"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

stocksaddles ar svara att anpassa till hastar, for att fa en som ar perfekt for ryttare och hast far man nastan sanda "storlek" till sadelmakare och de gor en efter det.. kanske den var for trang? jag fick en (india made) som jag provade pa mitt gamla sto, den satt OVANPA hasten, och var inte alls skon. Sen sista gangen jag var till Oz, red jag en av min brors araber med en custom made saddle och det var toppen. Han forklarade att nar han bytte hast, var 5 ar eller sa tog han in saddeln och fick den omstoppad till nya hast matt.. men de ar bekvama.. synd din palle inte tyckte om den..


Och som jag sitter har och skriver borjar Madeira skrika, sa jag tittar ut (jag har ca 30 meter till stallet och kan see pallar genom koksfonster) Och gissa vem som har bestamt sig for en kvalls tur om inte tant fjanta.. hennes boxdorr stod vid open och hasten var ute.. madeira som har enorma separationsproblem slutade inte sa det var bara att satta pa sig igen och ga och vissla.. Star dar pa gardsplan och visslar det basta jag kan och dar kommer en guling fran bakom stora ladan.. Med ett fragetecken som sager, letar du efter mig kanske?? Jag svar hon skrattade at mig.. Men hon gar snallt in igen och ater sitt ho.. Dock var det som hon forsokte saga att farskt gras ar ju faktiskt mkt godare an det dar gamla hoet.... Vilken hast hon ar, det skall bli stor saknad nar jag far ivag henne...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Njaa tror nog du missuppfattade mej.Jag rider i regel oavsett väder,fast om det åskar så skippar jag det.Hon blir överladdad om hon står mer än en dag .
Neej vad synd att hon kom så sent,hade hoppats på att läsa att du varit uppe på ryggen.Eller lyckades du i eftermiddags?Hejja på snart så är du o rider för fullt
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Usch tråkigt att läsa att han inte är bra än,hoppas det blir bra snart,håller tummarna.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kil
Mina fikck nya skor igår. Idag har sonen varit lite halvdassig, men imorgon får det bli skumpa hästrygg.:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oh vad fin häst du har! :)

Jag älskar "kallblodingar" - de är lite speciella eller hur? Världens bästa vän när man väl lär känna dem - innan dess kan det vara lite.... hrm .... meningsskiljaktligheter så att säga. :love:

Jag har funderat på westernsadel men kan absolut inget om dem. De har inte samma sorts storleksbeteckning va?

Dessutom verkar de så långa - min pålle är verkligen kortryggad.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Min sadel är bara 60 cm så passar hennes korta rygg.
Många ligger på ca 65-75 cm.
De rundskurna passar ofta korta ryggar.
På tumbleweed westernstore kan man läsa om hur sadlarna ska sitta och hur de är byggda.
För mej tog det 4 sadlar innan den passade. Sambon hittade rätt direkt. Nu kan ingen av oss tänka sig att rida i engelsk sadel.
Hästarna trivs, vi sitter skönt och säkert, och snyggt är det oxå :)


Jo hon är lite kallblodsspeciell.
Tog över 1 år innan det började funka.
Sprang över mej vid insläppet, högg efter mej, knockade mej vid tränsning, vägrade gå efter 200 meter, gick ner i diken, osv.
I somras stod jag och grät i stallet efter ännu en misslyckad ridtur och sambon fick trösta.
För ca 2 månader sen tog jag tag i det och började verkligen umgås med hästen.
Nu kommer hon direkt i hagen. Kan gå med bara grimskaft över halsen eller inget alls.
Hugger aldrig, sover vid sadling.
Och det bästa av allt, jag kan rida ut ensam nu.
Idag blev hon rädd när jägarna började skjuta innan ridturen, men ändå gick hon hela vägen efter lite stopp och tvekan.

Så nu känns det som MIN häst :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har en fråga till er andra "tanter" och "gubbar": Vad har ni för sadlar?

Snobbponnyn har: Skolsadel Startrekk Espaniola, Dressyr Albion SLK, Allround/hopp Globus Clic.

Ja men visst. EN pålle men utrustning till en hel ridskola i källaren! Säger bara RADANNONSER och goda kontakter. Dottern ber mig inte köpa mer till HENNES häst ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

brimmis: Jag ska snart åka med några tanter till Österlen och rida på haflingers en helg. Det ska bli så himla KUL! När jag var hästtjej läste jag "Ponnyklubben och Borgens Hemlighet". Jag kommer fortfarande ihåg de fina pållarna som jag sedan drömde om!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har en fråga till er andra "tanter" och "gubbar": Vad har ni för sadlar?

Jag som har en klotrund häst fick jobba lite för att hitta en som passade...CH XXL-Trail westernsadel har jag till henne
090113Training_Lilly9.jpg
[/IMG]

Till Rocket har jag en enkel Premier westernsadel, rundskuren även den. Tyvärr har jag inte någon bild än men ska fixa det så fort jag fått "off billet" och "tie strap" som jag beställt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jasså det är där min pad är..:laugh: letade efter den idag inte undra på jag inte hittade den :(

h..ks säljer ine den längre , jag tyckte den var bra
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Voff har inte dött men väl somnat, nästan.

Fan har flyfit i jobbet och ordrarna hopar sig och hlva bygget ligger i någon sjuka så idag har jag bara jobbat 11½ nätta timmar i panikstress. Gårdagen var bara ett unns bättre. Så ingen ridning på två dagar. Jag är så trött att jag är vimmelkantig :(


Först av allt vill jag säga GRATTIS TILL BELLAFJELLA :banana: Superkaxigt tjejen. Du blev precis som jag, förbannad på sig själv :D Hoppas nu att du kan fortsätta att sporra dig själv. Man kommer över den där tröskeln tillslut. Jag håller tummarna för dig.

Moholmarabs- Jag håller tummarna för dig med att du ska komma upp på din goa lussebulle. Styrkekram till dig för din gammla Fjantas skull. Blä för att vil alla ska stå där en dag inför denna stund med våra mysiga pållar.

Ser föresten fram emot att prova sadlar på henne. Min allround passar verkligen inte..

Lobell- Du har ju blivigt värsta cowboyen...snart förvinner du väll i solnedgången på en veckolång ridtur ;)

Tajger- modigt att hoppa ny häst. Efter att inte ha hoppat på två år vågar jag inte ens hoppa en käpphäst. Hoppas din pålle kryar på sig i foten så ni kan hoppa snart.

Inget nytt har hänt på hästfronten här. Jag har bara mockat och borstat de sista dagarna. Har haft stallet själv eftersom den andra tjejen är på kurs. I morse stod Kelly och fölis i stallgången och glodde. Låset till boxen var sönder. Det har blivigt lite dåligt efter fölis stått och knött på dörren när jag lämnar han ensam. Det fick bli grimskaft runt dörren idag. Orkade inte laga.

Måste tipsa en vännina om denna tråd. Hon har nyss efter flera års uppehåll braxat iväg och köpt en treårig som är westerinriktad. Hatten och utrustningen är inköpt. Jag tycker det är så himmla häftigt att uppfylla sina drömmar och inte hämmas av att man passerat en viss ålder. Förhoppningsvis blir vi stallkamrater till våren. Vore skönt med någon att rida med igen och ta en kopp kaffe med i stallet. ( får väl diska ur möglet ur kaffebryggaren bara)

Mot sängen nu // Komavoff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vad jag har för sadlar? Ingen aaaning.

Dressyrsadeln hängde i stallet när jag flyttade in. Frågade om jag fick prova den för den såg skön ut (stallägarna har ju helt lagt ner hästar) och skön var den. Passade okej så jag köpte den för 500 kr. Ska sattsa på att stoppa om den senare.

Allroundsadeln hade kompisen till egenuppfödda pålle. Tyvärr gick han bort i ett kolikanfall i vintras 26 år gammal. Hon ville inte behålla något efter honom utan gav mig det som funkade till Kelly. Chansade på sadeln (okänt märke även den) men den glider fram och lägger sig på manken. Den kan dock funka när hon musklat upp sig på ryggen igen. Men inte nu. Så jag behöver en annan allround...

Så hitills har jag lagt den hutlösa summan av 500 kr på sadlar. Men ingen är 100% bra. Men nu ska det köpas en. Pengarna som jag väntat på kommer i morgon :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jasså det är där min pad är..:laugh: letade efter den idag inte undra på jag inte hittade den :(

h..ks säljer ine den längre , jag tyckte den var bra

Den är superbra! Har dom slutat sälja denna illgröna??? Ska kolla om jag kan hitta nåt liknande hos westernbutikerna då, hade ju tänkt köpa en till :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Va kul, jag skulle ha varit ut på tur vid mina uppfödare förra veckan på deras flingor men jag bröt ju handleden så det får vänta tills den värsta värken släppt men sen ska jag banne mej ut på tur :laugh:


Fick gamla trasmattor av svärmor som vi hängde upp i öppningen på lösdriften och jäklar va nyfikna Winnie och Ina blev :D

61868_1393958849353_1243630388_30893344_2881840_n.jpg


Vi får väl se hur länge dom sitter kvar ;)

60962_1393959049358_1243630388_30893345_777743_n.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp fins inte i katalogen och jag frågade sist jag va rinne på uppsala butiken . Har letat på en massa westernshoppar men inte hittat något liknade , så hittar du säg till . Ja g gilade den ja inte färgen men att den var så lätt o hålla rent o pållen trivdes.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp