"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Idag blev det en tur på åkern med sambon.
Mysigt.
Vi hittade en träddunge som man kunde rida upp på, och inne fanns träd och en del stenar, så där ska vi stanna och fika en dag.
Är ju inte ofta vi får tysta fikor hemma med 2 små.
När vi skulle ner fanns det bara en brant nerförsbacke, vilket jag inte gillar och hästen gick lugnt första gången men det ilade i magen.
Sambon tyckte vi skulle prova en gång till och då galopperade hon ner så det blev att lägga sig ner bakåt och hålla i bakkanten på sadeln.

Sen ville bonusdottern testa sambons häst. Han rids ju inte lika ofta då sambon jobbar sena kvällar.
Vi skulle upp i skogen där min inte ville gå då hon tyckte att ridturen var slut för länge sen.
Så det blev en del kliv i diken men jag blev sur så hon gick till slut.
På nervägen blev det en tvärgalopp medans jag tog bort en gren som hängde i vägen, så hjärtat höll på att hoppa ur bröstet :eek::D

31625237.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vilka äventyr! Men det verkar som om du ändå kommit rätt långt på vägen mot att inte vara rädd. :)

Visst rädd kanske du blir men kanske inte som innan att det stoppar dig?

Oh jag längtar tills jag kan rida ut också, vi har en jättehärlig stooooooor skog runt kröken här men det får vänta.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo det är skillnad.
Sambon säger att innan fick jag panik i rösten bara jag tyckte att hästen gick på ett annorlunda sätt.
Nu låter jag mer full i skratt när det händer oväntade saker.
och jag ser fram emot nästa ridtur redan när jag hoppar av.
Innan var jag glad att jag överlevt en skrittur :)

Jag tycker om våra rundor på grusvägen runt sjön, men jag föredrar att rida på åkern eller i skogen. Man är nära hemma, det är mjukt underlag och så fint med alla träd och buskar.
Jag måste ta en promenad i skogen nån dag och märka ut en långtur. Just nu säger det stopp då det dyker upp för mkt branta stenpartier.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hehe..är det ni som är familjen Macahan?

Har ju spenderat ett par dagar på en ö långt ute i västerhavet. ( Utpost Hållö utanför smögen) Här har garanterat aldrig en häst satt sin hov. Nu här hemma ösregnar det så någon ridning blir det inte. Detta får mig att fundera igen på stallplats....

Om jag nu ska flytta ändå, ska jag kanske se till att få en plats med ridhus? Dock dyrare och lite längre att köra. Har tre alternativ på stall att kolla upp.

Nr 1. Detta stall ligger 2.5 km hemmifrån. Är ett hemmastall. De har nyss köpt stället och inga inackorderingar finns ännu. Stallet är bra med stora boxar och stor paddock med gummiflis. Massor av ridvägar. Ca 6 hästar och 4 ryttare. Vi turas om med alla in/ utsläpp även vardagar. Hyra okänd. Hur folket är som äger stallet är okänt. Jättefina hagar.

Nr 2. Ligger ca 1 mil bort. Är ett hemma stall. Två stall fördelat på ca 8 hästar. Ganska bra hagar. 800 m till ortens ridskola med paddock med internationella mått och fint ridhus. Årskort plus medlemsavgift för att nyttja dett kostar ca 1400 kr året. Hyran är 500 kr mån. Utsläpp vardagar ingår. Har ryckte om sig att vara dålig stämning men det kommer från yngre tjejer. Kan ju vara så att de inte kan ta kritik från de äldre ryttarna. Ridvägarna är ganska bra och stallet ser jättemysigt ut. Osäkert om det finns lediga platser ännu.

Nr 3 Lyxstallet och lite dyrt. Drivs som företag. Ligger 1, 2mil bort. Ridvägarna är samma som nr 2. Stallet är fördelat på två stall. Ett privat och ett för inackorderingar. Mest folk som tränar och tävlar här. Någon skogsmulle finns. Känner en av tjejerna och hon är bra. Stallet kostar 1380 kr mån och då ingår strö och vissa pass. Resten delar man på. Det är nybyggs ridhus och paddock. Tre olika tränare finns kopplade hit. Lite kurser osv ordnas ibland. En av tränarna har jag haft att göra med tidigare och det är ingen trevlig person. H*n hade även hand om träningen på pållan under hennes glansdagar. Känner mig lite osäker på att jag får "vara i fred" utan bitska pikar. Pållan har även stått uppstallad här tidigare. Vet ej hur hon skulle trivas här nu när stallet är större. Förr blev hon stressig i stora stall. Men hon är ju lungare nu för tiden. Men kanske pg.a att hon har stått i lugnare mindre stall.

Vilket låter bäst? Ska åka och titta på samtliga. Det är ca 4 mån kvar till flytt. Hur tidigt måste jag ha stallplatsen bokad och klar? Har ingen uppsägningstid tack och lov. Huu...vad mycket att tänka på. Detta är första gången jag på egen hand väljer ett stall. Har haft tur att "bara bli" i bra stall tidigare.

Nu ska jag åka och ta in blöta pållar och pyssla om dem en stund.

Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När jag är ute med hunden kollar jag ständigt upp ifall det går att komma fram med häst.Oftast finns det alldeles för sanka partier som gör det omöjligt som ridvägar tyvärr.
Idag har det blivit H.på gamla vanliga sträckan.Skulle egentligen kunna rida henne en längre runda där man får rida på asfaltsväg till o från,det är den gamla landsvägen som slingrar sig runt den nya raka vägen.Finns även en jättehärlig skogsstig med en bäck där.
Rider ofta D.den sträckan.Problemet är att man måste förbi fotbollsplanen där det ofta( nästan alltid) är rop o skrik.JAG blir stirrig och tror att H.blir stirrig där och gissa vad?Hon BLIR stirrig:eek:Ska jag rida henne där får jag ha sällskap eller vara på väldigt avslappnat humör:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, gubben är snart lik Zeb, ska bara steloperera hans ena ben först :)

Jag skulle nog ta stall 2 om jag ville ha ridhus och för utsläppen som ingår vardagar.
Stall 1 låter bra om man har mkt tid och 3 låter lite för stort och "fint" för mej.
Men det är ju du som ska stå där :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Verkligen svårt att välja stall - jag har bytt några gånger tills jag fick det som passar mig bäst.

Jag tycker du ska besöka alla tre och kolla noga och ställa många och detaljerade frågor.

Fråga också dig själv vad som är viktigt för dig för att din vardag och hästägande ska fungera.

Jag har tyvärr dålig erfarenhet från stall där hö, halm och kraftfoder ingick i priset. Jag tänkte inte på att fråga hur mycket man max fick ge sin häst och när det visade sig att det endast ingick 8 kg hö så blev det trubbel.

Det räckte ju inte på långa vägar till min pålle och när jag ville köpa till extra så blev stallägaren sur. Dessutom får man kanske acceptera kvaliten på höet också vilket inte alltid är så lämpligt.

Nu står jag i ett stall där jag köper allt själv - hö, halm, ev kraftfoder, mineraler etc och det passar mig perfekt för då kan ingen komma och lägga sig i. :)

Men det är jag det - :)

Att in/utsläpp ingår på vardagar är bra tycker jag. Tänk på att om man ska dela på det och man bara är få i stallet så kan det bli många pass under en vecka. Kanske folk flyttar också så det blir ännu färre folk .....

I vårt stall är det bara vi och stallägaren och vi har ett litet schema men stallägaren har tagit på sig det mesta.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Känner som du Lobell...att stall tre är för fint :D

Har ju ridit på riskolan så jag känner personlen och har haft Kelly i privatstallet där för ett år sen ca. Annläggningen är kanon. Och eftersom jag ofta är ledig på förmiddagarna så har jag större möjlighet till ridhuset eftersom på kvällarna är det alltid lektioner där. Kan ju även rida för ridlärarna där igen om jag vill. Ganska lätt att få en privattid på morgonen.

Ska åka runt och kika på ställerna till helgen och kolla upp mer nogrant och känna av stämningen på folken.

Hade dock fel på avstånden..mätte när jag åkte hem från stallet. Kör då förbi tvåan och trean. Det var bara 6½ km till tvåan och 8, 2 till trean.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

I alla stall är det kallhyra så maten står man för själv. Men i stall tre ingår strö. Vad det är för strö vet jag ej men jag gissar på torv för det använder nästan alla här och det hade passat mig. Avskyr halmen. Kelly äter av den ( Hon är en riktig gluffsgluffs...:crazy:) och det är ett helvete att mocka.

Viktigt för mig är ridvägar, mycket utevistelse, paddock eller ridhus, bra hagar, ordning och reda i stall och på folk, bra stämmning och ridsällskap.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Viktigt för mig är ridvägar, mycket utevistelse, paddock eller ridhus, bra hagar, ordning och reda i stall och på folk, bra stämmning och ridsällskap.

Ja jag tycker samma. :)

Jag tänker som så att det är ju hästens hem och vi är kanske där "på besök" ca 1-3 timmar per dag.

Men resten av dygnet ska ju pållen ha det så bra som det bara är möjligt och helst få leva ett bra hästliv dvs kompisar, mycket utevistelse i ordentliga och intressanta hagar.

Sen är det förstås superviktigt att vi människor också trivs för vår sinnesstämning smittar gärna av sig på våra hästar.

Lycka till! :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?


Hej. Har en liten fråga: Bettet du rider med - är det ett s k "jaktkandar" eller kimblewick heter det kanske egentligen?

Är det i så fall delat eller har du ett odelat? Och om det är oledat - har du helt rakt eller det är tungfrihet på det?

Anledningen är att vi har ett rakt, oledat pelhamsbett som pålle-skrutt trivs mycket bra med. Han var rätt "stökig" med sin mun när vi köpte honom och vi har massor av olika bett liggandes i en påse eftersom vi provade oss fram.

Jag känner dock att jag inte har tillräckligt bra och mjuk hand ännu och är rädd för att jag kanske tar lite för mycket i honom med detta bett.

Provade att sätta tyglarna överst så det inte blev någon hävstång alls men då var det lätt att tyglarna liksom fastnade runt hävstängerna - de är ju ganska långa. Jag är något flaxig i händerna fortfarande ju :o

Vill ha ett bett som i princip är samma i själva mundelen men kanske inte så mycket hävstång.

Har kollat på nätet och de flesta kimblewick verkar ha den där "böjen" på mundelen. Vet inte riktigt vad han skulle tycka om det - vad har det för inverkan? :confused:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är så glad över att jag har eget stall på gården men skulle jag nu behöva stalla in nånstans kan jag nog tro det skulle ge mig lite huvudbry....

Iaf, jag tror jag hade valt 1 eller 2 av dina alternativ...3 känns stort och tjusigt och väldigt pretentiöst..med andra ord inget för tant Cizma:D

I övrigt så blir jag friskare å friskare för varje dag men har ännu inte fått mig en kameltur, är det inte övriga vardagstjaffs så är det vädret...:cry: men finns det liv finns det hopp....

Till Lobell:

jag blir så glad av dina bilder och små sammanfattningar och ditt enträgna arbete med Trullan... du ska vara mkt stolt över dig själv...:bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tog en tur med hundarna igår...det är rätt klokt i det här området. Branterna är hualigen tuffa :eek: ... höll inte på att ta mig upp bitvis, tack och lov fanns det träd att dra i:o . Jag mötte två ryttare på min mark nere vid nedersta täkten och fattar ju att det måste gå en slinga...den ska jag leta rätt på. Nu hittade jag iallafall en hyfsat bra väg att ta mig ner till grannens lilla traktorväg utan att behöva hasa ner för tvärbranter. Lovande!!!

Jag har träningsvärk efter den där hundpromenaden :o ...lär jobba på det genom att gå ner till ån oftare. Lägger in en bild på ån...till vänster syns lutet lite grann...
100911Creek1.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skolorna över marken/GP-nivå alltså :)

Anledningen till att jag frågade om någon håller på med AR eller klassisk ridkonst/dressyr är att medelåldern är förhållandevis hög på alla nivåer och det skulle ju kunna vara så att man kunde hitta "gemensamhetspunkter".

Ny fråga (alla): Är det någon som håller på med arbete från marken med lång tygel? Om man skulle behöva lite tips...... Det finns ju inte så mycket litteratur i ämnet och det är inte alltid man har tillgång till någon att fråga om man kommer på något.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

åhh vackert de var :) som gjort för att tända en eld o göra lite kaffe

mja de där branterna såg mariga ut , vid regn blir de nog bra halt , enda är väl om de går att hitta en väg ner på tvären lite som vägarna i alperna.

men får du leta ett tag så klurar du ut en väg , sen får du märka ut den med snitslar. :) pållarna lär i alla fall få använda musklerna rejält..:laugh:

problemet här i kogarna är att de är så mycket hål o vassa stenar men inte ser , gäller å ha ögonen med sig vilket kan vara lite svårt när Herrn är pigg i benen. Men än har vi klarat oss.....trots ett antal timmar med letande av nya något så när framkomliga stigar....spänande är de...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hmm här är väl ålder förhållandevis låg , missuppfattning där tror jag..:laugh:

nope jobbar lite för hand någon gång men bor man i skogen så blir de mest race bland gran o fur.

Men kan tänka mig Karin kan och håller på med det...får se om hon ramlar in..:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, det är ett Kimblewick, jaktkandar.
Jag har bara använt det 3 ggr och hästen verkar gilla det, för hon gapar direkt när jag tränsar vilket hon inte gör med vissa andra bett.
Det är tungfrihet och trycker på lanerna istället för tungan, vilket hästar tydligen kan reagera olika på.
Tror det finns helt rakt oxå.

Första gången jag använde det så kändes det skumt, som att det skramlade mkt ( kedjan ) och att hon fipplade med det.
Det var för övrigt en usel ridtur där hon gick hem med mej så jag kanske förknippade bettet med det, och lät det sen hänga.

Efter det har jag ridit på rakt bett och nu när hon funkat så bra så satte jag på detta igen, och det känns helt ok.
Hon lyssnar bra och jag behöver inte dra i tyglarna mycket för att hon ska stanna.

Annars rider jag gärna med hackamore på åkern, då hon gillar att sno åt sig diverse höga växter som råkar hamna i hennes mun. :)
Har haft en paus ifrån det när vi började bråka om vem som bestämmer, är ju inget man direkt kan dra i ,men nu när ridningen funkar så ska jag testa det idag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ha ha ha, ja regnväder har vi haft idag och därmed fick jag testa stigarna...och jo, det var rätt halt bitvis...ålning medelst hasning nerför den brantaste biten, men det gick bra och vi har överlevt. Valde att hitta en ny stig som följer ravinen mot Viksjöhållet. Oerhört spännande för stupet gick intill hela vägen, tvärbrant och djupt. Ett felsteg och det är kört, liksom:crazy:, dessutom är jag höjdrädd:eek:...men Lilly anar faran så hon håller sig i skinnet hjälpligt...måste skriva hjälpligt för som vanligt när vi ta nya vägar blir hon lite ... het, lilla rödhättan :cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det händer att jag jobbar mina på lång tygel från marken men är absolut inte rätt person att be om råd. Ellen Ofstad rekommenderar jag, finns filmer!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

du är modig du...:) halt är ett elände o de värsta är ju att de blir halare ju mer man trampar upp stigen.

harkel ähumm .. höjdrädd var bara förnamnet ju att titta ner så där nära gillar jag inte . Men Rödhättan verkar ju säger på hoven som en bergsget ju.:)

ja du är ju väl medveten om farligheterna så du klarar dig säkert....:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 279
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp