"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo,jag :).Använder dessa till den bomlösa sadeln.Både stigbyglar och kåpa är i något plastmaterial så de är väldigt lätta.Tyvärr är hålet för lädret för litet för fendrar men jag har "grejat till" det så det funkar.Har även en variant med bredare hål i metall men de är mycket klumpigare, kan kanske komma till nytta i vinter om jag har tjockare skor.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag vet inte om de börjat skjuta älg, eller om det är hjort eller vidsvin, men skjuter gör de iaf.
Har för mej att de brukar säga till när de börjar skjuta på helgerna, för då vill de att vi flyttar hästarna från skogshagen.

Ingen ridtur idag, mulet och jag är halvförkyld, men imorgon skulle det bli sol igen.

McMarco: vad snyggt det blev!
Ska oxå måla om stallet och sadelkammaren, e bara frågan om när..:cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp fins inte i katalogen och jag frågade sist jag va rinne på uppsala butiken . Har letat på en massa westernshoppar men inte hittat något liknade , så hittar du säg till . Ja g gilade den ja inte färgen men att den var så lätt o hålla rent o pållen trivdes.

Scandinavian Western kan ha nåt liknande, svårt att avgöra på bilderna. Kostar...eh, skjorrtan :eek: ...men va f*n...det är ju till hästen ;) ...måste svänga förbi där när jag ska åka söderut framöver och se om det är nåt vettigt:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ähh så där gör Rödskägg rätt va de är :laugh: utan min inblandning . Är han dressyrhäst då...:o

mmm den där hästen är inte dum.... vet inte va de är men är är det :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ahaa nja är de så dyrt som de låter på dig , men kankse

kör med renskinn o en vanlig navaajopad nu..funkar de med...renskinnet behöver man ju inte tvätta bara borsta till....bästa paden enligt mig..:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ähh så där gör Rödskägg rätt va de är :laugh: utan min inblandning . Är han dressyrhäst då...:o

mmm den där hästen är inte dum.... vet inte va de är men är är det :)
Alla dressyrövningar kan hästar göra utan vår inblandning!
Dressyr är att få dom att göra det på kommando;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hmm förklara de du för Herrn :) N u blev de ju väääldigt svårt :o

denna ridning är ett mysterium .. kanske skulle gå över till knyppling istället:idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

inget nytt fran torpet.. jag vaknade har mitt i natten och kunde inte andas, i hate that.. sa nu ar min nye baste van Ventolin och jag pa vag tillbaka till badden..
inget nytt pa hastfronten heller.. Fjantatanten och Madeira tog sig en kapplopning up for backen idag efter att ha atit ett ton applen. Fjanta stod namligen och gnuggade sig mot tradet, ner kom applen och sen var det mumselimums time.. forsokte radda nagra till de andra som stod i annan paddock, men icke sa. det var ju DERAS skord, vi delar inte med oss..
Polerade sadlar idag och hangde upp, nu ar mitt livingroom som den basta sadelshop har.. och nu ar orken slut.. ar jobbigt just nu, hangde pa palle men det var allt.. det har med att andas ar tyvarr viktigt...
och for herr gubbe, nere till 5 om dan, inte daligt eh???
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När det gäller ridväst, så rider jag ALLTID med väst!! Glömde det en gång och märkte det först när jag började trava och brösten helt plötsligt hamande i ansiktet :D
Nä skämt å sidor, jag började rida vid 37 års ålder o då fanns det västar att köpa för vuxna o det var lika bra att börja med en gång med väst, så var det gjort.
Har den både när jag rider min egna trygga ponny o på ridskolan, ut i skogen osv. Vissa vänner har den bara när de hoppar... Men jag kan trilla av ändå har jag märkt, utan hinder i närheten, så den får allt sitta på.
Och tvingar jag mina barn rida med väst :cool: så kan jag föregå med gott exempel.

Gå till en välsorterad ridsportsbutik o prova många västar och köp en som sitter bra, för annars blir den bara liggande. Nu finns det många olika varianter med korta ryggar etc. för bättre passform. Jag är efter 4 års ridning inne på min andra väst, för den första tyckte jag inte om, utan hittade en smidigare efter 2 år o investerade i den.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Bellafjella, de här finns hos Hööks och kostar inte många kronor, vore jag som du skulle jag prova

510094_01.jpg


På tal om västar så behöver jag snart köpa en ny, tyvärr börjar den bli så nött i tyget att den snart faller isär (välanvänd). Jag vet också att många rider i ryggskydd avsedda för motorcyklister, de ska vara mindre klumpiga och kan kanske vara något om man inte är bekväm i vanliga västar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Bellafjella, de här finns hos Hööks och kostar inte många kronor, vore jag som du skulle jag prova

510094_01.jpg

Ja jag såg dem också, tack för tipset! :)

Jag ska faktiskt testa - men jag tycker de verkar lite "sladdriga"? De sitter visst inte fast i stigbygeln där uppe utan endast i fotplattan.

Men jag brukar vara påhittig och man kan säkert modifiera om dem - lite ståltråd att fästa där uppe så är saken biff! :idea:


Övrigt idag: Kommer inte att hända så mycket på ridfronten - har lite att greja med i stallet inför hösten/vintern. Våra pållar går fortfarande ute dygnet runt och kommer att göra så tills vi tycker att vädret börjar bli för tradigt.

Massor av gräs kvar men får väl börja att förbereda på loftet för det nya höet som jag inte köpt ännu. Boxen är städad och ny saltsten inköpt så det mesta är färdigt - ja förrutom hö och halm då.

Blev så sugen på att köpa en stadig westernsadel men har varken råd just nu eller lust att börja leta för den delen. Det är ju säkerligen precis lika jobbigt att hitta en western som ligger bra på hästen som en engelsk och den "karusellen" har jag inte ork att hoppa på för tillfället. :)

Så jag har bestämt mig för att den bomlöse "soffkudden" får duga ett tag till - jag får helt enkelt skynda mig att få tillbaka min balans. Det dumma med min sadel är att stigläderfästet inte går att flytta - skulle vilja ha stiglädren något längre framåt. Får så himla ont i benen när benen ska hänga så nästan rakt ner.

Fast det är väl ovanan också, när allt kommer till kritan så har jag ju bara ridit 2 gånger de senaste 25 åren! :p
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Egentligen borde man väl ha väst :o ...men jag har liksom inte en tanke på det, trots rätt tuffa avsittningar ett par tillfällen. En av mina tränare rekommenderar väst, han har en själv och säljer dom dessutom. Vettetusan varför jag har sånt motstånd för det men tror det beror på att det är en rätt ny grej. Hjälm är mer "naturligt" att slänga på sig för det är man ju uppväxt med...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja man borde nog ha en väst men samtidigt så hade det inte spelat nån roll om jag så hade haft 10 västar på mej när jag for i backen, jag hade brutit handleden iaf och fått lika ont i benet ändå.

Håller med dej om att hjälm är mer naturligt att ha, jag skulle aldrig sätta mej på en häst utan, men väst.............nja, de får vänta ett tag till tror jag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

...måste dock erkänna att det händer att jag rider en vända utan hjälm ibland :o ...men inte på unga hästar och aldrig på okända. Dock är den på som oftast :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp