Höstföräldrar 2014 del 2.

11 månader och överallt :) Blöj- och klädbyten är minst sagt intressanta, rymmande bebis, alt ömsom järnspett ömsom geleklump.

Stor och tung, tröjor stl 91 och brallor i 86, jag har aldrig haft så snygga armmuskler som jag har nu.

Sömnen är sisådär. Lägger sig vid sju och vaknar nu efter den arma vintertidsomställningen 5:30. Dock har vi perioder under natten där han antingen är vaken eller ligger och hyter i sömnen. Vi börjar bli rätt trötta.

Klättrar överallt, betydligt mer modig än sin bror. Soffbordet får styras undan för att minska risken för olyckor. Peppar peppar har han dock de senaste dagarna tagit enorma steg mot att alltid vända sig om och backa ned från soffan.

Har snart vuxit ur emmaljungan (citycross) så jag har efter massa googlande köpt en crecent compact sulky som ska ha ett av de största ligglägena och hög maxvikt (killen väger säkert 13 kg redan nu, storebror på 3,5 väger 16... men har en betydligt mer spenslig kroppsbyggnad än brottarlillebror). Nackdelen är att den bara är framåtvänd men till promenader och stadsturer har vi en annan vagn.

Dagisplats är klar från 1 december, känns lite tidigt, men vi fick vara taktiska och söka tidigt i samband med terminsskifte för att säkra plats (litet dagis med bara två avdelningar). Kommer att ta en lång inskolning under dec/jan. Sedan kommer vi att jobba om varandra så att dagistiden blir 8- max 15 med lite lediga dagar in i mellan när/om lillen känns sliten. Förhoppningsvis fungerar sömnen på dagis så att han vilar 2 h i alla fall.

Hur kan bebisen ha vuxit ur en vity cross :eek:
Jag kallar min för pansarvagnen och dottern åker fortfarande runt som en snorloska i den om jag inte har filtar och grejer :D

Skönt med lång i skolning, har hört att de flesta kommunala förskolor tillämpar 3 dagars inskolning. Funkar säkert fint för vissa men jag föredrar en längre inskolning.

Här var vi på BVC idag för ettårskoll. Sprutan gick fint, lite gråt som avstyrdes med såpbubblor. 81 lång och 13,375. Drar 86-92 i kläder. Jisses, ingen bebis längre! Och jag som skulle vara nöjd med två barn kan tänka mig ett till, men om några år så jag hinner plugga klart först. Och så måste jag få med maken på tåget också...

En till rejäl bebis (tultare kanske men men..)
Jag använder nästan bara 80/86 kläder, köpte mest den stl för jag tänkte att Edith skulle ha lite att växa i.. Ja det har hon om man säger så, framförallt i dom plagg jag köpte 86/92 :laugh: tröjorna används som klänningar just nu så det blir multiplagg, klänning-tunika-tröja-magtröja :cool:

Jag är också lite bebissjuk.. Dock svårt utan en man men det får ju att lösa! Samtidigt är jag väldigt nöjd med bara ett barn.
Satsar du på en riktig sladdis eller bara några år emellan?

Har snart vuxit ur emmaljungan (citycross) så jag har efter massa googlande köpt en crecent compact sulky som ska ha ett av de största ligglägena och hög maxvikt (killen väger säkert 13 kg redan nu, storebror på 3,5 väger 16... men har en betydligt mer spenslig kroppsbyggnad än brottarlillebror). Nackdelen är att den bara är framåtvänd men till promenader och stadsturer har vi en annan vagn.
.

Säker på att det är en Emmaljunga Citycross ? :confused: Yngre modell?

Min minsting blir 2 år i december, väger 17 kg, har 98/104 i kläder och han har inte vuxit ur sin Emmaljunga City Cross ttrots sin storlek :p
Jag vet iofs inte årsmodellen på min men vi kallar den för pansarvagn precis som skribenten nedanför :D

Jag kallar min för pansarvagnen och dottern åker fortfarande runt som en snorloska i den om jag inte har filtar och grejer :D
?

Jag använder nästan bara 80/86 kläder, köpte mest den stl för jag tänkte att Edith skulle ha lite att växa i.. Ja det har hon om man säger så, framförallt i dom plagg jag köpte 86/92 :laugh: tröjorna används som klänningar just nu så det blir multiplagg, klänning-tunika-tröja-magtröja :cool:

Jag är också lite bebissjuk.. Dock svårt utan en man men det får ju att lösa! Samtidigt är jag väldigt nöjd med bara ett barn.

Jo nog är hon rejäl allt, men hon börjar ändå plana ut. Nu är hon på strecken på kurvorna iaf, även om det är högt upp. Hon var ju utanför rutnätet ett tag...

Hehe, jag har en man, som är nöjd med två. Men vi får se, jag har ett års studier kvar, sen vill jag jobba minst ett år. Och vad som händer då får vi väl se, beror på hur livet i övrigt ser ut då, jag kanske är nöjd med att barnen börjar bli större och har tappat suget. Den som lever får se. Men jag förstår att det är lite surt med bebissug utan man. Å andra sidan är det väldigt mysigt med bara en, man kan rå om dom på ett annat sätt, livet i övrigt kräver inte lika mycket planering som med två osv.

Ang syskon känner jag att det får ligga längre fram. Just nu vill jag lägga allt fokus på H. Ca 3-4 år mellan känns bra. Det kan ju så klart ändras men det är vad jag (vi) känner nu.

Ang syskon känner jag att det får ligga längre fram. Just nu vill jag lägga allt fokus på H. Ca 3-4 år mellan känns bra. Det kan ju så klart ändras men det är vad jag (vi) känner nu.
Jag har ganska exakt tre år mellan mina två (äldsta född 28/11-11 och lillan 26/10-14 ) det är en åldersskillnad vi varit väldigt nöjda med. Stora kan det mesta själv, klä på sig, blöjfri, ta fram frukost osv. Kunde vänta lite medans man bytte en blöja osv. Å andra sidan hade dom varit närmare i lek hade dom säkert haft mer ut av varandra där, nu vill stora tjejen bygga med lego där lillan är förbjuden att vara osv. För 1,5 år sen var det bara duplo så så hade 2 år skillnad vara lättare. Men det är för och nackdelar med allt :)

Skönt med lång i skolning, har hört att de flesta kommunala förskolor tillämpar 3 dagars inskolning. Funkar säkert fint för vissa men jag föredrar en längre inskolning.

Oj, typiskt att vara bebissjuk när gullungen är runt året. Vänta några månader så ska du se att suget försvinner (när din gulliga ettåring blir ett trotsande MONSTER :-) )

Iris vägde in på 8.900 på sin ettårskontroll, och jag tror att hon var 71 cm lång:) Min lilla räka!
Hon äter mer än sin storasyster på 3 år men det är inte konstigt med tanke på att hon springer och klättrar all sin vakna tid :love:

Det magiska ett års bebis suget! Jag känner också av det men har bestämt mig för att tygla det ;)

Jag är också bebissugen:o men vi har planer på att eventuellt börja försöka till våren/sommaren igen. :D

Bastian har ju en månad kvar till ett års kollen men om han fortsätter i den takt han växt nu så tippar jag på 11,5kg och 79cm. Det blir spännade att se helt enkelt :p

Idag jobbade jag halvdag så vi har provat på att gå på lekland nu i eftermiddags. Superskoj tyckte Bastian som sover gott nu.

Storasyster går på världens bästa ridskola. Det är en hel stor gård med gårdsbutik, kaniner, hundar överallt, lekplats och en massa mer. Var där och släppte av barnet som ska på Halloween-övernattning och passade på att rasta valp och ettåring. Resultatet är en dyngtrött hund som ligger blickstilla och bara sover och en väldans glad ettåring som dock inte verkar vara ett dugg trött.

Jo nog är hon rejäl allt, men hon börjar ändå plana ut. Nu är hon på strecken på kurvorna iaf, även om det är högt upp. Hon var ju utanför rutnätet ett tag...

Hehe, jag har en man, som är nöjd med två. Men vi får se, jag har ett års studier kvar, sen vill jag jobba minst ett år. Och vad som händer då får vi väl se, beror på hur livet i övrigt ser ut då, jag kanske är nöjd med att barnen börjar bli större och har tappat suget. Den som lever får se. Men jag förstår att det är lite surt med bebissug utan man. Å andra sidan är det väldigt mysigt med bara en, man kan rå om dom på ett annat sätt, livet i övrigt kräver inte lika mycket planering som med två osv.

Lite skönt att det börjar plana ut. Va det inte er BVC som va lite upprörda över att hon va såpass stor?

Det är mysigt med bara en. Jag har tid för henne, lätt att få barnvakt och sånt.
Sen ser jag tvåbarnsföräldrar ibland i affären och blir helt svettig. Det kan inte ma va kul alltså när ungarna ränner åt olika håll och ligger på golvet och grinar :cautious:
Men jag tänker också att ju fler barn desto mer glädje och kärlek, vem vill inte ha det liksom :love:

Oj, typiskt att vara bebissjuk när gullungen är runt året. Vänta några månader så ska du se att suget försvinner (när din gulliga ettåring blir ett trotsande MONSTER :-) )

Om jag tänker tanken på att få en till som Edith vill jag helst slippa :laugh:
Jag längtar nästan till trotsåldern (det där kommer jag få äta upp)
Hon är så sjövild man kan va när man snart är 1 år. Finns liksom ingen hejd alls :D
Dock är hon så väldigt go också så det är väl då när hon sitter i famen och pekar på saker hon vill att jag ska berätta vad det heter som jag vill ha 10 bebbar till :love:

Hur går det för er allihop?

Här är det utvecklingssprång och jag skulle säga att det är det mest påfrestande av samtliga vi gått igenom. Mardrömmar om nätterna, gnäll om dagarna, tvärvägrar att bli matad och nåt så fruktansvärt klåfingrig! Däremellan är hon dock världens gosigaste lilla prick :love: Det blir intressant nu med jul och julpynt. Julgran blir det i alla fall inte för lilla damens impulskontroll är obefintlig och ord som nej och ajaj verkar fastna i nåt filter och sorteras bort innan de når hjärnan.

Hur går det för er allihop?

Här är det utvecklingssprång och jag skulle säga att det är det mest påfrestande av samtliga vi gått igenom. Mardrömmar om nätterna, gnäll om dagarna, tvärvägrar att bli matad och nåt så fruktansvärt klåfingrig! Däremellan är hon dock världens gosigaste lilla prick :love: Det blir intressant nu med jul och julpynt. Julgran blir det i alla fall inte för lilla damens impulskontroll är obefintlig och ord som nej och ajaj verkar fastna i nåt filter och sorteras bort innan de når hjärnan.

Här är vi mitt i ett utvecklingsprång. Bastian är svårsövd, vaknar vid ett och vaknar ca 20ggr mellan ett och sju så han hamnar i vår säng vid ett för vi måste få lite sömn. Smarta är han väldigt mammig och ska bäras hela tiden.

Mao jag hjälte vad du säger om att det är jobbigt nu. Dock lyssnar han iaf på ajaj så vi provar med gran.

Hur går det för alla?
Bastian har ju joinat de andra som ettåring nu :) 77cm och 10960gr uppnådde han tills dess. Sedan dess har vi haft två fruktansvärda veckor med förkylningshosta, förkylningsastma och falsk krupp. Besök både på vc ock barnakuten (självklart mitt i natten när mannen var i Stockholm :cautious:) och en veckas sovande typ rättupp i soffan med Bastian i knät.

Han är på bättringsvägen nu äntligen och springer omkring som en annan tok :p

Gud vad smarta de är småttingarna förresten :eek:

Hur går det för alla?
Bastian har ju joinat de andra som ettåring nu :) 77cm och 10960gr uppnådde han tills dess. Sedan dess har vi haft två fruktansvärda veckor med förkylningshosta, förkylningsastma och falsk krupp. Besök både på vc ock barnakuten (självklart mitt i natten när mannen var i Stockholm :cautious:) och en veckas sovande typ rättupp i soffan med Bastian i knät.

Det där med sovande i soffan i sittande läge är standard. Det är därför man skall investera i en skön fotölj som går att fälla. Har tillbringat måååååånga nätter och dagar där :D

Det där med sovande i soffan i sittande läge är standard. Det är därför man skall investera i en skön fotölj som går att fälla. Har tillbringat måååååånga nätter och dagar där :D
Fåtöljer blir det när vi byggt till och inte längre sover i vardagsrummet (hej studentboende) just nu får vi bara plats med soffan

Här har jag också en ettåring! Som fortfarande vägrar gå utan att hålla i mig. Fast, det räcker att det är koftan, så jsg har hopp om att hon snart inser att hon kan själv.

I övrigt ska vi ut och resa i mellandagarna jag och A. Min mormor gick hastigt bort, så vi flyger ner i mellandagarna för begravning och så åker vi nattåg hem. Det är givetvis i Blekinge, så det blir en bit. Försöker få tag o en bilstol att hyra på något sätt så vi kan använda bil där nere, håll tummarna att jag lyckas.

Och har någon superbra tips på hur jag ska roa fröken under flyg, plus några timmar på Arlanda. Och sen tåget också, så dela gärna med er. A lär ju vilja krypa runt, men det känns inte så trevligt så jag ska göra vad jag kan för att hålla henne ifrån det. Snacks, och kanske någon app? Hon får aldrig sitta vid paddan eller något, så lär väl ta ett tag bara att förstå vad det är.

Hoppas allt är bra med alla, både barn och föräldrar :)

Tiden springer verkligen iväg!
Iris börjar komma ur sin värsta mamma ångest fas :bow: nu hänger hon inte på min höft hela tiden, utan kan leka själv en stund. Att få laga mat med två händer igen är underbart!
Hon och hennes 3 åriga syster som är en äldre version vildbassing hittar på massor med bus tillsammans och ger sin arma mor gråa hår :yuck:
Men som den julfantast jag är så har vi en julgran! Det är klart att det pillas lite men det går över förväntan!
God jul på er alla mammor och barn :love:

Här har jag också en ettåring! Som fortfarande vägrar gå utan att hålla i mig. Fast, det räcker att det är koftan, så jsg har hopp om att hon snart inser att hon kan själv.

I övrigt ska vi ut och resa i mellandagarna jag och A. Min mormor gick hastigt bort, så vi flyger ner i mellandagarna för begravning och så åker vi nattåg hem. Det är givetvis i Blekinge, så det blir en bit. Försöker få tag o en bilstol att hyra på något sätt så vi kan använda bil där nere, håll tummarna att jag lyckas.

Och har någon superbra tips på hur jag ska roa fröken under flyg, plus några timmar på Arlanda. Och sen tåget också, så dela gärna med er. A lär ju vilja krypa runt, men det känns inte så trevligt så jag ska göra vad jag kan för att hålla henne ifrån det. Snacks, och kanske någon app? Hon får aldrig sitta vid paddan eller något, så lär väl ta ett tag bara att förstå vad det är.

Hoppas allt är bra med alla, både barn och föräldrar :)
Beklagar förlusten av din mormor :(
Bilbarnstol kan finnas att hyra från butiker som säljer bilstolar, om inte hyrbilsfirmorna har (antar att det är där du jagar).
Fingerdockor, böcker och titt-ut-lekar roar här. Eller att titta på bilder i telefonen. Finns det wifi ombord så kan jag tipsa om babyloonz och babblarna på youtube. Det finns också pekboksappar som är gratis/billiga som inte kräver uppkoppling.

Hur går det för alla?

Inte mer? Jag hade för mig att han var en bjässe men det där var väl ganska "normala" siffror? :) Hur ligger han på kurvorna? Stackars B och stackars er med förkylningen. Det lät superjobbigt! Vi har också haft en rejäl förkylning här nyss men det var ingenting i närheten av det du skriver.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka