"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hm...modig, vet jag ju inte direkt. Jag är hårt drillad av en kapten på K1 när jag var barn (min morbror)...så jag är väl van tuff ridning, skulle jag tro. Jag rekommenderar ingen att prova på om man inte gjort det med ledsagning först :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det händer att jag jobbar mina på lång tygel från marken men är absolut inte rätt person att be om råd. Ellen Ofstad rekommenderar jag, finns filmer!

Ellen har varit hos "oss" (ridskolan där hästen är inackorderad) vid flera tillfällen. Hon är superbra. Likaså är ridskolechefen kunnig. Men det är roligt att dela erfarenheter med andra också.

Jag undrar också om ngn hittat ngn mer instruktiv litteratur eller webb-platser är det hon gjort - eller Piet Bakker. Har letat i trådarna här men hittar inga referenser. Well, jag kanske startar en annan tråd och frågar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men här dräller det av folk med erfarenheter från K1! Kat har väl varit där - och du. Och jag på 60-talet när min farmor jobbade i mässen. Jag var ofta med henne på kvällarna när hon skulle passa mig. Jag tror det är därifrån jag har mitt intresse för "läderputsande". Jag minns fortfarande lukten av den lädersmorning som användes och hur det glänste om utrustningen. Senare var också min bror där när han gjorde lumpen (i högvakten). Under vilken tid var din morbror där - och i vilken funktion?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har inte koll alls...är väl mer eller mindre självlärd av en slump då jag hade en shettis som behövde jobbas så då blev det på lång tygel. Det är hur kul som helst men rent tekniskt vet jag ju inte vad jag håller på med :o ...


Du har fått pm om min morbror ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu har vi varit iväg på åkern igen :)
Började förstås regna men det varade inte så länge.
Vi testade med bettlöst och det var inte vår bästa ridtur precis .
Båda hästarna passade på och smårusa och lyssnade inte så bra.
När vi red upp på trädkullen rusade båda ner i galopp och jag blev faktiskt rädd.
Jag kände för första gången på länge den där känslan att man vill krypa ihop fram på hästen och bara hänga i tyglarna. Inte bra.
Så vi red hem, bytte till bett och red samma sträcka, och det gick kanon!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Åter igen har det bara blivit mockning och lite pyssel. Har ingen energi alls till att släpa mig upp på ryggen på pållan. Har två veckor kvar av mitt intensivpass på jobbet. Är så trött redan att jag fryser och känner mig sjuk. Kanske blir det lite mera tid sen. Då ska jag i alla fall bara jobba halvtid. Heltid är för mycket när man har de ryggproblem som jag dras med. Får ju inte sova alls....:(

Det positiva är att en ny jättekäck tjej börjat på mitt jobb och hon är utbildad instruktör och har extraknäckt lite som detta. Hon ville gärna ställa upp att komma upp till stallet och ha lite lektioner med mig samt klämma igenom pållan då och då för en rimlig slant. Hon blev eld och lågor över att detta var en Maraton-dotter då Maraton var hennes favorithingst i svensk halvblodsavel. Så bara vi får upp flåset lite till så ska jag börja med kortare lektioner för henne. Skitkul :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kliar mig i skallen ... Men du varför ändra på något när de funkar:confused:

hästen och du blir ju bara konfysa. Vad gäller liksom. Rid på de bettet som funkade och låt de vara så tills de finns någon anledning och ändra något.

så går de ju bra igen...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

men de där låter ju inget bra alls:( får man inte sova blir allt i livet pest.

Va tråkigt du som kommit i gång så bra. Men låter väldigt lyxigt o ha tränare på jobbet , låter toppen. Hoppas de löser sig med allt för dig så pållan får matte tillbaka. Lycka till:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hejja hejja! Energin kommer säkert - låt det ta sin tid! :)

Bra det där med tränare - jag funderar faktiskt på att höra om min dotters gamla tränare fortfarande är igång och om hon kan komma till vårt stall och ge lektioner.

Vi har en stor ridanläggning med tre ridhus och två stora utomhusridbanor i grus samt en stor gräsbana bara 10 minuters skrittväg ner genom skogen och där får man ta med egen tränare om man bara är medlem.

Men jag tror inte det är något för mig att strutta runt där bland dressyrdamer och hoppe-ponnys :p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kanske finns fler runt omkring som är på samma nivå som du så ni kunde ha träning ihop?Jag såg något reportage om ett gäng som hade f.d travhästar (som jag har)som tränade ihop.Det skulle jag tycka vore kul.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

så gör vi. Är 10 stycken som tar ut en tränare var 14 dag. V i hyr ett ridhus 2 mil härifrån. De är en salig blandning folk , ingen som tävlar , de är fjordingar. nordisar. isisar . halvblod . nordistravare shettisar .

alltid fika och tilltugg efteråt. Tränaren åker 1o mil enkel resa för som hon säger de är så jädra kul o se er ha roligt . Ni bjuder verkigen på er själva.

kan de vara en ide kanske:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

räcker upp handen :) får man fråga vilken stam din ädle springare har.

nyfiken:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här är en till som fullkomligt saknar energi just nu. För min del beror det på en riktigt grinig förkylning. Inte roligt. Jag hade planerat en liten stilla tur idag. Det enda som hände var att jag hasade mig upp till stallet och tittade på när ungdomarna städade och maken skruvade upp sadelhängare m.m. Själv krattade jag lite strax utanför portarna och klappade lite häst i hagen. Det var allt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack gubbtjyv. Ja se vad man kan hitta bland smörgåstårtorna! En tränare till hästen.:D Lurar på att låta henne rida pållan lite som hon vill medans jag har det tufft. Hon har beklagat sig att hon saknade ridningen men hade ingen häst här att rida. Vill hon så får hon gärna låna min tills det lugnat ner sig runt mig. Har en rätt tuff höst framför mig som vissa här redan vet. Har en mycket nära annhörig som är på väg att gå bort så glädjen dippar rätt ordentligt ibland. Men lika väl som lusten för pållan är låg i bland så är hon nästa dag rena medicinen.:) Är väldigt tacksam för att hon finns hos mig jusst nu. Vill ge henne mer bara.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

men va är de som händer:crazy: huvvaligen va uschligt de låter på er.

de där går inte an ju dessvärre har jag ingen akut bot heller:o

själv mår jag förträffligt just nu med ett glas superbt rödvin och resten av månaden ledig... yihaaaaaaaaaaaaaaaaa:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

usch .. ja livet har sina vågdalar. När jag mår tjyvtjockt tar jag hästen o drar en långtur och låter vinden rensa skallen. På hästen går de inte att vara nere .. de är mitt sätt att få lite terapi.. men de där är ju otroligt individuellt

nåja du rder ut de för att du måste o de kommer alltid en gryning.

ta hand om er
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gör och känner som du gubbtjyv. Önskar jag kunde skicka ut min optimism och positivism så alla fick känna sig lite mer uppåt. kram alla!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

mm de är väl de här som kallas livet gäller bara att hitta sitt sätt att hantera det vilket inte är de lättaste. Bara att bryta ihop och komma igen. Lätt sagt värre o göra
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hmm här är väl ålder förhållandevis låg , missuppfattning där tror jag..:laugh:

nope jobbar lite för hand någon gång men bor man i skogen så blir de mest race bland gran o fur.

Men kan tänka mig Karin kan och håller på med det...får se om hon ramlar in..:)
Vist är det så! Har du lyckats se min film jag la in?:D
Kanske det inte var så hon mente.:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

mm de är väl de här som kallas livet gäller bara att hitta sitt sätt att hantera det vilket inte är de lättaste. Bara att bryta ihop och komma igen. Lätt sagt värre o göra

Visst är det så...Skickar åter en cyberkram till alla som behöver :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 279
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp