Vett och etikett i ridhus?

Sv: Vett och etikett i ridhus?

Anmäler mig skyldig till att centrifugera en vilt bockande häst innan jag sitter upp, om jag är ute på nya ställen. Min femåring går i enormt stor hage med 7 andra lekfulla valacker dygnets ljusa timmar och jag bemödar mig med att han ska arbeta kontinuerligt och jag släpper honom tom i lerhagen även om vi ska åka iväg på något samam dag för att han ska bli maximalt rastad innan vi åker (med resultat att jag får en lerig häst så klart).

Man KAN sitta upp om man har extremt god balans och rutin men det HAR hänt att jag fått åka till sjukhuset efter att han laddat. Han håller på att krypa ur skinnet när han kommer bort bara för att han inte vet vad som förväntas av honom. När han får klart för sig att, jaha, det var bara hoppning, eller jaha, jag ska bara strutta runt människan som står i mitten är allt lugnt.

Men jag tränar på för att få honom att lugna sig, har en förhoppning att det ska bli bättre. Ville bara inflika att man ju också måste träna för att få hästen van vid miljön och att en häst kan bli laddad trots att man gör allt för att hästen ska vara lagom rastad.

En eloge också till den familjen med ponnyn som jag delade utebana med igår, när jag försökte få energiknippet att sansa sig. Det finns människor som hjälper till för att det ska bli smidigt för oss med laddade hästar. Tack!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag kanske ska tillägga att det är skillnad på att fråga först och att bara ställa sig och longera. När man VET att hästen kommer explodera för det är därför den longeras innan ridning.

Låt oss som har lite känsligare hästar få en chans att sätta oss i säkerhet först. I mitt fall så första gången det hände sa ägaren till och frågade om det var OK. Jag sa OK, ställde hästen med huvud mot longerhästen och väntade. Den bockade och busade, så vi väntade tills de var klara. Inga problem.

Nästa gång kommer det två med en transport och sina två hästar. Den ena småstegrar här och där eller försöker dra i galoppen. Den andra longerar sitt VILDDJUR utan att fråga först eller varna att hästen är helt skvatt galen. Den rejsade runt så den låg ner, gick omkull och flög upp igen i full galopp. Medan ägaren hejade på så att den verkligen skulle springa av sig.

Vid det andra tillfället var inte jag eller hästen beredda så vi hade ryggen emot longeringen. Så min häst stressade upp sig på 5 sek, ställde sig och slog över. Varken longeringsmänniskan eller nån annan i ridhuset brydde sig (5-6 ekipage och tränare kanske). Jag hade ingen aning om att han skulle reagera så, och har inte varit i ridhus sedan dess. Tänkte börja rida dit nu igen och träna på det här, men kan säga att jag inte tänker Okeja longering alternativt så hoppar jag av och sätter mig i säkerhet direkt om nån nervös häst kommer dit. Ska någon prompt longera vill jag iaf få valmöjligheten att rida hem istället innan spektaklet sätter igång.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det där är ju bara ledarskapsproblem!
Du löser bara symptomet genom att longera, inte orsaken.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

*Delvis knapplån*

Om man vet med sig att hästen man tar in i ett ridhus kommer att uppföra sig illa och potentiellt skrämma normalstabila hästar eller ryttare tycker jag absolut att man ska informera och fråga innan man börjar. Oberoende av om det handlar om huvudlös longering, hästar som skenar eller ser totalt livsfarliga spöken i varje hörn och därför kastar sig handlöst utan att titta om någon står ivägen.

Men jag tycker faktiskt att omvänd respekt också skall gälla. Om man vet att man har en häst som är livrädd för islänningar, barn eller som reagerar mycket negativt på andra ryttares smackningar eller prat eller som blir livrädd vid möten så bör man också informera övriga ryttare om detta. Dels för att de andra ryttarna ska ha möjlighet att visa utökad hänsyn om möjligt, men också för att de andra ryttarna skall kunna informera om att de tyvärr inte kan ta hänsyn av ena eller andra anledningen - och ge en öppning att komma överens om en lösning som förhoppningsvis gagnar alla.

Sen kan alla hästar reagera oförutsett. Min synnerligt stabila märr som man utan vidare skulle kunna landa en luftballong på ryggen på utan att hon så mycket som blinkar förvånat är mycket skeptiskt till vita små ponnyer (till skillad från får, grisar, hundar, kor, katter, rådjur, älgar, rävar och lokatter). Men om man vet med sig att hästen kommer hantera en viss situation på ett för andra oväntat sätt tycker jag helt klart att man ska informera andra potentiellt inblandade.

Att rida nära baken på en häst med röd rosett eller som ryttaren har informerat om kan sparka är bara rakt av genomkorkat. Varför känner man att man inte kan acceptera det? Det finns så många ryttare som har allvarligare problem med sina hästar än att de kan känna sig trängda och sparka när en okänd häst flåsar dem i svansen. Djävlas man med deras svagheter också? Om en ryttare uppenbart verkar (eller till och med informerat om att h*n är) rädd och har stora problem med att hennes häst hetsar, gör luftsprång och gärna drar till sig tyglarna och sticker okontrollerat, övar man då också galoppruscher förbi ekipaget med referensen att man får göra som man vill för att är ryttarens sak att lösa sina problem? Skärpning.

Att, så som någon i tidigare i tråden berättade om, lära sin häst att stegra och sparka för att skapa utrymme runt sitt ekipage i ett trångt utrymme känns förövrigt fruktansvärt omoget. Även om man är säker på att hästen inte kommer träffa kan man ju inte vara säker på hur den andra hästen/ryttaren reagerar på att bli sparkad emot, och man kan bli vållande till en allvarlig olycka - helt i onödan. Man kan kommunicera med medryttarna. Det är säkert! Och det är definitivt ett mycket mer konstruktivt sätt att lösa problemet att man känner sig hindrad i sin ridning. Att iscensätta en okontrollerat våldsam häst för att slippa vika undan för andra ryttare är ju lite som att stå vid postlådan och sikta med ett laddat vapen för att slippa reklam istället för att sätta upp en lapp...
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Precis så menade jag! Att om man försöker ta hänsyn från alla håll så brukar det gå bra!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det där är ju bara ledarskapsproblem!
Du löser bara symptomet genom att longera, inte orsaken.

Det var som tusan. Jag som trodde att jag hade problem med att han tror att han ska ut och vinna jockeyklubbens stora pris. Vilket han gjort i sin tidigare karriär. Och när galoppisar ska ut och löpa ÄR de laddade.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Verkligen mycket vettigt :bow:

Komunikation är verkligen A och O när man ska samsas i ett ridhus.

Jag har en av dom där hästarna som kan balla ur totalt så om jag känner att han är spänd så brukar jag be om lite utrymme innan jag ska galoppera första varven (det är oftast då han dingar sig).
Då är alla förberedda och de som är lite osäkra kan gå in i mitten och sitta av om dom vill.
Ser jag att någon är mitt uppe i ett dressyrprogram eller liknande så väntar jag tills det inte verkar störa för mycket.

Hoppning tycker jag är okej förutsatt att hästarna är hyfsat kontrollerade och det är två till tre hinder och inte mer.
Hela banor fungerar sällan om man är mer än tre ryttare i ridhuset.
Man frågar alltid om det är okej att hoppa om det är andra i ridhuset när man kommer.

Om en ryttare börjat hoppa, longera, tömköra så får denna göra klart, är man först i ett tomt ridhus så ska man inte behöva avbryta för att det kommer någon.

Longering tycker jag har alldeles för hög olycksrisk för att jag ska godkänna när jag rider.
Om någon måste "rasta" sin häst ett par varv på linan så kan det vara okej om dom frågar för då kan man vänta vid andra kortsidan.
Att rida nära en longerad häst är för farligt så om någon vill longera så tar dom ju halva ridhuset om det inte är jättestort och det känns ju inte riktigt rätt.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag har då aldrig sett en galoppör bocka in i mål :grin:

Det ÄR ett ledarskaps problem. hade du varit ledare så hade det varit så enkelt som att lära hästen att den inte får bocka, och så hade den slutat.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Personligen tycker jag det där är att bygga på problemet. Vi har också en som tidigare haft en framgångsrik karriär på banan, och han är visst taggad när han kommer ut. Men om vi låter honom rusa runt som en blådåre så kommer han att bli älnnu värre taggad nästa gång, i väntan på att få rusa runt som en blådåre.

Bättre att skola om till ridhäst, med allt det innebär att vara ridhäst. T ex att man inte får rusa iväg i 190 knyck när man börjar jobba, att man arbetar annorlunda. Jag är inte så road av fullblodet, maken klarar det utmärkt. Sedan lägger vi upp träningen noga så att han inte är understimulerad, och peppar, peppar - det fungerar bra.

Men jag tror du gör dig en björntjänst som inte adresserar problemet med omskolningen, utan bara bygger på det med att låta hästen få rusa iväg.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Longering tycker jag har alldeles för hög olycksrisk för att jag ska godkänna när jag rider.
Om någon måste "rasta" sin häst ett par varv på linan så kan det vara okej om dom frågar för då kan man vänta vid andra kortsidan.
Att rida nära en longerad häst är för farligt så om någon vill longera så tar dom ju halva ridhuset om det inte är jättestort och det känns ju inte riktigt rätt.

Bra inlägg i övrigt, men longering är inte alltid för att rasta av springiga hästar. Jag longerar ibland som omväxling, och hästen går snällt på sin volt. Ridhuset är tillräckligt stort för att någon som vill kan rida utanför på spåret, och det händer ingenting, för min häst är koncentrerad på mig, och på mina signaler. Men visst finns det olika varianter, som i allt annat.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Nej det har jag inte. Däremot har jag sett dom förlora ryttare i ledvolten eller på väg till startboxarna.

Men jag tror jag får backa bandet och försvara mig rejält för att slippa framstå som en okunnig idiot här.

Det är fantastiskt att jag får reda att jag inte har något ledarskap. Kanske på plats med lite bakgrund. Jag har nog studerat mer Monty Roberts än vad du tror och jag har haft häst som slitit sig, vägrat få in i trånga utrymmen och varit allmänt otrygga som blivit som en nallebjörn som följt mig överallt utan att tveka en sekund och folk i min närhet har konstaterat inte släppt mig med blicken när jag rört mig i närheten men givetvis vikt undan med blicken när jag tittat på hästen.

Join-up är mycket effektivt sätt att etablera ledarskap och intressant nog så är ju longering väldigt likt. Vilket är precis den reaktionen jag får på linan. Jag driver på och efter ett tag kommer de signifikativa bockningarna, lite mer galopp, avsaktning och ett öra inåt. Då driver jag på lite grann och helt plötsligt pratar vi med varandra. Sen upprepas samma sak i andra varvet och det hela är klart.

Men jag orkar inte försvara mig mer utan vi får väl i sådana fall konstatera att jag brister i ledarskap eftersom jag väljer att longera och jag får de vanliga bockningarna. Men du får gärna berätta för mig hur du lär bort "puma-på-ryggen-bockningen".

Lovisaeleonora! Jag tror du tolkar mitt inlägg lite väl hårt och för mig ingår det i omskolning att komma ut till nya platser för att lära sig att det inte är det gamla som gäller utan något nytt. Men jag blir besvärad då jag upplever att jag får kritik för att det inte fungerar fläckfritt från tredje gången. Hur i hela fridens dar ska han lära sig att det är något annat som krävs om han inte får komma ut?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag åker till ridhus för inskolning när det inte är andra där. Vana vid andra hästar har samtliga av våra, så det enda som är nytt är ridhuset/paddocken på stället etc. Att skola in nytt i ensamhet tycker jag är att fördra, då får jag mer utrymme att hantera situationer på.

När hästen väl accepterat nya förutsättningarna (vilket jag tycker en vuxen häst ska göra efter första gången förutsatt att ledarskap etc sitter där det ska) ska det inte vara något nytt för att det tillkommer saker hästen redan känner till. T ex dela ridvolt med någon, människor/tränare, etc. I så fall hade vi ju fått vänja in hästen på nytt så snart en ny häst, en ny tränare hade kommit in i ridhuset.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag åker till ridhus för inskolning när det inte är andra där. Vana vid andra hästar har samtliga av våra, så det enda som är nytt är ridhuset/paddocken på stället etc. Att skola in nytt i ensamhet tycker jag är att fördra, då får jag mer utrymme att hantera situationer på.

När hästen väl accepterat nya förutsättningarna (vilket jag tycker en vuxen häst ska göra efter första gången förutsatt att ledarskap etc sitter där det ska) ska det inte vara något nytt för att det tillkommer saker hästen redan känner till. T ex dela ridvolt med någon, människor/tränare, etc. I så fall hade vi ju fått vänja in hästen på nytt så snart en ny häst, en ny tränare hade kommit in i ridhuset.

Och jag åker på kurs eller träning till nya anläggningar för att skola in att det är liv och tjo borta, och jobbar på att han ska acceptera förutsättningarna samt lära in att han inte ska löpa bara för att han kommer till ett nytt ställe.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag har då aldrig sett en galoppör bocka in i mål :grin:

Det ÄR ett ledarskaps problem. hade du varit ledare så hade det varit så enkelt som att lära hästen att den inte får bocka, och så hade den slutat.

Det är jättefint att alla hästar du någonsin stött på omedelbart accepterat dig som ledare samma sekund som du klivit in i stallet/hagen och att de bara millisekunden efter denna uppenbarelse även förstod exakt vad du förväntar dig av dem. Alla har inte denna omedelbara pedagogiska och auktoritära förmåga utan behöver både tid och övning för att få sina hästar till den punkt där hästen lever i fullständig symbios med sin ägares tanke. För vissa tar det ett par veckor, för andra år och för ytterligare andra kommer man aldrig någonsin dit utan bara halvvägs. Och vissa trivs rent av med att bara vara halvvägs...

Din pedagogiska förmåga verkar dock inte fungera fullt ut på människor. Oftast krävs det ett visst mått av ödmjukhet för att vara framgångsrik med att lära människor något. Visst finns det en och annan osäker stackare som kliver undan och storögt tittar när man stormar in och säger att de gör fel, men de flesta hamnar omedelbart i försvarsposition. Och i en försvarsposition är liksom inte inlärningscentrat i hjärnan aktiverat. Precis som med hästar, faktiskt. Och precis som med hästar måste man först skaffa sig ett förtroende och respekt hos dem innan man kan få till en fruktbar dialog. Det kan också tyckas vara ganska rimligt att man sätter sig in i förutsättningarna för problemet innan man sätter sig över någon annan.

Bara nåt att tänka på.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Fast det där är ju bara rent skitsnack har haft en 4-åring som vi var tvungna att longera en stund innan vi satt upp och det hade INTE att göra med att han var understimulerad stod på box hela dagarna osv. Visst vi hade kunnat sitta upp direkt men det hade definitivt inte blivit tryggare för de som red samtidigt för han var alltid smått galen i början. Självklart jobbade vi på att han inte skulle köra sina rodeoturer elelr tjurrusningar men det är inte alltid så enkelt som att säga att det är brist på ledarskap.

För att tillägga lite mer om ridhusreglerna. Var det folk inne i ridhuset när vi kom dit med honom frågade vi alltid om det var okej, pågick det träningar longerade vi ute på gärdet om underlaget tillät. De flesta andra brydde sig inte när han flög runt så det funkade bra.

Några har nämnt att om man är fler så bör man rida i samma varv jag skulle bli tokig på om man var tvungen att tillämpa den regeln jag byter varv titt som tätt. Som ngn nämnt innan tycker jag dom mest störande är dom som försöker akta sig hela tiden, våga ta plats och följ de allmäna reglerna så brukar det funka fin fint. För övrigt tycker jag det är ganska störande om en och samma ryttare uppehåller en volt under en hel timma och snacka om att den hästen borde bli uttråkad av att bara snurra runt runt där.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Varför ska jag tänka på det?
Det är inte mitt ansvar att utbilda ryttare på buke!
Frågar nån, då svarar jag med att hänvisa dem till min tränare.

Jag är "bra" på att träna hästar, folk avskyr jag.

Jane_done: jag tycker inte du är en idiot! Tycker bara du framstår som en vanlig hästägare med en vanlig häst. Jag rider förbi hur många ryttare som helst varje dag, och ytterst få är ledare över sina hästar.

Och du, bara för att join up funkar så behöver man inte vara ledare. Jag hade en häst som jag var ute och joggade med, lös, men ledare var jag då inte!
Jag skulle kunna tänka mig att det kan ta max 3 ridturer att få ordning på det beteendet du beskriver, givetvis kan du fortsätta att longera och undvika problemet och därmed aldrig behöva ta striden.

Men jag iaf funkar inte så, jag söker upp problemen. Har hästen svårt för nåt, är rädd för nåt, något som inte funkar 100% osv osv då utsätter jag hästen för det så mkt det bara går!
Jag vill inte rätta mig efter hästen, den ska rätta sig efter mig!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jo jag tycker det är så enkelt faktiskt!

Däremot är inte lösningen alltid så enkel, men det är en annan sak ;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag kan bara dra slutsatsen utifrån det du skriver, att du är en ledare och jag inte är det. Men jag får väl trösta mig med att problemet minskar med antalet gånger han är ute. Men du kanske kan utveckla dina tankar om hur man ska göra då, för att bli en ledare? Jag menar HUR gör man då?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 328
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hästmänniskan Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 735
Senast: skatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp