På ridskolan där jag red var vi nästan aldrig ute (harig lärare, även med sina egna hästar). När jag fick egen häst vid 11 blev det en brant inlärningskurva (och en backe döpt till "Galoppbacken"! ). Det viktigaste jag lärde mig var att våga släppa tyglarna (korta tyglar på en het och stark häst stressar den och ger gärna galopp fast man inte tänkt det = Galoppbacken) och lita på min häst. Den jag lärde mig mest av (rent allmänt när det gällde ridhästar) var hon som hade sina hästar där jag hade min första häst. Var det något jag inte visste frågade jag henne.
Min unghäst red jag in på samma sätt, sidepull och långa tyglar. Med unghästen hade jag nästan aldrig sällskap ute så vi fick klura ut det mesta själv. Med första hästen var det inte så knepigt att rida ut, hon var okomplicerad och vi hade ibland sällskap av en unghäst så då tog man det lite lugnare och gjorde kortare runda.
Helt ärligt, hade jag häst idag och skulle rida ut förväntar jag mig att de som haft häst ett tag vet hur man beter sig och har säkerhetstänk. Har de inte det vill jag inte rida ut med dem.
Min unghäst red jag in på samma sätt, sidepull och långa tyglar. Med unghästen hade jag nästan aldrig sällskap ute så vi fick klura ut det mesta själv. Med första hästen var det inte så knepigt att rida ut, hon var okomplicerad och vi hade ibland sällskap av en unghäst så då tog man det lite lugnare och gjorde kortare runda.
Helt ärligt, hade jag häst idag och skulle rida ut förväntar jag mig att de som haft häst ett tag vet hur man beter sig och har säkerhetstänk. Har de inte det vill jag inte rida ut med dem.