"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

opps ähumm nu får jag ställa mig vid skampålen:crazy: skyller på mitt utmärkta korta minne.:o taskig ursäkt erkännes. :)

ska bläddra tillbaks o kolla . promise...förlåten ???????
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åh du, det låter underbart. Både rödvinet och ledigheten. Åh så avundsjuk jag blir :) Njut!!!

Lite glad blev jag idag i alla fall. "Mina" tossiga ungdomar har startat upp en stallblogg. Och gjort en knasfilm. Inte för att jag direkt tror att någon mer än vi morsor till dessa stalltroll tycker att de är vare sig speciellt charmiga eller söta, men ni som kan skratta åt lagom smådryga ungdomar kan få titta ändå. Bästa behållningen av filmen är nog dansen på slutet. Min avkomma är hon i röd jacka :love:

http://www.youtube.com/watch?v=MmjHVf8DQxI&feature=player_embedded

Men som jag sa, det ska nog till en uttröttad mor för att roas av sådant här ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Voffie, bara ring aven om det mitt i nassen, jag om ngn vet ju hur jobbigt det kan vara.. sa "just reach out and touch someone"..... Det kommer att vara jobbigt men du kan komma igenom allt, 3 ar och livet ar battre jag lover....

tant kat som inte fick rida idag, hasten hade blivit sprungen upp en lang backe och ner och var helt slut..... (skaller pa stalltjejen..)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vi kanske skulle starta en tant/gubb-blogg där alla skriver en dag var.
Nu är inte jag så värst bloggkunnig, men det finns väl färdiga mallar?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack Kat. Jag ska ringa dig här någon dag om sadeln mm. Är bara så seg just nu. Får inte tummen ur häcken och får gjort någonting:o

Lobell-Blogg, vad är det? En efterrätt eller något man hostar upp vid förkylning?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

heheheh jag laste det som lobell-blogg. lol. sounds funny..
men vi skulle ju kanske kunna satta upp en blogg och lata alla fa skriva, en per dag skulle nog inte fungera, jag for en skulle glomma bort nar det var "min" dag, men vi behover ta den har traden av buke och lasa den kanske???jag vet inte, jag ar fore coffee, fungerar inte alls.
dock mail gar ut idag om skagern runt, so far 6 pax including mig sjalv...och voffie hubby med moppen...men det ar prel. rakning. om andra ar intresserade bara pm me sa kommer ni med pa listan..tidpunkt for denna sak ar sista weekend i may forsta week i june.. alltsa INNAN skolor har slutat...
ring du voff, dar jag ar ar phonen... ingen bradska med sadeln for min del, och just nu kan jag inte aka nagonstans.. men kom och halsa pa....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åh,det låter så kul:)!Ska faktiskt fundera på om det finns fler här som skulle kunna vara intresserade.Ridhus finns på ganska nära håll så det skulle fungera.Ett stort problem är ju förstås att H.är så svår att lasta(:devil:) och hon har troligen aldrig varit inne i ett ridhus så första träningarna skulle väl gå åt till att få in henne där;).Men får jag inte med mig den ena hästen kan jag ju alltid ta den andra!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Härstammning var det,passen har letats fram:

Agobra Havanna:e.Pythagoras
u.Hawaiian Hele, ue.Super Bowl

Droppen Palema:e.Giant Force
u.Marina Palema, ue.Armbro Goal

Ja, vad säjer du om det?Själv kan jag inget om trav mer än vad jag sett på TV.Men jag kan ju läsa på,så vad har din för stam?Kanske släkt med nån av mina?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

..//själv mår jag förträffligt just nu med ett glas superbt rödvin och resten av månaden ledig... yihaaaaaaaaaaaaaaaaa:laugh:

Häääärligt! :laugh:
Jag ska inhandla sådan dryck inför helgen då vi (7-8 "tanter") ska på ridhelg till Österlen. Vi känner inte varandra så det ska bli spännande!
Inget seriöst - bara KUL!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:)Droppen har i mina ögon bättre travstam än Havanna :)

Havanna kommer ju från Stuteri Palema ägd av Bender vilken är stor i travsammanhag

Alla Palema hästar är ju uppfödda o kommna därifrån ..

sen säger ju inte stammen ett dugg om dem som ridhästar vilket är tur.

Som ridhäst vill ja helst ha en med helfransk stam oftast är de bättre än amerikanerna. Större lite lungare häst med kortare rygg. men allt sånt är ju en smaksak o enda som betyder något är ju hur man trivs ihop.

Min luffs är efter en så dålig hingst så han blev fråntagen betäckningslicensen:laugh:

pappa Turnpike taylor totalt värdelös :) Min luffs skicka tränaren hem efter 3 måånader o sa kör mjölvagnen med han de är de enda han duger till:)

hade de varit en seriös travuppfödare hade han avlivat hästen men han o jag är lite säregna av oss så vi har förlikat oss med våran lott:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ja men de låter ju trevligt:) hmm du åker bort o rider ja de är ju oxå ett sätt:laugh:

du rider väl inte i en westernsadel misstänker jag , annars är de en utmärkt sadel att hänga ett par bag in box på passar utmärkt bakpå:laugh:

därifrån kan man med fördel dra en slang att suga i så man kan få förfriskning när man så vill ha de :idea:

ska man ringa lokalradion o be dem gå ut med en varning tro:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja,D.är ju tydligen amerikan helt igenom:).Ändå tycker jag att han är hyfsad som ridhäst,har t.ex väldigt lätt att fatta galopp,vänster är bra,höger behöver man ju aldrig använda när man bara rider på rakt spår:angel:.

Och vad sa du om lugna franska hästar?Jag har fått uppfattningen att Rödskägg är en riktig vilde;),rätt eller fel?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ja just de , stam är en sak men hästar är ju inte stöpta i samma form de är ju alla individer.

huvudsaken man gillar den häst man har . Rödskägg är amerikan finns visst lite franskt på mammas sida långt bak.

jasså vänster galopp hahha rödskägg kör med höger de där med vänster tja kan gå någon gång ibland :)

nja jo lite vilding är hannog men hälften av missödena får jag nog ta på mig:laugh: vi är lika opolerade o lika illa utbildade bägge två , så vi passar nog rätt bra ihop . Finns inget elakt i någon vi är bara lite oborstade så att säga:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ingen ridning idag - förkylningen som drabbat de flesta i min omgivning slog nu ner på mig också. :cry: Ont i halsen, "kranen" läcker floder och skallebank till på köpet.

Kände att, nä inte sjysst mot pålle-skrutt att tvinga sig upp på honom när jag känner mig som en död sill (hur nu en sådan känner sig? :p)

Men jag stack i alla fall iväg till Hööks och köpte sådana där stigbygels-"kåpor" eller vad det heter som ska hindra fötterna från att åka för långt in och kanske fastna om det händer något. (En av mina inre skräck-syner)

Så de ska provas så fort jag känner mig lite piggare. :)

Köpte även ett oledat jaktkandarbett, ett sådant som du lobell har. :)

Hoppas nu bara pålle gillar det - han föredrar ju oledade bett men detta är ju med lite tungfrihet vilket hans gamla pelham inte hade. Så får se hur det verkar.

Passade på att kolla in westernsadlarna som Hööks har, ska inte köpa just nu men det var kul att titta lite och fråga. Eller ehhh..... Hööks personal ska man nog inte förlita sig på - i alla fall inte den jag frågade :grin:

Den bredaste var "vid" sa hon och när jag frågade: men hur vid? Kan man få reda på gradantalet/vinkeln? så svarade hon lite överlägset att " nä men det är ju vid! Vad har du för häst och när jag sa Kallblodstravare så sa hon att "vi säljer många vida westernsadlar".

Jag envisades och menade att det måste ju vara samma som när man köper en engelsk sadel att "vid" kan vara väldigt olika - det viktiga är ju graderna.

Jag har köpt ett antal "vida" engelska sadlar innan och gradantalet är olika på olika märken men hon svarade inte och jag märkte att hon tröttnad på mig.

Vilken kunnighet- pyttsan! :mad:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nja utan att svära på de så tror jag inte de finns grader på westernsadel där heter de nog full quarter bars tex så men försök å låna någon sadel o prova

fråga Piraja tror hon är bättre än jag på o förklara de där eftersom hon håller på med western om jag läst rätt.

min westernsadel har jag haft både till en travmärr på 165cm o nu till min luffs på 174


du kan även googla på westernsadel så har du å göra ett tag:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Westernsadlar är en djungel...och nej, vi pratar inte "grader" direkt. Sätter in en länk här där det förklaras en del. Scrolla ner direkt, där visas hur westernsadelns bom är utformad och vad man tittar på.

Bommarna har olika modeller/typer. En bom som ligger bra kring ryggen kan vara för smal längst fram eller för vid. Är den för smal hamnar den ovanpå och klämmer, är den för vid faller den fram och klämmer då över bogarna. En för rak bom ger s.k. bridging (följer inte ryggen helt utan den trycker fram och bak och inget på mitten) en för svängd bom trycker mitt på.

Jag har en XXL-trail till min donna och bommen är svängd. Lägger jag den på Rocket faller den framåt rejält och jag måste fylla upp med en rejäl built up pad. Den är för svängd dessutom för hans raka rygg. Därför rider jag inte i den men den gick bra att sadelvänja honom med.

Jag hade tidigare en bruksnordis som drog en bredare sadel än vad kompisens ardenner gjorde. Hon var bredare över rygg och bogar än vad ardennern var, hur konstigt det än låter. Syrrans förra sto, varmblodshäst, var extrem över bogarna men normal över ryggen.

Rekommenderar att man lånar hem olika typer av sadlar för att få en bra bild av vad ens egen häst behöver för bomtyp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 279
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp