"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nyvaken och kollar ut på regnet som redan är här,
Yes man får ett beroende väldigt fort,men det är skoj;)
Ang. jägare så är det lugnt än så länge,men sen får man väl hålla sej till fälten.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tajger och Karindk60, tyvärr var nog ridbyxorna rättmärkta :crazy: Det är i stort sett bara min mage som är stor och det är inte riktigt hälsosamt heller. Mina armar och ben är normalsmala, bröstkorgen också även om jag har rätt mycket byst. Men det jag blir faktiskt glad att höra att ni knappt tror mig, att ni tycker att jag ser smalare ut. Tänk vad lite väl valda kläder kan göra för ögat ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Än så länge har vi sol här, men det är regnvarning och molnen finns i kanterna. Jag måste köpa impregneringsspray till ridregnstället kom jag på. Ridning blir det ändå inte tal om idag, jag har legat med en riktigt elak förkylning i ett par dagar nu. Jag tänker ge det hela dagen i morgon, men känns det bättre på söndag så ska jag nog försöka ta mig upp på pålle Leo då.

*kl*
Om en stund ska jag hasa mig upp till stallet och se hur det går för våra "stallflickor". Det är min 15-åriga dotter och hennes kompisar som också har sina hästar här som har varit så fantastiskt duktiga. De har målat om hela stallet invändigt! Nu håller de som bäst på att göra det allra sista så att vi kan skruva upp sadelhängare, krokar, anslagstavlor osv. igen. De har slitit som djur och jag är så stolt över tjejerna :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Några före och efterbilder på vårt stall. jag lånade dem av min dotters kompis, men jag tror hon ursäktar mig.

Före:
59374_1391289830040_1465957595_30948108_6722953_n.jpg


61626_1391283309877_1465957595_30948076_2305709_n.jpg


47890_1391288910017_1465957595_30948103_2221332_n.jpg


Efter:
47297_1391291710087_1465957595_30948118_1820505_n.jpg


60838_1391279829790_1465957595_30948064_663274_n.jpg


47126_1391282149848_1465957595_30948070_6300334_n.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fortsättning........

Ja nu bara spinner det vidare! :)

Har ridit idag igen och idag förberedde jag mig lite mer genom att stänga ute den andra hästen i den andre hagen.

Sedan var det bara att klättra upp på muren, muta pålle-skrutt med ett knäckebröd så han stod stilla längs med muren och sen opp, opp till högsta topp och sen ut i den nedbetade hagen :bump:

Håller mig till skritt men började efter en stund med lite dressyrövningar för att se vad jag kommer ihåg och nu vet jag att det är sant som de säger - har man en gång lärt sig cykla.... oh förlåt ....rida menar jag förstås, så kan man det! :) (nåja, man vet hur man ska göra men inte säkert kroppen hänger med :p)

Men jäklar vad känslig den pållen är för bl a vikthjälperna. Hade jättesvårt att få honom gå rakt och jag kom på att det är min taskiga balans som ställer till det. Minsta lilla att jag la tyngdpunkten åt något håll så svängde han.

Inte förrän jag verkligen började fokusera på var i allsindar jag hade min kropp så kunde jag få honom att gå rakt.

Verkligen bra kuse att göra fel på för man får respons på det man gör omedelbart.

Vi höll väl på i 30 minuter totalt och det tyckte jag var lagom både för mig och skrutt. Det tyckte nog stallägarens höna också för det var vi tre i hagen som traskade runt :D

Det positiva är att det inte hänt något ännu som gjort mig rädd, men jag funderar mycket på stigbyglarna. Får såna hemska "syner" att jag fastnar om det händer något.

Är det någon av er som använder sig av sådana där "grejor" man sätter på stigbyglarna så foten inte kan åka för långt in? Jag funderar faktiskt på att skaffa sådana men vet inte om de är bra?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

......
Har ni andra jägare runtomkring er? Här finns ju ett jaktlag som jagar åt alla håll runt oss.

Nej jag håller mig ju än så länge bara i hagen och här är inga jägare. :)

Fast man kan kanske inte vara säker ändå - har ju läst om hästar som blir skjutna i sin hage av jägare som är ute och skjuter vildsvin!!?? :eek:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

se där ja..:) Nu har de börjat rulla på. Varför har du hakat upp dig på att du kommer att fastna med fötterna i stigbygeln. Om du råkat ut för de begriper jag annars är de ju bara en sådan där fix ide man kan få ibland

Har du säkerhetsstigbyglar annars kan de ju va en grej , annars måste jag säga att trots ett antal marksyningar har jag aldrig fastnat med någon fot
och då har jag 43 i skostorlek o westernstigbyglar

Men de är svårt de där vinna över rädslor är inte gjort i en handvändning men de brukar bli mindre under tiden man håller på.

går nog säkert bra....pussa på nordisen:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl

Jägarna är inget vi bekymrar oss om. Om man pratar med dem brukar de ordna sig. Här sms ar en av dem o talar om var de jagar den dagen ., så då är jag på andra områden .

Det andra jaktlaget påstår de är bra jag rider som vanligt , så allt är som vanligt i skogen:) tydligen ingår vi i faunan där numera...:o

Märren jag hade förut var mörkbrun då kunde de vara lite si så där :)

enda orosmomentet är om en jakthund helt plötsligt hoppar upp på stigen o stormskäller , vilket en gjorde i fjol , var en unghund och skulle lära sig.

Rödskägg skötte sig utmärkt men ägaren til hunden blev retad bra nog av kompisarna... älghund som inte vet skillnaden melan en rödfux o en älg:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Som tidigare, Heja heja! Det där med kåpor på stigbyglarna, varför inte?! Om det får dig att känna dig tryggare så tycker jag att du ska sätta på dem. Jag klarar inte att rida utan väst, då blir jag helt säker på att jag kommer att åka av och bryta ryggen, typ. Så fort jag sätter på mig västen släpper de tankarna och jag slappnar av (trots att jag vet att jag kan bryta ryggen ändå). Så absolut en bra idé tycker jag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Brukar oxå få information om vart de jagar.Sen om de inte kan se skillnad på en fläckig ,frustande busa o en älg ja då är det riktigt illa:laugh:
Hmm sicken lovande jakthund:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vilket bra jobb töserna gjort,stallet blev ju jättefint.
Med mej är det tvärtom,kan inte ha väst på mej blir som en stel pinne
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu ligger jag ju gräsligt mycket efter så jag vet inte vad som är på tapeten här i tråden. I alla fall - HÄRLIG bild med haflinger & mattor :love:

Jag har bara varit förkyld och eländig så jag har inte mycket att rapportera. Är OK nu.

Imorgon ska jag med dottern på AR-träning. Fick rycka in som medarrangör denna gång så jag ska strax iväg och kolla att alla boxar är OK till de som kommer imorgon och fixa iordning lite.

Arrangemanget är inte i "vårt" stall - men vi är där ganska ofta så jag ska nog kunna leta mig fram till det jag behöver.

Är det någon av er som håller på med AR och/eller klassisk dressyr förresten?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Haha, satt just och kollade på ridvästar på tradera och funderade om det är dax att inhandla en sån efter min vurpa. Har haft ont i hela bröstkorgen och ett tag funderade jag på om jag brutit nåt revben men troligen inte.

Men nu till frågan, va tycker ni om dessa västar? Har hela tiden sagt att jag inte ska ha nån för de e bättre att låta bli att ramla av för de gör bara ont ;)

McMarco: Va fint det blev i stallet!

Bellafjella: Heja heja, va bra de går!

Cizma: Hoppas du fick din Kameltur idag!

Lobell: Nej, här börjar innte älgjakten förrän i oktober, tror jag iaf :D

Nu sitter jag och barnbarnet Mathilda och har fredagsmys :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

räcker upp handen:) red lektion var 14 dag med märren . Heerr Rödskägg har de varit sämre med på grund av diverse saker.

Vi är 10 st som tar ut en tränare och en av oss har ridhus .

Att jag kom med där beror å att kompisarna red för henne och kompisarna insåg att jag visste inte ett jota vad jag gjorde:o

så de frågade om en gubbtjyv som aldrig suttit på en häst o en travmärr som inte varit riden fick vara med.

svaret blev .. japp ta hit eländena :laugh: o på den vägen är de
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

opps rider inte AR utan klassisk dressyr grundat på de gammla spanska och portugisika skolan efter vad de som begriper säger...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Är det älgjakt?Här där jag bor tror jag inte den börjar förrän oktober,då får jag hålla koll på var de är,inte populärt att rida i markerna då.

Igår och i förrgår tillbringade jag åtskilliga timmar på traktor,strängade halm.Jag hyr stället förmånligt av min bror och får allt grovfoder gratis:) och då är det ju självklart att jag hjälper till när det är bråttom och jag är ledig.
Skörden har blivit så försenad pga allt regn men nu tror jag det mesta har kommit in:).

Idag blev det tur på Droppen på stubbåker och i skogen.Gick bra men återigen tackar jag westernsadeln att jag inte åkte av.När vi kom ut från skogen drog han helt oväntat järnet i galopp,blev kanske skrämd av något bakom som inte jag såg.Jag tappade helt balansen en stund men snäll som han är stannade han rätt fort,puh!

Och skorna sitter kvar trots att de sprallade rejält i hagen idag,två dagar tills hovslagaren kommer,förhoppningsvis klarar de sig!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nja visst kan man slippa en del skador med väst men det bara funkar inte för mej.Gjort tappra försök men näeee jag hoppas jag sitter kvar istället.
Pust som jag skrev blir stel som en pinne o kan inte andas:o
För att inte tala om vad min stackars pålle funderade på vad hon fått på ryggen;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp