"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl - idag blev det lite dressyr på egen hand i ridhuset. Pålle kändes fin, men kanske lite stel i vänstersidan. Nåja, vi har ju bara skrittat den senaste veckan efter hovbölden. Roligt att komma igång igen:) Tyvärr blir det ingen träning för mig på ett par veckor, ska ut och resa lite. Och det är ju också roligt;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, det tycker jag:) Först fyra dagar i Rüdesheim, vindistriktet i Tyskland. Hemma tre dagar, sen två dagars personalresa, någonstans i västsverige, vi har faktiskt inte riktigt fått reda på vad det blir, men det brukar vara kul. Sen är jag bara hemma en dag så blir det söndag till onsdag i Barcelona.

Lite jobbigare att fixa till hästarna bara nu när inte döttrarna bor hemma längre, men det ordnar sig;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Westernsadel är inte helt lätt att hitta :)
Min första satt ok men var för lång, den andra för smal, den tredje för bred och denna sitter bra.
Jag skrev upp de mått som stämde, mellan conchos, längd osv och höll utkik tills jag hittade en.
Den Hööks har sitter ok på min men den är lång.

Hittar du en, är du fast och vill aldrig mer rida i annat :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ja de där känner man igen:) Många tror inte när man säger att travaren är så bred över bogen , ser ju ine så ut . Svårt o hitta någon sadel som passar perfekt . Rödskägg är bred över bogen o med tämligen rak rygg. Testade med arabbom men då var de ju inte bra över ryggne.

ska ha en ny westernsadel men vete tusan vilken. Tyvärr är de svårt härikring o låna o testa .

har du några förslag . Nu går han i en big horn som är bra över bogen , vet ite vilken modell.

finns ju en hel del bra sadlar till salu begagnade så slipper man rida in dem:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Är det för sent att hoppa in i denna tråden???

Brukar slinka ut på Buke med jämna mellanrum men har av någon anledning lyckats missa denna tråden helt och hållet... Jag ber ödmjukast om ursäkt om jag inte läst igenom hela tråden... Ni får banna mig om det är något jag missat eller missförstått....

Liten presentation av mig då... Om ni nu inte kastar ut mig direkt...

45 år ... har hållit på med hästar sen barnsben milt sagt... Fråga Piraja vad jag gjorde när jag var två år gammal.... ;) Mitt *nick* avslöjar en koppling där. Som sagt... ungefär samma skolning .. Militära läran och jag red under ett antal år lektion inne på K1, förutom alla år man harvade på ridskola som liten.

Sen dess har hästar kommit och gått.... Under ett antal år, när familj och jobb och boende satte käppar i hjulen ägde jag inte egna hästar utan fick nöja mig med att bara vara medryttare..

Bor sen ett antal år på egen gård... Ett antal hästar har passerat revy här på kortare och längre besök...

Har just nu en 3 årig kallblodstravare i hagen samt en 1 årig korsningsponny. Men många är det hästar som passerat min gårdsplan de senaste åren... Ex Bruksnordis, arabkorsning, varmblodstravare, oregistrerad varmblodstravare, dotterns ponny imp Irland, fjording, halvblod (ett par stycken), arab, ardenner/friserkorsning, ardenner... Hmmmm... tror jag fått med alla nu.. :D

Har inga tävlingsambitioner utan har häst för att jag mår bra av det. Gillar körning och har ambitionen att köra in båda damerna som finns i hagen just nu. Tyvärr har jag ett heltidsjobb som tar rätt mycket ork och tid i anspråk och detta tar alldeles för mycket tid från hästarna av någon anledning :confused:

Förutom hästarna har jag fullt upp med ett helt koppel av jakthundar.. Taxar och Karelsk björnhund....

Det var kort om mig.... Hoppas att jag passar in som hästgalen tant i den här tråden....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Har behållt fötterna på jorden hela dagen i dag med...och nu ska det vara slut på solen också. Förbannar mig själv som inte kommit upp på Kelly på fem dagar med finväder och allt.

Glad nyhet dock. Trots tjock betesmage ser jag lite begynnande magmuskler på henne :laugh: Hon har lätt för att bygga muskler.

Tittade på hemsidan på "finstallet nr 3 " Blev lite sugen. Verkade inte så flådigt som jag först trott. Riktigt mysigt faktiskt. Mycket utevistelse och utsläpp alla vardagar. Men är lite osäker på om jag fixar den stallhyran...

Fick veta idag att det är vid årsskiftet som min stallkopmanion siktar på flytt. Har alltså 3 ev fyra mån på mig. Svåra val!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Varmt välkommen syrran. Kul med lite nytt blod :laugh:

MVH Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

så länge man andas o kan komma upp på en häst o svinga ett vinglas är de aldrig försent:laugh:

lyfter på kepsen torkar av näven och hälsat välkommen:)

tävlar du i körning ??? fuskat lite i den genren för några år sedan innan jag fick en knäppp o flytta upp.

Lånar kompisens nordis när jag ska ha hem veden..:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hmmm, nej det kallas kanske inte grader men innebörden är ju densamma - dvs att det finns olika mått på bredden etc.

Det var det jag ville ha fram till biträdet på Hööks - att "vid" inte alls säger något om hur bred bommen egentligen är. :)

Dessutom sa hon, när jag ville kolla under till vilken form bommen hade (den var böjd), att "ja men det är alla westernsadlar". Stämmer väl för tusan inte!



Det var en jättebra länk du visade där det stod mycket matnyttigt och det är ju bara att konstatera att det är minst lika svårt att hitta rätt westernsadel som det är att hitta en engelsk - ingen häst är ju den andra lik. :)

En fråga: "Full Quarter" - är det den största bomvidden och hur bred kan den då vara? Har också läst att har man en bred kortryggad häst så kanske en arab-bom passar?

Suck ..... vet inte om jag pallar ge mig in i sadeldjunglen igen :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är ju det där som är så knepigt. Ett märke har XFull som kan vara mindre än ett annat märkes XFull...Den sadel jag har är XXL...alltså XXFull och hör till de absolut bredaste på marknaden, dock har jag inte sett modellen hos någon av sadelförsäljarna mer.

Det finns en s.k. Draft horse special som tål att kikas på. Jag klurar på att testa en arabsadel till min donna men jag misstänker att hennes bogar är för breda, dock kan man då titta efter en med extra "flair", alltså mer utställd över bogarna. Djungel är bara förnamnet... ;)

Något man bör vara vaksam över är när man upplever att en sadel klämmer över bogarna är att den kan vara för stor. När man lägger på en sadel ska man ha ett jämnt tryck från bak ända fram men inte klämma över just dessa bogar. Ett bra sätt att se om sadeln är bra är att man har ett lakan under sadeln, jobbar hästen och sen tittar på avtrycket.

SYRRAN: Ha ha, passar jag här gör du det med. Kul att se dig!!! Släng in lite bilder på dina fina!!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Bockar och tackar...

Gubbtjyv... Nä... tävlar inte... men har en hemlig dröm om att göra det... ;)
Kallblodtravaren har nog kapacietet för det... en mycket energisk dam med mycket vilja...

Eller möjligen korsingsponnyn... Köpte henne för drygt två veckor sen... Tror att hon kan bli rackarns bra... Blir troligen c-ponny... eller möjligen liten d-ponny.. Känd stam på modersidan men okänd på fadern...

Pappan skall enligt uppgift vara korsning welch/paint...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är aldrig för sent - välkommen! Låter som ett helt menageri hos dig, men de var väl inte där samtidigt, kan jag tänka?!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

drömmar skall man ha :)

jasså ja energi o vilja brukar gå hand i hand och Damen är väl inte kallblod för inte :)

vem är kallblodstravaren efter ??

kan du reglera energin så kan hon bli bra i maraton.. de ska du testa .. häftigt
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

gör de enkelt för dig.. låna alla westernsadlar du träffar på o testa så ser du snart vad som är gångbart.

finns många bra sadlar begagnade . till vettiga priser . fördelen är att du kan få en bra sadel till bra pris och slipper rida in den.

En splitterny westernsadel är ett helsike tills du fått rida in den och få fendrarna rätt vridna..

rätt skött är en bra westernsadel outslitlig . lycka till
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är aldrig för sent - välkommen! Låter som ett helt menageri hos dig, men de var väl inte där samtidigt, kan jag tänka?!

Nej nej...

För tillfället är det "bara" tre hästar i hagen... Mina två och så en beteshäst på 2 år som åker hem i början av okt... Och så 4 jakthundar.....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

drömmar skall man ha :)

jasså ja energi o vilja brukar gå hand i hand och Damen är väl inte kallblod för inte :)

vem är kallblodstravaren efter ??

kan du reglera energin så kan hon bli bra i maraton.. de ska du testa .. häftigt

Så sant... Kallblod är kallblod.....

Hon är E: Brännapål... U: Marine Tabac

Hon har förutom energin ett sjuhelsikes humör... Väjer att jobba långsamt med den här damen... Men är övertygad om att när unghäståren är över kommer jag ha hur mycket häst som helst i henne...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Delvis kl - på tal om alla hästar som passerar har jag funderat på att göra en "häst/gästbok" till stallet. Har inte bestämt mig än om det ska vara som en bok, eller om jag ska göra en tavla, typ som finns i kyrkor med alla kyrkoherdar som passerat;)
Måste iaf snart ta tag i det, annars fyller det på, och man glömmer härstamningar och sånt:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

skaplig stam... ja många efter Pålbest är lite heta :) o de går tydligen i arv

var väl lite över en miljon Brännapål lyckades knapra in.

snygg var han i alla fall . Gråaktig med apelkastning om jag minns rätt.

har färgen nedärvts eller...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 279
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp