I mitt fall har jag aldrig haft några problem med svärföräldrar i någon relation, men jag känner igen rätt mycket beteenden från mina egna föräldrar.
Vissa människor ger, framförallt i början, även saker som verkar mycket storstilade och generösa, för att sedan börja ta. Då börjar krav på motprestation, både uttalade och dolda krav, dvs gör allt som de vill och det eviga tjatet om
hur mycket man fått (fast man aldrig bett om något), och hur otacksam, lat, oduglig, snål etc man är. Detta händer oavsett om man försöker gå på äggskal en hel livstid eller inte. Därför att de personerna fungerar efter ett toxiskt mönster. Backlashen kommer helt säkert, alldeles oavsett vad man själv gör. Man blir tillslut sjuk av detta. Läs på om narcissism för jag tycker det luktar lång väg.
Det de påstår är inte sant. Det viktiga är att man själv vet vem man är och vad man står för. Är man tillräckligt trygg i sig själv så klarar man det. Med priset att man är en "fiende" för toxiska personer.
Det är lång väg och hårt arbete för den som vuxit upp i ett sådant mönster att komma till denna insikt. Är din partner villig att göra vad som krävs? Risken för en brytning är en del av vad man kan behöva betala - men man blir tillslut en vuxen egen individ som är fri från ständigt toxiskt drama - så värt det!
Om man inte vågar säga ifrån som vuxet barn så blir man fortsatt misshandlad. Jag tycker att din sambo också är ett offer i detta - han blir en flying monkey (googla begreppet) mot sin egen partner och är djupt insnärjd i ett drama. Försök lista ut om båda svärföräldrarna är drivande eller bara den ena med en medberoende vid sin sida. Läs på. Om de är narcissistiska på riktigt så stick. Med eller utan din partner. Ingen kärlek är värd att förstöra sin egen hälsa och psyke på.