"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men gode gud :eek:!! Jag hade lätt satt mej och storgrina :cry: och antingen tagit fram saxen och klippt eller visslande släppt in hästen och låtsats som jag ingenting sett :angel:

KL.

Men va svårt det är att inte använda handen när jag är vid hästarna. Eller överhuvudtaget ska jag väl säja. I morse efter frukosten passade jag på att borsta av dom och reda ut manar och svansar, det går ganska bra med en hand men så skulle jag kratsa hovarna och Ina vill INTE lyfta på sina fötter och jag blir (mot bättre vetande) så irriterad på henne! Jag blev ilsk och drog till i hoven, naturligtvis med den brutna handen och jäklar va ont de gjorde! Så nu ska jag ägna dagen till att vika tvätt för den är då inte så bångstyrig :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag ska dokumentera hela den plågsamma processen. Tyvärr har jag inte en chans att ta itu med det där förrän på onsdag när jag är ledig från jobbet om jag inte vill stå i natt och hålla på. Stackars Leo får överleva. När jag kom ut i hagen såg det ut som om jag hade fått en enhörning, pannluggen stod precis rakt upp som ett spjut. Blääää ...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oj oj oj..:cry: mitt medlidande , du har jobb ett tag helt klart , bra träning på tålamod. men inte klipper du väl ?

ledsnar du så skrik på hjälp....:laugh:

undrar om otyget liksom torkar än mer o murknar ännu mera med tiden så man kan bra borsta bort....funderar vådligt:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag fick gå ifrån min planering att rida hästarna varannan gång.Droppens skor är så nedslitna i bak att jag är rädd att de faller av.Har tydligen ridit honom för mycket på asfalt,han släpar bakhovarna verkar det som.Hovslagaren kommer inte förrän nästa vecka,hoppas de håller.Får rida i skogen och på gräs någon dag denna veckan bara.

Har istället ridit Havanna vanliga rundorna både lördag och söndag.Ridningen har gått bra men hon har visat prov på sin envishet innan vi kommit iväg.
Finns inget som prövar mitt tålamod som den hästen!

Hämta i hagen går nu bra men sedan finns det två ingångar till stallet.Tar jag först ut henne ur hagen och går in på framsidan går det bra men ska vi gå in på baksidan med plastridån är det tvärstopp.Kan få stå upp mot en timme om det vill sig riktigt illa.Denna väg tar båda hästarna oändligt många gånger dagligen eftersom de går på lösdrift så det är inte så att hon är rädd.Eftersom det alltid tar extra tid den vägen tränar jag väl heller inte lika ofta som jag borde.
Hitills har iallafall jag varit envisare än hon,så också denna gång;)!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fy sjutton vilket pill! Ingen som har några tips på hur man får bort?
Kolla - frisyren på vår prins. Jag ryser vid tanken på den manen full med kardborrar!
Appropå matchning så hade han här en svart skolsadel med mässingsdetaljer :) Snajsigt.

Fast oftast är han helt o-matchad med brunt Vaquero-träns eller ett naturfärgat western-dito......

Förresten (några har frågat) - pållen på min avatar är inte vår. Det är en gammal favorit B-ponny som min dotter red och tävlade några år.

24786_1339848371150_1079388511_2529722_7503334_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hahaha det ser ut som hemma dar jag hade Lots and i mean LOTS of burrs...
sa hur far man bort dessa da? jag har recept.. och det ar mkt enkelt..
man tager sig en flaska, garna supersize flaska av Johnsons Babyoil, apotekets baby olja gar bra ocksa.. sen haller man, borjar halla vid toppen och ser till att man far oil pa varenda burre.. nar burrarna ar val genomdrankta borjar man sen plocka, genom att de ar blota sa sticker de inte heller..

Man borjar i botten och plockar en efter en, tills hela svansen/man/pannlugg ar fri fran dessa saker..
och som prevention till att man far dem igen, spraya pa Showsheen, eller annan silicone baserad spray vilket gor haret glansigt och de fastnar inte sa latt. Och man kan da plocka varje dag utan att ha en massa.

Showsheen ar dyrt men val vart pengarna.. och man kan far en superdupersize av san flaska for ungefar 200 kronor pa H**ks. Jag anvander det pa mitt eget har, som kan bli tovigt och krulligare an normalt..
Men for borttagande ar det alltsa Baby oil som galler.. om man vill kan man sen tvatta berorda omraden men jag lamnar det i, igen prevention for mer kommer..
Hoppas det fungerar.. Nu skall jag hitta Akas Hast och EL... jag vill HA sana manchester saker...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

åh va de där låter härligt o denna årstiden som är så härlig där uppe.

har du ridturer till salu. låter onekligen lockande men har du någon som klarar mig :laugh:

whiskey medtages självfallet ingår i reseapotek ju :laugh:

Ha ha ha...nu säljer jag ju inte ridturer och har för dagen bara en ridbar häst...om du inte vill prova Raketen då:angel:...han ska ridas in:D ...Dom må vara lite mindre i storlek på höjden men de är båda rejäla så dom klarar det mesta...

...svårigheten är att få lite ledigt från jobbet:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Köpte ny ridhjälm idag. Den andra behöver gå i pension efter ca 15 år och några vurpor.

Fick veta att min stallkompanjon hittat annan stallplats vilket jag med verkar har gjort. Lite blandade känslor. Det har funkat bra för vi har samma syn på hästhållning men vi bor helt fel båda två gent emot stallet. Samtidigt som det käns konstigt att stå på egna ben helt nu så ser jag fram emot att komma till ett stall där fler rider och man får någon attt snattra med i stallet. Så bara fölis blir avvand så blir det flytt tydligen...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det blev faktiskt en liten ridtur i hagen idag!Har inte känt mig helt i form så hade tänkt hoppa över idag men sedan fick jag ett ryck,då är det bra att hästarna finns nära:).Blev 30 min.i skritt.Eftersom ingen utom korna såg oss kan vi kalla det ....dressyr;).Nä,skämt åsido,lite serpentiner och volter och kliva över bommar.Vi tyckte inte det var så roligt någon av oss,hagen är ojämn och han är rätt snubblig av sig men han fick röra sig lite i allafall.Jag red i vanlig sadel,kändes ovant nu.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

....det där är också min typ av dressyr. När jag känner mig lite extra duktig och wilde and crazy så lägger jag till lite skänkelvikningar, öppna/sluta ( är inte så bra på det men kelly gör dem automatiskt) och lite framdelsvändningar. sen blandar jag ihop allt ihop med lite ryggningar, halter och halvhalter i olika gångarter och mixar alla ridvägar. Sen är min reportoar slut :angel: Det är även min kondis, glider nästan av efter ett sådant pass :o

Ska jag hoppa (inte med kelly då) så lägger jag upp ett skyhögt hinder på 40 cm, gråter en skvätt, gör korstecken, rider fram blundar och ber till gud. Blir sen mycket imponerad av mig själv när jag landat på andra sidan.

Sitter och klurar på om jag ska försöka skrapa ihop pengar till en gammal transport om jag nu ska hamna i ett nytt stall. Kan ju inte låna stallkompisens då. Ska väl inte ha den så mycket till att köra häst i. kanske någon gång eventuellt till någon träning eller tant/ gubb-camp ;) Men bra att ha kanske om man ska köra hem hö mm. Eller funkar det kanske lika bra att ta sånt på vår vanliga släpa? Kan kanske lika gärna hyra de gånger jag behöver den? Men tänk om något akut händer..? Svåra val.....Vad tycker ni?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

...det var som...



En granne gick just förbi, nalle har varit i farten hos henne. Ca 200 meter från oss. Skönt att hennes myrstack var intressantare än min gård ... Blir till att hålla ögonen öppna en tid framöver :cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det med kardborre har jag också provat. En gång. Sen lärde jag mig att gå en runda med trimmaren innan det blir kardborrar;)
Jag hade fem hästar som liknade din! Den teknik som funkade bäst för mig, var att gnugga hård på svansen så kardborrarna går sönder då kan man borsta dom ut. Kom ihåg att ta bort alla kardborrar i hagan innan du börjar. Annars tror jag det finns risk att du snart kommer att bli psykisk sjuk!:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oj oj oj..:cry: mitt medlidande , du har jobb ett tag helt klart , bra träning på tålamod. men inte klipper du väl ?

ledsnar du så skrik på hjälp....:laugh:

undrar om otyget liksom torkar än mer o murknar ännu mera med tiden så man kan bra borsta bort....funderar vådligt:o

Jag ska utrusta mig med balsamspray, olika sorters borstar och kanhända vovvens kam. Plus en rejäl dos tålamod, det lär jag behöva. Jag kommer att till varje pris undvika att klippa, han har inte så tjock svans och jag vill inte ha den tunnare, då gråter jag! Jag älskar hans vackra svans som är svart med rödbruna slingor. Det här kommer att ta TIMMAR :cry:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag köpte precis härom veckan en gammal transport!Ingen skönhet precis men den var nybesiktigad(det ordet kan diskuteras tydligen,tycker själv att besiktad låter helt fel:confused:)
Jag kör sällan hästarna men behöver verkligen träna Havanna!Gå in i transporten är exakt samma problem som gå genom köldridån:mad:.Inte rädd bara kamp om vem som bestämmer.

Har inte orkat träna henne än,släpet har hittills använts till att flytta möbler o köra skräp,jättebra:)!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oj oj vilken fantastisk man! Åh, tänk att gosa in fingrarna i den :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ska jag hoppa (inte med kelly då) så lägger jag upp ett skyhögt hinder på 40 cm, gråter en skvätt, gör korstecken, rider fram blundar och ber till gud. Blir sen mycket imponerad av mig själv när jag landat på andra sidan.

S

Du låter precis som jag när jag av någon idiotisk anledning övertalats att hoppa. Jag är löjligt skraj för det, en riktig fegis. 40 cm ÄR skyhögt, du är duktig du :)

Det där med en egen transport är något som står rätt högt på min önskelista också. Tidigare har vi lånat stallägarens när vi behövt, men när paret som äger gården skildes flyttade hon och tog transporten med sig. Senare har jag lånat av en arbetskamrat ett par gånger, men det är gammalt och saknar en hel del som jag tycker är viktigt för säkerheten, som en bakre bom till exempel. Så ett eget vill jag ha. Det kan gärna vara äldre och behöver inte vara så märkvärdigt, men är det mitt kan jag fixa med det så det blir som jag vill. Och som sagt, de är ju användbara till annat än att köra hästar i också.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det med kardborre har jag också provat. En gång. Sen lärde jag mig att gå en runda med trimmaren innan det blir kardborrar;)
Jag hade fem hästar som liknade din! Den teknik som funkade bäst för mig, var att gnugga hård på svansen så kardborrarna går sönder då kan man borsta dom ut. Kom ihåg att ta bort alla kardborrar i hagan innan du börjar. Annars tror jag det finns risk att du snart kommer att bli psykisk sjuk!:p

Dagens asgarv :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag hade bara tänkt att köra till någon av de två anläggningarna med ridhus vi har här för någon privatlektion ibland. De ligger innom en mils håll från det eventuella stall jag flyttar till. Så jättefräsigt behöver det inte vara. Hö hämtar jag sen bara 1, 5 mil bort ( nu 700m:D ) Tror jag kanske kommer att använda det 5-10 ggr per år beroende på hur mycket jag åker i väg till tränare. Nu är det en superfin paddock i det nya stallet så jag kanske får dit tränare istället. Då känns transport onödigt..

Tittade i annonserna på blocket nu. Det fanns tre bara. En skitfin och dyr, en som jag inte hade vågat köra kaninen i och en "normal" för 16 000. Vad får man tänka sig att ge?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du låter precis som jag när jag av någon idiotisk anledning övertalats att hoppa.

Ja hoppning är verkligen idiotiskt. Varför faller man för grupptrycket i ridgrupperna ibland? Tycker att jag borde vara vuxen nog att stå emot. Fattar inte vad jag vill bevisa. :crazy:

Tack och lov har jag inte hoppat på två år och jag har blivit avrådd från alla som känner min häst att hoppa med henne. Hon fattar ingenting när det gäller hinder. Ska visst storma som ett tåg mot hindret, vräka sig över sen inte gå att få stopp på. Ibland hinner hon inte hoppa i den där stressen hon tar till utan rusar rakt igenom och hoppar efteråt :o Det är en dressyrhäst, så skönt att ha något att skylla på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp