Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Här i Kristianstad, var det kvavt, molnigt och VARMT igår, så även jag tog mig en eftermiddagslur medan sambon åkte iväg för att fiska. Sov väl en sådär 2 timmar jag också.. ;)

Helt dö i dag kan knappt gå var på bröllop i går i värmen mkt stå och gå och desutom dum som man är i klackar:angel:
I dag blir det att ligga!!

Igår var det fruktansvärt kvavt här med. Jag blev så glad när det började att åska och regna vid middagstid, tyvärr så varade det bara i 5 min och gjorde ingen skillnad.

Ni andra med barn sedan innan, vilken syskonvagn har ni valt? Har två erbjudande att välja på, en emmaljunga twin cerox och en babytravel. Den senare verkar smidigare då den har svängbara hjul fram, vi har inte tittat på någon av dem i verkligheten ännu.

Ja och vilket åskväder vi fick på natten sen!

Jag fick en surprice babyshower igår av tjejjerna från mitt gamla voltigelag :love: (De är fortfarande aktiva.)
De hade lejt en kompis till mig som ville ha med mig till ett fik, hon skulle bara lämna ett par byxor hemma hos nån kompis först :D Totalt lurad blev jag när hela laget ropade "surprice" i lägenheten där kompisen med byxorna skulle bo.. Det tog en timme innan jag var mig själv igen haha.
En av presenterna var en gosedjurshäst de sytt på en voltigegjord och vitt träns på, vilket pyssel! Bebis kanske blir en liten voltigör framöver ;)

Voltigehästen :D
335440_10150269229771619_648711618_8105095_4565105_o.jpg

Man anar ett visst återkommande hästtema, notera den lilla riddaren :love:
287165_10150269228061619_648711618_8105067_8121968_o.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Men vad roligt :)
och vilken söt häst!! Skönt att bebis redan har framtiden klar ;)

Jag börjar få lite panik på allt jag måste skaffa innan bebis kommer.
Hjälp efterfrågas. Här är lista på vad jag har och vad jag kan komma på att jag måste skaffa!

Har:
Vagn
Kläder (overall, bodies, byxor, kofta mm)
vagga
spjälsäng
Bilbarnstol
Cosysack
Åkpåse

Har inte:
Strumpor (:D)
Madrass
täcke + kudde (funderar på sovpåse....vad tror ni? )
Badsaker
örngott + påslakan
skötbord
napp (behövs de? )
Filtar

Jag har säkert glömt saker som jag har.....men jag tar mer än gärna emot tips :bow:

Napp hade vi med till bb första gången och det är jag glad för ;) Det är ju jätte olika hur bebisarna är, en del vill ju aldrig använda nappen medan, som vår, tar den med en gång...
Kan säga att hade vi inte haft tutten med oss hade jag inte fått en blund i ögonen nätterna på bb.

Jag köpte täcke, kudde, lakan o "sängkläder" till vagnen i helgen.
Tänkte kika på sovpåse med att ha hemma i sängen, kollade på det i ullared men de va jätte stora, liten bebis hade ju försvunnit i den :) Så får titta på det någon annanstans. Hade ingen till första barnet o upplevde aldrig att han sparkade av sig täcket men den kanske är mysig att ligga i :)

Det jag har kvar är:

**Madrass till spjälsängen + ett baby nest eller liknande.
Kommer antagligen få sova i vår säng som har delade madrasser o jag är rädd att den ska fastna emellan (sambon räknar med att bli bortkörd sen då 5-åringen gärna kommer på nätterna o kryper ner, helst på tvären med ;) )
**Baby gym (är väl ingen brådska egentligen men kontroll freak som man är så vill jag ha allt färdigt!)
**Andningslarm har jag fått för mig att jag måste ha med...
**Någon form av mjuklift till vagnen när man vet att man ska in någonstans när man är ute med vagnen (har city korg)

Bomulls filtar hade jag ett gäng med sonen eftersom jag ville "täcka över" oss lite när jag ammade bland folk...

Nu har ju inte jag barn sedan innan, men jag har ju kollat in syskon/tvillingvagnarna. Fördelen med emmaljungan är ju att man har dem emot sig om man vill, nackdelen är att den är stor och tung. Fördelen med babytravel är ju att den är smidig att köra och relativt smidig att fälla ihop. Där är ju sittdelen däremot alltid vänd ifrån en. Hade vi behövt ha en vagn som syskonvagn så hade jag nog valt att ha en babytravel av de två. Men eftersom att båda våra kommer vara små när de börjar använda sittdelen så ville jag ha möjligheten att ha dem emot mig, så då blev det en teutonia. :)

Men vad roligt :)
och vilken söt häst!! Skönt att bebis redan har framtiden klar ;)

Jag börjar få lite panik på allt jag måste skaffa innan bebis kommer.
Hjälp efterfrågas. Här är lista på vad jag har och vad jag kan komma på att jag måste skaffa!

Har:
Vagn
Kläder (overall, bodies, byxor, kofta mm)
vagga
spjälsäng
Bilbarnstol
Cosysack
Åkpåse

Har inte:
Strumpor (:D)
Madrass
täcke + kudde (funderar på sovpåse....vad tror ni? )
Badsaker
örngott + påslakan
skötbord
napp (behövs de? )
Filtar

Jag har säkert glömt saker som jag har.....men jag tar mer än gärna emot tips :bow:

Vi kommer ha sovpåse till våra eftersom att jag är supernojjig att de ska lyckas få täcket över varandras ansikten, så det blir sovpåse och påslakan (ev någon filt om det blir för kallt). Kudde köpte vi på Ikea efter att min kompis tipsade om att den var bred och bra.

Badbalja köpte vi också på Ikea, det är ju lite skillnad på att betala 300:- i babybutiken och 59:- på ikea...

Nappar har jag köpt för att det kan vara bra att ha hemma, likaså flaskor. Bättre att ha de hemma än att stå mitt i natten och inte få ammning att fungera och det inte finns butiker som har öppet och säljer flaska och ersättning.

Madrass hade de en skön variant på ikea med bonellfjädrar för bara 399:-

Det vi har kvar nu är mest saker till mig. Har ju inga bindor hemma, ingen amningsbh, inga amningslinnen osv.

Skulle vilja prova sjal också, men har inte kommit på vilken som skulle kunna passa att knyta tvillingar med.

Sen är det ju bara att hoppas på att vår vagn kommer i tid också.. ;)

Jag har nästan inte köpt något alls.. Lite kläder, vagn o sängkläder.
Men har ju 3 hela v kvar ;)
Blir nog t ikea i v eller nästa o köpa säng o badbalja o sånt..

Köpte en jättefin beg Emmaljunga vagn.. Lite klumpig, men hoppas ja vänjer mig.. I värsta fall e d ju bara o köpa annan o sälja den ja har. Verkar som beg emmaljunga går som smör i solen..

Har dock börjat fundera på en sak ang vagnen.. I vagnen e det ju en liten tunn madrass som hör till. Har man bara den madrassen? Tycker d måste bli rätt hårt o ligga på :confused:
Min bebbe kommer nästan o ligga mer i vagnen än i sängen om ja känner mig själv rätt..

Känner igen mig. Enda gången H sov var när han hade en bröstvårta i munnen, därför så gick jag ner på apoteket och köpte napp redan när vi låg inne på BB. När han fick den så kunde han tom sova i "baljan"
Till A köpte jag napp när vi kommit hem, nu kommer jag köpa ett paket för sökerhets skull!

Vi har faktiskt det mesta klart.. Har köpt:

Vagn
Åkpåse
Regnskydd
Insektsnät
Skötväska
Vagnsleksak

Spjälsäng inkl. resårmadrass och bäddmadrass
Kisslakan
Bäddset
Tunt täcke
Spjälskydd
Snuttefilt
Gosedjur
Sänghimmel
Fleecefilt
Babywatch

Tripptrappstol + dyna
Vanlig Ikeastol man kan ha med sig
Babysitter

Bilbarnstol

Skötbädd + överdrag
Febertermometer
Nappar
Våtservetter
Blöjhink
Salva
Nappflaskor
Amningskupor

Sex bodies + byxor
Strumpor
Två pyjamasar
Mössa
Fleeceoverall

Tror det var allt.. ;)
Kvar har vi badbalja, blöjor, kudde, bindor, ett bäddset till och badolja.

Oj! När jag såg din lista blev jag plötsligt väldigt tacksam över att vi får barn nr 2 nu så vi redan har det allra mesta! :D Vår lista till förra gången såg väl ungefär likadan ut, men så saknades det ändå massor sen när bebisen väl var ute. Det gick ju åt en halv förmögenhet. :D

En av de bästa grejerna med att få barn nr 2 måste vara att man känner sig mycket mer säker och törs lita på sin egen känsla. Jag kände mig som en halvdålig mamma som gav V napp efter ca 2 veckor istället för en månad som det rekommenderades. Den här gången kommer jag inte att bry mig om det, utan han kommer att få ha napp från början om han vill. Och ingen i världen kan få mig att fortsätta amma om det går så illa som det gjorde sist.

Där måste jag hålla med dig till viss del! När Sebbe föddes (5 år sedan) så följde jag vad alla andra tyckte att man skulle ha, och inköpslistan var låååång. Och jäklar vad många tusenlappar som försvann.

Nu väntas nr 2, och jag känner mig inte alls i lika stort behov av att ha "allt", planera, fixa eller lyssna på massor av andra föräldrar. Nu skaffar vi det nödvändigaste som måste has från dag 1 (Babyskydd, vagn, spjälsäng, nappflaskor + ersättning, nappar, skötbädd, blöjor, våtservetter och kläder) och sen får det som vi känner behov av köpas in när det behövs liksom. Vagn hade jag gärna väntat med tills värsta vintern var över egentligen, men då vi har flera hundar så behövs det från start eftersom dom behöver mycket motion oavsett väder.

Mellan nr 1 och 2 hade jag ju 10 år mellan så med A behövde jag skaffa nästan allt igen. Nu med nr 3 som dessutom kommer tätt efter A så är jag mycket lugnare, skulle det komma för tidigt så hinner sambon skaffa det innan jag kommer hem från BB. Babyskydd är väl det mest akuta isof, syskonvagn kan jag skaffa sen om det inte skulle hinnas med. Vi har ju en vagn om det krisar.
Kläder finns ju det med, även om jag handlat några plagg i mera tjejiga färger. De ligger i en låda i väntan på nästa UL :D

Finns det någon här som känner till affärerna i Jönköping? Ska dit på onsdag och shoppa. Självklart blir det A6 men finns det några andra barnaffärer jag inte får missa? Gärna en garnaffär med, det är mitt nya beroende. När jag inte kan sova så skingrar jag tankarna med att sticka strumpor.

Oj vilka listor:D Nu har ju jag en 7 åring och en 2,5 åring så syskon vagn blir det ingen blir stå platta i så fall.

Jag köpte inte mkt med första, det är så lite som värkligen behövs i början jag använde typ alldrig spjälsäng låg i vagnen( lätt att dra med om man vill då till ett annat rum) och låg i vår säng första tiden då de ammas hela natten;)

tror jag använde vagn,badbalja,badolja,napp,snutte,filtar,kläder till bebis blöjor tvättlappar,amningsinlägg(viktigt) och bindor.
jag har haft så fruktansvärda eftervärkar så kan vara bra att ha alvedon el så hemma till sig själv med!

Det jag skulle vilja tillägga är alvedon,näsdroppar till bebis kan ju bli sjuk!
Jag har alltid handlat efterhand bebis behöver.
man har ju såå tråkit när man är hemma och då skönt att ta bebis och hunden på en promenad ner på stan och handla:D

Fast man ska inte ge bebis alvedon förren vid 3månader. Innan dess ska man kontakta doktorn vid hög feber ist för att behandla den själv. Men koksaltlösning och mjuka bommulsbollar att badda med(vid geggiga ögon eller intorkat snor) användes flitigt här i början.

Just sjukdomar oroar jag mig för denna hösten, med en bebis hemma och A på dagis och H i skolan som drar hem massa bakterier :crazy::crazy:
Förra hösten/vintern vet jag att det var väldigt mycket sjukdom på dagis, en väninna och hennes familj var inte friska samtidigt en hel vecka på hela tiden.
Nu är de ännu flera små barn inskolade så vi får se hur mycket jag vågar låta A vara där när bebis är född.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar