Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Ja, det är nr två. :laugh: Första gången var jag också lite inställd på att det skulle gå ganska fort eftersom min mamma hade haft två lätta och snabba förlossningar. Jag kom ut på 6 h och min bror på drygt 1 h. Min V kom på 2:45 h från första värken, därav min oro.

Förstår att du är orolig då!
hoppas för er skull att det startar på natten så att han är hemma! el att det inte går lika fort denna g. du får ringa honnom med en gång när det startar så att han hinner hem annars;)

Hoppar inte lite ;)

Det är ändå bra att ha alvedon hemma. Alvedon kan man ge direkt från födseln och vi fick rådet av läkare per telefon en sen kväll att vi kunde ge en halv supp, så att ha hemma skadar inte. Febern behöver ju inte vara skyhög för att den ska vara jobbig för dom små :)

Men hur vanligt är det att man föder inom en timme från första värk? Annars kan ju dina föräldrar köra dig så kommer maken efter. Märker man att man inte hinner finns ju dessutom ambulans.

En timme är ju inte mycket egentligen, här är det rätt kort för att inte tala om Norrland. Men allt är ju relativt..

I dag har bebis varit helt vild i magen och jag har mkt förvärkar(säkert för att hon är så vild;) )kan snart inte röra mig utan att få sd så nu blir det att hämta barnen från skola/dagis sedan ligga på soffan en stund!!:)

Förmodligen inte särskilt vanligt, men det är nog inte särskilt vanligt att man föder under 3 h som förstföderska heller.

Har tre dagar till BF nu... Inga föraningar men det börjar kännas jobbigt med magen! Den är full med ett vildsint innehåll om man säger så... Ska ta tag i allt tungt jag kan komma på i dag så kanske det händer något i helgen då vi ändå har kavlugnt och ingen storasyster att ta hänsyn till hemma!

Börjar med mockning, stallstäd, snickring av sittpinnar i hönshuset och lingonsyltkokning. Kom IGEN nudå bebbe!! :)

Jag klippte gräset med vanliga handklipoaren dagen innan vår första tittade ut ;) Så funkade ju fin fint!

Oregano: Är oxå väldigt orolig men försöker att inte tänka så mycket på det... 1timme till förlossningen. Gubben har ca 10-15min hem plus att han inte bara kan släppa allt utan måste få någon, sin partner om han finns på plats, att ta över bilen som lagas + de kommande bilarna alt. ringa ägarna o byta tider... Han startade nyligen eget, bra tajmat ;), vilket gör det hela lite mer komplicerat :/
Vår första tog oxå 3immar så vid första tecken ringer jag honom!
Den gången startade det med att vattnet gick på morgonen, trodde jag kissade på mig i sängen!
Sen kom inte värkarna igång på riktigt fören åtta-nio på kvällen...
Blir det likadant denna gången o vi måste åka in o kollas upp så tar vi nog in på hotel i Halmstad för att slippa köra samma sträcka igen...
Vet ju att det förmodligen inte alls kommer funka o gå precis som det gjorde sist men ändå så är huvudet helt inkört på det! Så börjar det plötsligt med värkar, utan vatten, så blir det nog panik! Undrar om jag kommer ta det på allvar då eftersom jag kommer förvänta mig vattenavgång liksom :/
Finns ju ambulans med i värsta fall som man kan åka o möta upp, vårt problem då är väl att vi kommer till "fel" sjukhus....
Man får nog tänka lite att det är inget man varken kan påverka eller göra något åt utan det tar den tid det tar o man ska vara förberedd på det mesta för att inte bli tagen på sängen.
Försöker intala mig att det inte alls är hundra att denna gången kommer gå lika fort tex!
Blir nog chockad om jag blir liggandes i mååånga timmar med värkar för det finns liksom inte i mitt huvud...
Jag tittar på norska jordemodrer, är riktig bra o man får följa många olika förlossningar. Inte bara såna som ligger tysta o tar i tre gånger så är bebis ute ;)

Tack, lätt att fastna i såna depp med alla gravidhormoner..

Vad säger BM om din oro? Går det att "bestämma" nåt med förlossningen innan så det vet att här kommer en racer-föderska? Är nog bra att Ha lite olika färdförslag uttänkta så man kan ta den lösningen som passar bäst.. Otur med sambon då, hoppas lillplutt kommer på helgen!

Nästan exakt 3 veckor kvar till BF för mig och nu har min häst gått och skadat sig i hagen så jag måste dit varje dag och tvätta hennes sår så nu kommer säkert min bebbe också. Inte när häst är frisk och jag inte behöver åka ut mer än ett par ggr i veckan (andra ser till henne då men hon låter dem inte tvätta hennes sår).

Jag har inte varit hos min bm sen inskrivningen. I v 25 var jag hos en en an pga att det var mitt i semestern och tydligen hoppar man över besöket i v 28 när man är omföderska. Men på måndag ska jag träffa min vanliga bm och jag ska verkligen förklara min oro. Hon sa själv lite på skämt "nästa gång får du tälta utanför förlossningen" när jag var på återkontrollen efter förra förlossningen.

Mitt startade också med vattenavgång och jag tror att det mycket var pga det som det gick så fort. De brukar ju annars kunna ta hål på vattnet just för att det ska gå lite fortare om förlossningen stannar av. Däremot kan man ju spara värdefulla minutar på att åka in direkt vattnet går. Sist startade värkarna ca 30 min efter vattnet gått och de var som jag skrev tidigare starka, regelbundna och täta redan från start.

Hur länge hade du öppningsvärkar och hur länge krystade du? Mina öppningsvärkar varade i 2:15 h och krystvärkarna 30 min. Det verkar vara vanligt att omföderskor bara krystar 2-3 gånger vilket skulle betyda att tiden kortas med säkert 20 min bara där. Så hela förloppet kan ju mycket väl vara över på dryga timmen och då kommer vi inte att hinna..... :crazy:

Skönt iaf att någon är i samma situation och förstår. Många verkar inte göra det. Bara för att det tar en timme effektiv tid att ta sig till sjukhuset så finns det ju omständigheter som gör att det kommer att ta längre tid. Barnvakt måste fixas, det kanske är snöstorm, maken kanske inte kan släppa allt på jobbet och dra i samma sekund jag ringer, det kanske är en trafikolycka på vägen, ytterkläder ska tas på, man ska ta sig till parkeringen på osv osv.

barnvaktsfrågan är jag inte bekymrad för. Mina förlldrar bor precis i närheten och förmpodligem är ju svärmor med i sverige när det är dags. Förra året kom däremot första snön redan i oktober och vi bor ju ganska avsides, det lr iaf 1,5 mil innan stora vägen till halmstad. Skulle sambon vara på jobbet så lämnar han grytorna och kör hem oavsett vad som är på g i köket. Nya chefens fru är med gravid så han förstår nog.

Mina föräldrar bor 30 minuter bort och jobbar 15-30 min bort. Är dagis öppet får vi lämna där (150 meter hemifrån). Våra närmsta grannar ställer upp när som helst på dygnet bara de är hemma. Så det ordnar sig nog. Problemet är väl om jag ensam ska iväg till dagis och lämna V där. Även om vi bor jättenära så är det inte alls säkert att jag klarar det när värkarna väl satt igång.

Jag hoppas att grannarna är hemma så att de kan passa V medan mina föräldrar åker hem till oss. :)

KL

Jag har funderat en del kring vad som ska packas i bb-väskan och så hittade jag jättebra länkar på vårt sjukhus hemsida! Väldigt smoidigt att redan innan veta vad som behöver tas med och hur det fungerar med mobil och internet. Jag har packat bb-väskan, det som ska ner där nu är necessär, t-shirtar till sambon, några blöjor och ev. ett par nappar. Båda kamerorna är laddade och ligger i väskan och min journal ligger högst upp.

Här är två länkar till vårt sjukhus och vad de tipsar om. (kanske är samma någon annanstans också.)

www.skane.se/sv/Webbplatser/CSK/Centralsjukhu.../

www.skane.se/upload/Webbplatser/CSK/patinfo/k...

De har även en fin film om hur det går till på förlossning och bb, samt hur det fungerar vid ev. snitt och neonatalvård. Jag och sambon satt båda med tårar i ögonen när vi tittade på filmen och insåg att det var ju inte långt kvar för oss...

Har även varit på TUL idag. Två små knubbiga bebisar har vi där inne! Tv1 uppskattades till 2327g (+4,1%) och Tv2 uppskattades till 2217g (-0,8%) Men bm trodde att Tv2 egentligen var lika stor eller till och med större än Tv1, däremot var dens huvud något mer klämt mot mina revben. Tv1 har mer eller mindre bestämt sig för sätesbjudning tror vi då den på 5 veckor enbart har sjunkit djupare ner i bäckenet istället för att vända på sig och Tv2 ligger kvar i tvärläge., så det ser ju ut som om att det blir snitt. Men det får nästa ul (20/9) bestämma. Antagligen kommer de ut första veckan i oktober, vilket betyder MAX 5 veckor till! Hjälp...

Hmm ja du det är lite suddigt med tiderna :) Men jag räknar att värkarna satte igång "på riktigt" mellan kl 20:30-21:00 och krystv. vet jag inte riktig men de höll inte på så länge mins jag för i slutet gick det alldeles för fort. Sonen föddes 23:58... Vet att bm sa åt mig flera gånger att inte krysta (hon höll emot så va väl för att jag inte skulle spricka) men hur lätt va det då?! Blev skit förbannad på henne o va på vippen att placera foten i ansiktet på henne! Tur man kunde kontrollera sig lite hehe hade nog varit lite smått pinsamt efteråt sen ;)
De hade aldrig läst mitt brev o jag va helt inkörd på att ha epidural o eftersom jag har en tatuering i svanken ville jag att de skulle ha kikat på det. Men blev aldrig tid att säga till dom om det och när jag blev arg över att inte ha fått min smärtlindring så va jag redan öppen 10cm, tror nästan att det va första gången de kollade mig... Men lyckades få dom att ge mig det iallafall och det gjorde så att det lugnade ner sig lite o jag fick tid att andas emellanåt... Innan den gick det verkligen i ett! Så bebis hade kommit ännu snabbare om jag inte fått min epidural!
Undrar om jag har några papper från fölissningen med tider i sånt? Annars kanske man kan begära ut det? Hade varit kul att läsa :)

Funderar oxå på att det va snö förra året vid den tiden... Då tar det ju ännu längre tid + längre tid för barnvakt att komma över.
Mina föräldrar bor 3mil bort, på fel håll med så hinner vi inte vänta på dom så får det bli att släppa av O hos någon som bor mer på vägen...

Han är orolig över att han ska vara med på förlossningen ;) En 4åring funderar mycket o rätt vad det är säger han någon han gått o klurat på :)
Som häromdagen sa han att han egentligen inte skulle tycka det va kul med en bebis, för han vill inte byta bajsblöjor och vet inte hur man gör välling :)

Nej va söt, snacka om att ta sitt ansvar som storebror :D

Inte sovit nå i natt sd ilat i hela bäckenet å ner i benen + kännsla av ryggskott helt dö!! kan inte sitta och inte böja mig och ilar som 17 alvedon funkade något mot ilningarna men inte på ryggen:(
Jag kände ju på nr 2 på dagen att hon trängde ner i bäckenet så jag var berädd;)
Jag hadde 3 krystvärkar med sista har inte tittat i papprerna hur lång tid det tog med barnen där står ju allt min för min..kanske borde göra det;) roligt att titta:D nä nu blir det att ligga en stund:(

Min dotter är överlycklig över att bli storasyster, men som säkert alla andra som står inför en så stor förändring så kommer det ibland kommentarer som -Jag kanske inte vill ha ett syskon ändå, tänk om den bara är arg på mig hela tiden??

..Tre krystvärkar.. Det vore intressant! Jag hade förra ggn ställt in mig på en massa smärta, inte en timmes intensivt krystande där de sa -ta i nudå, och jag sa jag gör ju det! och tog i så hornhinnorna höll på att lossna.. (nåja.., men blodet trängde ut i huden iaf..) Så att vara klar med det på tio min vore ju najs!!

Vi har 50 min till sjukhuset... Men har inte börjat noja över det! Det blir väl som det blir!! :laugh:

Min dotter är överlycklig över att bli storasyster, men som säkert alla andra som står inför en så stor förändring så kommer det ibland kommentarer som -Jag kanske inte vill ha ett syskon ändå, tänk om den bara är arg på mig hela tiden??

..Tre krystvärkar.. Det vore intressant! Jag hade förra ggn ställt in mig på en massa smärta, inte en timmes intensivt krystande där de sa -ta i nudå, och jag sa jag gör ju det! och tog i så hornhinnorna höll på att lossna.. (nåja.., men blodet trängde ut i huden iaf..) Så att vara klar med det på tio min vore ju najs!!

Vi har 50 min till sjukhuset... Men har inte börjat noja över det! Det blir väl som det blir!! :laugh:

japp läser i papprerna på 1 an krystvärkar börjar 14,20 pojken född 14,33. tjejen krystvärkar börjar 12.02 tjejen född 12,15 roligt att läsa förlossnings journalerna:D

Kl.
Har en konstig känsla, det liksom sticker i blygdbenet eller runt omkring där...
Började lite igår tror jag o ha känts mer idag... Lyfte benen över ett långt staket idag o då kändes det ännu mer... Funderar på om det kan vara huvudet som fixerar sig/borrar sig nedåt??
Någon som känt nåt liknande?
Bebis låg med huvudet nedåt i måndags när vi va hos bm, det gjorde det för två v sedan när vi gjorde ett ul på förlossningen med...
Kan inte minnas att jag kände nåt med första barnet och har hört att det är ofta bebis inte fixerar sig fören det ska ut ungefär med andra barnet...?

Har haft barnkalas idag och fast vi bara bjöd de i hans ålder, blev 7barn, så är jag helt genom slut nu! Trodde aldrig de skulle åka hem :/ sambon lagar middag nu, det va längesedan! Så jag kan vila lite men känner mig ändå stressad för känner att jag behöver få ut o mocka m.m.
Måste lära mig att slappna av! Så fort jag försöker ta det lite lugnt kryper det i kroppen o jag kan inte slappna av för jag känner att det är så mycket jag vill få gjort! Började första dagen jag va hemma på gp...

Bebis sprattlar längre ner känns det som med... Rör sig mycket typ nere i bäckenet känns det som... Börjar fundera på om det inte är lite väl tidigt att sjunka ner /fixera sig? V 33+0 idag...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar