"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När de går 14 palmsöndagar på ett år :) nää när jag kommit underfund med vad de är vi håller på med o fått en kamera , taskiga ursäkter va:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

brimmis du gör helt rätt som tar analys med mineraler. Det är enda sättet att veta vad o hur mycket hästen ska ha.

finns ingen som kan se vilka o hur mycket mineral ett hö innehåller. Heller ingen som kan se vilken engergi o protein det inne håller.

grunden i all utfodring är analys o sedan lägger du till ditt hästöga.

om du vil kan jag hjälpa dig det är inte så svårt egentligen.

att en häst ska ha 1-1.5 % av sin kroppsvikt i hö stämmer ju inte då skulle tex min ha 9-10 kilo han väger över 600. För att hålla honomi lagom hull går de åt 20 kilo per dag med höga värden i höet.

på 10 kilo dog han utsvulten.

vad en häst behöver är individuellt. Lättfödda behöver ett hö med lite energi så de kan äta stor mängd . svårfödda mer energi.

kvoten är minst 6 mellan enrergi o protein..den är ock så individuell beroende på om hästen är färdigmusklad eller inte

min står på en kvot på minst 7.5 annars tappar han...

så du gör helt rätt ta analys o köp hö med värden som passar dina hästaar bilagst o bäst...
Nu får du inte glömma att kalorier är värme energi som mätas i hur mycket energi det krävs för att värma upp vatten.
Haflingern är den ända hästras som kan omvandla sol energi till fett!
Sen är det tur att den även kan använda fett till rörelses energi!
Detta betyder att den klarar sig på halm, för att hålla igång magen, trots att man rider på den.
Därför kan det verka konstigt att analysera höet!:idea::rofl:
// Karin som själv har haft haflinger i många år.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det kanske kommer så småningom :)

Jag lägger ju in kort för 3 , så det är lugnt ;)

Har vääldigt svårt för att se mej själv på kort. Ser ut som en köttbulle på hästen :o
Försöker gå ner, har t.om slutat att dricka Cola vilket är jobbigt :cry:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vi får kämpa tillsammans. Köpte nya ridbrallor och det vore ju bra om man kom i dem.:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag som har en klotrund häst fick jobba lite för att hitta en som passade...CH XXL-Trail westernsadel har jag till henne
090113Training_Lilly9.jpg
[/IMG]

Till Rocket har jag en enkel Premier westernsadel, rundskuren även den. Tyvärr har jag inte någon bild än men ska fixa det så fort jag fått "off billet" och "tie strap" som jag beställt.

Hi hi, det där klotrunda känner man igen - så ser min pålle ut också. :o

Kan ju vara en orsak till varför min bomlöse sadel känns lite extra vinglig så jag får väl hoppas magen går ner så småningom.

Det känns dock som om det kommer att ta tid för vi har mycket gräs som växt åter igen sedan regnen började och en sommarhage har vi kvar som vi inte ens öppnat ännu :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

haha det där var ett av de bättre försöken till bortförklaring jag hört :laugh:

gubbtjyv som även haft en haflinger och nordsvenskar och fjordingar , shetties , varmblod , halvblod .
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När de går 14 palmsöndagar på ett år :) nää när jag kommit underfund med vad de är vi håller på med o fått en kamera , taskiga ursäkter va:laugh:

Håller helt och hållet med dig - foto får vänta lite ....... eller mycket! ha ha

Här kommer dock lite bilder på pålle-skrutt - ryttaren är min dotter.

En liten "bildbomb" eller kollage över pålle-skrutts liv:

Dito2r.jpg
[/IMG]

Ditosomtravhst.jpg
[/IMG]

Bild0011.jpg
[/IMG]

Bild006-1.jpg
[/IMG]

Lutandetrdet.jpg
[/IMG]

Sista bilden representerar det liv han levt nu ett bra tag sedan min dotter inte längre har haft så mycket tid. Dvs strosa runt och äta sig fet och skrubba sönder manen :D

Nya foto med ny ryttare? Det får som sagt vänta hi hi
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ahh en nordis travare:laugh: de gillar jag skarpt och din är snygg:d

vilken stam är de på den . Vi har en nordistravare i dressyr klassen , den har väldigt lätt för sig .

vad är de för storlek på din , verkar som de blivit lägre med åren

men grann var den ..:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag köpte nya ridbyxor för en dryg månad sedan. Det var nedslående. Jag fick köpa 44 för att de skulle sitta skönt i midjan och det är väl en sak. Jag bryr mig inte mycket om att jag är lite rund. Grejen är att jag är smal om benen, sådär smal som man oftast är i storlek 38/40 (den storlek jag i hela mitt vuxna liv dragit ända till för ett par år sedan). Byxorna sitter alltså skönt om magen, men hänger i fula påsar runt låren. Usch. Det är samma ska när jag ska köpa vanliga jeans, hopplöst att hitta som sitter snyggt.

Nu har både maken och jag börjat äta en GI-inspirerad kost. Efter några veckor har midjan faktiskt minskat ett par centimeter, och det är alltid en början. Mitt delmål är att komma i 42, och drömmen är 40 :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vad fin han är! Han ser så snäll och godmodig ut.

Jag måste säga att alla här visar upp fantastiska bilder på sina jättefina hästar. Lobell, din hästs man är fullkomligt ljuvlig!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja du, stam ... pappan är Troll Jahn men så mycket mer kommer jag inte ihåg - har inte hans pass just här.


Mamman hette Vinamin men hon var kanske inte någon sådan "kändis" som jag förstått att Troll Jahn var? :)


Han är 1.55 i mkh så jag tycker det är lagom - ha ha i alla fall när man måste klättra på stenar, murar etc för att komma upp.


Ja, denna har också väldigt lätt för sig - när vi köpte honom hade han gått på travet bara 8 månader tidigare och vart riden men inte mycket mer.


Han kunde start och stopp fast man fick ha låååååång stoppsträcka ibland, i alla fall om man red ut med andra :D


Min dotter var duktig redan då men vi tog ändå hjälp av en tränare som har mycket erfarenhet av ridutbildning på både fd galopp- och travhästar.


Resultatet är en mycket trevlig ridhäst som har väldigt lätt för samling, han är supermjuk i munnen - man känner knappt att man håller i tyglarna.


Vidare är han väldigt känslig för vikthjälperna och han stannar bara man rätar upp sig lite och "kniper" lite med rumpan. Ja, alltså ryttarens rumpa menar jag då :)


Dottern har även hopptränat och JÄKLAR vad han hoppar! :eek:

Hoppning kommer jag dock inte att syssla med :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ursäkta, men hur kan du ha str 44??? De där ridbyxorna måste ha varit felmärkta;) Låter som att du skulle drunkna i det, som jag kommer ihåg dig;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ursäkta, men hur kan du ha str 44??? De där ridbyxorna måste ha varit felmärkta;) Låter som att du skulle drunkna i det, som jag kommer ihåg dig;)
Jag undrade precis det samma!
Om Mac Margo går ned i vikt kommer hon att bli borta!
Till Mac Margo.
Kör inliners! Det ger bra lår så du fyller ut ridbrallorna.;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl

Hej hopp i galopp.... Det finns väl ingen i denna tråden som missat att tant Cizma rider Kamel med en westernsadel med "rejält" horn.... Engelsk sadel är totalt otänkbart eftersom kärringen då sitter som en såpad gris i rutchkana:eek:

Men iaf... snart, snart, mkt snart är jag nog så pass kry att en Kameltur är möjlig.... ni kan ju gissa att jag är taggad:banana: Huruvida Kamel ser lika längtansfullt på eventet skall jag hava osagt för han gillar ju sin höboll och vill inte gärna befinna sig på mer avstånd är 5 meter ifrån.....:d
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ahh Troll Jahn..den kommer jag ihåg o har sett ett antal gånger finfin pappa:)

155 är lagom höjd , fast för eget bruk vill ja nog ha lite högre :)

jag har nog upplevt nordistravaren precis som du . Lätt för sig som ridhäst o med ett trevligt rörelsemönster.

Troll Jahn hade ju ett trevligt psyke o de verkar gå i arv

Hur som helst en snygg o trevlig häst ni har vad de verkar ....grattis:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

klart vår käre Herr Kamel är sugen på en ridtur.. vi vill ju så gärna höra dig berätta om era öden och äventyr bland gran o fur .:) Du kan muta Herr Kamel med morötter o äpplen jag kan bistå med några säckar bara för att:laugh:

Kan du int sätt ett hönät på en stång framför Herr Kamel så han inte behöver vara ifrån sin kära hötuss så länge:idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

huvva inliners är ju livsfarligt ju:o när jag försökte slutade de med att jag gick nästan ner i spagat ju. behövde hjälp upp o det var inget kul ett antal dagar efteråt.

de gick ju åt varsitt håll :eek:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

gubbtjyv;13821099 Kan du int sätt ett hönät på en stång framför Herr Kamel så han inte behöver vara ifrån sin kära hötuss så länge:idea:[/QUOTE skrev:
Vilken BRA ide.... och det skulle ju inte alls få folk å skaka på huvudet å tänka "jävvla Kameltoka" i större utsträckning mot vad dom redan gör, så att säga:angel:
:D:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vad fin och vad maffig han ser ut.
Gör som du överlåter hoppandet till dottern,en annan har ju blivit för gammal.Blir ju alldeles för hög fallhöjd vid såna övningar:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL*

Nu börjar det komma gråa moln hitåt :(
Jag som börjat bli beroende av mina åkerturer.
Och regnridjackan är inne på lagning. Lyckades hoppa av och fastna så att ena bensnöret/flärpen eller vad detnuheter slet upp en söm.

Har ni andra jägare runtomkring er? Här finns ju ett jaktlag som jagar åt alla håll runt oss.
Började plocka fram lite reflexer att sätta på. Till hjälmen, stigbyglar och svansen. Antar att man syns lite mer iaf.
Jackan är alldeles för varm att börja med nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp