Höstföräldrar 2014 del 2.

Ja lite skillnad är det på dom. Du har lite mindre att släpa på :D såg tidigare det du skrivit om hur mycket H äter. Och hon verkar få i sig mer än vad Ava får i sig. Spännande det där. :)
Jo men det jag skrev är vad hon äter nu. Som vi har kämpat med att få i henne mat och öka portionerna! Hon säger inte till förrän hon är utsvulten och skulle nog nöja sig med hälften av vad hon äter om vi inte trugade så mycket. Och så fort det blir tandsprickning eller utvecklingssprång så minskar portionerna drastiskt, så det går väldigt mycket upp och ner.

Vi har för övrigt rätt små barn i släkten. H är både längre och tyngre än mina syskonbarn vid samma ålder.

Jo men det jag skrev är vad hon äter nu. Som vi har kämpat med att få i henne mat och öka portionerna! Hon säger inte till förrän hon är utsvulten och skulle nog nöja sig med hälften av vad hon äter om vi inte trugade så mycket. Och så fort det blir tandsprickning eller utvecklingssprång så minskar portionerna drastiskt, så det går väldigt mycket upp och ner.

Vi har för övrigt rätt små barn i släkten. H är både längre och tyngre än mina syskonbarn vid samma ålder.

Jo jag läste det. Ni kämpar på bra, måste vara jobbigt att vara så orolig över maten. Jag har ju inte riktigt dom problemen, snarare tvärt om, att det tar emot att tillsätts fett t ex till en unge som är för tung osv.

Här är vi rätt stora, både jag och maken var stora, några syskonbarn eller så finns inte, våra barn är först ut på båda sidorna, ffa nu när brorsan dog. Min lillasyster är ju värsta sladdisen och bara 6 år äldre än min äldsta...

Jag är glad att jag kan amma fortfarande för när det är strulperioder med maten så får hon i alla fall i sig mjölken. Just nu går maten bra, hon äter när vi äter + extra mellanmål (frukt oftast). Allt som går att spetsas på gaffel är gott - utom saffranspannkaka... det var äääääckligt!

Jag är glad att jag kan amma fortfarande för när det är strulperioder med maten så får hon i alla fall i sig mjölken. Just nu går maten bra, hon äter när vi äter + extra mellanmål (frukt oftast). Allt som går att spetsas på gaffel är gott - utom saffranspannkaka... det var äääääckligt!

Saffranspannkaka :love::d
Konstig unge du har som ogillar det :D

Eftersom jag fortfarande inte bestämt mig om jag hör till sommar eller höstråden (BF 26/8, född 10/9) så är jag min vana trogen och posta i båda trådarna :D

Fast jag upplevt det fyra gånger så blir jag lika förundrad varje gång hur mycket som händer under det första året :)

141101
image_zps80c8e3ff.jpg

150901
image_zps78maytrj.jpg

Eftersom jag fortfarande inte bestämt mig om jag hör till sommar eller höstråden (BF 26/8, född 10/9) så är jag min vana trogen och posta i båda trådarna :D

Fast jag upplevt det fyra gånger så blir jag lika förundrad varje gång hur mycket som händer under det första året :)

141101
image_zps80c8e3ff.jpg

150901
image_zps78maytrj.jpg
Vilken gullis! Springer så håret fladdrar! :love:

Mvh Miks

Vi har med firat ettårsdagen. Hon fyllde i torsdags och tog dagen till ära sina första steg själv. Det var roligt med alla paket, även om storebror försökte smygöppna de flesta:angel:. Imorgon är det dags för BVC och jag ser inte fram emot att behöva hålla i henne vid vaccinationen:cry: Jag lär gråta mer än hon.
Utvecklingen allt som allt går i raketfart just nu. Hon har börjat kissa på nätterna nu igen, hon som annars har varit torr sen innan 6 månader:confused:. Kryper snabbt som tusan, balansen bättre för var dag som går och vi försöker öva lite med henne så att hon går några steg.
Igår började hon helt plötsligt äta själv med sked. Pratar massor och säger titta, där, ojoj, mamma, pappa, ssss, mmm ( till kossan:D). Började igår skaka på huvudet åt frågor, men jag gissar att hon ibland även skakar när hon menar ja;). Ibland kommer det ett aaa.

Igår var vi på ettårskontroll på BVC. Hon har hunnit bli 75cm lång och vägde 10,5kg. De gav båda sprutorna samtidigt... Men då hann ju jag iaf knappt med annars hade jag nog gråtit mer än stackars Alice. Inatt har hon haft lite feber, och även lite nu på morgonen. Nu sover hon i sin säng. Hann knappt sjala upp henne och knyta klart innan hon sov, men praktiskt att det går lägga ner henne sen.
Suck måste ut och titta till hästarna sen på något sätt.. Den ena hästen hade väldigt ont i ett bakben igår, men veterinären hittade inget direkt så nu står hon med våtvarmt omslag på box för att mjuka upp sulan för ev hovböld:(.

Storebror fick hänga på morfar idag, till hans stora lycka. Nu när lillan far runt som ett skållat troll, så är tiden för honom på dagarna när man är själv verkligen minimal. Dock har Alice lärt sig att man inte äter smålego, men krypa runt med bitar i munnen är ju väldigt skoj:cautious:.

Igår var vi på ettårskontroll på BVC. Hon har hunnit bli 75cm lång och vägde 10,5kg. De gav båda sprutorna samtidigt... Men då hann ju jag iaf knappt med annars hade jag nog gråtit mer än stackars Alice. Inatt har hon haft lite feber, och även lite nu på morgonen. Nu sover hon i sin säng. Hann knappt sjala upp henne och knyta klart innan hon sov, men praktiskt att det går lägga ner henne sen.
Suck måste ut och titta till hästarna sen på något sätt.. Den ena hästen hade väldigt ont i ett bakben igår, men veterinären hittade inget direkt så nu står hon med våtvarmt omslag på box för att mjuka upp sulan för ev hovböld:(.

Storebror fick hänga på morfar idag, till hans stora lycka. Nu när lillan far runt som ett skållat troll, så är tiden för honom på dagarna när man är själv verkligen minimal. Dock har Alice lärt sig att man inte äter smålego, men krypa runt med bitar i munnen är ju väldigt skoj:cautious:.
Hyfsat jämnstora som det även syntes. 74,5 cm men bara 9025g så vi har bakläxa för vikten, bara 60g upp på 2 månader.

Ja det syntes ju att hon var betydligt nättare än min lilla klump. Men då ska man ju tänka på att A äter 2-3 flaskor välling per dygn med. Tyckte inte hon såg så tunn ut. Hon gick ju dessutom superbra:)

V blir tio-månader på söndag. Torsdagens besök på bvc visade en kille på 80 cm och 11.9 lg tung. En riktig back mao. Viljan har visat sig stark och de leksaker storebror har för stunden är självklart de mest åtråvärda.

Vi borde köra en höstmammorträff och rada upp våra småttingar! Är min H spinkigast av alla? Hon vägde 8,3 kg vid 11 månader, för tre veckor sedan. 75 cm lång. Tänk att hon snart blir ett år! Att jag snart varit förälder i ett helt år. Tänk att det där lilla knytet vi kom hem med från BB nu har blivit en bestämd madame som tultar omkring här hemma och "hjälper" mig med tvätten, rymmer från mig i omklädningsrummet i simhallen och hälsar glatt på allt och alla när vi är ute :love:

Från det här:
89F8861B-9250-4685-9200-77BF4203E4E6.jpg

Till detta:
58A66E63-57D5-422C-80F1-E0A998A6B75F.jpg

Jag måste fortfarande påminna mig själv då och då om att hon är min dotter. Att hon har kommit ur min kropp.

Vi borde köra en höstmammorträff och rada upp våra småttingar! Är min H spinkigast av alla? Hon vägde 8,3 kg vid 11 månader, för tre veckor sedan. 75 cm lång. Tänk att hon snart blir ett år! Att jag snart varit förälder i ett helt år. Tänk att det där lilla knytet vi kom hem med från BB nu har blivit en bestämd madame som tultar omkring här hemma och "hjälper" mig med tvätten, rymmer från mig i omklädningsrummet i simhallen och hälsar glatt på allt och alla när vi är ute :love:

Från det här:
89F8861B-9250-4685-9200-77BF4203E4E6.jpg

Till detta:
58A66E63-57D5-422C-80F1-E0A998A6B75F.jpg

Jag måste fortfarande påminna mig själv då och då om att hon är min dotter. Att hon har kommit ur min kropp.
Vi ska upp till Stockholm i slutet av oktober. Vi kanske kan ta en fika eller ngt då? Ni är väl ett par som bor däruppe? :)

Förresten, har börjat fundera lite kring vinterjacka och overall till lilleman. Just nu kör vi på tjock kofta och väst i storlek 74 (allt annat i 80 dock) Overallen kommer behövas åtminstone i januari och framåt. Han blir 1 i början på december och ligger strax över medel i längd. Vilka storlekar bör jag köpa? :confused:

Ska på loppis idag och hoppas kunna göra några fynd :p

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka