"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag chansade på att skicka iväg en förfrågan till dig, fast jag är rätt ny här i tråden och inte så superaktiv skrivare på Buke alls. Hoppas dessutom att jag skcikade till rätt tjej :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jajjamen du kom till rätt.... och är bekräftad å klar...=):D GRATTIS till dotterns lycka.... vet hur glad man blir när allt går som det ska för barna... förra året hade jag en hysteriskt överlycklig dotter som tog sig in på önskeprogrammet på gymnasiet.... Hon tog sig in på reserven å jag har nog aldrig hört nån skrika så högt och hoppa så frenetiskt som hon just då...:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Härligt ser det ut:)!Vad underbart att du bara kan rida iväg sådär nu!

Jag själv kom inte upp och iväg idag trots semester!Har röjt buskar i en av hagarna som ägaren har bidrag på med röjsåg,börjat med hålen till trädgårdsstaketet som bara måste upp i år,bilar upp de gamla hålen.Är helt slut i kroppen!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Va skoj för dottern din :banana: Min 19-åring väntar fortfarande på att få besked, hon står som 1a reserv och skolan drog i gång förra veckan men det brukar ju alltid va nån som hoppar av så vi hoppas och håller tummarna ett tag till.

Va kul Lobell att det går så himla bra för er :bump:. Jag får väl vänta tills gipset är av innan jag försöker igen med min madam :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl

Mc Marco-Gratta dottern från en av bukekärringarna ;)

Cizma- Du har en vännförfrågan till!

Moholmarabs- Säg till om transporten ska säljas. Har inte råd ännu på ett tag. Är man nybliven hästägare som samtidigt ska bunkra vinterförråd och sko hästen på samma månad, så är man fattig. Sen ska jag ju se om jag blir ägare till ytterligare en sadel:D


I dag har jag invigt min nya ridhjälm. Den satt som en smäck. Den gammla måste ha packat ihop sig i stoppningen (eller så har mitt huvud krymt..:o) för den åkte ner för ögonen ibland. Men denna satt stadigt på skallen.

Blev som vanligt ett kortare pass i paddocken och det kändes rätt bra. Fölis bryr sig inte så mycket längre när han blir lämnad i boxen. Skönt det. Nu ska jag sova. Ska upp 05.00 i morgon igen och jobbar ända till 17.00. Har verkligen lååånga dagar när jag jobbar. jobbar inte så många dagar i stället. Hoppas jag orkar släpa mig upp på hästen i morgon.

Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl - nu har jag varit på "hopp"-lektion! Det gick fint, damen skötte sig alldeles utmärkt, och jag kände mig trygg i sadeln. Vi hoppade t o m en liten bana, där vi (vi är fyra som rider) "tävlade" om att få lägst antal galoppsprång med snäva svängar. Hrmm, gissa vem som vann:angel: Jag har väl inte stått och frusit och tittat på (och betalat) alla tre döttrarnas hoppträningar för intet;)

Skillnaden med min egen häst är att han är så otroligt snabb i sin reaktion när det är nåt, med den här kände jag redan på väg mot hindret vad som skulle hända. En snäll dam som gör det man ber om, varken mer eller mindre.

Kul var det!

Nu ska jag bara komma dit med min pålle också, får väl börja sätta upp små minihinder på 20 cm och bara guppa över och känna in. Är lite taggad nu, det är ju ändå med honom jag vill kunna hoppa.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jaha sa blev det en dag till som jag inte kom up... western sadeln passade valdemar och Petra var ut och tog sig en tur och sa det kandes bra.. han ar gudomligt snall den dar killen..
sa skulle jag upp, och det gick inte alls.. jag vet inte vad det ar som sparrar och jag star dar och blir radd.. nu kommer granne/kompis over torsdag och skall hjalpa mig, jag tror en av anledningarna ar att jag vet att petra inte ar sadar jattebra med hastar annu och "litar inte" pa henne sa att saga.. vilket jag gor men ar osaker pa henne sa da blir jag osaker..
Dock fick jag longerat knapp vallacken, for 20 minutes sprang han som en idiot runt runt och vagrade lyssna till mig, han har enorma concentration problems.. Till slut fick jag ner honom i en slow jog, med ett ora innat, det gick.. Saken ar det, jag spenderade alldeles for lang tid dar som kunde bli anvant till en annan hast.. Den har ar ju 13 ar gammal och skall veta vad han gor..
Madeira madame fick en haircut och sen arbetade jag pa att fa ut hennes troll flator.. Hon har troll/tomtar som kommer och gor fina flator pa henne.. Jattejobbigt..
Mirr var bara Mirr idag, han fick pussar och var nojd med det..
I Morgon skall jag forsoka sitta upp igen, en dag hander det ....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Strunta i att försöka alls fram till på torsdag så att du inte samlar på dig fler misslyckanden. Inte så bra för självkänslan. Jag vet med mig själv när jag hade en period när jag var lite rädd (efter att ha åkt av) att bara min man följde med och promenerade ett par gånger så gick det hur bra som helst sedan. Jag håller tummarna!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu alla goa "gubbar å gummor -håll i hatten!

Jag är ledig idag, vädret är kanonfint, inget regn, ingen blåst, inga insekter att skylla på!

Klockan är nu 08.29 och jag ska upp till stallet, plocka in pållen från hagen, borsta, på med sadel och träns och.......... sen SKA JAG BANNE MIG UPP!!! :eek: :crazy: :D

Kommer med rapport senare :p

Ps. Håll alla tummar och tår för mig att jag inte bangar ur :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

och du kommer att segla upp utan problem.. glom inte pallen..lol.. nej lycka till och ha en bra tur, och ta det forsiktigt, du kommer att hitta muskler igen som du inte visste du hade. och enda sattet att fa bort varken i dem ar att fortsatta..
jag ar sa sugen, men nar jag val star dar pa pallen far jag panik, inte bra.. men en av dessa dagar skall jag upp igen..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Viktigt det där att man litar på den som är med om man känner sig osäker!Lycka till nästa gång:),är säker på att du snart är uppe!Bra att sadeln passade förresten!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

och du kommer att segla upp utan problem.. glom inte pallen..lol.. nej lycka till och ha en bra tur, och ta det forsiktigt, du kommer att hitta muskler igen som du inte visste du hade. och enda sattet att fa bort varken i dem ar att fortsatta..
jag ar sa sugen, men nar jag val star dar pa pallen far jag panik, inte bra.. men en av dessa dagar skall jag upp igen..

Detta kommer du besegra... positivt tänkande, tro på dig själv..för jag tror på dig....


och på alla andra me i tråden... NI är fantastiska människor som kämpar, var och en på olika vis... och tillsammans kan vi alla försätta berg...

förutom jag då.... för mina lungor vill inte funka ännu...satan... snodd åt mig en mulepuss av gammstollan igår och det resulterade i ett anfall....stackars Kamel.... han måste kännas sig totalt bortglömd.... känns riktigt jävvla motigt just nu... kan inte ens gå ut i hagen å umgås.... :cry::cry: nä, är inge glad idag....:(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åhh, är du allergisk! Du har inte funderat på att allergivaccinera (hyposensibillisering med ett finare ord :)) dej? En kompis till mej har gått och vaccinera sej mot hästallergi och nu har hon 2 egna hästar men ingen allergi.

En av våra schäfertikar är allergisk mot bla husdamm, timotej, dun och lite fler kvalster och vi har gett henne allegivaccinationer var 4de vecka i 3 år nu och hon är jättefrisk nu.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har astma sedan 6 månaders ålder och har den väl under förhållandevis god kontroll förutom just när jag blir förkyld.... dessutom så är jag ju storrökare sedan 25 år tbx och det är väl inte den allra bästa förutsättningen... i perioder är jag ganska kry, men emellanåt pajjor dom ihop totalt och då smäller anfallen bara till utan tillsynes orsak....

Hästar är en akilleshäl under dessa tider och då får jag helt enkelt hålla mig ifrån eftersom det rör sig om en kronisk inflamation på luftrör och dålig lungkapacitet... när jag skött min cortisonmedicinering ordentligt ett tag brukar det ge med sig men ibland så känns väntan alltför lång.... vore det "bara" allergi skulle kanske sprutor funka men eftersom det rör sig om renodlad astma utan allergi hjälper det föga....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kat - du vet att jag haft samma spärrar. Jag ska skriva en liten berättelse om min resa (skickar) ngn dag. Men just som du sa - man behöver någon man kan lita på. Och en dito häst (i mitt fall var det en.... jepp, gul sak).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

delvis KL*

Åh jag känner igen mej när ni skriver om rädslan.

Jag har de senaste 3-4 åren varit livrädd för att rida. Har mått illa, blivit svettig, ont i magen, benen har vikt sig, jag har darrat och allt detta innan jag ens kommit upp i sadeln.
Skyllt på huvudvärk, trötthet, mensvärk, magont, regn, snö, sol osv för att slippa.
Vågade till slut inte ens ta in och ut från hagen.
Vågade inte kratsa hovarna bak, vågade inte sadla för hon brukade i början hugga efter en.
Inte kul, när man har häst hemma som behöver komma ut.

Lägg samtidigt på detta ca 25 kg övervikt efter sladdisarna vilket inte gjorde självförtroendet bättre.
tror jag blivit av med ca hälften nu sista månaderna för att jag kämpat med hästen istället för att tröstäta. man får ju en lyckokänsla när man kommer in på kvällen efter framstegen och då behövs inga bullar eller godis :)

Men jag mådde samtidigt så dåligt av att se andra rida förbi här ute och själv vågade jag inte.
Startade en tråd i feb tror jag, där andra skrev som oxå var rädda, ganska skönt att se att man inte var ensam iaf.

Sen började jag fundera på vad jag var rädd för egentligen.
Att ramla av
Att släpas efter hästen
Att sitta fast i stigbygeln och fastna
att hästen ska ramla och jag ska hamna under
Att hästen ska skada sig
Att hästarna ska rusa över mej i insläppet.

Till slut kom jag på ett fel jag gjorde.
Jag avskärmade mej från hästen och vågade inte lita på henne och hon vågade väl inte lita på mej då heller.

Så jag började i vintras att gå in varje kväll och borsta av henne i boxen.
Kände att hon inte var dum på nåt sätt.
fortsatte så hela våren och började våga mer och mer.

Började sadla och tränsa själv och även sitta på henne på stallplan för att sen testa att rida iväg ensam.
Det gick inte alls, hon vägrade, MEN hon var inte dum. Det gjorde stor skillnad för mej, och sen har det bara fortsatt . Grät av glädje första gången vi kom 700 meter på egen hand när jag red iväg medans sambon jobbade.
Ju mer jag umgås med henne ju mer vågar jag själv.

Nu sköter jag allt ensam med hästarna. Tar in dem och kratsar hovar.
Sadlar , tränsar och rider iväg , vilket var min högsta dröm för 6 mån sen.

Så det som hjälpte mej mest var att ta tillbaka min roll som hästens ägare, vilket jag givit över till min sambo.
Förstår att det är svårare att göra detta om man samtidigt har en fysisk sjukdom eller skada, mitt satt ju bara i huvudet.

Nu återstår för mej att våga galoppera, vilket är svårt då jag automatiskt tar ner henne i trav, vilket är idiotiskt av mej för hennes galopp är fin medans traven är superskumpig.

Så det finns en del kvar att jobba på :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

I`m back in the saddle!!! :bump: :bump: :bump:

Ha ha detta är helt knasigt för man skulle kunna tro att jag ridit ut på världens äventyrs-ritt men så är det långt ifrån. :)
Fast för mig var det ändå en sorts äventyr ha ha :D

Som jag skrev innan så SKULLE jag upp i sadlen men jag märkte att det som vanligt genast började smyga sig in en massa negativa tankar i min skalle och jag började svikta. Kollade ut genom fönstret och såg att det började komma in lite moln, det började blåsa lite och jag tänkte att "nä det blir nog oväder".

Men så ryckte jag upp mig och blev rent ut sagt förbannad på mig själv - röt till på mig själv så hunden blev rädd ha ha :D
Bestämde mig för att sopa bort ALL tankeverksamhet och sa till mig själv: "Just DO it!!!"

Så upp till stallet for jag, gick med raska steg in i stallet och hämtade träns, sadel och borste. Ut i hagen och tränsade pållen, borstade och kratsade hovarna och sedan på med sadeln.

Var noga med att INTE låta tankarna komma utan jag blev liksom helt radiostyrd och bara satte fart. Men sen var det ju det där med att komma upp! Lättare sagt än gjort trots den kära IKEA-pallen.

Min häst är inte så väldigt hög, ca 155, men tillräckligt hög för att jag inte bara skulle kunna stå på den och liksom "glida" över på hästen.
Jag provade med att stå på pallen, sätta foten i stigbygeln men det funkade inte heller - har så jäkla dåliga knän och dessutom kändes det som om sadeln skulle glida lite. Jäklar! :mad:

Stallägaren har en stor hög med cementplattor och jag kom på att det var högre så jag tog pallen, hästen och mig själv dit - klättrade från pallen till platthögen och försökte samtidigt styra in pålle så han stod nära och bra.

Men givetvis skulle han inte samarbeta utan precis när jag skulle upp så flyttade han ut bakdelen för att komma åt de delikata och mumsiga buskarna som finns precis där. Ner igen och rätta till pålle och så upp igen -men samma visa!

Då kom jag på att jag kunde klättra upp på muren som är runt gödselstacken och se det blev precis lagom höjd men givetvis skulle hästf*n flytta sig.
Nåväl, jag gav mig inte för nu SKULLE jag upp. Och efter lite trixande stod han still och jag kunde bara lägga över benet och sen var jag i sadel.

Jag måste säga att det är tur man har öron som stoppade det urfåniga leendet vid öronen ha ha. Ja, hur gick då min "långa" ridtur?

Jag hade tänkt att rida inne i hagen tills jag känner mig säker men eftersom jag inte kan sitta upp där och inte är så bra på att öppna eltråden från hästryggen (inte än i alla fall) så höll jag mig till gårdsplanen. Skrittade lite hit och dit, gjorde halter, provade rygga ja ja bara kände mig för lugnt och stilla.

Höll väl inte på mer än i ca 15 minuter ( ha ha att komma upp tog betydligt längre tid!) men jag är verkligen supernöjd.


Nu ska jag bara klura ut hur jag ska kunna rida in i hagen utan att samtidigt släppa ut den andra hästen!? Får fundera lite ........
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 246
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp