Höstföräldrar 2014 del 2.

Inte mer? Jag hade för mig att han var en bjässe men det där var väl ganska "normala" siffror? :) Hur ligger han på kurvorna? Stackars B och stackars er med förkylningen. Det lät superjobbigt! Vi har också haft en rejäl förkylning här nyss men det var ingenting i närheten av det du skriver.
Han låg en bra bit över på allt när han föddes men det har gått ner efter hand. Han ligger på 0.5 över normalkurvan på både längd och vikt nu och verkar vara stabil där.
Inte mig emot :D jag var en bjässe och jag är glad att han lugnade ner sig.

Uppdatering från oss då. Maten är superstrulig (ovanligt va? ;)) och vi måste just nu stödmata med flaska både efter frukost och lunch, och vissa nätter. På måndag ska vi till bvc för en extrakontroll. Jag tror hon har växt lite men inte mycket. Hon är fortfarande under 9 kg iaf. Känner mig uppgiven :(

Jag är numera inte föräldraledig utan har semester. 7/1 börjar jag jobba och H börjar på förskolan (hennes pappa skolar in). Får se om ätandet blir bättre då...

Här e Joline hemma med pappa numer och ska så vara fram till mitten av april då det ska skolas in på dagis. Inte så troligt att det finns plats på det dagis vi valt dock..:/.

Lillan går för det mesta nu och snackar konstant :). E inne i en urusel sovperiod så det vaknas minst 4 ggr per natt med illvrål,puh. Hoppas det går över snart...

Vi väntar barn nummer två till sommaren så det blir lagom att hon blir 15 timmars barn sådär att börja med :)

Uppdatering från oss då. Maten är superstrulig (ovanligt va? ;)) och vi måste just nu stödmata med flaska både efter frukost och lunch, och vissa nätter. På måndag ska vi till bvc för en extrakontroll. Jag tror hon har växt lite men inte mycket. Hon är fortfarande under 9 kg iaf. Känner mig uppgiven :(

Jag är numera inte föräldraledig utan har semester. 7/1 börjar jag jobba och H börjar på förskolan (hennes pappa skolar in). Får se om ätandet blir bättre då...
Vad tycker H om omelett? Bastian strulade rejält med maten i ca 2mån (rekordet var 2 skedar gröt till frukost, ingen FM mellis, 0,25st köttbullar till lunch, 1 smoothie till EM mellis, ingen middag och 90ml ersättning på kvällen...) sedan vi började ge omelett (gör i mikron) på morgonen så går ätandet bättre igen.

Nu har vi ju inte haft problem så som er men tänkte det var värt ett tips :)

(Bebisgröten tokvägrar han numera)

Det är sjukt mysigt att ha dom tätt men jag skulle såhär i efterhand velat att Viola var iaf 2.5 eller 3 år innan Iris kom ;) Det är krävande att ha två så små barn som har så stort vårdbehov båda två. Men man överlever :D:p:heart

Tack för peppen @TeamLundVer! Vi hade provat omelett men inte i mikron. Det var ju jättesmidigt :)

I morse var vi på bvc och mätte och vägde. H hade faktiskt växt helt ok. Sköterskan tyckte inte heller att H är oroväckande smal. Hennes teori är att H krånglar med maten för att det är ett av få ämnen hon faktiskt känner att hon kan bestämma över själv. Det låter vettigt. Och sen är det nog slutklämmen på ett språng. Jag ska försöka att sluta oroa mig :)

Tack för peppen @TeamLundVer! Vi hade provat omelett men inte i mikron. Det var ju jättesmidigt :)

I morse var vi på bvc och mätte och vägde. H hade faktiskt växt helt ok. Sköterskan tyckte inte heller att H är oroväckande smal. Hennes teori är att H krånglar med maten för att det är ett av få ämnen hon faktiskt känner att hon kan bestämma över själv. Det låter vettigt. Och sen är det nog slutklämmen på ett språng. Jag ska försöka att sluta oroa mig :)
Åh vad skönt att det såg bra ut :)

Javisst är det smidigt :up:, nästan så man funderar på en omelett själv ibland.

:(Vad roligt att ni väckt liv i tråden :D. Här strular nätterna igen. Senaste veckan har hon aningen varit uppe till 22,30 eller 23,30... Eller om hon somnat i vettig tid, vaknat vid 23 eller 24 och varit vaken några timmar:banghead:. Vi är lite lagom trötta jag och sambon:angel:.
Idag slet jag upp henne halv åtta för att försöka vända dygnet rätt. Får se hur länge det går hålla henne uppe nu. Nu är hon rätt trött... Hade ju varit super om hon kunde sova 20-07 istället för 22,30 till 09.... Eller vaken på natten:angel:.

Äter bra gör hon med. För några dagar sedan lagade jag porterstek och hon åt såsen med sked:p. Idag åt hon fiskgratäng med vitvinsås.
Annars är det språket som utvecklas i raketfart nu. Hon kan härma kossan, fåret, hunden och hönan. Sen pillar hon med pärlor, pärlplattor (stora) och lego. Ett sant nöje är att ta på och av hår och hattar på legogubbarnas huvuden.

Liten uppdatering från oss också då: T (14,5 månad) är en riktigt pratkvarn, babblar och sjunger hela dagarna. Han kan säga över 30 ord redan. Han älskar att läsa böcker, spenderar säkert 30% av sin vakna tid med att läsa. Bära runt på fjärrkontroller och skor är också roliga sysselsättningar, och att städa och tvätta givetvis.

Efter att vi dragit ner på dagsovandet till bara ett tillfälle har han börjat sova bättre på nätterna. Rekordet är enbart ett uppvak på hela natten, men 4-5 stycken är väl mer normalt. Bättre än 10-15 som var när det var som värst runt 13 månader.

T ska börja förskolan nu i januari. Jag börjar på ett nytt jobb samma dag, så hans pappa får sköta inskolningen. Det känns minst sagt nervöst...

Här e Joline hemma med pappa numer och ska så vara fram till mitten av april då det ska skolas in på dagis. Inte så troligt att det finns plats på det dagis vi valt dock..:/.

Vart har ni sökt plats? Är det i närmsta samhället lär ni inte komma in, nej. Vi har sökt dit men det är så långa köer att vi troligen inte ens kommer in efter sommaren. Nu har vi fått en garantiplats inne i stan istället (närmste utkanten).

@FrDrake ja precis, det e i närmsta samhälle vi sökt med. Vi har inte fått nåt svar än men vi har sökt från april. Nu ska jag ju visserligen gå hem redan i juni o sen va föräldraledig så trivs hon inte på garantidagiset så får hon va hemma med mig ist. Så får hon börja när det finns plats :)

God jul alla höstmammor och barn! Hoppas ni får en skön jul och får vara friska!

Vi väcktes i natt av att H kräktes ner sig och hela sängen men som tur var var det inte vinterkräkan. Hon mår bara fint nu :up: men vi hann ju bli lite nervösa.

God jul!!!!

Vi firade jul hos min mamma, med lagom mycket mat och några julklappar.

Edith är förkyld (som vanligt) och jag har påbörjat projekt utesluta gluten :meh:
Hon är väl egentligen inte intolerant men magen är lite knasig så nått är det juh.
Annars är hon pigg och glad, har lärt sig att teckna hund och förstår mycket av det man säger. Tex nej, stäng dörren och bit inte mamma :devil:

Jag som älskar att vara hemma har börjat se fram emot förskolestarten i maj.. Saknar att jobba och framförallt att spendera mer kvalitetstid med min hund!
Idag och imorgon ska jag jobba (älskar röda dagar=massa ob :D)
Och mormor ska va barnvakt! Är för första gången lite nervös, Edith har varit lite strulig att lägga senaste veckan så hoppas mormor får en bra läggning :crazy:

Idag har fröken fått umgås med sin lilla kusin som är 5 månader. Hon klappade fint och kramade tills lilla kusinen tröttnade. Full rulle mest hela tiden och hon leker med osynliga saker, bra fantasi. Springer och hämtar något och häller i en tom ljusstake och "dricker" och säger "mmmm", sen springer hon och hämtar mer.

Torr på nätterna! Inte dagtid, det är för mycket som händer så hon har inte tid. Ibland går hon på pottan av sig självt. Bäst går det när inte pappa är hemma men så snart han är här så är det som att hon går upp i varv och glömmer sig. Väldigt skönt att slippa nattblöjor.

God fortsättning. Vi firade jul först hemma med syrran och hennes barn, sen in till staden och sambons kusiner. Det var god mat (som barnen inte riktigt uppskattade;)) massvis med paket, fullt ös och bra stämning. Alla nöjda, glada och trötta.
Sömnen strular lite igen.. Hon kan sänka två flaskor välling på natten och det är inte riktigt bra för kisseriet. Har kissat igenom några gånger, för att sen vissa nätter vara helt torr.
De senaste dagarna har hon inte velat gå på bumbon, vilket resulterat i många pölar på golvet och en hel del kissiga blöjor. Tror det har med något utvecklingssprång att göra för när hon kissat så skriker hon oooooj! så man ska komma och hämta henne:angel:. Hon har svårt för att göra behoven på pottan, och vill ha bumbon tex för att kunna bajsa, så hon kan inte gå själv som det är nu.

Det känns som om det händer massvis just nu med tal och motorik så hon är ganska rolig just nu.
Vad ger ni era till mellanmål? Tycker det är gruvligt svårt att komma på saker som hon kan tänka sig äta till mellanmål och som mättar tillräckligt just nu.

Dessa mellanmål @orion_x :banghead:
Jag håller också på att bli tokig på dom!
Jag är själv väldigt dålig på att äta frukt, så det försöker jag peta i barnen. Sen blir det gärna en smörgås eller gröt. Ibland i brist på annat så ammar jag Iris fast vi annars bara natt och mys ammar på morgonen... :o men hon klagar inte :love:

Barnen är ganska bra på att äta frukt, men äpple och klementiner som är favoriterna just nu, ger inte så mycket långvarig mättnad tycker jag. Varken gröt eller macka är några favoriter här. Inte heller yoggi:meh:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka