Höstföräldrar 2014 del 2.

Vad ni skriver :) Kul med liv i tråden igen!

För ett år sedan satt jag med värkar och förberedde mig för att gå på en väns babyshower :heart Imorgon 23.46 är det ett helt år sedan Iris föddes, min älskade lilla illbatting! :love:
Det är så kul att hon har blivit så stor! Hon och hennes syster leker med varandra hela tiden och har super kul tillsammans!

Hej alla höstmammor!
Jösses, det är evigheter sedan jag var inloggad här öht av olika anledningar, men jag hoppas att allt är bra med er och era små?
Här växer vi så att det knakar. På 10-månaderskontrollen var lilla Mollie 74 cm lång och vägde 11,5 kilo, en riktig liten dunderklump :love:
Hon kryper inte än (jag tror inte att hon kommer göra det heller) men hon hasar sig fram på rumpan, det går ganska fort också! Och nu har hon börjat ställa sig på knä när hon håller i saker, men hon går inte än. Det går för bra att hasa sig fram helt enkelt ;)

Jag förstår verkligen inte, för ett år sedan satt vi här, en del med bebisar och en del fortfarande väntandes på våra små liv. Hur har det kunnat gå så fort!?

Angående maten som en del av er pratar om så känns det som att alla era små äter så duktigt! Mollie äter:
Frukost: Kanske en halv halv-portions gröt, en liten brödbit.
Mellis: Ett par fruktklyftor
Lunch: Bitar av min mat (knappt en halv dl hamnar nog i magen)
Amning till middagsluren
Mellis: Frukt eller grönsaksbit
Middag: Som lunchen
Kväll: Amning
Och vissa dagar blir det mer amning..

Ang vinteroveraller, vi har en del kvar sen storasyster och annars så köps det mycket på loppis. De växer ju ändå ur allt så snart att man får vara glad om de kan ha samma overall hela perioden tycker jag.. I vagnen kommer jag ha fårskinnspäls och ev åkpåse om det behövs (lite beroende på vad vi gör ute). Men det känns skönt men fårskinn underst iallafall som isolerar mot kylan underifrån ifall bebis somnar och man lägger på en filt "bara".
(Bebis förresten, maken envisas med att vi inte har någon bebis längre.. :cry: För mig är hon bebis till sin ettårsdag. Minst! )

Helst hade jag haft en åkpåse i fårskinn där locket kunde plockas av helt men det verkar inte finnas. :confused::confused:

Jag har en åkpåse från bozz med fårskinn i dynan och där överdelen kan plockas bort helt eller delas på mitten. Supersmidig. Tror tom jag köpte den i Ullared för 500:- för fyra år sen

såg nu att du redan fått svar om just den åkpåsen ;-)

Vi har fått förskoleplats! På vårt förstahandsval, där vi hade köplats 101 när jag kikade i måndags! En del av mig känner: :banana: och en annan del: :eek::nailbiting:
Platsen är vår från den 30/11 men jag vet inte riktigt när vi ska börja. Vi har tänkt oss inskolning/mjukstart i december och sedan start på riktigt i januari men jag antar att vi måste kolla med förskolan hur de vill ha det också.

Åh min lilla tulta, ska hon och jag inte vara hemma tillsammans mer nu? :(

Vi har fått förskoleplats! På vårt förstahandsval, där vi hade köplats 101 när jag kikade i måndags! En del av mig känner: :banana: och en annan del: :eek::nailbiting:
Platsen är vår från den 30/11 men jag vet inte riktigt när vi ska börja. Vi har tänkt oss inskolning/mjukstart i december och sedan start på riktigt i januari men jag antar att vi måste kolla med förskolan hur de vill ha det också.

Verkligen fantastiskt!

Det låter väl som en bra plan att mjukstarta i december! Förskolan har ju säkert ett sätt som de vill göra på men det är ju inte mer än att ni kommer överens om tider så löser det sig säkert!

Sen kanske ni får vara beredda på en "inskolning" igen efter julledigheten men det känns dom ett litet besvär i sammanhanget!

Lilla H! Snart stor dagistjej :heart

Mvh Miks

Men vaaaaaaa! :eek: Hon kan ju inte börja dagis.. Vad ska jag och Edith göra då när vi inte kan hänga med er? (Även fast det varit ont om det senaste månaderna)

För att va lite seriös.. Grattis :bump:
Tänk att hon är så stor redan! Ute och leka med kompisar och tjuta av lycka när mamma eller pappa hämtar :love:

Här väntar vi fortfarande på besked angående plats i slutet på januari.

Bastian är dunderförkyld :( hela natten har han bara gråtit, snörvlat och hostat. Jag önskar så att jag kunde ta hans förkylning år honom. :heart

Jag tänkte vara hemma till sept nästa år:o:). Hoppar dock in och jobbar lite kvällar och helger för att dryga ut kassan och dagarna lite.

Hur mycket sover era gryn nu? Vi har ju aldrig haft någon rytm att tala om:meh: men nu sover hon ju oftast på nätterna iaf. Problemet blir när hon sover för lite på fmpasset. Hon är ju trött redan två timmar efter hon gick upp. Ibland drar jag på det, som idag då hon somnade efter halv elva. Dvs varit igång över 3,5 timme. Lik förbaskat sov hon bara 45-60 min. Vilket gör att hon är ju dösvår att hålla igång till läggning. Igår vaknade hon vid elva, så hon behövde sova på em igen och då fick vi inte ikull henne förrens tio:crazy: och sen upp vid sju idag... Hon sover alltså i snitt kanske 12-13 timmar per dygn. Sonen sov några timmar till per dygn när man var i samma ålder. När han började sova ett pass så sov han gärna 2,5 timma i sträck. Det har bara hänt tre gånger i Alice lilla liv:meh:

H sover ca 20-07 (plus/minus 1 h) och en gång på dagen, ca 1-2,5 h beroende på hur trött hon är och var hon sover. Ibland, väldigt sällan, sover hon en extra gång på eftermiddagen och då ser vi till att väcka henne så att hon inte sover mer än 15-30 min, för att inte störa nattsömnen mer än nödvändigt. De dagarna brukar vi inte få henne i säng förrän 21.30-22. Hon sover inte längre på morgonen för att hon somnar sent på kvällen.

Iris är en riktig sömntuta!
Hon sover ca. 19-06. På dagen sover hon 08- till 09 eller 10.00 beroende på hur natten har varit. Sen sover hon lunch ca 12-13 :) Ibland sover hon lunch i två timmar och det är oftast alltid när jag sover bredvid :love:
Men det är inte konstigt med tanke på hur hon far runt under sin vakna tid.:love:

Jag tänkte vara hemma till sept nästa år:o:). Hoppar dock in och jobbar lite kvällar och helger för att dryga ut kassan och dagarna lite.

Hur mycket sover era gryn nu? Vi har ju aldrig haft någon rytm att tala om:meh: men nu sover hon ju oftast på nätterna iaf. Problemet blir när hon sover för lite på fmpasset. Hon är ju trött redan två timmar efter hon gick upp. Ibland drar jag på det, som idag då hon somnade efter halv elva. Dvs varit igång över 3,5 timme. Lik förbaskat sov hon bara 45-60 min. Vilket gör att hon är ju dösvår att hålla igång till läggning. Igår vaknade hon vid elva, så hon behövde sova på em igen och då fick vi inte ikull henne förrens tio:crazy: och sen upp vid sju idag... Hon sover alltså i snitt kanske 12-13 timmar per dygn. Sonen sov några timmar till per dygn när man var i samma ålder. När han började sova ett pass så sov han gärna 2,5 timma i sträck. Det har bara hänt tre gånger i Alice lilla liv:meh:

Åh vad jag avundas alla som kan vara hemma så länge med sina små!!
Vi har fått en plats till lilla M nu i November men jag hoppas och tror att hon kommer få en mjukstart som syrran - jag är ju kvar inom äldreomsorgen och jobbar "de" tiderna vilket kommer resultera i att det inte blir långa dagar så ofta och vissa dagar blir helt lediga när jag är ledig i veckorna eller om jag ska jobba kvällen och pappan hinner hem innan jag åker.

Vi har ingen jätterytm heller egentligen. Hon sover middag efter lunch i typ 40 minuter (hon kan sova 1,5-2 timmar men då måste jag ligga bredvid henne) och sen kanske hon sover en halvtimme på eftermiddagen beroende på hur trött hon är. Vi lägger henne för natten vid 19-20 (beroende på om hon sovit em eller ej) och går upp runt 7-8. Hon hinner vakna 2-3 gånger innan vi lägger oss runt 22 så då får man natta om och när hon vaknar nästa gång efter att vi lagt oss så får hon komma över och samsova hos mig och vaknar till x antal gånger per natt för att tutta.

Ja det är lite lyxigt att ha möjligheten att välja hur länge man vill vara hemma. Dock är det skönt att kunna fly till jobbet någon dag då och då med:).
Häromdagen knäckte Alice koden för hur man går:bump: Nu traskas det runt hela tiden:love: Äntligen

Och Ava fyller år idag! Hon föddes vid 01 så nu är det snart ett år och en dag sen jsg låg där på bb och försökte fatta att hon äntligen var här.

Hon vägrar fortfarande att gå, krypa går snabbast. Men hon är go och glad, så jag får bara vänta... Lite frustrerad mamma bara, hon är rätt tung ;)

Och någon förskoleplats fick hon inte, så dom tyckte vi skulle söka någon annanstans. Så när hon får, och vart, det vet jag inte. Känns skit faktiskt, maken har varit hemma ett år, han behövs på sitt jobb nu, och jag har fortfarande studier som jag inte kan avbryta (skulle innebära 13 mils pendling enkel väg per dag annars sen, inte sugen på det.) men att skola in Ava, för att sen försöka flytta henne känns inte roligt. Men ha barnen på olika förskolor med två mil emellan känns inte heller roligt. Eller ta storasyster från sina kompisar.

Och Ava fyller år idag! Hon föddes vid 01 så nu är det snart ett år och en dag sen jsg låg där på bb och försökte fatta att hon äntligen var här.

Hon vägrar fortfarande att gå, krypa går snabbast. Men hon är go och glad, så jag får bara vänta... Lite frustrerad mamma bara, hon är rätt tung ;)

Och någon förskoleplats fick hon inte, så dom tyckte vi skulle söka någon annanstans. Så när hon får, och vart, det vet jag inte. Känns skit faktiskt, maken har varit hemma ett år, han behövs på sitt jobb nu, och jag har fortfarande studier som jag inte kan avbryta (skulle innebära 13 mils pendling enkel väg per dag annars sen, inte sugen på det.) men att skola in Ava, för att sen försöka flytta henne känns inte roligt. Men ha barnen på olika förskolor med två mil emellan känns inte heller roligt. Eller ta storasyster från sina kompisar.
Grattis i efterskott Ava! Men vad tråkigt med förskoleplats. Hoppas det löser sig på något sätt!

11 månader och överallt :) Blöj- och klädbyten är minst sagt intressanta, rymmande bebis, alt ömsom järnspett ömsom geleklump.

Stor och tung, tröjor stl 91 och brallor i 86, jag har aldrig haft så snygga armmuskler som jag har nu.

Sömnen är sisådär. Lägger sig vid sju och vaknar nu efter den arma vintertidsomställningen 5:30. Dock har vi perioder under natten där han antingen är vaken eller ligger och hyter i sömnen. Vi börjar bli rätt trötta.

Klättrar överallt, betydligt mer modig än sin bror. Soffbordet får styras undan för att minska risken för olyckor. Peppar peppar har han dock de senaste dagarna tagit enorma steg mot att alltid vända sig om och backa ned från soffan.

Har snart vuxit ur emmaljungan (citycross) så jag har efter massa googlande köpt en crecent compact sulky som ska ha ett av de största ligglägena och hög maxvikt (killen väger säkert 13 kg redan nu, storebror på 3,5 väger 16... men har en betydligt mer spenslig kroppsbyggnad än brottarlillebror). Nackdelen är att den bara är framåtvänd men till promenader och stadsturer har vi en annan vagn.

Dagisplats är klar från 1 december, känns lite tidigt, men vi fick vara taktiska och söka tidigt i samband med terminsskifte för att säkra plats (litet dagis med bara två avdelningar). Kommer att ta en lång inskolning under dec/jan. Sedan kommer vi att jobba om varandra så att dagistiden blir 8- max 15 med lite lediga dagar in i mellan när/om lillen känns sliten. Förhoppningsvis fungerar sömnen på dagis så att han vilar 2 h i alla fall.

Här var vi på BVC idag för ettårskoll. Sprutan gick fint, lite gråt som avstyrdes med såpbubblor. 81 lång och 13,375. Drar 86-92 i kläder. Jisses, ingen bebis längre! Och jag som skulle vara nöjd med två barn kan tänka mig ett till, men om några år så jag hinner plugga klart först. Och så måste jag få med maken på tåget också...

Här var vi på BVC idag för ettårskoll. Sprutan gick fint, lite gråt som avstyrdes med såpbubblor. 81 lång och 13,375. Drar 86-92 i kläder. Jisses, ingen bebis längre! Och jag som skulle vara nöjd med två barn kan tänka mig ett till, men om några år så jag hinner plugga klart först. Och så måste jag få med maken på tåget också...
Oj vilken skillnad! Här har vi precis passerat 10 kg med knapp marginal :-)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 247
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka