Vett och etikett i ridhus?

Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det där är ju faktiskt en träningssak från din sida.
Mina hästar får lära sig tidigt att det absolut inte är ok att sparkas, det följer med upp på ryggen.

en väluppfostrad häst sparkas inte när den rids om inte ryttaren säger till den att göra det.

Sen är man väl alltid rädd om sin häst, men jag kan faktiskt tycka att om man nu inte klarar av att få sin häst att sluta sparkas så får man ju ta sitt ansvar och inte utsätta andra för den risken.
Sälvklart ska hästar inte sparkas men nu har jag precis köpt en som gör det... och vi tränar på det tro mig!!! sen är det ju inte så att hon kickar mot allt och alla utan mest när någon kommer med ca 20 cm i marginal jämte. och då var egentligen min fråga bara varför rida så nära när den man rider förbi har röd rosett.!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag tycker vi alla kan hamna i den situationen du beskriver. Med ny häst, konvalescent som sätts igång, häst som skrämts etc.
Helt ok med mig om en häst är som din om vi delar ridhus! Men det man kan göra är ju att lite lätt upplysa de andra som rider att ens häst har det beteendet om man ser att fler i ridhuset kan ha lite spända hästar, kanske en unghäst?
Så det inte är full cirkus med sprättande hästar och ryttare som riskerar dyka i backen! ;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Sådana ryttare ser/hör man ju om då och då! De gånger jag träffat sådana har de varit rena dressyrryttare, sådana som aldrig ens rider över en bom och aldrig utanför ridhusets väggar! ;)
Jobbiga som f-n är de allafall!

När jag träffar på sådana så brukar jag försöka få in min standardkommentar för att få tyst på det enligt mig onödiga gnället.
Jag funderar ut ett sätt att klämma in tex "ja ursäkta, jag var lite dum och förutsatte att alla hästar är som min hopphäst, dvs hopphästar är ju styrbara så man kan rida runt saker som står i vägen".

Jag har stått i ett val vilket ridhus jag ska utnyttja i vinter, har så förspänt att jag har flera att välja på med samma avstånd från stallet där hästen bor.
Ett av ridhusen har bra lediga tider och är även på klubben jag tävlar för. Men de är en ren dressyrklubb (och ridskola), så jag valde bort dem just för att jag var rädd för att det skulle vara omöjligt att få ta in ett litet hinder och skutta lite på en volt närhelst jag ville det.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

*KL*

Plockar upp min gamla tråd med en ny fråga på samma tema...

Säg att vi har ett stort ridhus, 20x60m och två ekipage rider. Den ena rider lektion för tränare och den andra tränar själv, ingen bokning av ridhuset har skett.
Hur skulle ni uppföra er som:
1) ekipaget som rider lektion
2) ekipaget som tränar själva
3) tränaren
?

/Linda - som börjar bli bättre på ridhusvett men inte kan allt än ;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Oftast gör vi så att man tar halva ridhuset var och håller sig undan så gott det går :)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det brukar finnas regler för sådant också, jag har aldrig varit med om att den som har tränare ute inte har företräde. Vilket känns logiskt på något sätt, jag vill nog gärna att jag kan få valuta för mina pengar och inte behöver avbryta övningar jag gått på lektion.

Men det kanske är så i ditt ridhus att man måste boka tid när man har tränare?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Vi brukar helt enkelt lösa det genom att ryttaren som rider lektion rider på en av de stora sidovolterna och så får de andra hålla sig på andra sidan. Då har vi i och för sig bara 20x40 m ridhus. Även om inte ridhuset är bokat så tycker jag det är självklart att man håller sig ur vägen så gott det går om någon rider lektion samtidigt.
Behöver ryttaren som rider lektion utnyttja resten av ridhuset, t.ex. om h*n behöver rida på långsidorna eller diagonalerna, uppskattar jag om tränaren meddelar mig om det (vilket oftast är fallet) så att jag kan anpassa min ridning efter det.

Hos oss är alla skyldiga att skriva upp vilka tider man ska rida för tränare så att alla vet om att det kommer vara begränsat utrymme i ridhuset. Har jag möjlighet så rider jag hellre den tid när det inte pågår lektioner.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag tycker nästan det är lättare när det är en tränare med, då kan jag ju som andra ekipage smyglyssna lite på vilka övningar de kör, och justera mig och min ridning efter det. Har man inte bokat ridhuset för träningen är man ju som vilket annat ekipage som helst, men man har en tränare med sig. Tränaren ska givetvis inte vara i vägen för ridande, och ridande ska självfallet inte rida ner tränaren.

Har man en häst som inte kan uppföra sig i ridhus/på ridbana med andra ekipage tycker jag att man som ryttare för planera utifrån det. D v s rida på tider då andra inte är där, avsluta om det kommer andra och den egna hästen stimmar etc. Andra ska inte behöva "lida" för att min häst inte kan uppföra sig.

Är man fler än tre st tycker jag man ska komma överens om att hålla samma varv, äldst bestämmer varv och byte av varv. För enkelhetens skull försöker jag justera mina gångarter efter övriga, om det är möjligt. Skritta av och fram gör jag gärna ute om det är mycket ekipage i ridhuset.

Tömkörning, longering, bomridning och hoppning tycker jag inte hör hemma på "allmänna" tider i ridhuset.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Tömkörning, longering, bomridning och hoppning tycker jag inte hör hemma på "allmänna" tider i ridhuset.

Jag och dottern rider i ett privat ridhus, som är ganska glest utnyttjat, och där är inget problem med ovanstående. Men naturligtvis frågar jag om jag kommer in och någon mer rider, om det är ok att jag sätter upp ett-två hinder, longerar eller liknande. Och naturligtvis med hänsyn.

Kommer jag dit först gör jag det jag vill göra, för då är det ju jag som kan välja aktivitet. Då avstår jag inte bara för att det ev kommer nån annan.

Men som sagt, under de sju år vi nyttjat detta ridhus har det aldrig varit nåt problem att träna på olika sätt.

Kommunikation brukar fungera;)

Fast lite jobbigt tyckte mitt nyinköpta fullblod det var när en annan tränade nån NH-variant och klev över presenningar, lade stora frigolitklossar på hästens rygg så den fick gå tills de ramlade av mm:D Men det var ju bra miljöträning för oss också;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Om man är 2 eller möjligen 3 stycken och ridhuset är stort är det väl okej att rida ganska fritt för min del. Okej, som någon annan skrev, ska man hoppa bana kanske man kan göra det en annan gång när man är ensam, men dressyr/markarbete är väl inget problem så länge alla håller uppsikt på varandra och tar hänsyn.

Är man fler börjar det bli ganska krångligt, jag kan personligen känna att om man är fler än fyra krävs det nästan att alla gör samma sak och att någon står i mitten och bestämmer vad man ska göra. Av mina erfarenheter blir det lätt annars en något kaotisk stämning.

Longering tog någon också upp, i paddocken vi rider i är det nästan omöjligt att rida om någon annan longerar, eftersom det tar så mycket plats och hästen springer lös på ett helt annat sätt än om man sitter på. Men det är en väldigt liten, privat paddock, på en ridskola eller liknande är ju ytorna naturligtvis större.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag kan bli så trött på att alla stör sig på allt och inte va förstående istället.
Om alla bara visar hänsyn och tänker på varandra så går det bra!!

Varför ska JAG inte kunnna smacka åpå min häst om jag behöver det för att någon annans häst inte tål det är det mitt problem?? Min egen häst lyssnar om jag använder rösten men inte på andra, är det inte den andra ryttarn som missat något i utbildningen??
Dock anser jag att om jag smackar på min häst och någon annans flyger in i väggen så kan jag ju anpassa mig under passet till detta!! MEN att bli sur på den soim smackar för att min häst inte tål det är för mig helt sinnessjukt.
(då kanske det är dags att träna på detta)

sen är det bra att folk kan "grundreglerna" i riudhus för då har man lite att gå på, däremot en regel jag sätter mig emot är skritten innanför spåret, då jag med min utbildade häst helst inte rider efgter väggen alls. Enligt mig är det bättre att skritta fram innanför och rida "på banan" så man kan variera sina ridvägar, träna på att faktiskt rida rakt,böjt,runt osv. utan en vägg. Att rida rakt på fyrkanten eller på medellinjen är faktiskt två rätt olika saker och vilket behöver man träna på ? sen kan fyrkanten behövas för mer ämn skritt på den lite unga hästen och andra sådana sammanhang.


Jag tror att man måste väga ta lite plats, om man kommuniserar, frågar de andra som rider - är detta ok?, är jag i vägen? om alla tittar upp, planerar sin väg och visar RESPEKT så behövs inga egentliga regler...:D
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det var väl ungefär så jag tänkte... Om man vill boka ridhuset för träning eller inte är valfritt hos oss, de beror på hur säker man vill vara på att ha hela ridhuset.

Jag tycker spontant själv att den som inte rider lektion får hålla sig undan, men samtidigt tycker jag att den som rider lektion kan visa lite hänsyn också.

Att den här frågan kom upp var för att jag var den som inte hade lektion, höll mig snyggt och prydligt på en volt på ena kortänden men den som red lektion var tvungen att utnyttja hela diagonalerna på hela ridhusets längd... Vilket jag tycker skulle vara helt ok i ett 20x40 men i ett 20x60 så tycker jag att man skulle kunna klara sig med de kortare diagonalerna och inte prompt använda hela ridhuset...

Självklart försöker jag hålla mig ur vägen för någon som rider lektion, men jag funderade lite på hur mkt hänsyn folk tycker att den som rider lektion ska ta...

/Linda
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Alla ska väl ta hänsyn till andra, ingen ska känna sig utträngd.

Jag har dock ettpar gånger blivit nekad att komma in i ridhuset pga storleken på min häst. Han är stor, snäll och lyder minsta vink.

Men när jag en dag skulle in så kommer en äldre dam på en arab och säger - kan du vänta 45min tills jag är färdig för min häst är rädd för din stora "elefant".
-?? ursäkta, men våra hästar har aldrig träffat varandra så hur vet du det? svarade jag!
Hon tittade förvånat på mig när jag red in i ridhuset, hennes häst var inte ettdugg rädd för min "elefant".
Troligen var det "tanten" som var rädd för hon red bara 15min efter det jag kommit in!

Är det små barn på shettisar så brukar jag inte rida in då ,min älskar dessa små hästar! Dels så har de inte så bra koll på sina ponnier alla gånger och sen är de svåra att se när man sitter så högt upp ;)

från mylan på den stora hästen
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det är blir jag :devil: på;

* Westernryttare som tycker det är lämpligt att göra ökad galopp-tvärnit längs långsidorna i ett smockat 20*40 ridhus.
*Westernryttare som "snurrar" in i min häst...(Ja, har hänt:mad:)
*Hoppryttare som plockar fram hinder utan att ha BOKAT, eller ens fråga andra ryttare.
*Hoppryttare som plockar fram bommar utan att FRÅGA de andra om det är okej eller ivägen.
*Människor som longerar/tömkör när det är överfullt på ridbanan
*Folk som konstant rider ivägen
*Ponnyungar som flängrider i hundranittio och man ej fattar vart de ska.
*Människor som inte lämnar företräde vid bokning.
*Människor som inte kan höger och vänster(så att man krockar i full galopp, Jag kunde inte hålla längre till höger, skriker "höger" åt människan som då drar i vänstertygeln och galopperar rätt in i min hästs vänstra bog)
*Människor som envisas med att rida för nära.

Gör man inget av det här så är det nog lungt för min del:devil::devil::devil:
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Ett problem jag har är att jag kan inte höger och vänster, framförallt inte om jag blir stressad. Skriker då någon höger till mig så kan det bli vilket håll som helst.

Det är absolut inte mitt fel, det är en form av dyslexi.
Jag brukar dock tala om det för ryttarna jag rider med så att de vet det helt enkelt. Allt handlar ju om bra kommunikation igentligen.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Säg att vi har ett stort ridhus, 20x60m och två ekipage rider. Den ena rider lektion för tränare och den andra tränar själv, ingen bokning av ridhuset har skett.

Rider dom för tränare men inte bokat ridhuset tycker jag att dom ska ta samma hänsyn som alla andra. Vill man ha tillgång till ridhuset helt själv så får man helt enkelt boka. Tycker inte att de ska ha företräde bara för att det är en tränare med. Vi har ju betalat samma manegeavgift som tränarekipaget och då ska det också vara på lika villkor.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

något att tillägga är att försöka vara ganska tyst när man rider med andra. det kan vara duktigt irriterande att lyssna på två som sitter och pratar över halva ridhuset när man ska konsentrera sig.

Dessutom bör du inte sitta och smacka, prata högt med hästen eller skrika åt hästen. Många har känsliga hästar som kan ta åt sig av det.

Första gången du åker till ett ridhus med din häst, åk en tid när det inte är så mycket folk. Tex. senare på kvällen eller tidigare på morgonen. Om hästen blir rädd för saker är även det irriterande för mogivningen + att blir de andra rädda så kommer din häst få ett dåligt intryck av ridhus.

Lycka till:)

Ärligt talat tycker jag nog att man bör hyra ridhuset för att rida själv om man själv eller hästen man rider på inte tål eller till och med kan ta permanent skada av att andra ryttare pratar med varandra eller sina hästar, smackar eller kanske till och med ryter till vid något enstaka tillfällen. Sådan miljö förväntar jag mig att till och med mina helt orutinerade unghästar ska klara första gången i ett ridhus utan att balla ur. Titta och lyssna de första gångerna kanske, men det är ju en nödvändig miljöträning. En häst som blir okoncentrerad eller direkt oregerlig av att en annan ryttare smackar på sin häst kräver ju definitivt mer miljöträning. Det kan inte vara roligt att rida en så hispig häst någonstans alls?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

KL
Jag tycker att man kan undvika att "rasta" hästen i form av ökad galopp runt hela fyrkanten om det är fler i ridhuset - vi har i vårt ridhus alltid ett par ponnyryttare som gör så och det är rätt störande om man samtidigt försöker rida dressyr när någon svischar förbi i 180. Tycker också att man kan planera t ex sina galoppfattningar så att de inte sker i häcken/bredvid ffa okända hästar som man inte vet hur de ska reagera.

En annan grej som underlättar tycker jag är att man kanske gör svårförutsebara övningar när man är relativt ensam eller ber att få låna en bit av ridhuset där man inte krockar - t ex så har vi ett par westernryttare som gör i mina dressyrögon udda övningar (typ backa på serpentin eller plötsliga stopp) med resultatet att även om man verkligen försöker se upp ibland missbedömer var de ska ta vägen och så blir det kaos. Det är säkert inget problem om man rider bara med andra i samma "gren", men kan vara värt att tänka på om man är en blandad skara... Det gäller såklart alla ryttare, man kanske kan hålla sig till större spår och mindre avancerade övningar om det är smockfullt.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

jag tycker det är nackskott på folk som longerar sina hästar i ridhus. Dvs, de som måste longera sina rabiata hästar innan de vågar hoppa upp och rida, så hästarna rejsar runt, runt så gruset sprutar och utan kontroll.

Om man ska rida i ridhus på en överstinn häst som inte fått röra så mycket på sig kan man testa andra metoder. Som att ha den i hage, rida till ridhuset istället för att ta transporten eller rida fram utomhus (i detta fall finns utebana också samt sandspår och otrafikerade grusvägar i anslutning till ridhuset).

I övrigt tycker jag de flesta känner till högerregeln och liknande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 328
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hästmänniskan Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 735
Senast: skatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp