Jag fick lära mig det på ridskolan, redan i knattegruppen fick vi rida ut ofta. Först på led, sen fick vi mer frihet och prova att styra runt i skogen och växla mellan skritt och trav själva, även ta ett litet skutt när det var läge.
Sen red vi också längre turer på led, och man lärde sig ju av ridläraren som red i täten, att den som rider först alltid kontrollerar med alla att de är beredda att trava eller fatta galopp, att man aldrig får rida om, hur man förhåller sig till andra trafikanter, hur man tar sig över bilvägar, etc. Den som rider i täten är ansvarig för att alla hänger med och att tempot passar alla. Det lärde jag mig på ridskolan och jag upplevde inte att jag hade några problem med detta när jag började rida själv.
Om jag har speciella krav när jag ska rida ut med någon brukar jag dock säga det. Om jag vill gå först, om jag vill hålla lugnt tempo, eller liknande.
Men jag har också varit med om andra som betett sig galet. När jag var höggravid med dottern skulle jag skritta en kortis med min unghäst och stallägaren frågade om han kunde haka på med häst och vagn. Jag sa att det gick bra, men att jag inte kunde trava för jag hade för mkt sammandragningar och hade svårt alla hålla balansen sen magmusklerna nu satt på sidan av kroppen istället för frampå. Ingen fara sa han och vi skrittade iväg. Efter en stund börjar han utan att säga nåt att trava iväg och jag ropar att han ska sakta av för min häst börjar resa sig av stressen att inte få följa med. Han tittar bak på mig men fortsätter och till slut vänder jag min häst för att skritta hem i hopp om att han ska lugna sig. Men det gör han inte utan han hoppar runt och småtravar och steppar/taktar på som en tok hela vägen. Jag fick aldrig höra ett ord från stallägaren, han frågade inte ens vart jag tog vägen.. En annan gång gjorde hans fru nåt liknande när vi var ute o red på en äng 3 st varav en utan varesej sadel eller träns, då fattar stallägaren galopp och galopperar hem över ängen i högt tempo varav båda våra hästar blir hoppiga (dom ville ju också haka på). Som tur var hade jag koll på min häst och lyckades hjälpa mig kompis att få stopp på sin. Återigen, inte ett ord att hon plötsligt skulle rida hem och inte ett ord efter. Vuxna människor, närmare pensionsåldern, det är verkligen konstigt att man inte vet bättre. Men de hade lärt sig rida inne i Stockholms finare kvartér, där får man inte lära sig så mkt verkar det som...