Höstföräldrar 2014 del 2.

Ja alltså vi är ju inga föredömen inom ämnet mat :D men mellis hos oss är smörgås med smör och ost eller leverpastej (hon äter mest pålägget), banan, färska bär, havregurt, russin mm.

Fast oftast blir det klämmis med fruktpuré, det har gått åt väldigt många klämmisar senaste månaden när maten krånglat. Jag har köpt såna man kan fylla själv och fyller med t.ex havregurt och katrinplommonpuré. Det är vår möjlighet att påverka lite mer vad hon äter eftersom hon vägrar bli matad och mest petar i maten när hon äter själv (om det inte är korv).

Mellis :banghead: må ju vara bland det värsta som drabbat mig sen jag föddes, jag äter helst 2 ggr/dygn så att ens hålla reda på att ge ungen mat 5ggr dag är helt hopplöst för mig :crazy:
Här hemma blir det frukost, lunch, klämmis, middag och kanske en klämmis till.
Det varken hinns eller orkas göras mer än så.. Har sånna där påsar man kan återanvända och de fylls oftast med puré på sötpotatis, morot, palsternacka och äpple :d
Fruktsocker har jag märkt inte är nån höjdare för min kära dotter, hon blir väldigt i gasen och dessutom lös i magen :meh:
Dock slinker det ner nån fukt ibland men då alltid efter hon ätit mått stadigare, verkar som att det blir för surt med frukt på tom mage.

Det är inte lätt det där med maten. Rebecka har varit rätt så rejält förkyld (hög feber i flera dagar och snuva/hosta) och är ganska så kinkig med maten. Äter väldigt dåligt och mycket kräsen med vad hon vill ha. Brukar ta några veckor innan det är som normalt igen.

Vissa dagar vill hon inte äta alls utan dricker bara saft. Just nu känns saft bättre än ingenting så det problemet tar vi itu med när hon äter ordentligt.

Som det är nu så känns det väldigt skönt att jag ammar fortfarande. Då vet jag att hon får i sig lite näring i alla fall.

När det kommer till mellanmål så brukar det lösa sig av sig själv för rätt som det är så kommer Rebecka gåendes med något hon snott från kylskåpet typ filmjölk, banan, saft, ost eller vad det nu är som hon är sugen på.

Det svåra har varit att hon gärna lämnat kylskåpet öppet men efter lite jobbande på problemet så har hon faktiskt börjat stänga dörren och har hon inte gjort det så knatar hon tillbaka och stänger dörren om man frågar "Har du stängt kylskåpet?" :D

(Risk för att hundarna länsar kylskåpet annars och de har lärt sig väldigt fort vem som glömmer att stänga kylskåpet :cautious:)

Annars "pratar" hon en massa och älskar att dansa till musik. Generellt brukar det vara full rulle för givetvis hänger man på sina bröder när dom busar. Så nu är det fyra galningar som springer runt här och hörs :D

Hej allihop!
Jag är verkligen jättedålig på att kika in här (eller på datorn öht faktiskt)..
Jag tänkte iallafall att jag kunde berätta om hur valet på enkelvagn blev till slut; Det slutade med en Crescent. Riktigt snygg och smidig och har en maxvikt på 25 kilo, så den lär räcka länge åt lillfisen och även storasyster kan åka i den utan problem.

Annars har lilla M ganska nyss börjat ställa sig upp själv och tog häromdagen ett par, tre första trevande steg längs med soffan hos mormorn. Det är kul att se hur de utvecklas och blir större, samtidigt så är ju den ständiga frågan var tiden tog vägen? Och vad hände med min lilla bebis!? :eek:

Och ni pratar mat.. Haha, jag har precis ändrat min egen kost till det bättre och ska äta 5-6 mål om dagen! Jag tycker inte att jag gör annat än att laga mat (och äta) :o:p Barnen hänger bara på och smakar allt ^^
Fast lillfisan är ju inte jätteintresserad av mat än heller.. Hon äter allra helst tuttemat men lite "vanlig" mat slinker allt ner iallafall. Men hon klarar dagarna på dagis och så och äter bra när jag (och tuttematen) inte finns nära, så det är ju på väg iallafall. Jag har inte bråttom, som tur är ;)

Här är vi inne i en intressant period, arga illvrål hörs mest hela tiden när inte lillebror lyckas med det han företar sig, tydligen gör inga leksaker som han vill just nu, och lyfter jag ned honom från något förbjudet klätterobjekt, ger han upp ett ilsket vrål i falsett, nog för att trumhinnan ska börja vibrera. Sedan kommer gråten och ett sökande efter snälla pappa för tröst. Går riktigt bra nu, men vill helst springa, klättrar på allt, vi har just börjat kunna ha stående stolar igen då han visat att han kan hantera det och inte bara frankt kastar sig ned.

Närmare,90 cm lång och bara just över 13 månader. Inskolningen på dagis under dec har gått så där. Vo har dock inte haft någon som helst brådska utan kunnat ta det på dagsform. I mprgon börjar vi dock om efter två veckors jullov, ska bli spännande att se hur det går med tanke på hans frustrerade period just nu.

Ätwr lite mindre nu under frustrationen, annars har han aldrig slutat äta. Två stora,potatisar och 6 köttbullar, morötter ärtor, inga problem. Älskar appelsin, skriker när den första är slut så ibland klämmer han två stycken efter en hyfsat stor middag för att bara två timmar senare äta 3 dl välling.

Nu äter han så här,
Morgon 3 dl välling
Frukost en portion gröt en halv macka kanske lite kokt ägg om jag gjort.
Lunch
Mellis, någom dl yoghurt eller fil samt en halv macka
Middag
Välling.

Här är vi inne i en intressant period, arga illvrål hörs mest hela tiden när inte lillebror lyckas med det han företar sig, tydligen gör inga leksaker som han vill just nu, och lyfter jag ned honom från något förbjudet klätterobjekt, ger han upp ett ilsket vrål i falsett, nog för att trumhinnan ska börja vibrera. Sedan kommer gråten och ett sökande efter snälla pappa för tröst. Går riktigt bra nu, men vill helst springa, klättrar på allt, vi har just börjat kunna ha stående stolar igen då han visat att han kan hantera det och inte bara frankt kastar sig ned.

Närmare,90 cm lång och bara just över 13 månader. Inskolningen på dagis under dec har gått så där. Vo har dock inte haft någon som helst brådska utan kunnat ta det på dagsform. I mprgon börjar vi dock om efter två veckors jullov, ska bli spännande att se hur det går med tanke på hans frustrerade period just nu.

Ätwr lite mindre nu under frustrationen, annars har han aldrig slutat äta. Två stora,potatisar och 6 köttbullar, morötter ärtor, inga problem. Älskar appelsin, skriker när den första är slut så ibland klämmer han två stycken efter en hyfsat stor middag för att bara två timmar senare äta 3 dl välling.

Nu äter han så här,
Morgon 3 dl välling
Frukost en portion gröt en halv macka kanske lite kokt ägg om jag gjort.
Lunch
Mellis, någom dl yoghurt eller fil samt en halv macka
Middag
Välling.

90 cm lång :eek::cool: jösses! Min unge är 14 månader och typ 78cm kanske :angel:
Vad väger han?

Och dom där arga vrålen känner jag igen.. Här hemma kan det ibland vrålas redan innan jag lyft bort henne/tagit ifrån henne vad det nu är hon inte bör ha, hon vet exakt när det är "ajabaja" :devil:

Idag börjar världens härligaste unge på förskolan :love::nailbiting::cry: Tur att hennes pappa skolar in och inte jag. Vi har för övrigt sluppit ilskeutbrott, istället går hon runt och blänger på oss med rynkade ögonbryn (så här :mad:) :D

Idag börjar världens härligaste unge på förskolan :love::nailbiting::cry: Tur att hennes pappa skolar in och inte jag. Vi har för övrigt sluppit ilskeutbrott, istället går hon runt och blänger på oss med rynkade ögonbryn (så här :mad:) :D
Hoppas det superbra! Jag tror hon kommer tycka det är kul! Jag håller tummarna!

Mvh Miks

Woooooow!!! :nailbiting:
Jag har helt förträngt att hon ska börja nu :o
Hoppas det går smidigt :heart

Hon kommer älska det @Miks och @Cocos. Jag är bara rädd att hon inte kommer orka gå så länge som vi har tänkt. Hon har aldrig varit på öppna förskolan mer än två timmar åt gången. Å andra sidan bodde vi med kusinerna tre dygn över jul och det gick ju bra. Då vaknade hon extra tidigt på morgnarna, heltaggad på bus :D

Hon kommer älska det @Miks och @Cocos. Jag är bara rädd att hon inte kommer orka gå så länge som vi har tänkt. Hon har aldrig varit på öppna förskolan mer än två timmar åt gången. Å andra sidan bodde vi med kusinerna tre dygn över jul och det gick ju bra. Då vaknade hon extra tidigt på morgnarna, heltaggad på bus :D

Hur gick första dagen? Tänkte fråga på sms men misstänker att flera här i tråden är nyfikna :D

Vad härligt att du är säker på att hon kommer gilla det!

Min unge kommer hata det och jag kommer hata mig själv som lämnar henne där :(
Låter säkert lite brutalt men jag va exakt som henne när jag va liten och förskolan va inget för mig!
Just nu är planen att va hemma med henne till nästa höst men får se om jag får ihop det..

Hur gick första dagen? Tänkte fråga på sms men misstänker att flera här i tråden är nyfikna :D

Vad härligt att du är säker på att hon kommer gilla det!

Min unge kommer hata det och jag kommer hata mig själv som lämnar henne där :(
Låter säkert lite brutalt men jag va exakt som henne när jag va liten och förskolan va inget för mig!
Just nu är planen att va hemma med henne till nästa höst men får se om jag får ihop det..
Jo det gick bra. Hon verkade tycka att det var roligt men åt dåligt så S fick trycka i henne en massa mat när de kom hem vid 15. Och när jag kom hem märktes det att det varit lite mycket för hon ville bara kommunicera med illvrål första timmen. I övrigt var allt som vanligt.

I morse däremot var hon snorig och ledsen. Om S försökte sätta ner henne bröt hon ihop. Efter en gosstund i soffan med babblarna blev hon piggare och de gick till förskolan ändå (jag tyckte att de inte skulle gå). Lite instabilare i humöret och ännu sämre aptit men det verkar ha gått hyfsat bra.

Du tror inte dagmamma skulle vara något för Edith? Nu när jag satt mig in i hur det funkar (det hade jag inte när vi ställde H i kö) tycker jag att det verkar vara ett bra koncept.

Jo det gick bra. Hon verkade tycka att det var roligt men åt dåligt så S fick trycka i henne en massa mat när de kom hem vid 15. Och när jag kom hem märktes det att det varit lite mycket för hon ville bara kommunicera med illvrål första timmen. I övrigt var allt som vanligt.

I morse däremot var hon snorig och ledsen. Om S försökte sätta ner henne bröt hon ihop. Efter en gosstund i soffan med babblarna blev hon piggare och de gick till förskolan ändå (jag tyckte att de inte skulle gå). Lite instabilare i humöret och ännu sämre aptit men det verkar ha gått hyfsat bra.

Du tror inte dagmamma skulle vara något för Edith? Nu när jag satt mig in i hur det funkar (det hade jag inte när vi ställde H i kö) tycker jag att det verkar vara ett bra koncept.

Skönt att hon tyckte om det! Men vad trist att aptiten va dålig, jag tänkte den skulle bli bättre med lite konkurrens :cautious:
Ja dom lär ju bli lite överstimulerade i början.
Tur hon iaf är van vid öppna förskolan det ger nog en stor fördel!

Jag gillar konceptet dagmamma borsett från att det blir jobbigt när dagmamman är sjuk, då får dom ofta gå till nån annan främmande dagmamma och sen är det supersvårt där vi bor för det finns en enda bra dagmmama och hon har 3 års kö :banghead:
Har en grupp på FB där vi delar erfarenheter och rykten (:angel:) om förskolor och dagmammor i området. Superbra på ett sätt men svårt för jag blir bara mer kräsen..

Jag har däremot en hel del planer som eventuellt kan lösa förkolefrågan.. Du får höra mer på söndag, om inte H fortsätter va snorig för så håller vi oss borta :arghh:

Åh, hoppas allt går bra @hvala !

A ska ju skolas in nästa vecka. Jag är så inte nöjd över det då det är fullt här och hon har fått plats 2,5 mil hemifrån på en nyöppnad 10 avdelningsförskola. Den öppnar nu på måndag, hon börjar inskolning tisdag. Lär ju vara kaos. Och hon går ju inte än, och pratar inte Heller. (Kan gå, men vill inte, och kommunicerar med att nicka och skaka på huvudet).

Så säg att det kommer gå bra. Allt gör att hon kommer få jättelånga dagar. Jag studerar ju henifrån, så maken kommer få lämna lillan vilket gör att hon kommer få gå 6.30-17 istället för fyraåringen som går på förskola på gångavstånd henifrån och går 8-15 ca. Känns så ruttet så jag kan inte ens beskriva det.

Skönt att hon tyckte om det! Men vad trist att aptiten va dålig, jag tänkte den skulle bli bättre med lite konkurrens :cautious:
Ja dom lär ju bli lite överstimulerade i början.
Tur hon iaf är van vid öppna förskolan det ger nog en stor fördel!

Jag gillar konceptet dagmamma borsett från att det blir jobbigt när dagmamman är sjuk, då får dom ofta gå till nån annan främmande dagmamma och sen är det supersvårt där vi bor för det finns en enda bra dagmmama och hon har 3 års kö :banghead:
Har en grupp på FB där vi delar erfarenheter och rykten (:angel:) om förskolor och dagmammor i området. Superbra på ett sätt men svårt för jag blir bara mer kräsen..

Jag har däremot en hel del planer som eventuellt kan lösa förkolefrågan.. Du får höra mer på söndag, om inte H fortsätter va snorig för så håller vi oss borta :arghh:
Jag vet inte om det är samma sak överallt, men är du säker på att sjuk dagmamma skulle innebära främmande vikarie? Min mamma jobbar som dagmamma och de är några stycken som träffar varandra en eller ett par gånger i veckan just för att känna barnen när det behövs vikarier.

Jag är också orolig inför förskolestarten :( Här var det helt fullt på alla förskolor så de har temporärt fixat två avdelningar i villor som haft förskoleverskamhet/ skolverksamhet då och då (de ska bygga om ena förskolan och flytta bort lågstadiet därifrån så jag utgår ifrån att vi kommer dit så småningom då vi tilhör den förskolan även om vi kommer vara på annat ställe). De nya avdelningarna öppnar nästa vecka tror jag och de ser för tråkiga ut :(. Man kan se rätt bra in och det finns ju inga möbler eller så än men själva "gården" består av en klätterställning och ett basketmål. Jag hoppas innerligt att de tänker sätta upp lite mer anpassade saker där då båda avdelningarna bli småbarnsavdelningar.

Vad det gäller mellis så äter inte Bastian det alltid. Oftast blir det bara en gång/ dag då han sover över det andra målet. Vi brukar köra en halv frukt/ macka/ klämmis/ majskrokar eller i värsta fall ersättning.

Här är det också frustrerat. Bastian pratar hela tiden men kan inte så många ord så det blir mest blalbla Ababa manana och han blir så oerhört frustrerad och arg när vi inte förstår honom :cry: vi har precis börjat lite lätt med babytecken för att se om det hjälper.

Annars är det en liten musikälskare vi har fått. Han älskar musik. Dans är det bästa som finns. Och nu under födelsedag/ jul har han fått både marackas, munspel, trumpet, bjällror, trumma, synth och gitarr som det spelas flitigt på :love: Morfar har ju lovat honom sin gitarrsamling om han lär sig spela gitarr (han har gett upp hoppet om sina döttrar :angel:).

Slänger in länk till en film på Bastian där han visar upp sina moves.
https://www.instagram.com/p/_sWAbzCK4UTvwthN9ijwhMVRHvU_ZBjxY92Ng0/?taken-by=grodankalmar

Och igår åkte vi pulka..
12509221_10153936940773953_7617947268357525640_n.jpg

Jag är också orolig inför förskolestarten :( Här var det helt fullt på alla förskolor så de har temporärt fixat två avdelningar i villor som haft förskoleverskamhet/ skolverksamhet då och då (de ska bygga om ena förskolan och flytta bort lågstadiet därifrån så jag utgår ifrån att vi kommer dit så småningom då vi tilhör den förskolan även om vi kommer vara på annat ställe). De nya avdelningarna öppnar nästa vecka tror jag och de ser för tråkiga ut :(. Man kan se rätt bra in och det finns ju inga möbler eller så än men själva "gården" består av en klätterställning och ett basketmål. Jag hoppas innerligt att de tänker sätta upp lite mer anpassade saker där då båda avdelningarna bli småbarnsavdelningar.

Vad det gäller mellis så äter inte Bastian det alltid. Oftast blir det bara en gång/ dag då han sover över det andra målet. Vi brukar köra en halv frukt/ macka/ klämmis/ majskrokar eller i värsta fall ersättning.

Här är det också frustrerat. Bastian pratar hela tiden men kan inte så många ord så det blir mest blalbla Ababa manana och han blir så oerhört frustrerad och arg när vi inte förstår honom :cry: vi har precis börjat lite lätt med babytecken för att se om det hjälper.

Annars är det en liten musikälskare vi har fått. Han älskar musik. Dans är det bästa som finns. Och nu under födelsedag/ jul har han fått både marackas, munspel, trumpet, bjällror, trumma, synth och gitarr som det spelas flitigt på :love: Morfar har ju lovat honom sin gitarrsamling om han lär sig spela gitarr (han har gett upp hoppet om sina döttrar :angel:).

Slänger in länk till en film på Bastian där han visar upp sina moves.
https://www.instagram.com/p/_sWAbzCK4UTvwthN9ijwhMVRHvU_ZBjxY92Ng0/?taken-by=grodankalmar

Och igår åkte vi pulka..
12509221_10153936940773953_7617947268357525640_n.jpg
Sötis :love:

Vår förskola har verkligen inte någon rolig gård men just nu gör det inte så mycket. En ettåring behöver så lite för att vara nöjd och de minsta är heller inte ute så mycket (just nu inte alls pga kylan).

H har varit förskolebarn i två veckor nu. Hon storgråter vid lämning men i övrigt går det bra. Hon har sovit på vilan varje dag sedan dag 1. Maten blir långsamt bättre. Häromdagen fick jag känna i hennes mun (för en gångs skull) och "hittade" då tre kindtänder - och det är klart att det är lättare att äta om man har något att tugga med.

Babblar gör hon dagarna i ändå, långa långa meningar, men inte så många begripliga ord. Vov-vov = hund, kocka = klocka, päpä = äpple, babba = babblarna osv.

Sötis :love:

Vår förskola har verkligen inte någon rolig gård men just nu gör det inte så mycket. En ettåring behöver så lite för att vara nöjd och de minsta är heller inte ute så mycket (just nu inte alls pga kylan).

H har varit förskolebarn i två veckor nu. Hon storgråter vid lämning men i övrigt går det bra. Hon har sovit på vilan varje dag sedan dag 1. Maten blir långsamt bättre. Häromdagen fick jag känna i hennes mun (för en gångs skull) och "hittade" då tre kindtänder - och det är klart att det är lättare att äta om man har något att tugga med.

Babblar gör hon dagarna i ändå, långa långa meningar, men inte så många begripliga ord. Vov-vov = hund, kocka = klocka, päpä = äpple, babba = babblarna osv.
Här är det mest gnäll just nu. 4 tänder är på G.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat