Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?
Blast ar inte bra for pallar, saker som lov och annat som samlat sig kan ju plotsligt fa ben och vingar och flyga ivag.. och gud hjalpe de stackars oskyddade 600kg djur.. Lovet KAN ju falla pa deras nos... lol.. forlat men knappa vallacken ar san ocksa.. haromdagen krop han ur skinnet for att en fjaril flog upp.. Nej avsta fran ridningen om du inte kanner dig hundra percent saker.. du kan ju ta palle och ga pa tur i klorofyllen...
Sadel ja, Tant Fjanta har en billig historia som har varit fodersadel nar hon var ute pa sant i sina aldre tonar.. Billig och inte den basta men den passar henne. Den anvands ocksa numer for senor Valdemar och igen inte det ultimata men fungerande.. Tyvarr ar den val en storlek for liten for min breda postarea, vilket kan bli avhjalpt forstas.. BARA banta haha, yeah right, jag ar pa miniscule calorie intake men tappar inte ett gram..
Sen knappis han har nu en gammal, val inriden Hubertus dressyr med MOCKA pa flapparna, en sadel som jag haft i manga manga ar. Han har varldens konstigaste rygg och det ar jattesvart att fa ngt att passa honom. Jag hade en barbacka pad sydd till honom (2500 sek tack) och den har stigbyglar ocksa.. rejal sak. Skon men nu ar den for mkt barbacka for mig, det blir val Madeira som far arva den..
Madeira tack och lov har en fin rak rygg utan manke, men hon passar bade i min trotjanare, min 30 ar gamla stubben Siegfreid VSD OCH min ovan namnda Hubertus Dressyr. OCH en Stubben Tristan som ocksa ar gammal som gatan. Tyvarr ar hon for bred for min nya fina, nastan oanvanda Svarta Tristan DeLux (till salu for 6500, a steal). Sa far val kopa ngt annat nar det blir aktuellt for henne. Jag ploddar vidare med den gamla VSD sa lange. Mirri har ingen sadel annu, han vaxer sa det knakar i lederna och har ingen aning om hur han kommer att se ut nasta ar, forhoppningsvis stannar han i base shape med den lilla manke som han har.. Sen far vi ju inte glomma den omtalade westernsadeln utan horn som just inkoptes. Den ar pa Valdemar for tillfallet men Madeira har provat och tror den fungerar utmarkt som inridningssadel for bade henne och Mirri. Jag bestallde igar en Simco Working Arabian sadel men det blir ett tag innan de kommer att anvanda den..
Sa sadlar har jag, haller mig till kanske dyrare marken, men har funnit ut att de haller langre och med en enkel omstoppning kan anvandas i manga ar. Ar inte inne pa det har att sadeln skall vara mjuk nar den ar ny, utan skall ridas mjuk.. Min drom ar en armens officer sadel, en ny, den ser ut som ett korsning mellan en gammal manskapssadel och en engelsk dressyrsadel. Hard som bara den och man far nastan blamarken i andan, men de ar sa bra kvalitet.. ja de VAR super qualitet.
Annars har det varit besvikelse idag. Maud kompis skulle komma i morse och hjalpa mig uipp. Hon kom inte ringde och inget svar. Sa klockan 12 kom hon, jag hade precis lagt mig (sen naptime) och da jag hade varit uppe hela morgonen var helt slut. Ja men vi kan satta pa sadeln pa hasten och du sitter upp. Jag har ungefar 15 minutes!!! VA??? Det tar bra mkt mer an 15 minutes for mig att komma upp, Och sa det, hon var helt oforstaende och gjorde kommentaren, skall jag lyfta dig upp eller vad?? Kom da pa att hon hade helt missuppfattat mig. Hon trodde hon var tvungen att halla i sadeln sa den inte akte runt bara.. Inte halla i hast och ropa heja pa!! och ha talamod nar jag star dar och tvekar att ta mig upp. Sa de blev inget.. Och jag var valdigt redo i morse, men inte runt lunch nar jag inte hade ngn ork kvar..
Nu kommer Petra senare pa eftermiddagen och jag skall prova da, men ar trott och litar inte pa mig sjalv..Men jag skall forsoka i alla fall.. Ar fortfarande forvanad hon trodde det skulle ga pa 15....oh well...
Sa jag hoppas kunna komma med positiv report i morgon. Av ngt slag..
Brimmis, varfor i hela varlden spenderar du pengar pa hoanalys om det ar gjort allraredan? Nu ar det dags att anvanda sunt fornuft och tanka, ok mina hastar ater hoet jag har, de mar bra och de har saltsten (den gula mineral stenen) i sina boxar, vad mer behover de?? Jag ar inte saker pa vad sorts hastar du har, men en normal hast behover ata ungefar 1-1.5 % av sin bodyweight i ho per dag. Mer om det ar kallt forstas.. som mina araber de far 4-7kg av ho per dag beroende pa vader etc..Arbetas den ger man kraft foder enligt tabell pa pasen. Jag FORSTAR du vill det basta for pallarna men ga inte till overdrift bara, vanligt sunt bondfornuft ar det basta. Sen om du ar orolig de inte far i sig saker, kop tillagg i butiken. Jag har mineral tunnor som star ute i paddock, om de vill ha gar de och tar sig en tugga.. Ar man medveten om brister i jorden dar ho ar taget kan man ju tex kopa selenium, tydligen ar det brist over hela sverige pa det. Dock mineraltunnorna fungerar jattebra. Men det ar dina hastar, du gor som du vill, tycker dock att manga gor det krangligare an nodvandigt...Viktigaste ar ju att de har salt.
Dags att skovla lite shit igen, varfor ar utputtet alltid double fran intake???