Vett och etikett i ridhus?

Sv: Vett och etikett i ridhus?

Varför ska jag tänka på det?
För att det är konstruktivt?

Det är inte mitt ansvar att utbilda ryttare på buke!
Nej absolut inte, och ändå tar du det bevisligen på dig vid flera tillfällen i tråden? Eller menar du att du inte var ute efter att upplysa, bara hacka på folk och försöka köra ned dem i stövelskaften? I så fall missade jag helt din intention, jag trodde att du på ett lite missriktat sätt ville hjälpa.

Frågar nån, då svarar jag med att hänvisa dem till min tränare.
Om du inte har kunskap nog att hjälpa med ett problem har du kanske inte kunskap nog att hacka på folk för deras problem heller?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

DET däremot är nog helt omöjligt att skriva på ett forum. Alla hästar är ju olika!

Att inte vara ledare över sin häst är inget att skämmas över! Jag skulle tro att inte ens 1/10 av alla som har hästar är ledare över dem! Vidare så är det en färskvara! Jag själv är numera inte ledare över mitt arabsto på 4 år, henne släppte jag mkt när hon fick föl för att hon bara skulle få vara mamma.

Henne kommer jag snart börja jobba ledarskap med igen.

Vidare har jag en häst till jag inte är ledare över, en åring som är mer eller mindre livrädd för mig! Detta för att hon skadade sig rejält i hagen och jag fick spruta henne med pencellin varje dag i en vecka... efter det är våran relation lite... ansträngd. Henne försöker jag bara få att lita lite på mig, jag gör ingenting som skulle kunna trycka ner henne i rang, bara upplyftande saker.

Nu verkar det dock som att det inte går så bra för henne, hon är fortfarande halt, och vi ska till veterinären imorgon


Men just i en sådan situation som du beskriver så måste man ju ta tag i det för sin egen säkerhets skull, min 4 åring är en "klok gammal märr" och det har hon varit sedan hon var 1,5 år! När fölet kom så är hon ännu värdigare. Henne vågar jag rida på utan ett 100% igt ledarskap, men hon vet oxå så väl vad som skulle utlösa att jag med en gång började öva ledarskap, och vad för små egenheter jag accepterar.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag går inte bra ihop med folk, därav är jag ingen bra lärare, är det då inte bättre att jag hänvisar till någon som är det då?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag har nog varit otydlig. Jag köper inte din bild av min eventuella avsaknad av ledarskap, så det känns konstigt om du tror att jag skulle skämmas.

Jag ville helt enkelt ha din definition av ledarskap och konkret hur du gör för att uppnå det på kort tid med explosiva taggade hästar som tror att de ska göra sitt jobb genom att ladda upp.

Men jag tror vi släpper där för vi kommer inte längre.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

defenitionen av ledarskap är väl att hästen gör det jag vill, varken mer eller mindre, och inget annat, och när jag ber om det.

Hur jag gör har jag redan sagt att det inte går att beskriva på ett forum, och där tror jag att du håller med mig.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag går inte bra ihop med folk, därav är jag ingen bra lärare, är det då inte bättre att jag hänvisar till någon som är det då?

Om någon kommer till dig och frågar dig hur du skulle göra något så är det naturligtvis utmärkt att referera till någon annan om du inte känner att du klarar reda ut det för personen.

Men när du själv väljer att agera genom att påpeka att människor gör fel och sen vägra förklara hur man gör rätt (ur din synvinkel) utan bara hänvisar till en tredje person som kanske inte ens ens är involverad i diskussionen så blir det kontraproduktivt. "Fel, fel, fel, feeeeeel - gå till Hederlige Harrys härliga hästdresserarskola för att få reda på hemligheten att göra rätt" är liksom inte ett argument som folk generellt lyssnar på. Du har väl ändå något slags mål med att påpeka att folk inte gör som du tycker att de borde göra? Varför då inte försöka göra det på ett konstruktivt sätt? För har man ingen alls lust att diskutera med människor är det kanske lite så där halvidiotiskt att hänga på ett diskussionsforum eftersom det så vitt jag vet bara hänger människor här?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag kan ärligt säga att jag inte har nåt bättre för mig.

Människan jag diskuterade ju, hon tyckte hon var ledare, det tyckte inte jag.

Men jag har ingen lust att skriva en novell här faktiskt.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag kan ärligt säga att jag inte har nåt bättre för mig.

Människan jag diskuterade ju, hon tyckte hon var ledare, det tyckte inte jag.

Men jag har ingen lust att skriva en novell här faktiskt.

Nåja, människan, det är alltså jag?

Jag tyckte jag hade definierat mitt problem som situationsbundet, jobbade med det utifrån vissa NH-principer och redovisade även tidigare lyckade arbeten jag gjort med en synnerligen otrygg häst och får till svar att jag inte behöver skämmas. Jag ville då ha exempel på hur man ska jobba men fick inga. Håhåjaja.

Kan du inte exemplifiera så sätter jag inte så stor tilltro till det ju skriver dessvärre. Hade jag däremot fått det kanske jag hajjat till och tyckt att jag lärt mig något.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag kan ärligt säga att jag inte har nåt bättre för mig.

Det är ju synd att du inte värderar din tid högre än så. Med ett ökande kontaktnät där folk ser en som trovärdig, konstruktiv och respektabel så kan man ju faktiskt göra en verklig skillnad för hästar genom att hjälpa deras ryttare, bara genom att slösa lite av sin dödtid genom att diskutera lite konstruktivt. Genom att bara buffla in och säga att någon gör fel utan att förklara hur man gör bättre så uppnår man ju absolut ingenting, mer än att man tappar i respekt för sina reella kunskaper.

Men du gör naturligtvis som du vill. Jag har försökt bolla fram lite konstruktiv kritik som du inte vill ha, vilket jag härmed tänker respektera. Att du inte vill lösa ditt problem med att kommunicera med människor kastar dock en lång svart skugga över dina förmodade förmågor med hästar, vilket du säkerligen också skiter i.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag har dyslexi, har fått IG på varenda uppsats jag har lämnat in.
Kort sagt, i skrift kan jag inte uttrycka mig.

Muntligt har jag alltid fått MVG!
Och nej, jag orkar inte jobba med det. Jag försökte i flera år, det hjälpte inte.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag har dyslexi, har fått IG på varenda uppsats jag har lämnat in.
Kort sagt, i skrift kan jag inte uttrycka mig.

Muntligt har jag alltid fått MVG!
Och nej, jag orkar inte jobba med det. Jag försökte i flera år, det hjälpte inte.

Jag har också dyslexi, och den har jag jobbat mycket med! Och även om du fått IG på alla skriftliga svenskauppsatser kan du ju uppenbarligen uttrycka dig här. Egentligen är det ju bara att skriva vad du skulle ha sagt om du skulle berätta det muntligt. Saknar du möjligheten att fylla i med kroppsspråk man man alltid försöka rita en skiss i paint eller visa med ett foto. Om du ändå inte har nåt för dig liksom.

Och nej, ger man upp kommer man inte framåt, det kan jag skriva under på!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Skrev jag svenska uppsatser?

Nej, jag fick IG på samtliga uppsatser i samtliga ämnen.
Och jag är inte speciellt bra på att rita i paint heller, och tänker inte lägga ner hur många timmar som helst på någon som jag inte får betalt för.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Nä, du gör vad du vill med din tid. Vill du lägga den på att uttrycka att folk gör fel på ett sätt som folk bara blir irriterade på så är det ok med mig, även om jag tänker fortsätta tycka det är synd eftersom alla har att vinna på ett konstruktivt kunskapsutbyte. Men din inställning är noterad och jag hoppas folk förstår att det inte är värt att irritera sig på ditt näsrynkande.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 328
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hästmänniskan Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 735
Senast: skatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp