"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL.
Vad jag håller på med
Igår red vi i skogen – skritt rakt ut i naturen. Små och stora backar i kringelikrokar. Bra styrketräning för hästarna och vi fick också motion av att hålla oss undan alla grenar. Och kul hade vi!

Sedan testade jag några övningar som dottern gjorde på AR-träning i lördags. Alltså – pållen är FÖR smart. Han lär sig övningarna snabbt som blixten – vilket betyder att han sedan inte behöver jobba så mycket för att genomföra dem utan kan hålla sig på en bekväm-nivå. Då gäller det att inte bli nöjd för att han ”går bra” utan utveckla övningen.

Planer
  • Hoppa
  • Kunna sitta upp & komma av utan hjälp.
Pratade med tränaren om mitt hopp-spöke. Planen är att hoppa i december. :eek:

Som jag skrivit tidigare så delar jag också Kats ”uppsittnings- / avsittningsfobi”. Detta jobbar jag på hela tiden - men jag är fortfarande begränsad i o m att jag alltid måste ha med mig någon som hjälper mig.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tråden är mer än "ganska" underhållande! Jag skrattade så jag grina när jag läste igenom den då när jag trillade in här.

Och de bästa är att man känner igen sej själv i alla galenskaper och tokigheter och här kommer ingen med pekpinnar och ska försöka va bättre än någon annan.

Här kan man skriva och berätta när man gjort bort sej utan att få spydigheter tillbaka, det man får är heja- och lycka-till rop från alla håll :bow:

Med andra ord är det världens bästa tråd :bump:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åhh jösses, hoppa har jag inte gjort sen jag var liten och utan förstånd :D Skulle aldrig tordas försöka mej på med det nu.

Jag har funderingar på att börja på nån lektionsridning. De senaste åren har jag ju bara vimsat omkring i skogen men jag skulle nog behöva damma av mina kunskaper från förr :angel:. Det är nog inte så dumt om man tänker på att jag ska lära Ina så småningom.

Dom skötte sej riktigt bra i dag när dom fick fötterna verkade. Winnie har ju sina unghästfasoner som är lite värre nu men det beror antagligen på att hon känner sej överlägsen gentemot mej nu när jag är enarmad så på em ska det tränas Nh så madammen lär sej veta hut!

Hon är så ininorden moppsig, och det har hon efter sin mamma som har varit precis likadan. Hon har lugnat sej först nu och det har blivit en riktigt bra och förståndig häst av henne. Det värsta är att det har tagit 9 år för mamman att bli lugn och harmonisk så jag antar att jag har några dryga år framför mej :eek:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har massor av underhållande tips:D

Bland annat måste jag beundra er som rider kallblod. de är nämligen "livsfarliga"

Får många år sedan blev jag sparkad på benet (jobbade som stallchef) på jobbet. Inget alvarligt, typ ett överben, men fick hoppa på kryckor.
Ridsugen blir man ju ändå..
Mina egna hästar gick i en gräshage en bit bort från stallet, men pappas 3 åriga kallblodstravare stod närmre. visserligen inte inriden, men det är ju bagatellartat om ridtarmen sätter till..

Tanke och handling. Sadlar, och tränsar. Lite trixigt att komma upp (hästen var som sagt inte inriden) men med hjälp av krycka och staket kom jag ombord:D

Hästen jättesnäll och vi smiter iväg på en runda. Bäst att inte rida för långt, eftersom jag trots allt var sjukskriven:p
Försöker vända hem efter en halvtimme, men hästskrället VÄGRAR GÅ HEM:confused:

Ja,ja, vi tar väl en sväng till då eftersom det var så kul..
Samma visa igen..
Det hela slutar med att jag hoppandes på ett ben får släpa med mig hästen hem till stallet.

Inget vidare krut i den pållen.

Efter att kryckorna var avlagda bestämdes det att hon skulle börja ridtränas lite som omväxling. Klättra för att sätta mer muskler osv.
Inga som helst problem förutom att hon vart ganska lat. EN enda gång fick jag riktigt fart på henne.
Satt som vanligt och såsade i backarna, när jag fick *harkel* gaser i magen. Eftersom jag och hästen var de enda på flera km avstånd så lättade jag på trycket:o

Hästen blir livrädd och jag skrattar så jag håller på att åka i backen:rofl:


Samma häst fick mig också att börja fläta pannluggen på hästar med riklig sådan. Vi lyckades nämligen krocka med ett träd en gång. Skrittade på långa tyglar och tog förgivet att hästen såg vart den gick. Det gjorde hon inte..:cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du kan ju alltid prova att kombinera "fistricket" med framåtdrivande hjälper:idea:

Ser framför mig hur du innan varje ridtur gluffsar i dig en tallrik ärtsoppa.:rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tror inte det hjälper på min tyvärr. Hon brukar själv släppa en riktig brakare innan ridning, så hon tror nog bara att det är hon själv :)

Usch fy! Ärtsoppa innan ridning.

Jag brukar ha ångest över att rida efter maten ifall man behöver gå på toa, så jag lagar alltid mat efter, hur sent det än blir :)
Tror det kommer ifrån när jag var så nervös för att rida. Varje gång sambon sadlade sprang jag upp på toa.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tråden är mer än "ganska" underhållande! Jag skrattade så jag grina när jag läste igenom den då när jag trillade in här.

Och de bästa är att man känner igen sej själv i alla galenskaper och tokigheter och här kommer ingen med pekpinnar och ska försöka va bättre än någon annan.

Här kan man skriva och berätta när man gjort bort sej utan att få spydigheter tillbaka, det man får är heja- och lycka-till rop från alla håll :bow:

Med andra ord är det världens bästa tråd :bump:

Nu har jag skrattat så jag fått kramp i magen.... Och mycket riktigt har jag känt igen mig själv i era berättelser... Som sagt.. tråden är mycket underhållande...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åhh jösses, hoppa har jag inte gjort sen jag var liten och utan förstånd :D Skulle aldrig tordas försöka mej på med det nu.

Jag vill hoppa för att jag inte vågar. Sedan behöver jag inte fundera på det längre! Jag har varit med om saker som gör att jag tagit mig tillbaka till ryttarlivet pö om pö. När jag var NÄSTAN där började ett knä krångla (gammal skada sedan danstiden) och därefter fick jag slemsäcksinflammation i ena höften som satt i några år. I början red jag ändå - men det gjorde j-a ont - i synnerhet när jag skulle sitta upp/av (det är därför kroppen låser sig nu- den VET att det ska göra ont fast det är MYCKET bättre nu).

Ja - ta några lektioner på känn! Jag går en gång i veckan för kul. SÅ roligt att vara några stycken att dela upplevelser med.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Samma häst fick mig också att börja fläta pannluggen på hästar med riklig sådan. Vi lyckades nämligen krocka med ett träd en gång. Skrittade på långa tyglar och tog förgivet att hästen såg vart den gick. Det gjorde hon inte..:cool:

:rofl: Något liknande har jag faktiskt också varit med om under den period jag red islandshäst. En timme innan hade jag sagt att "det är fantastiskt att de kan se genom det där".

Fat det kan ju förstås ha varit så att hästen ifråga var klipsk och tidigare erfarit att om man gick på träd så hoppar två-beningen av berömmer (kliar i pannan - man kollar ju). De lär sig av erfarenheter, djuren!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har jättebra tips mot hopprädsla också.
29692.jpg


tada! ha,ha
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

vanta det dar ju mig nar jag skulle provflyga min nya kvast!!!!! enda ytan som var long enough for takeoff var ridbanan.... att det var hinder dar, oh well, darfor hade jag kvasten....

skamt asido, jag har INGA problem med hoppning per se, det ar det dar att komma UPP pa pallen.. med pallen... och da jag ar ensam mestadels gor det inte battre.. Och idag osregnar det och Petra hasttjej kommer inte.. sa jag pallar (de med svans) star inne due till lera?? Och pallen star inne den med.. Far hoppas pa battre i morgon..

Jag tankte ocksa att ta nagra lektioner pa ridhuset, men det ar ju det har med att komma upp. Sa lange som det tar mig mer an 2 minuter kan jag inte ga dit och rakna med att de skall vanta pa mig.. Och privatlektioner har jag inte rad med just nu. Sa, FORST skall jag upp pa honom (valdemar alltsa), utan att ta for mkt tid, SEN kan vi aka till ridhuset och fa lektioner...skulle nog inte skada tror jag..

Ett annat goal den har vintern ar ju att hitta den dar western trainer som ar fran Texas men bor har for vintern, (varfor vet jag inte, han kan ine heller vara klok...) for hjalp med Madeiras breaking. Det ar vissa saker som jag bara inte kan gora som till example hoppa upp pa henne och lata henne "buck out". Hon ar dock saa duktig med annat, just ibland bara maste hon visa upp undersidan av maggen..

Sen tja hoppning, jag tror val inte nagon av dem blir hopphastar mer an over 30cm hinder sa de vet vad att gora om vi traffar pa ngt i skogen.. Jag minns nar man vagade hoppa en meter och bara seglade over hindren, pa Kavalleriets 170cm hastar.. SOM man kom upp pa utan pall eller dylika hjalpmedel.. hahahahaha.... Tant Mia, Valdemar ar tydligen en hoppehast, och han ar mindre an din Ville kom hit sa kan du hoppa honom pa ridskolan.. lol...

Sen ett traningstips, kavaletti ar en av de basta uppfinningar som finns. I turnout paddock, lagg ut nagra sa drojer det inte lange forrann hastarna roar sigmed att skutta over dem... Eller annan sak som ar bra for traning av hasten. Bildack, en hel hog som de far lara sig att ga i.Jattebra for deras balance..

Nog fran tant Kat och detta godforsaken region dar bronchitis already has set in for the fall... rain rain rain...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hahahaha, den var kul!! Undrar om jag ska testa med mina haflingerdamer :D Dom skulle nog gladeligen vara lika sugna på morot som haflingern på filmen!

En gång när jag var ute och red i skogen med en kompis råkade jag blåsa en bubbla med mitt tuggumi och jäklar va hästarna blev rädda när bubblan smällde :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du kan skicka Madeira till mig. Den häst som orkar bocka med min tjocka rumpa finns inte:angel::rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Förgyller höstmörkret med en sommarbild.
det var längesedan jag plocka några blommor (östen warnebring)
Bild(386).jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vad fint med den klara gula färgen.
Du får photoshopa in en blomma bakom örat :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Sådan tekniska attiraljer begriper jag mig inte på;)
Är nöjd om jag får med motivet när jag fotar. Hästan utan öron tex är en specialite.:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 278
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp