Höstföräldrar 2014 del 2.

@Cocos jag vet inte om hon blev så glad faktiskt. Hon vill ju att vi håller i henne och så fort hon märker att vi inte gör det sätter hon sig ner. Jag tror det dröjer innan hon går mer för hon vill fortfarande knappt stå utan stöd. Ja vi måste ses sen! Jag är ledig efter den 14:e. Skönt att Edith har lugnat sig lite!

Mäh.. Hon ska vli glad juh annars förstör hon min illusion om att bebisarna typ erövrar världen när dem lär sig gå :cautious::D
Ibland blir jag lite avis på försiktigare bebisar.. Tycker Edith kan ta efter lite och sluta leka superman hela tiden :meh:
Efter den 14:e blir perfekt, jag jobbar typ inget efter det.

@hvala spännande språng! Var tvungen att läsa lite om det! Vi har ett emellan innan vi är där!

Du är ju värsta fit nu ju! :up:
Det har faktiskt gått bra tycker jag. Ser det inte direkt som en diet, mer en livsstilsförändring :D Blir lite lättare att tänka då. På 5 veckor har jag bara missat en enda dags träning. Det är jag sjukt nöjd med. Magmusklerna snart helt ihop förutom navelbråcket :up:

Mvh Miks
Bra inställning! Och bra att magmusklerna går ihop! Vi dietar just nu eftersom S måste gå ner sina gravidkilon (eller vad han nu ska skylla på) och har en ganska snäv deadline, men sen ska vi försöka göra det mer till en livsstil. Jag saknar inte alls ris och pasta men potatis och bröd vill jag kunna äta ibland. Och godis :angel:

Angående språnget tycker jag inte vi kan pricka av en enda ny förmåga ännu, däremot alla tecknen på språng. Men erfarenheten från tidigare säger att helt plötsligt en dag vaknar hon och kan en massa nya saker. Nu var det tydligen dags för tandsprickning igen dessutom, två till tänder i överkäken, och det brukar bromsa den övriga utvecklingen. Imorse blev hon så himla ledsen när jag åkte till jobbet så imorgon ska vi gosa massor, bara hon och jag. S ska på svensexa.

Mäh.. Hon ska vli glad juh annars förstör hon min illusion om att bebisarna typ erövrar världen när dem lär sig gå :cautious::D
Ibland blir jag lite avis på försiktigare bebisar.. Tycker Edith kan ta efter lite och sluta leka superman hela tiden :meh:
Efter den 14:e blir perfekt, jag jobbar typ inget efter det.
Nu är det så här att för H är det hennes föräldrar som är hennes värld :D Om vi är nära henne finns ingen anledning att flytta på sig och om vi går iväg vill hon gå med (hänger i ett byxben) eller kommer krypande efter i ilfart. Hon är snabb som en vessla :D

Nu är det så här att för H är det hennes föräldrar som är hennes värld :D Om vi är nära henne finns ingen anledning att flytta på sig och om vi går iväg vill hon gå med (hänger i ett byxben) eller kommer krypande efter i ilfart. Hon är snabb som en vessla :D
Det där är jag en aning avundsjuk på. Mina har så fort de har erövrat färdigheter att krypa/gå använt den för att ta sig bort från mamma och pappa. :cautious:

Vadå mamma går iväg. Det rycker bebisen på axlarna åt och springer så fort det bara går åt andra hållet. "Äntligen FRIIIIII" typ O_o

Vad kul det är att läsa om era godingar!

Iris har tagit två steg som mest själv, men hon står utan att hålla i sig hela dagarna och går längst saker med en ryslig fart!
Klättrar och röjer :meh: Jäklas med storasyster som fortfarande är hemma och har sommarlov. Dom kommer brottas och bråka när dom blir äldre :banghead:

Jag har börjat jobba kvällar och helger och det går riktigt bra för pappan i familjen att ta hand om våra Mamma grisar :love:

När man kunnat gå en månad så är man odödlig, visste ni det? Plötsligt har det blivit flera fall från altanen (25-50cm beroende på var) och inte sjutton lär sig ungen heller. Igår gick hon med melonbitar i båda händerna och missade att golvet tog slut, landade på höger sida och måste ha försökt ta emot sig. Ledsen i natt några gånger och inte alls som vanligt i morse och ville inte använda armen riktigt så vi fick åka in så en ortoped fick ta sig en titt. Ingen röntgen och han trodde inte heller det var något i skelettet efter hur hon reagerade, däremot något muskulärt. Blev det inte bättre om några dar fick vi återkomma. Tror ni hon är försiktig vid kanten nu då? Inte... det har fått bli avspärrningar och en massa spring från vår sida. Hon kan alltså ta sig ner och upp själv och har varit jätteduktig fram tills nu när odödligheten plötsligt dök upp.

Så - full med prickar (men de är snart torra alla) och ond arm. Inte riktigt roligt såhär när det äntligen blev varmt.

När man kunnat gå en månad så är man odödlig, visste ni det? Plötsligt har det blivit flera fall från altanen (25-50cm beroende på var) och inte sjutton lär sig ungen heller. Igår gick hon med melonbitar i båda händerna och missade att golvet tog slut, landade på höger sida och måste ha försökt ta emot sig. Ledsen i natt några gånger och inte alls som vanligt i morse och ville inte använda armen riktigt så vi fick åka in så en ortoped fick ta sig en titt. Ingen röntgen och han trodde inte heller det var något i skelettet efter hur hon reagerade, däremot något muskulärt. Blev det inte bättre om några dar fick vi återkomma. Tror ni hon är försiktig vid kanten nu då? Inte... det har fått bli avspärrningar och en massa spring från vår sida. Hon kan alltså ta sig ner och upp själv och har varit jätteduktig fram tills nu när odödligheten plötsligt dök upp.

Så - full med prickar (men de är snart torra alla) och ond arm. Inte riktigt roligt såhär när det äntligen blev varmt.

Men vilken liten tokfia :nailbiting:
Vi får va glada att bebisar har fler liv än katter.. Min unge har ju också ramlat en del om man säger så :o
Tycker det är märkligt för i vissa situationer fattar hon att låta bli, tex så ramlade hon ut på balkongen från lägenhet ca 20 cm "fall" och stod därefter bara på tröskeln och tittade ut under flera veckor. Men sängen däremot ramlar hon ner för var och varannan dag men lär sig aldrig. Jag har tagit bort sängbenen för att fallet ska bli lägre :angel:

Nu har jag slutat jobba och är föräldraledig igen. Nu är ju T lite större och vill ha mer aktivering än när jag var hemma sist (började jobba när han var 6 månader). Vad brukar ni hitta på på dagarna? Vi bor ute på landet så vi hänger mest hemma, i trädgården eller går på promenader, men han kanske börjar vilja ha lite mer stimulans än så... Jag tänkte testa öppna förskolan någon dag. Dock har de öppet 9-12 tre dagar i veckan och 12-16 en dag. T sover alltid mycket på förmiddagarna, så det blir svårt att hinna klämma in något besök de dagarna. Alltså kan vi gå dit max en gång i veckan. Fika med en föräldraledig kompis ska vi göra ibland också. Vad kan man mer hitta på?

Funderar också på hur mycket era barn äter? Jag tycker T äter som en häst, men han är rätt smal så jag undrar om det är för lite trots allt... Så här ser en vanlig dag ut:

Frukost: 2,5 dl välling + ½ smörgås
Mellanmål: Amning
Lunch: 1 stor burk barnmat + fruktpuré eller frukt
Mellanmål: En portion gröt + frukt eller fruktpuré
Middag: 1 stor burk barnmat + smakbitar av vår mat
Kväll: 2,5 dl välling
Natt: Amning (1 gång)

Inte låter det väl lite? Vi ska till BVC på tisdag och väga och mäta, men jag tror inte han har gått upp mycket alls. Vet inte hur vi ska kunna få i honom mer mat.

Nu har jag slutat jobba och är föräldraledig igen. Nu är ju T lite större och vill ha mer aktivering än när jag var hemma sist (började jobba när han var 6 månader). Vad brukar ni hitta på på dagarna? Vi bor ute på landet så vi hänger mest hemma, i trädgården eller går på promenader, men han kanske börjar vilja ha lite mer stimulans än så... Jag tänkte testa öppna förskolan någon dag. Dock har de öppet 9-12 tre dagar i veckan och 12-16 en dag. T sover alltid mycket på förmiddagarna, så det blir svårt att hinna klämma in något besök de dagarna. Alltså kan vi gå dit max en gång i veckan. Fika med en föräldraledig kompis ska vi göra ibland också. Vad kan man mer hitta på?

Funderar också på hur mycket era barn äter? Jag tycker T äter som en häst, men han är rätt smal så jag undrar om det är för lite trots allt... Så här ser en vanlig dag ut:

Inte låter det väl lite? Vi ska till BVC på tisdag och väga och mäta, men jag tror inte han har gått upp mycket alls. Vet inte hur vi ska kunna få i honom mer mat.
Det låter som massor :-) vår tjeja (11 mån nu) äter när vi äter och ammar fritt vilket inte blir så jättemycket numera tycker jag, men det går ju inte att mäta.

Vi går ut i skogen och tittar på kottar och myror, cykla är kul, handla och gå själv är ännu roligare, särskilt på Lidl där det är mycket som ligger i nå-höjd för en liten.

Om vi får H att äta så där mycket är vi jätteglada! Minska portionerna med 30% så vet du var vi ligger i snitt ;)

Ett tips om du vill få i honom mer kalorier är att blanda i en skvätt oliv- eller rapsolja i burkmaten. Det gör vi. En tsk olja i en burk mat ökar kaloriinnehållet med nästan 50%.

Det här gör vi när jag är föräldraledig (dvs från måndag):
Gungar, plaskar i plaskdammen, går/kryper runt och pillar på kottar/pinnar/grus, spanar på fåglar från balkongen, går promenader med vagnen, går och handlar, hänger med andra mammor/pappor och bebisar, går på öppna förskolan, uträttar diverse ärenden som innebär att vi kommer ut, åker och hälsar på släktingar osv. I höst ska vi gå på babyrytmik och babysim.

Sover han verkligen hela förmiddagarna? H sover också på förmiddagen men sällan mer än en timme. Jag kan få pussla lite för att komma iväg men det går oftast rätt bra. Förberedelser är a och o, ex packa skötväskan i god tid och sätta henne i bilen/vagnen först och sen mata om jag vet att hon kommer somna under matningen.

Bra, då kan BVC i alla fall inte gnälla på mängden mat han äter. Han rör sig väl "för mycket" eller något. Ska dock testa med lite olja i maten också.

Tack för aktivitetstipsen också. Cykelsits har jag köpt, ska premiärcykla i helgen. På promenaderna brukar han mest få sitta i vagnen, han går ju inte än och alla ställen är inte så lämpliga för krypning. Men jag får nog låta honom smutsa ner sig lite mer. Simhallen skulle vi också kunna testa, tror det är drop in på babysimmet här.

hvala: Njae, inte hela förmiddagarna, men han brukar somna runt 9.30 och sen sova 1-2 timmar. När han vaknar måste han ha mat och sen tar det en halvtimme att åka dit också. Men det är klart att det går att lösa om jag vill, hade bara fördragit att kunna gå på eftermiddagarna lite oftare eftersom det är då vi brukar vilja hitta på saker.

Den här veckan när det varit bra väder så har vi varit en del nere på stranden. Det har uppskattats mycket av lilltjejen. Lekparker är med roligt.
Tycker din äter massor! Tror inte att A äter de mängderna. Har aldrig fått i henne en hel burk. Nu äter hos visserligen mest hemlagat. Burkarna smakar för lite så det är bara absolut nödmat enligt A.
A dricker ca 3 flaskor välling per dygn. En på morgonen, en på kvällen och en under natten. Sen äter hon lunch vis 11.30-12.30 någon gång, mellanmål på em, sen mat på kvällen.

Den här veckan är kusinerna hos morfar, så vi träffas varje dag och busar. Det är verkligen full rulle och det märks att det tar på krafterna. Blir nästan skönt att trilla in i gamla vanor nästa vecka och få lite ordning på rutiner. Som det är nu så är det mest lite hejsan svejsan med det. Hoppas att nätterna kanske kan bli lite bättre då. Nu är det lite varannan natt hon sover bra. Var bara två nätter hon sov hela natten. Nu är det som vanligt igen. Idag vaknade hon typ fem... För då var hon kissnödig och sen somnade hon inte om efter hon kissat..

Här har det hänt en hel del senaste veckan :)
Bastian kan nu medvetet vinka, klappa händerna och leka indian. För några dagar sedan skrynklade han ihop hela ansiktet i ett jätteleende och klappade händerna efter varje tugga. Sötisen:p
Sedan en dryg månad tillbaka kryper han eller ja han står i krypställning och kollar på saker men när han ska framåt så lägger han sig på magen och liksom klättrar framåt på tå :love:

Han kan sitt namn och vet precis vad ajaj betyder. Överlag så slutar han direkt när man säger det till honom. Diskmaskinen är dock undantagen. :cautious:

Han går (springer) om man håller honom i händerna och kan stå någon sekund själv om man släpper honom.

Stor del av dagen spenderas i vrålåket där han antingen jagar oss runt köksön eller blir jagad av oss. Han får upp rejält med fart och hinner man inte undan gör det riktigt ont i fötterna O_o

Mardrömmarna har kommit tillbaka och han blir jätteledsen om ngn av oss går ner i källaren även om han har sällskap. Toaletten är dock inga problem.

Vi rutinpottar efter sömn och har sällan bajsblöjor :banana:dock har vi svårt att se när han behöver kissa så vi får hålla oss till rutinpottning.

73cm lång och 9,6kg var han på 8 månaders kollen och han fortsätter böra vikten i benen. Provade up & go men det funkade inte. 1-2 storlekar för små i benen och minst 2 storlekar för stora i midjan. O_o

Om inte annat kommer vi bli sjukt smala! Inga kakor och springa efter minibarnen hela hösten :up:

Hon kommer säkert bli modigare och modigare men en rymmare har jag svårt att se att hon blir. Hon kommer nog gå att ha koll på :) Vilken fas är hon i nu?

Jag och stora N lekte Stopp-leken ganska tidigt. Man går och säger stopp och tvärnitar. En kul lek som nöter in ordet och betydelsen. Mycket bra att kunna skrika stopp om barnet är på väg tex ut i gatan. I början lekte vi bara någon minut åt gången. Lite senare hela vägen till lekparken. Ett kul sätt att göra promenader händelsefyllda.

Mvh Miks

Stopp-leken ska jag lägga på minnet! Jättebra tips :up:

Jösses vad han käkar :D
När bebisarna blir mer rörliga så brukar ju viktkurvorna plana ut lite så du behöver nog inte oroa dig!
Edith planade rejält vid ca 5-6 månader och det va då hon började krypa och vår BVC sköterska sa att det är vanligt.

@Cocos förstod jag det rätt om man kunde blanda havregryn i ersättningen för att göra den mer mättande?

Det vågar jag inte svara ja på men kan inte tänka mig det skulle va nått problem.
Jag skulle isf mixa havregrynen, koka med vatten, låta svalna (koka på halva vattenmängden och blanda i hälften kallt) och sen ha i pulvret.

Jag gjorde välling på skrädmjöl förut men min kära unge behagar inte äta det längre utan äter till sin mammas stora fasa industrivälling :cautious::cool:
Testade ge henne Hipp's välling den är iaf eko och innehåller 70% tillskottsnäring. Den slank ner med glädje så hon får en flaska av det att sova på :)

Idag har jag varit arg. Inte på Bastian och egentligen inte på någon annan heller men hela jag har kokat av ilska. :o

Var hemma själv med Bastian och hunden tisdag till torsdag eftermiddag och eftersom han är inne i en period av mycket mardrömmar nu så har det varit ganska kasst med sömnen gör min del. Tror det har varit ett tiotal uppvak (för mig) var natt. Till det kommer då att hunden tokfäller just nu så dammsugaren går på högvarv. Och så är det vaaaarmt. Vi har 28 grader inne större delen av dygnet :cool:

Hem kommer då mannen och som brukligt är efter hans tjänsteresor så brukar han ta Bastian lite mer så att jag får en chans att återhämta mig. Men tror ni inte han kommer hem och är sjuk?!?! :banghead: Ingen vila för mig alltså :(

I morse var alltså orken slut. Reservtanken tömd och de sista bränsleångorna bortblåsta och då kom min adrenalinilska. Jag höll fysiskt på att gå sönder för jag ville inget hellre än att bara ställa mig och skrika men det fungerar ju inte med barn och djur så när Bastian sov eftermiddag gick jag över till ICA och tömde deras kakhylla :angel: sen däckade jag i soffan.

Nu när jag fått lite vila så kan jag inte annat än beundra alla dem där ute som är ensamstående föräldrar och som kanske till på köpet har ett mer krävande barn. Jag tar hatten av för dem och tycker de borde ha en särskild dag de med. Jag menar vi firar ju kanelbullen. Varför inte alla dessa hjältar?

@Cocos och alla ni andra :bow:.:bow:

Bra idé @TeamLundVer! Jag tycker också att @Cocos borde få en hyllningsdag! :love:
Och jag lider med dig! Att hindra folk från att sova är trots allt en tortyrmetod som används i det militära :crazy: Hoppas att du får en bättre natt i natt!

Bra idé @TeamLundVer! Jag tycker också att @Cocos borde få en hyllningsdag! :love:
Och jag lider med dig! Att hindra folk från att sova är trots allt en tortyrmetod som används i det militära :crazy: Hoppas att du får en bättre natt i natt!
Med tanke på hur mannen, hostar, snörvlar och jämrar sig så blir det nog jag som har natten inatt med tyvärr men med lite tur kanske han mår så pass bra i morgon att ha kan ta honom på morgon/ förmiddag. Håller tummarna :)

Idag har jag varit arg. Inte på Bastian och egentligen inte på någon annan heller men hela jag har kokat av ilska. :o

Var hemma själv med Bastian och hunden tisdag till torsdag eftermiddag och eftersom han är inne i en period av mycket mardrömmar nu så har det varit ganska kasst med sömnen gör min del. Tror det har varit ett tiotal uppvak (för mig) var natt. Till det kommer då att hunden tokfäller just nu så dammsugaren går på högvarv. Och så är det vaaaarmt. Vi har 28 grader inne större delen av dygnet :cool:

Hem kommer då mannen och som brukligt är efter hans tjänsteresor så brukar han ta Bastian lite mer så att jag får en chans att återhämta mig. Men tror ni inte han kommer hem och är sjuk?!?! :banghead: Ingen vila för mig alltså :(

I morse var alltså orken slut. Reservtanken tömd och de sista bränsleångorna bortblåsta och då kom min adrenalinilska. Jag höll fysiskt på att gå sönder för jag ville inget hellre än att bara ställa mig och skrika men det fungerar ju inte med barn och djur så när Bastian sov eftermiddag gick jag över till ICA och tömde deras kakhylla :angel: sen däckade jag i soffan.

Nu när jag fått lite vila så kan jag inte annat än beundra alla dem där ute som är ensamstående föräldrar och som kanske till på köpet har ett mer krävande barn. Jag tar hatten av för dem och tycker de borde ha en särskild dag de med. Jag menar vi firar ju kanelbullen. Varför inte alla dessa hjältar?

@Cocos och alla ni andra :bow:.:bow:

Vad gulliga ni är :love:

@TeamLundVer vilket elände! Just när man förväntat sig lite lugn och ro och det blir tvärt om känns ju bara :banghead:
:banghead::banghead:
Hoppas mannen kryar på sig fort :)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 254
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat