldre modeller. Så små barn blir ofta sittande i snön och kalla i rumpan.

Jag skulle köpt en 86 om det var min son.

Mvh Miks
@TeamLundVer Tillägg, jag skulle inte köpa en begagnad overall om det inte var från ett premiummärke. De overallerna i medium och budgetklasserna klarar inte många vintrar med slask, torkskåp och tvättmaskin.

Reima, Ticket to heaven, Isbjörn of Sweden (fd Nanook) tillhör premiummärken.

Vi har haft Isbjörn of Sweden de senaste åren och slitit ordentligt på dem och de ser och fungerar på samma sätt som nya! Sonen har aldrig blivit blöt i en overall från isbjörn och då har jag fler gånger än en ställt honom i duschen med overallen på för att skölja av lerslasket när han kommit in. På med luvan och duscha av all lera :up:

Mvh Miks

Nu har vi en ettåring här hemma :heart Igår var det kalas "för de närmsta" - 22 vuxna och 7 barn, och då var det bara familj och släkt. H är en social tjej så hon älskade det och hon fick så fina presenter.

Mindre roligt är att hon spräckte trumhinnan på flyget hem från Kroatien lördag kväll och nu ska gå på penicillin i en vecka. Det är tortyr att tvinga i henne det men vi måste ju :( Det blev en tråkig avslutning på vår sköna semestervecka.

Hur går det för era små? Här tränas det för fullt på att gå. Hon vill inte gärna släppa handen, men om vi sätter oss med en liten bit emellan oss så går hon själv. Annars tar hon ett resolut grepp om min hand och drar iväg mig dit hon vill gå:D.
Ecandet fick helt plötsligt ett uppsving och vissa dagar är hon nästan helt blöjfri:up:. Hon säger inte till, men försöker att rutinpotta henne och man märker att hon håller sig om vi är iväg. Dock vill hon inte kissa utan sin bumbo, så det är lite kämpigt när vi är på språng länge.

Hon har börjat prova på att äta med både sked och gaffel. Hjälper henne att pricka med gaffeln, sen äter hon:love:. Tycker hon äter bra och smakar av det mesta. Det var lite roligt när hon satte i sig fem sex oliver. Vilka ungar äter det liksom:p.
Hon har upptäckt att storebror får lördagsgodis, så det får han gömma, annars snor hon hans lilla påse:eek::cautious:. Tänk vad tvåan lär sig vissa saker snabbt:angel:

Åh, vad roligt med en bild uppdatering @hvala ! Jag återkommer med en när jag har ett nytaget kort på lillan. :)

Här går vi inte än dock, inte ens mellan oss, krypa går snabbare så hon är inte intresserad av promenader på egen hand. Äter som en häst gör hon, och go och glad jämt. Busfrö deluxe, som klättrar överallt och är på matbordet på nolltid om man inte passar. Hennes tripptrapp ligger ner jämt, men dom vanliga stolarna brukar det räcka att skjuta in, eller lägga ner. Kökssoffan är det däremot värre med, blir så omständigt att lägga den ner...

@TeamLundVer Tillägg, jag skulle inte köpa en begagnad overall om det inte var från ett premiummärke. De overallerna i medium och budgetklasserna klarar inte många vintrar med slask, torkskåp och tvättmaskin.

Vi har haft Isbjörn of Sweden de senaste åren och slitit ordentligt på dem och de ser och fungerar på samma sätt som nya! Sonen har aldrig blivit blöt i en overall från isbjörn och då har jag fler gånger än en ställt honom i duschen med overallen på för att skölja av lerslasket när han kommit in. På med luvan och duscha av all lera :up:

Mvh Miks
Det gör inte jag heller. Hittade en polarn och pyret jacka med avtagbar flis i stil 86. Köpte en ny Didrickson jacka i lördags i 80 som var lite tunnare och fungerar bra nu. Bara overall kvar ☺

Bastian går med sin gåvagn eller om vi håller honom i händerna. Står gör han dock hela tiden. Händer det något spännande glömmer han att hålla i sig också :p

Annars har han börjat leka riktigt mycket själv och babblar en massa samtidigt så han har mer ett syfte med lekarna nu tror jag. :)

Jag köpte Polarn o. Pyret överdragsjacka och den är helt suverän! Ungen gick ju och la sig pladask i en vattenpöl (måste ju smaka...) och vattnet bara droppade bort. Tänkte inte ha overall, vi har täckbyxor och jacka istället. Eftersom vi kör EC blir det enklare om man måste kissa ute i skogen.

Vi har hund sen i torsdags och lite orolig har jag allt varit att busfia skulle vara på hunden hela tiden, men nyhetens behag gick snabbt över och de har vant sig vid varandra. Ser lite lustigt ut när valpen glatt sitter kvar när bebis springer fram för att klappa medan han kryper undan när de stora barnen kommer (de har varit borta över helgen så han känner ju inte dem än).

Ingen rast och ro när hon är vaken, det måste hända något hela tiden. Helst ska vi sitta med och gör vi inte det så hämtar hon oss, drar i ett finger så vi verkligen följer med och så ska vi sitta där hon leker.

Just nu har jag paus (eller nåja, väntar på att IT-killen ska fixa nåt med min dator så jag kan jobba vidare) med sovande barn och valp samtidigt.

Vi klarade av det 7:e utvecklingssprånget :bump:
Jag trodde faktiskt att jag och ungen skulle dö där ett tag, utvecklingssprång i kombination med förkylning, magsjuka OCH tandsprickning gjorde att jag för första gången önskade att hon hade en närvarande pappa :meh:
Vi har varit förkylda med nån dags uppehåll i snart 5 veckor, magsjuka en sväng och förra helgen skadade jag ryggen när jag bar en tvättmaskin...
Känns rätt eländigt faktiskt! Men nog med gnäll.

Edith tog sina första steg när hon va 10 månader och 6 dagar :love:
Nu går hon en hel del men föredrar fortfarande att krypa :D
Va på BVC idag för försenad 10 månader läkarbesök och vanlig koll. Allt såg bra ut dock har hon knappt gått upp nått i vikt men det beror säkert på sjukdomarna och det måste ju börja plana ut nångång annars blir det väl en sumobebis :laugh:
En annan kul grej som hänt är att vi utökat familjen med ett gäng fiskar!
Jag och Edith är båda fascinerade och dom är så fina att titta på, kommer fram till glaset när man sitter där :)
Hunden är dock mest imponerad av fiskmaten :meh:

Vår H var nästan på dagen lika gammal som @Cocos Edith när hon tog de första stegen :) Ungefär fyra veckor senare lossnade det på allvar och nu som nybliven ettåring går hon nästan enbart. Eller springer.

Men hon är verkligen lätt att ha att göra med. Sover bra, klättrar nästan inte alls, ligger still på skötbordet och är överlag väldigt nöjd om hon får något att pilla med eller någon som pratar med henne. Det är bara maten som strular. Det är inte så kul med en unge som är ointresserad av mat och det i kombo med allergi och tendenser till att bli förstoppad av viss mat gör att jag blir stressad när det krånglar. I morse fick jag dock i henne en stor portion mannagrynsgröt kokt på havredryck (ska fasa ut vanliga gröten eftersom den är risbaserad) och vi har också upptäckt havregurt i portionsbägare. Och penicillinkuren är avslutad, äntligen.

Vår H var nästan på dagen lika gammal som @Cocos Edith när hon tog de första stegen :) Ungefär fyra veckor senare lossnade det på allvar och nu som nybliven ettåring går hon nästan enbart. Eller springer.

Men hon är verkligen lätt att ha att göra med. Sover bra, klättrar nästan inte alls, ligger still på skötbordet och är överlag väldigt nöjd om hon får något att pilla med eller någon som pratar med henne. Det är bara maten som strular. Det är inte så kul med en unge som är ointresserad av mat och det i kombo med allergi och tendenser till att bli förstoppad av viss mat gör att jag blir stressad när det krånglar. I morse fick jag dock i henne en stor portion mannagrynsgröt kokt på havredryck (ska fasa ut vanliga gröten eftersom den är risbaserad) och vi har också upptäckt havregurt i portionsbägare. Och penicillinkuren är avslutad, äntligen.

Va!? Finns det barn simningen klättrar!? :eek:
Då vill jag reklamera min klätterapa:devil:
Edith gör inte annat än att klättra, upp på pallar, på kompostgaller och framförallt ner i allt som kan tänkas va en låda, ni vet som kattungar brukar göra :laugh::love:

Jobbigt att det inte lossnar med maten :(
Men havreprodukterna som finns på marknaden nu är faktiskt väldigt goda! Jag använder mycket sånt och cocosmjölk (otippat ;)) i matlagning.
Äter hon bättre när ni är iväg nånstans?
Har nämligen märkt att Edith äter typ du belt så mycket om vi äter middag borta jämfört med hemma :grin:

Mvh Miks

Apropå overaller - jag köpte en orange overall till min unge (jäkligt bra färg - inte många som hade en sån så han syntes alltid). Han växte ur den och den hamnade hos @ameo - lla hennes fyra använde den. Det kan till och med vara så att hon gav den vidare till nån. Det kallar jag kvalité på riktigt

Apropå overaller - jag köpte en orange overall till min unge (jäkligt bra färg - inte många som hade en sån så han syntes alltid). Han växte ur den och den hamnade hos @ameo - lla hennes fyra använde den. Det kan till och med vara så att hon gav den vidare till nån. Det kallar jag kvalité på riktigt
Det är imponerande! Det är sånna overaller man vill hitta :)

Mvh Miks

@Cocos hon kommer säkert börja klättra mer när hon blir lite större men det känns inte som det kommer bli något större problem. Hon är ganska försiktig.

Ja hon äter bättre när vi är iväg. Äta hemma är supertråkigt. Det är tänder på g nu och det stör ätandet. H är sådan att matlusten går ner rätt ordentligt när hon störs av saker som språng och tandsprickning. Hennes sömn påverkas inte, tack och lov!

Sa ni något om Ediths vikt då? Uppföljning vid 12 mån?

@Cocos hon kommer säkert börja klättra mer när hon blir lite större men det känns inte som det kommer bli något större problem. Hon är ganska försiktig.

Ja hon äter bättre när vi är iväg. Äta hemma är supertråkigt. Det är tänder på g nu och det stör ätandet. H är sådan att matlusten går ner rätt ordentligt när hon störs av saker som språng och tandsprickning. Hennes sömn påverkas inte, tack och lov!

Sa ni något om Ediths vikt då? Uppföljning vid 12 mån?

Skönt att hon är försiktig!

Det är tydligen trist att äta hemma :cautious:
Edith älskar när vi har gäster, då får hon mammas mat men slipper umgås med vara mamma :D

Gillar hon klämmisar?
Jag köpte sånna där påsar man fyller själv, världens bästa grej. Jag brukar ha i lite gröt, frukt och olja. Eller favoriten morot, palsternacka och äpple :d

Min sköterska säger typ aldrig nånting.. Jag talade om för henne när Edith va liten att jag inte kommer lyssna på råd om industriprodukter, vikthets eller nått sånt så hon behöver inte göra sig besväret att ens påpeka det :devil:
Det är ingen fara på taket, hon har börjat gå, varit sjuk länge och dessutom börjat äta mindre ersättning.

Däremot ska vi tillbaka vid 12 månader för vaccinering :arghh:

Skönt att hon är försiktig!

Det är tydligen trist att äta hemma :cautious:
Edith älskar när vi har gäster, då får hon mammas mat men slipper umgås med vara mamma :D

Gillar hon klämmisar?
Jag köpte sånna där påsar man fyller själv, världens bästa grej. Jag brukar ha i lite gröt, frukt och olja. Eller favoriten morot, palsternacka och äpple :d

Min sköterska säger typ aldrig nånting.. Jag talade om för henne när Edith va liten att jag inte kommer lyssna på råd om industriprodukter, vikthets eller nått sånt så hon behöver inte göra sig besväret att ens påpeka det :devil:
Det är ingen fara på taket, hon har börjat gå, varit sjuk länge och dessutom börjat äta mindre ersättning.

Däremot ska vi tillbaka vid 12 månader för vaccinering :arghh:
Bra att du påminde mig, jag hade glömt att det är vaccinering vid 12 mån. Vi har det besöket nästa fredag.

Idag har vi varit hos allergiläkaren och pricktestet visade inget på mjölk så vi ska börja introducera mjölk i maten och se vad som händer.

Hon gillar klämmis ganska bra men hon är inte galen i det.

Skönt att du inte nojar med vikten. Det ska tydligen vara vanligt att viktkurvan planar ut när barnen börjar röra sig mer. Sen märker jag på H att tillväxten inte är linjär. Vikten/längden kan stå still ett tag och sen hoppar den upp ett steg.

Den finns kvar här fortfarande, skulle säkert kunna funka som stalloverall till nåt mer barn, men det får väl erkännas att den börjar bli lite luggsliten... (och vacker har den ju aldrig varit, men rätt praktisk!!)
Här på avkomma nummer fyra...
69320_10151120316202404_1487423999_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka