Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?
Om jag har fattat det rätt så är väl Loka mer eller mindre hans hund? Så vad har då du? Vore det då inte i dagsläget bäst om du fick din drömhund så får han vänta lite för att se vart det bär med jakten och så? I så fall kan ni ju skaffa en till, till honom i framtiden?
Jag har suttit i samma sits ett tag. Min sambo är KATTmänniska och tycker att en hund räcker. Dock gör det inte det för mig eftersom han inte klarar av det jag kräver av en hund träningsmässigt. Dessutom har lillskrutten problem med ryggen så allt vi gör måste skötas och planeras noga så att han inte belastas och bla bla...
Men faktiskt, så släppte sambon lite på sina "tvångstankar" angående förbud mot hund nr 2 för ett tag sedan. Varje gång jag har varit på brukshundklubben så kommer jag hem gladare än vad jag någonsin kan vara annars. När det var spårtävling ekl så var jag medhjälpare och det var dom 2 bästa dagarna på länge! Sambo var med andra dagen och på eftermiddagen när vi rastade Narmo så sa han att han märkte hur glad jag blev, hur bra jag mådde av hunderiet och att det inte alls var omöjligt att vi (jag) kan skaffa en hund till. Bara förutsättningarna kring det hela stämmer (boende, ekonomi mm) och att jag inte räknar med att han ska behöva ta ansvar för hundarna på något sätt. Klappa och gosa, ja. Promenera och aktivera, NEJ.
Faktiskt så gör det det när vi flyttar om ett par månader. Jag går upp på heltid + har mycket tid på dagarna för en ny bebis. Jag har hittat en uppfödare som jag verkligen "klickat" med + att dennes tik verkar vara något i hästväg vad gäller rasen! Jag får snart träffa dem och beskåda henne med egna ögon och jag längtar!
Jag hoppas bara inte att sambon ändrar sig... igen.
För mig när det gäller val av hund så vet jag med mig att jag inte nöjer mig med "det näst bästa". Är det en hund av vallhundsras jag vill ha så kan jag inte skaffa mig en "klumpig" rottis med hårt pannben. Hunden i sig skulle säkert bli helt underbar och älskad, men alltid bara vara just det näst bästa och jag skulle undra hur det hade varit om jag valt på annat sätt.
Därför ställer jag mig lite frågande till hur det blir för dig om ni skaffar jakthund som bara verkar vara just "det näst bästa"?