"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tycker du är supermodig och jätteduktig! Allt det där grejade du trots att du var ensam. Fantastiskt!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Grattis hörru:bump:!Ska bli spännande att höra fortsättnigen på ridprojektet!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Grattis! :bow:

Om en månad är du ute i skogen på långtur :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

I`m back in the saddle!!! :bump: :bump: :bump:

Ha ha detta är helt knasigt för man skulle kunna tro att jag ridit ut på världens äventyrs-ritt men så är det långt ifrån. :)
Fast för mig var det ändå en sorts äventyr ha ha :D

Som jag skrev innan så SKULLE jag upp i sadlen men jag märkte att det som vanligt genast började smyga sig in en massa negativa tankar i min skalle och jag började svikta. Kollade ut genom fönstret och såg att det började komma in lite moln, det började blåsa lite och jag tänkte att "nä det blir nog oväder".

Men så ryckte jag upp mig och blev rent ut sagt förbannad på mig själv - röt till på mig själv så hunden blev rädd ha ha :D
Bestämde mig för att sopa bort ALL tankeverksamhet och sa till mig själv: "Just DO it!!!"

Så upp till stallet for jag, gick med raska steg in i stallet och hämtade träns, sadel och borste. Ut i hagen och tränsade pållen, borstade och kratsade hovarna och sedan på med sadeln.

Var noga med att INTE låta tankarna komma utan jag blev liksom helt radiostyrd och bara satte fart. Men sen var det ju det där med att komma upp! Lättare sagt än gjort trots den kära IKEA-pallen.

Min häst är inte så väldigt hög, ca 155, men tillräckligt hög för att jag inte bara skulle kunna stå på den och liksom "glida" över på hästen.
Jag provade med att stå på pallen, sätta foten i stigbygeln men det funkade inte heller - har så jäkla dåliga knän och dessutom kändes det som om sadeln skulle glida lite. Jäklar! :mad:

Stallägaren har en stor hög med cementplattor och jag kom på att det var högre så jag tog pallen, hästen och mig själv dit - klättrade från pallen till platthögen och försökte samtidigt styra in pålle så han stod nära och bra.

Men givetvis skulle han inte samarbeta utan precis när jag skulle upp så flyttade han ut bakdelen för att komma åt de delikata och mumsiga buskarna som finns precis där. Ner igen och rätta till pålle och så upp igen -men samma visa!

Då kom jag på att jag kunde klättra upp på muren som är runt gödselstacken och se det blev precis lagom höjd men givetvis skulle hästf*n flytta sig.
Nåväl, jag gav mig inte för nu SKULLE jag upp. Och efter lite trixande stod han still och jag kunde bara lägga över benet och sen var jag i sadel.

Jag måste säga att det är tur man har öron som stoppade det urfåniga leendet vid öronen ha ha. Ja, hur gick då min "långa" ridtur?

Jag hade tänkt att rida inne i hagen tills jag känner mig säker men eftersom jag inte kan sitta upp där och inte är så bra på att öppna eltråden från hästryggen (inte än i alla fall) så höll jag mig till gårdsplanen. Skrittade lite hit och dit, gjorde halter, provade rygga ja ja bara kände mig för lugnt och stilla.

Höll väl inte på mer än i ca 15 minuter ( ha ha att komma upp tog betydligt längre tid!) men jag är verkligen supernöjd.


Nu ska jag bara klura ut hur jag ska kunna rida in i hagen utan att samtidigt släppa ut den andra hästen!? Får fundera lite ........

hurrah hurrah for dig!!! jag ar sa stolt over dig att du fick din ridtur om an lite kort... men du kom i sadeln och det ar den stora saken...i morgon en annan dag dar du kan satta pall i hagen och rida.. ingen paddock runt dar??? just om palle far fnatt tankte jag med de andra... men i vilket fall som helst du gjorde det och det raknas hogt..

lobell: jag ar inte radd att rida, jag ar radd att sitta upp!! val pa hasten ar det inga problem, har ju varit pa andras hastar och det gick fint.. Idag kommer Petra runt 4 och jag skall forsoka igen.. MEN jag har en ursakt nu, jag kan inte hitta min hjalm bland alla lador och pasar.. Sa tva val, ga in och borja roja runt och hitta den, eller (den enkla varianten), nej jag gor det i morgon sa behover jag inte forsoka ens.. Petras hjalm ar i det stora laget och jag ar radd att den skall falla i ansiktet nar jag ar val pa vag pa hasten... MEN senor Valdemar (han fick nytt namn tyckte inte om Valdo), star har ute och det kanns som om han bara vill att jag skall komma och ta honom pa tur, dangit, varfor skall det vara sa jobbigt??? Men jag ger inte upp, jag har en dodskon guling har for vintern, jag skall anvanda honom..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

snälla du tänk på de är en karl du ska förklara för:laugh: men jag ska testa de du skriver om jag begript de rätt...har mina tvivel..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:banana::banana::banana: jädrar i min lilla låda...de där gjorde du bra....nu kan du vara riktigt stolt över dig själv....nu kommer de att rulla på i din takt

rusar ner i jordkällaren o hämtar chmpagnen...värt o fira...grattis:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Bella kan du inte ta in den hästen den stunden du ska rida där.så slipper du fundera , det dör den väl inte av..:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tackar er allihopa för uppmuntran och glada tillrop! :)

Gubbtjyv: Jag ÄR stolt!!

moholmarabs: Ja, det blev lite kort men det gör inget för precis som du skrev så är ju den stora saken att komma upp i sadeln. Nej, ingen paddock men det går bra att rida i hagen - har min dotter gjort många gånger och likadant stallägarens dotter.

Det är bara vår "kallbloding" samt stallägarens islänning där och ingen av dem jagar upp sig bara för att någon rider -åtminstonde inte när man bara skrittar. :)

McMarco: Tack! Ja, det var kanske inte så smart att vara helt ensam och jag hade ju planerat att inte vara det under de första gångerna i alla fall. Men jag fick en sån "jävlar anamma" i mig i morse att jag helt enkelt inte kunde låta bli. :devil:

Det lustig med mig är att jag kan vara världens fegis och velpotta men när jag blir riktigt riktigt trött på mig själv så är det inget som kan stoppa mig ha ha ha :D

lobell: Ja, jag hoppas jag så småningom ska våga ge mig ut på långtur - det är faktiskt en dröm jag har. Stallet ligger precis vid skogen och vill man så kan man rida hur jäkla långt som helst - skulle vara underbart.

Men först måste jag få tillbaka allt det som legat "i träda" i ca 25 år. Men jag tar det lugnt - både jag och hästen behöver sättas igång försiktigt.

Mirameja: Absolut att jag ska rapportera här - denna tråden är verkligen jätterolig och med total avsaknad av "besserwisser-mentalitet" som annars är vanligt på Buke. :)

Kom förresten på nu hur jag kan rida in i hagen. :idea:

Hagen som det brukar ridas i har två öppningar - en ut mot gårdsplanen och en stängningsbar öppning mot resten av hagarna. Så det är ju bara att stänga mellan hagarna och låta den andra hästen vara där så kan öppningen mot stallplan vara öppen och jag kan enkelt som en plätt rida in från gårdsplan efter att jag kravlat mig upp från muren vid gödselstacken! :banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gubb/Tantgänget rockar fett..:laugh: Häftigt med alla som bara ger sig f-n på att de ska gå...övervinner rädslor o andra hinder för att rida o inte bara lägger sig platt o ger upp och säger de är för gammla......

Böjer min nacke o höjer en skål för er alla...:bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du är modig som vågar hoppa ju....det vågar varken Rödskägg eller jag..:)

Rödskägg kliver med värdiga steg sakta över eller går runt...förståndig pålle

Jag hopparr ibland ofriviligt från sadeln till klorofyllen....men de räknas inte va...:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Sorry, det blir ju bara ett halvt hopp, uppifrån och ner:)

Jag har ju hoppat mycket och gärna en gång i tiden, men för två år sen snart, åkte jag av pållen med dunder o brak, slog mig rejält i ryggen, och sen satte det sig i huvudet, hur det nu gick till:confused:

Men nu har jag varit sugen ett tag, och det kommer, men några 1,35 blir det nog aldrig igen:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Men hörni, min vänner...Jag satt å småfnulade lite, tänk ändå vad otroligt underbara pållar vi egentligen har...trots deras egenheter...för faktum kvarstår...DOM accepterar oss trots VÅRA egenheter och tilllkortakommanden:o

Jag menar, kolla bara på min flock.... herregud, vad dom får utstå ibland.... Kamel, som tvingas ha en säck potatis på ryggen som studsar värre än en studsmatta och som FASTNAR lite nu å då i de mest olämpliga tillfällerna.....Herregud, han hade ju lika gärna kunnat hysta av mig i första bästa trädtopp, men NÄ, han stannar snällt när jag ropar ångestfylld åt honom "STANNA, STANNA,NEJ, FY, JAAAAAAG SIIIITER FAAAAAST:eek:

Snälla goa Göte, som stod ut med mitt krampaktiga grepp om körtömmarna och mitt WIIIIIIIIIII, VAD GÖR JAG NUUUUUU?!? och snällt saktade av i dömansskritt.... Han hade ju lika gärna kunnat ge mig ett elakt leende å dratt dit vägen slutar:eek:

Fina lilla Maya, som så snällt står still medans jag tar sats för att kliva upp och glömmer bort att det INTE är Kamel å hamnar på hennes hals:eek: Hon hade ju lika gärna bara kunnat droppa mig på fläcken och hånlett åt mig...MEN...Hon stod kvar, höll halsen i fullkommlig balans så jag kunde kravla mig neråt å bara väntade på att jag skulle sluta bängla.......

Skorpan, som trots sin integritet och värdighet accepterar att JAG, far å smörjer honom kring de "ädlare" partierna med endast en mindre snäll sidoblick... Ville han kunde han ju sövt mig ganska omgåeende med en saftig spark....

Dessutom, så fast jag många gånger inte alltid tänker mig för, utan gör saker som kanske inte är så lämpligt...typ, sitta på knä bakom hovarna, vända ryggen till i stallgången å fnula med nått bakom pålle.... krypa under magen för att nå andra hovens karleden, råka sätta grimskaftet runt nacken å glömma bort det å bara gå, inte se sig för när man går framför utan slutar liggandes platt på marken med en pålle som ser ut som en fågelholk:eek:
JA, listan kan nog göras hur lång som helst.... men summa sumarum.... JAG har HELT UNDERBART snälla djur.... och dom skulle nog mer än en gång vilja skaka på huvudet åt min dumhet men dom står där, snällt och bara väntar på att jag kommit till sans igen....:love:

Jag har insett en sak.... Vore det inte för alla mina otroligt flexibla förstående pållar hade jag nog lätt kunnat få skallen tillplattad av både det ena å det andra.... kanske dom anser mig för dum,trög å okunnig för att kunna litas på och därför alltid håller ett extra öga till vad jag egentligen ska hitta på eller så är dom av naturen väldigt förlåtande mot just mig å mitt tydliga efterblivna hjärnludd å inte anser att en kicka från helvetet skulle förbättra hjärnfunktionen...:angel:

Hur som helst... JAG bara ÄLSKAR mina hästar.... och känner mig trygg i deras sällskap... och jag är glad att det just vart dom som kom till mig för jag behöver verkligen deras tålamod....:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:bow:

Jag och sambon är oxå förundrade ibland över hur snälla de kan vara.
Han kan ju få ideer som att rida hästen från skogsdelen av hagen med bara grimma och grimskaft för att slippa gå genom hela hagen.
Min häst går snällt efter som att hon sitter fast bakom.
De skulle lika gärna kunna springa iväg i full galopp, men de är så försiktiga.


Idag red vi på vägen :eek: och hon tvekade bara 2 ggr och hotade med diket, men jag sa bara- nu går vi, så gick hon. Vi kom ändå ner till ändan av åkern sen red vi ut på den och tog hela den rundan innan vi red hem.

Nu känns det som att vi är kompisar på riktigt och jag älskar verkligen hästen :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag blir såååå glad när du skriver så.... Jag visst att du skulle reda ut detta trots att du inte trodde på dig själv.... Miljoner kramar till dig "syrran":love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är så härligt med sådana djur som du har - och även jag.
Man blir så mycket tryggare o lugnare i sin hantering.
I dag var jag och tränade för Maria Gramén, lite NH stuk är det hon kör med. Jag hade tänkt att tömköra, men så blev det inte, vi hann aldrig så långt :p.
Och hon säger till mig att jag har en underbara ponny, hon är en på miljonen och att så trevlig ponny går ju bara inte att få tag på!:love:
Då blir jag så mallig :devil:, för tänk va folk hade åsikter om vår feta ponny som rusade som en dåre i ridhuset och knappt :eek: gick att få stopp på.
Nu har hon fått förtroende för oss och vi kan i princip göra vad som helst och hon går med på allt.
Så det blev lite lösgörande arbete från marken, lite longering, UTAN att hon gick in i mitten och flinande plirande med sina ögon talade om att hon minsann kunde bestämma in i det sista.
Japp, jag bara älskar min ponny!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 246
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp