"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Lite uppdatering om kardborrarna. Bilder kommer i morgon, mobilen råkade åka iväg i bilen med gubben :)

Efter 2x½ timmes plockande har jag faktiskt fått bort det mesta. Jag gick upp till hagen i morse men avbröt efter en halvtimme för att jag var så hungrig och för att mina sjuka "små" barn ville ha choklad från affären ... Då hade han redan fått en svans som var klart mycket bättre att vifta flugor med än spikklubban han dragits med några dagar.

Väl hemma hade solen kommit fram och det var rätt varmt, och därför ganska mycket flugor också. Leo blev rätt störd av att jag höll i svansen medan jag plockade så jag höll bara på en halvtimme nu också. Nu är svansen snart befriad :banana: Pannluggen också.

Handskar är att rekomendera när man plockar, jag provade lite utan först men det fastnar i fingrarna och piggarna borrar sig in i nagelbanden och det gör ont :(

När jag ändå var inne i stan passade jag på att åka ut till "torvfabriken" och hämta fem balar torvmix (fler får inte plats i min lilla bil). Det börjar bli dags att tänka på installningen men förhoppningsvis är vädret skapligt några veckor till, de får gå ute natt & dag så länge som möjligt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

yepp jag alskar mina too.. alla fem.. mest forstas tant fjanta och jag bara kan inte ta bort henne annu... hon ar alldeles for go att ha runt har.. hon haller ordning pa flocken.. Zahib, den knappe vallacken var riden idag av en jatteduktig tos som kanske (forhoppningsvis pray for me thanks) skall ha honom som medryttare/foder/natt sant hast.. Ohhh jag blir av med honom. han ar en trevlig hast men jag orkar inte med honom langre.. ar inte i balans.
Smabarnen som kommer nar jag ropar som alskar mig och inte tycker jag ar konstig, och forhoppningsvis vid denna tiden nasta ar kan jag rida Madeira som MIN ridhast.. broke to death forstas lol.. Sen lilla Mirri som inte ar sa "liten" langre, men fortfarande babytalk nar han besvarar tant Fjanta... Jag har sa stora forhoppningar pa honom och 3 ars varderingen skall bli intressant, han vara maste ju ga ngnstans...
De ar mina pallar, och Valdemar ocksa for nu, utan dem skulle jag inte komma ur sangen pa morgonen, de ar vad som verkligen haller mig vid liv... Aint we lucky fellas???
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Otroligt härligt att läsa ditt inlägg om att du kommit över stora delar av din rädsla, underbart!
Lycka till o blicka framåt! :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När jag var sjukskriven en längre period för några år sedan,var det mycket hästarna och hundens förtjänst att jag kom tillbaka i arbete så pass fort som jag gjorde.Det går ju inte att bara fokusera på sjukdomen när man har djur som man ensam ansvarar för.Nu beror det förstås på vilket sätt man är sjuk,i mitt fall kunde jag göra "allt"men det tog tid och jag fick vila emellan.Detta bidrog till att min kondition inte blev helt förstörd trots tuffa behandlingar.

Idag blev det till slut en ridtur,är glad för det:)!Får erkänna att ibland drar det mer att logga in här och kolla vad ni har hittat på,och peppa er, än att rida själv;),är rätt bekväm av mig,det är MYCKET lätt att hitta på ursäkter för att inte rida så mycket som hästarna nog mår bäst av.

Att det ändå blir av beror på målet jag har:vill att den häst jag rider, när vi(kompisar) ordnar långritt någon gång nu i höst,ska orka vara ute i några timmar utan problem.Vi hade en sådan ritt i maj.Då red jag Droppen(för han är lättast att lasta:D) och det var så kul:)!Vi var 5 stycken den gången och red en lugn 3-timmarsritt med stopp för fika.
Vet att för en del är det vardagsmat att rida så mycket men själv rider jag sällan över en timme.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

snälla du tänk på de är en karl du ska förklara för:laugh: men jag ska testa de du skriver om jag begript de rätt...har mina tvivel..

Bara att bolla tillbaka och fråga ;) ... Ska försöka förklara bättre om det är nåt oklart :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åhhhh, sitter här och förbannar blåsten!! :mad:
Fick verkligen "blodad tand" igår efter min lilla ridtur på gårdsplanen och direkt när jag vaknade i morse så var min första tanke: "Rida!"

Men det får nog stå över idag är jag rädd för det blåser verkligen ganska mycket och stallet jag har hästen i ligger liksom uppe på höjden så där brukar det vara ännu värre. :(

En nackdel med pålle-skrutt är att han är väldigt fjantig när det prasslar och blåser och kan gärna hoppa till lite hit och dit.
Hade jag varit lite mer van och haft lite mer balans så hade jag inte tvekat men jag vill inte ta några risker så att jag blir rädd nu när det gick så bra.

Har en fråga till er andra "tanter" och "gubbar": Vad har ni för sadlar?

Den jag red i igår är en bomlös sadel med lite Westernstuk dvs påminner lite om western och med westernstigbyglar. Mycket skön att sitta i - ungefär som en mjuk härlig läderfåtölj. :love:

Vi har haft ett helsike att hitta en sadel till pålle - har bytt ut många med bom och hästen hade återkommande mystiska hältor hela tiden.
Sen 4 år tillbaka har vi nu haft denna sadel med en bra pad under och han har faktiskt aldrig varit halt sedan dess.

Jag tycker dock det kändes lite lite "ostadigt" igår - har verkligen "noll" balans känns det som och denna sadel är ju inte lika stabil som en med bom för en gröngöling (får väl räkna mig som en sådan ännu så länge).

Men det blir väl bättre när jag får upp min ridbalans igen får jag hoppas. :)
Min dotter säger att det kändes väldigt ovant för henne också i början - hon hade dock superbalans så för henne spelade det egentligen ingen roll.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du får väl ta nya tag en annan dag när det inte blåser :laugh:.

Jag ropade in en Hööks allroundsadel på tradera till Ina och den funkar bra. Winnie har en gamal skruttsadel som nog inte duger till att rida i men att gå och sadelträna funkar den utmärkt till :)

Har dock sett min drömsadel, Pfiff Frieser :love: men den är för dyr för att köpa nu. Ina är ju bra 3 år och kommer att grova på sej så jag väntar tills damen har växt färdigt. Men jag är lite nyfiken på dom bomlösa oxå. Alla som rider sån tycker ju att det är den skönaste sadeln som finns. Kanske det blir en av varje så småningom när båda är inridna och växt färdigt!

Ska strax ut och böka ihop lite hö och skicka på analys. Fick iofs en analys av dom vi köpte höet av men det var ingen mineralanalys med så jag skickar iväg en egen. Sen ska det väl räknas ihop en foderstat och jag fattar ingenting :o Men jag får ta hjälp av uppfödaren så blir det nog bra.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

En nackdel med pålle-skrutt är att han är väldigt fjantig när det prasslar och blåser och kan gärna hoppa till lite hit och dit.
Hade jag varit lite mer van och haft lite mer balans så hade jag inte tvekat men jag vill inte ta några risker så att jag blir rädd nu när det gick så bra.

Har en fråga till er andra "tanter" och "gubbar": Vad har ni för sadlar?
Min pålle kan också vara lite fjantig när det blåser, men mindre om vi rider med sällskap faktiskt. Han gör inget speciellt läskigt, mer än att stanna och börja backa lite. Med lite övertalning brukar han gå fram, men det har hänt att han har velat vända. Några gånger så envis så in i bomben att jag fått kliva av och leda honom förbi, vad det nu är. Då saknar jag den där hopfällbara pallen :)

Sadel har vi ja. Jag har testat några olika som inte fungerat så bra på min tunnformade arab som dessutom är alldeles för lättfödd för sitt eget bästa *s*. Så fick jag prova min ridkompis bomlösa och blev kär. Nu har jag köpt en egen, en Pfiff och jag älskar min soffkudde :love: Fendrarna (västernstigbyglarna) som följde med har jag plockat bort och använder kompositbyglar som känns väldigt sköna för mina knän.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Bättre att vänta än att riskera att det blir ngt dumt om du är osäker.Tat lugnt du har all tid i värden att rida nu när du fått blodad tand,hejja på:).
Hade en sådan bomlös sadel när dotterns pålle var dräktig men jag tyckte att den låg mkt mer ostadigt än en "vanlig".
Har till min en Golden Star flatback och en Edinburgh dressyr,de är bara så sköna:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Blast ar inte bra for pallar, saker som lov och annat som samlat sig kan ju plotsligt fa ben och vingar och flyga ivag.. och gud hjalpe de stackars oskyddade 600kg djur.. Lovet KAN ju falla pa deras nos... lol.. forlat men knappa vallacken ar san ocksa.. haromdagen krop han ur skinnet for att en fjaril flog upp.. Nej avsta fran ridningen om du inte kanner dig hundra percent saker.. du kan ju ta palle och ga pa tur i klorofyllen...
Sadel ja, Tant Fjanta har en billig historia som har varit fodersadel nar hon var ute pa sant i sina aldre tonar.. Billig och inte den basta men den passar henne. Den anvands ocksa numer for senor Valdemar och igen inte det ultimata men fungerande.. Tyvarr ar den val en storlek for liten for min breda postarea, vilket kan bli avhjalpt forstas.. BARA banta haha, yeah right, jag ar pa miniscule calorie intake men tappar inte ett gram..
Sen knappis han har nu en gammal, val inriden Hubertus dressyr med MOCKA pa flapparna, en sadel som jag haft i manga manga ar. Han har varldens konstigaste rygg och det ar jattesvart att fa ngt att passa honom. Jag hade en barbacka pad sydd till honom (2500 sek tack) och den har stigbyglar ocksa.. rejal sak. Skon men nu ar den for mkt barbacka for mig, det blir val Madeira som far arva den..
Madeira tack och lov har en fin rak rygg utan manke, men hon passar bade i min trotjanare, min 30 ar gamla stubben Siegfreid VSD OCH min ovan namnda Hubertus Dressyr. OCH en Stubben Tristan som ocksa ar gammal som gatan. Tyvarr ar hon for bred for min nya fina, nastan oanvanda Svarta Tristan DeLux (till salu for 6500, a steal). Sa far val kopa ngt annat nar det blir aktuellt for henne. Jag ploddar vidare med den gamla VSD sa lange. Mirri har ingen sadel annu, han vaxer sa det knakar i lederna och har ingen aning om hur han kommer att se ut nasta ar, forhoppningsvis stannar han i base shape med den lilla manke som han har.. Sen far vi ju inte glomma den omtalade westernsadeln utan horn som just inkoptes. Den ar pa Valdemar for tillfallet men Madeira har provat och tror den fungerar utmarkt som inridningssadel for bade henne och Mirri. Jag bestallde igar en Simco Working Arabian sadel men det blir ett tag innan de kommer att anvanda den..
Sa sadlar har jag, haller mig till kanske dyrare marken, men har funnit ut att de haller langre och med en enkel omstoppning kan anvandas i manga ar. Ar inte inne pa det har att sadeln skall vara mjuk nar den ar ny, utan skall ridas mjuk.. Min drom ar en armens officer sadel, en ny, den ser ut som ett korsning mellan en gammal manskapssadel och en engelsk dressyrsadel. Hard som bara den och man far nastan blamarken i andan, men de ar sa bra kvalitet.. ja de VAR super qualitet.

Annars har det varit besvikelse idag. Maud kompis skulle komma i morse och hjalpa mig uipp. Hon kom inte ringde och inget svar. Sa klockan 12 kom hon, jag hade precis lagt mig (sen naptime) och da jag hade varit uppe hela morgonen var helt slut. Ja men vi kan satta pa sadeln pa hasten och du sitter upp. Jag har ungefar 15 minutes!!! VA??? Det tar bra mkt mer an 15 minutes for mig att komma upp, Och sa det, hon var helt oforstaende och gjorde kommentaren, skall jag lyfta dig upp eller vad?? Kom da pa att hon hade helt missuppfattat mig. Hon trodde hon var tvungen att halla i sadeln sa den inte akte runt bara.. Inte halla i hast och ropa heja pa!! och ha talamod nar jag star dar och tvekar att ta mig upp. Sa de blev inget.. Och jag var valdigt redo i morse, men inte runt lunch nar jag inte hade ngn ork kvar..
Nu kommer Petra senare pa eftermiddagen och jag skall prova da, men ar trott och litar inte pa mig sjalv..Men jag skall forsoka i alla fall.. Ar fortfarande forvanad hon trodde det skulle ga pa 15....oh well...
Sa jag hoppas kunna komma med positiv report i morgon. Av ngt slag..

Brimmis, varfor i hela varlden spenderar du pengar pa hoanalys om det ar gjort allraredan? Nu ar det dags att anvanda sunt fornuft och tanka, ok mina hastar ater hoet jag har, de mar bra och de har saltsten (den gula mineral stenen) i sina boxar, vad mer behover de?? Jag ar inte saker pa vad sorts hastar du har, men en normal hast behover ata ungefar 1-1.5 % av sin bodyweight i ho per dag. Mer om det ar kallt forstas.. som mina araber de far 4-7kg av ho per dag beroende pa vader etc..Arbetas den ger man kraft foder enligt tabell pa pasen. Jag FORSTAR du vill det basta for pallarna men ga inte till overdrift bara, vanligt sunt bondfornuft ar det basta. Sen om du ar orolig de inte far i sig saker, kop tillagg i butiken. Jag har mineral tunnor som star ute i paddock, om de vill ha gar de och tar sig en tugga.. Ar man medveten om brister i jorden dar ho ar taget kan man ju tex kopa selenium, tydligen ar det brist over hela sverige pa det. Dock mineraltunnorna fungerar jattebra. Men det ar dina hastar, du gor som du vill, tycker dock att manga gor det krangligare an nodvandigt...Viktigaste ar ju att de har salt.
Dags att skovla lite shit igen, varfor ar utputtet alltid double fran intake???
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Dags att skovla lite shit igen, varfor ar utputtet alltid double fran intake???

Och varför skiter de altid i högt gräs:confused: Jag har varit ute och mockat hage i en timme, men nu sa axeln stopp.

Sadel - jag har en Stübben Artus till hoppning och snabbare uteritter;) och en Frank Baines Excel dressyrsadel. Sköna båda två, men dressyrsadeln är:love:

Förresten är jag lite deppig, pållen är fortfarande inte helt ok, lite varm i hoven och markerar lite i traven:( I morgon kommer hovslagaren hem från semestern, har han inte nån bra idé får det nog bli veterinären i nästa vecka.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

[/QUOTE]Brimmis, varfor i hela varlden spenderar du pengar pa hoanalys om det ar gjort allraredan? Nu ar det dags att anvanda sunt fornuft och tanka, ok mina hastar ater hoet jag har, de mar bra och de har saltsten (den gula mineral stenen) i sina boxar, vad mer behover de?? Jag ar inte saker pa vad sorts hastar du har, men en normal hast behover ata ungefar 1-1.5 % av sin bodyweight i ho per dag. Mer om det ar kallt forstas.. som mina araber de far 4-7kg av ho per dag beroende pa vader etc..Arbetas den ger man kraft foder enligt tabell pa pasen. Jag FORSTAR du vill det basta for pallarna men ga inte till overdrift bara, vanligt sunt bondfornuft ar det basta. Sen om du ar orolig de inte far i sig saker, kop tillagg i butiken. Jag har mineral tunnor som star ute i paddock, om de vill ha gar de och tar sig en tugga.. Ar man medveten om brister i jorden dar ho ar taget kan man ju tex kopa selenium, tydligen ar det brist over hela sverige pa det. Dock mineraltunnorna fungerar jattebra. Men det ar dina hastar, du gor som du vill, tycker dock att manga gor det krangligare an nodvandigt...Viktigaste ar ju att de har salt.
Dags att skovla lite shit igen, varfor ar utputtet alltid double fran intake???[/QUOTE]

Jo jag gör en analys för att för de första så är jag nybörjare på det här med att ha häst hemma själv med hela ansvaret. Osäker med andra ord.
För det andra så vill jag inte vräka i dom en massa som dom egentligen inte behöver.
För det tredje så behöver Ina en riktig foderstat för hon är tjock och har fått späcknacke. Vi gör vad vi kan för att hålla vikten nere men hon verkar va en sån som blir fet av luft :grin:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ok da forstar jag, undrar vad ras ar Ina? kanske hon ar som de har lattfodda rabarberna jag har?? alskar att ata men behover inte mer an 3 kg per dag eller sa?? LOL, annat du kan ocksa prova att ge henne halm, men inte havrehalm, som del av hennes diet. det ar ju magert men fyller hennes behov av att tugga och halla tarmfloran igang..
Och prata om foder, eller ho rattare sagt.. ho har ju fiber, visst far de magar men hellre det an enhast som ar spattig pga av for mkt kraftfoder.. vet inte varfor men det verkar som manga stallen (ridskolor/privatstall etc hellre kor med mkt foder och glommer bort att en hast klarar sig utmarkt pa ho alena.. det ar ju vad deras magsackar ar gjorda for, gras. Har aldrig sett en hast trava runt i en havre aker for att fa i sig sin dagsranson.. jo forresten det har jag, Tant Fjanta kom los och parkerade sig i havreakern, hon at BRA mkt mer an dagsranson kan jag saga, hon studsade for dagar efter det..
Jag vet att det inte anvands som foder i sverige annu pa storre utstrackning, men hemma fick pallar krossat corn/majs? och soyabonmjol och mineraler. Speciellt avelsstona som behovde massor av fett efter avvanjning.. och babies alskade det och vaxte som ogras. holl dem varma forsta vintern utan mamma. Darfor ger jag mina krossat Barley/Korn? nu for att bygga upp fettlagret infor vintern..
speck ar bra ocksa....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

brimmis du gör helt rätt som tar analys med mineraler. Det är enda sättet att veta vad o hur mycket hästen ska ha.

finns ingen som kan se vilka o hur mycket mineral ett hö innehåller. Heller ingen som kan se vilken engergi o protein det inne håller.

grunden i all utfodring är analys o sedan lägger du till ditt hästöga.

om du vil kan jag hjälpa dig det är inte så svårt egentligen.

att en häst ska ha 1-1.5 % av sin kroppsvikt i hö stämmer ju inte då skulle tex min ha 9-10 kilo han väger över 600. För att hålla honomi lagom hull går de åt 20 kilo per dag med höga värden i höet.

på 10 kilo dog han utsvulten.

vad en häst behöver är individuellt. Lättfödda behöver ett hö med lite energi så de kan äta stor mängd . svårfödda mer energi.

kvoten är minst 6 mellan enrergi o protein..den är ock så individuell beroende på om hästen är färdigmusklad eller inte

min står på en kvot på minst 7.5 annars tappar han...

så du gör helt rätt ta analys o köp hö med värden som passar dina hästaar bilagst o bäst...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

McMarco: Vad är kompositstigbyglar? Och varför är de bra för knäna? Låter ju bra för jag har ju urkassa knän. :)

Tajger: "Och varför skiter de altid i högt gräs" - Ja, eller varför håller de sig hela dagen och släpper sedan av allt i boxen??? ;)

moholmarabs: Åh, jag håller alla tummar och tår för att du också kommer upp!! Men det var nog bra att det inte blev något idag för det blir ju inte lättare av att man känner sig stressad.

Hejja dig :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu har jägarna kommit igång och skjuter så det ekar.
Men det var så fint väder så jag tog en liten sväng på åkern men undvek träddungarna.
Bonusdottern tog lite kort.

31618654.jpg


31618645.jpg


31618641.jpg


31618649.jpg


31618651.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kompositbyglarna är gjorda i ett slags plast. De är stadiga men ändå i ett icke stumt material. Det låter inte som om det skulle göra så stor skillnad men det gör de verkligen. I alla fall för mig, mitt vänsterknä som kan protestera mår mycket bättre nu :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Båse Ina och Winnie är Haflinger. Betet jag har här hemma är alldeles för fint för den typen av häst, dom ska helst gå på magert skogsbete men tyvärr så har vi kraftigt höåkerbete. Gubben har kört med betesputsen 2 ggr så det blev lite mindre för dom att äta. Halm har jag i lösdriften och det äter dom gärna av.

Jag mätte Ina med viktband och nu står hon på samma vikt som för 1 månad sen så det kanske vänder nu för damen, hoppas det.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag hade stocksadel ett tag som var kanon. Man satt som gjuten.
Tyvärr gillade inte hästen den. Hon högg när man sadlade.

29473158.jpg


Sen har jag haft en bomlös modell western, men tyckte inte om att ha paden under och tyckte att den gled.

Nu har jag westernsadel. Den är kanon. Hästen har slutat hugga och man sitter skönt och tryggt.

31610858.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 246
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp