Höstföräldrar 2014 del 2.

Bra att du påminde mig, jag hade glömt att det är vaccinering vid 12 mån. Vi har det besöket nästa fredag.

Idag har vi varit hos allergiläkaren och pricktestet visade inget på mjölk så vi ska börja introducera mjölk i maten och se vad som händer.

Hon gillar klämmis ganska bra men hon är inte galen i det.

Skönt att du inte nojar med vikten. Det ska tydligen vara vanligt att viktkurvan planar ut när barnen börjar röra sig mer. Sen märker jag på H att tillväxten inte är linjär. Vikten/längden kan stå still ett tag och sen hoppar den upp ett steg.
12 mån sprutan var helt problemfri, ingen reaktion öht.

Bra att du påminde mig, jag hade glömt att det är vaccinering vid 12 mån. Vi har det besöket nästa fredag.

Idag har vi varit hos allergiläkaren och pricktestet visade inget på mjölk så vi ska börja introducera mjölk i maten och se vad som händer.

Hon gillar klämmis ganska bra men hon är inte galen i det.

Skönt att du inte nojar med vikten. Det ska tydligen vara vanligt att viktkurvan planar ut när barnen börjar röra sig mer. Sen märker jag på H att tillväxten inte är linjär. Vikten/längden kan stå still ett tag och sen hoppar den upp ett steg.

Men vad skönt att pricktestet visade att hon inte är allergisk längre!!!!
Då tipsar jag direkt om rysk yoghurt (den är väldigt fet) och blanda med nån frukt och havregryn och göra klämmis av (eller mata för den delen)
Kanske dröjer innan ni vågar ge större mängder men jag är rätt restriktiv med både mjölkprodukter och gluten så brukar bara ge några matskedar.

Edith har växt nån centimeter eller två (glömmer alltid att fråga) och hon är pigg och glad trots lång förkylning så är inte orolig för vikten alls.
Till middag åt hon 4 små potatisar och 1/3 rökt makrill :eek: och lite sallad, avslutade med 1/3 dels äpple :d så jag tror hon får i sig det hon behöver.
Jag är däremot trög på det där med mellis och har nu infört "kl 3 klämmis" det blir en stor klämmis (ca 1,5 dl) och så slipper jag ta fram mackor eller krångla med annat.

Jag hade inte ropat hej för att pricktesten inte visade på mjölkallergi. Det syns sällan där, men man gör testerna ändå. Iaf var det så för 4 år sen. Men, det kommer ni ju märka isf.

Ang overall. Jag tycker inte alls det är fel att köpa en begagnad, låna av en vän osv. Det behöver inte vara några premiummärken. Kan ärligt säga att det var först runt tre fyra år äldsta sonen började vara ute längre stunder. Ska man inte släpa ut den lilla länge pga storasyskon m.m så räcker en vanlig overall helt utmärkt. Många kanske tom mest sitter i vagn även denna vinter. Så inget dåligt samvete till de som inte har råd med det dyraste.

@orion_x vi tar inte ut något än. H ska provoceras nu med mjölk i maten för att se om vi får någon reaktion. Går det bra blir det en långsam upptrappning för att se hur mycket hon tål. Pricktestet visade på reaktion på mjölk för ett halvår sedan så vi har fått utslag med den metoden tidigare men jag vet också att det inte är hundraprocentigt.

@orion_x vi tar inte ut något än. H ska provoceras nu med mjölk i maten för att se om vi får någon reaktion. Går det bra blir det en långsam upptrappning för att se hur mycket hon tål. Pricktestet visade på reaktion på mjölk för ett halvår sedan så vi har fått utslag med den metoden tidigare men jag vet också att det inte är hundraprocentigt.
Hs läkare och lilla Cs läkare tänker verkligen olika.

Lilla Cs läkare har satt strikt förbud på mjölk fram till två års ålder. Ju striktare vi undviker mjölk desto troligare är de att allregin växer bort. Hon får heller inte äta soja och havre på grund av att hon kan utveckla allergi även mot de proteinerna.

Känns ju konstigt att rekommendationerna är så olika när det är samma kommun och typ 4km mellan klinikerna! Undrar varför det är så?

Hoppas verkligen att H tycker att nya kosten är mumsig och att det går superbra :)

Mvh Miks

Hs läkare och lilla Cs läkare tänker verkligen olika.

Lilla Cs läkare har satt strikt förbud på mjölk fram till två års ålder. Ju striktare vi undviker mjölk desto troligare är de att allregin växer bort. Hon får heller inte äta soja och havre på grund av att hon kan utveckla allergi även mot de proteinerna.

Känns ju konstigt att rekommendationerna är så olika när det är samma kommun och typ 4km mellan klinikerna! Undrar varför det är så?

Hoppas verkligen att H tycker att nya kosten är mumsig och att det går superbra :)

Mvh Miks
Ja det är jättekonstigt. Jag frågade läkaren om havre och soja nu och det var absolut inga problem att ge det. Det sa även min bvc-sköterska när vi pratade förra veckan. Men jag kommer undvika soja eftersom H har fått magknip varje gång hon fått i sig det.

Nu fick H inte i sig så mycket av mjölken i morse för hon frukostvägrade (som hon gör typ varannan dag..) men några skedar gick i och jag har inte märkt något magknip.

Ja det är verkligen olika. Vi skulle hålla uppe ett år och sen testa. Om han reagerade då skulle vi hålla uppe helt ett år till. På emil växte det bort till han fyllde två. Hoppas det kommer gå bra. Maten smakar ju så mycket bättre med vanlig grädde;).

Ikväll har Alice traskat runt en del utan att hålla i mig:banana:. Jag gick precis bakom för att hålla om hon ramlade bara.

Åkpåse till sittdel hur tänker ni andra där? Körde på fårfäll och filtar till liggdelen men han sitter vi betydligt mer oskyddat i sittdelen.

Jag hade inte ropat hej för att pricktesten inte visade på mjölkallergi. Det syns sällan där, men man gör testerna ändå. Iaf var det så för 4 år sen. Men, det kommer ni ju märka isf.

Ang overall. Jag tycker inte alls det är fel att köpa en begagnad, låna av en vän osv. Det behöver inte vara några premiummärken. Kan ärligt säga att det var först runt tre fyra år äldsta sonen började vara ute längre stunder. Ska man inte släpa ut den lilla länge pga storasyskon m.m så räcker en vanlig overall helt utmärkt. Många kanske tom mest sitter i vagn även denna vinter. Så inget dåligt samvete till de som inte har råd med det dyraste.

Skönt att du skriver så om overall. Jag hade gärna köpt en dyr fin overall men vet ju inte ens hur vintern blir.. Är det vanlig svensk vinter så handlar det ju om max 2 månader där det är lite kallare, typ -10 och då känns det onödigt att slänga ut massa pengar faktiskt :crazy:
Jag har en del ullkläder till dottern som planeras att användas som underställ, sen vanliga kläder på det och yttersta lagret blir Po.p's skaloverall med fleecefoder.
Som jag tänker köpa begagnat (har lite svårt för det där med att köpa massa nytt hela tiden)
Fryser ungen så får vi helt enkelt busa runt mera, ta med varm dricka i termos eller gå in.

Åkpåse till sittdel hur tänker ni andra där? Körde på fårfäll och filtar till liggdelen men han sitter vi betydligt mer oskyddat i sittdelen.

Jag köpte ny vagn för några månader sen och där följde det med typ ett fotskydd (har ju ingen koll på vad nått heter :D)
Som en påse man trär runt vagnen och knäpper i suffletten, den är vind och vattentålig och lite fodrad. Jag kommer köra på den och fårskinn.
Jag tänker så att bebisarna är ju ganska stora nu i vinter och vi kommer nog va ute mycket för att leka och sånt och använda vagnen mest kortare stunder så känner inget behov av åkpåse och sånt :p
Fryser dottern har jag en superhärlig ullfilt hon kan ha på sig :love:

Inser nu att det kanske är just en åkpåse jag har :laugh:
Fast har fått för mig att en åkpåse är just en påse som man trär om barnet/benen (spanade på @hvalas åkpåse förra vintern och den va liksom en påse)

Min är bara som ett lock typ..

Vi har både åkpåse (vokksi) och fotsack till vagnen. Åkpåsen används ffa när det ska sovas i vagnen, och har plockats fram då vi haft några minusgrader dagtid nu (-8 var det igår när lillan skulle sova fm ute i vagnen). I åkpåsen har hon ullkläder. På promenad har hon antingen lite mer utekläder om hon krupit runt ute, sitter på en ullfilt med en fotsack som tar vinden eller i åkpåsen om hon bara ska få hänga med på en rastningsrunda med hundarna för att slippa ett påklädningsmoment.

Vi har både åkpåse (vokksi) och fotsack till vagnen. Åkpåsen används ffa när det ska sovas i vagnen, och har plockats fram då vi haft några minusgrader dagtid nu (-8 var det igår när lillan skulle sova fm ute i vagnen). I åkpåsen har hon ullkläder. På promenad har hon antingen lite mer utekläder om hon krupit runt ute, sitter på en ullfilt med en fotsack som tar vinden eller i åkpåsen om hon bara ska få hänga med på en rastningsrunda med hundarna för att slippa ett påklädningsmoment.

Så det räcker med ullkläder (vilken tjocklek? Lager 1 eller 2?) och åkpåse?
Låter ju himla smidigt faktiskt ska jag erkänna.
Det är ju fasligt bökigt med alla kläder som ska av och på hela tiden bara för att rasta hunden i 15 min :cautious:

Vi har en åkpåse från Elodie Details som kommer användas även denna vinter. Än så länge räcker det med fotsack (det är nog en sån du har @Cocos), stickad filt och en fårskinnssittdyna.

Bastian sover i vagnen så det är framförallt pga det jag funderar. Vi har oftast inte så många minusgrader men det blåser och är rått i luften nästan hela vintern (Skåne och nära havet).

Funderar lite på om vi ska investera i en åkpåse i fårskinn som ska vara bättre när temperaturen växlar eller om vi ska lösa det på något annat, smartare sätt.

Vi har en åkpåse från Elodie Details som kommer användas även denna vinter. Än så länge räcker det med fotsack (det är nog en sån du har @Cocos), stickad filt och en fårskinnssittdyna.

Ja det låter som ett passande namn på vår påsgrej :p
Jag tycker att de åkpåse jag sett verkar så korta.. Jag skulle typ vilja ha en stooor kokong som man kunde mula ner barnet i. Åkpåsarna jag sett på stan senast idag räckte knappt till midjan på barnen.
Fast det kanske räcker iof, vad vet jag :o

Så det räcker med ullkläder (vilken tjocklek? Lager 1 eller 2?) och åkpåse?
Låter ju himla smidigt faktiskt ska jag erkänna.
Det är ju fasligt bökigt med alla kläder som ska av och på hela tiden bara för att rasta hunden i 15 min :cautious:
Jodå, det räcker fint! När hon sitter upp så brukar jag ta på någon kofta på överkroppen. Men det beror på hur vild hon är, den täcker rejält bara hon sitter hyffsat lugnt. Men ben och fötter får aldrig något extra på sig för en promenad, dom är varma och goa iaf när vi kommer in efter en runda i -20 ändå. (lager ett eller två beror på vad hon har på sig, har inte märkt någon skillnad). Vi har en Vokksi classic. Den blir dessutom en kanonbra lekdyna om man är där det är golvkallt, eller ute på picknick. Bara att knyta ihop sen.

Bastian sover i vagnen så det är framförallt pga det jag funderar. Vi har oftast inte så många minusgrader men det blåser och är rått i luften nästan hela vintern (Skåne och nära havet).

Funderar lite på om vi ska investera i en åkpåse i fårskinn som ska vara bättre när temperaturen växlar eller om vi ska lösa det på något annat, smartare sätt.

Kollade lite åkpåsar nu för jag blev så nyfiken! :o
Alltså fårskinn är ju oslagbart, men jag lägger hellre pengar på en lite billigare åkpåse och några underställ i ull.
Men då är jag iof väldigt förtjust i dotterns yllekläder och snål när det kommer till saker som rör barnvagnar och sånt :angel:
(Dock blir jag vansinnigt frestad av tanken på en åkpåse med ull :love:)

Jodå, det räcker fint! När hon sitter upp så brukar jag ta på någon kofta på överkroppen. Men det beror på hur vild hon är, den täcker rejält bara hon sitter hyffsat lugnt. Men ben och fötter får aldrig något extra på sig för en promenad, dom är varma och goa iaf när vi kommer in efter en runda i -20 ändå. (lager ett eller två beror på vad hon har på sig, har inte märkt någon skillnad). Vi har en Vokksi classic. Den blir dessutom en kanonbra lekdyna om man är där det är golvkallt, eller ute på picknick. Bara att knyta ihop sen.

Jag börjar nog bli övertalad att köpa en sån där påse iaf :laugh:
Edith sitter gärna framåtlutad i vagnen och spanar så hon får ju ta en del blåst, men en skaljacka på ullkläderna tror jag räcker långt. Det är ju trots allt inga vargavintrar i Sthlm (det där är dumt av mig att skriva, komme säkert bli -30 i vinter bara för det :grin:)
Ediths lager 1 består av ganska tunna yllekläder så jag behöver nog klä på nått mer. Men bara att slippa dra på lager 2, jacka, tossor, byxor gör stor skillnad.
Hon sover alltid i vagnen på dagen när vi promenerar hunden och då är vi ute 1-2 timmar så jag inser nu att vi nog behöver en åkpåse :D

Måste bara skriva ett allmänna inlägg!
Jag är ju aktiv här i perioder men slås under varje aktiv period hur kul jag faktiskt tycker det är med den här tråden!
Blir alltid på väldigt bra humör när jag har aviseringar där det står "XX har svarat i tråden höstföräldrar 2014 del 2"

Tänk att vi har suttit här och snick snackat i över ett år om våra graviditeter, bebisar och lite annat smått och gott!

Cocosnöten känner nästan för att dansa lite nästintill euforiskt och larvigt men ryggskottet hindrar..

Nu ska jag sova innan jag blir allt för till mig!

Och jag borde inte ha övertalat min läkare att skriva ut hostmedicin med morfin, blir så uppe i varv och nästan lite väl glad av det :o
(Är ju dessutom allergisk men klarar tydligen små doser nu :banana:)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka