Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Vettiga människor brukar sätta röd rosett i svansen, men vad gör hingstägare för att visa att den kan hoppa på andra bakifrån:devil:

Blå rosett är väl en märkning för hingst? :)

KL

Jag tror inte heller på att det finns skrivet att en hingsthållare alltid anses som ansvarig.
Finns nog ingen statistik heller som säger att hingst är mer vållande till skada - tror jag iom att många tävlingshästar
är hingstar utan problem och inom travet är det väldigt vanligt m hingstar, i regel inga problem där heller. Så
jag ser inte att det skulle vara praxis att en hingst alltid är vållande till skada.

Som med allt annat är jag övertygad om att beror på vad som inträffat, men rider någon så nära andra okända hästar att det smäller på ett eller annat sätt så hoppas jag att den personen hålls som ansvarig då det är fruktansvärt oansvarigt och respektlöst att göra så. Då har man utmanat ödet och varit ouppmärksam och kanske får räkna m konsekvenser. Alla hästar sparkas bak och bits fram om situationen kräver..
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Travet har mkt mer hingstkunnigt folk- proffs på hästar.
Inte folk som anser att deras bastardhingstar är så "snälla"- för det mesta.
Travhingstarna är också mer väluppfostrade o får utlopp för sin energi.

hingstar som används i aveln vet om skillnaden på jobb eller nöje...
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Det är väl bara blinda ryttare som inte ser att en hingst är en hingst? Man märker det ju på hästens hållning, hur den låter när den gnäggar, hals och nacke är kraftigare än på ett sto av motsvarande ras, hela kroppsspråket etc etc.

Eller du kanske tycker att man ska ta målarfärg och skriva "hingst" på hästen?:rofl:
Den ska hålla truten när den jobbar! Du ska inte märka att den är hingst.

du låter som en som håller hingst för att det är ... coolt.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Den ska hålla truten när den jobbar! Du ska inte märka att den är hingst.

du låter som en som håller hingst för att det är ... coolt.

Det är liksom rätt stor skillnad på när en hingst gnäggar för kommunikation ( då den gnäggar ungefär som vilken annan häst som helst) och när den börjar gnägga för att "hingsta sig". Man hör att det är en hingst oavsett, men det är "hingstningsgnägget" som man säger till hingsten att lägga av när den jobbar.

Jag har haft hingstar i snart 20 år och en hingst är -en hingst.

Du låter som en som inte har jättekoll om vi nu ska gå in på personligheter ( vilket du redan gjort genom att skriva att jag är nån som har hingst för att det är "coolt",
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

.

Som med allt annat är jag övertygad om att beror på vad som inträffat, men rider någon så nära andra okända hästar att det smäller på ett eller annat sätt så hoppas jag att den personen hålls som ansvarig då det är fruktansvärt oansvarigt och respektlöst att göra så. Då har man utmanat ödet och varit ouppmärksam och kanske får räkna m konsekvenser. Alla hästar sparkas bak och bits fram om situationen kräver..

Man kan ju ta scenariot att en ryttare skrittar sin häst och så kommer en annan ryttare galopperande och plötsligt gör en tvär sväng från rätt nära håll rakt mot den som skrittar. Då är det ganska svårt för ryttaren på den skrittande hästen att hinna reagera samt hinna säga åt sin egen häst att flytta på sig och sedan ska den skrittande hästen hinna tempoändra också samt flytta sig.

Även om den skrittande hästen kanske SJÄLV snabbt rör sig ur vägen utan att vänta på ryttarens initiativ så kan ju ryttaren trilla av och sedan har man en styck lös häst i ridhuset samt kanske ett allmänt kaos.

I ett sånt fall skulle jag säga att det var ryttaren som galopperade som är "moraliskt" skyldig till det hela. Även om kanske sen flera andra hästar börjar rusa omkring och det blir flera följdskador.

Undantaget möjligen om den galopperande hästen själv blivit skrämd av något oväntat. Men i mitt exempel så är det "slarvig ridning" som är orsaken för att göra tankeresonemanget lite enklare.

MEN om då denna första galopperande ryttare hållit goda avstånd till andra ekipage, då hade kanske ingen annan häst blivit påsprungen så plötsligt om en tvär kursändring sker. För alla hade haft lite fler meter på sig att hinna reagera.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Det är liksom rätt stor skillnad på när en hingst gnäggar för kommunikation ( då den gnäggar ungefär som vilken annan häst som helst) och när den börjar gnägga för att "hingsta sig". Man hör att det är en hingst oavsett, men det är "hingstningsgnägget" som man säger till hingsten att lägga av när den jobbar.

Jag har haft hingstar i snart 20 år och en hingst är -en hingst.

Du låter som en som inte har jättekoll om vi nu ska gå in på personligheter ( vilket du redan gjort genom att skriva att jag är nån som har hingst för att det är "coolt",
Ja du tävlar väl inte- för hur kul tror du att det är att ha sitt sto i närheten av en hingst som ropar?
Brunst eller inte- lika illa.

inte fasen låter folk sina märrar ropa eller skvätta, men hingstar är ju av maskulin sort o ska behandlas mer fördelaktigt- som i i den mänskliga världen. mor o deras söner....
Som den nya studien där man såg att 90% av pojkarna berömdes för ditten o datten o flickorna 10%.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Ja du tävlar väl inte- för hur kul tror du att det är att ha sitt sto i närheten av en hingst som ropar?
Brunst eller inte- lika illa.

inte fasen låter folk sina märrar ropa eller skvätta, men hingstar är ju av maskulin sort o ska behandlas mer fördelaktigt- som i i den mänskliga världen. mor o deras söner....
Som den nya studien där man såg att 90% av pojkarna berömdes för ditten o datten o flickorna 10%.

Men nu börjar du väl spåra ur lite? Är du själv ute och tävlar? Jag är ute och tävlar både bland ponnyer och storahästar, dressyr och hoppning med hingstar som används i avel. Hingstarna är mycket väluppfostrade och skulle på sin höjd våga snegla mot ett sto de vet var gränsen går.

I ditt ena inlägg skriver du att en hingst skall hålla truten när den jobbar, jag håller fullständigt med och jag måste säga att det är mycket mycket mycket sällan jag hör hingstar gnägga när vi är på tävling, sen skriver du att "inte fasen låter folk sina märrar ropa eller skvätta" Jo det är precis vad de gör.
Våra hingstar står snällt bredvid ston som brunstar även på prisutdelningar, jag ser sällan en stoägare som på någotvis försökt stoppa att deras sto skvätter, och om de försöker stoppa stoet på något vis så lyckas de inte...

I södra sverige där vi tävlar finns flera ponnyhingstar ute och tävlar, väluppfostrade barnponnyer som klarar av att både tävla och verka i avel, vi behöver bra tävlingshingstar i ponnyaveln och bör försöka underlätta för dessa ekipage. Ponnyhingstägare har svårt att hitta ryttare till sina hingstar för ryttarna tror att det är så mycket svårare att tävla med en hingst, alltför många hingstar som borde ha funnits i aveln har blivit kastrerade för att säljas som tävlingsponnyer.

Det är inte ofta man hör om en storhäst som använts i avel, kastreras för att man väljer tävling. I de fallen det har hänt så är det hingstar som helt klart borde ha kastrerats för att de inte klarar av att skilja på sina två yrken.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 488
Senast: MiniLi
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 099
Senast: talisman
·
Hästmänniskan Vet ej om detta är rätt forum, moderator snälla flytta om det är fel :) Jag undrar lite om hur ni andra ser på vett och etikett i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 641
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp