Vett och etikett i ridhus?

Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jodå, bra träning är det och 99% av gångerna så funkar det utmärkt. Det blev bara lite väl mkt den här gången ;)

Men jag får helt enkelt lära mig att ta mer plats jag också.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag har en i min ridskolegrupp som hela tiden (!) ska redovisa för vart hon ska rida :crazy: som tex " kommer på utsidan" & klämmer sig förbi längs med spåret när övningen går ut på att rida innanför. Kan ju lätt få en spark när det blir trångt.
Men annars är jag helt för att säga vart man ska ta vägen om det är mkt folk som alla rider individuellt :)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Skriver detta ur anonym nick. När vi stod på vårat gamla ställe (som gick i konkurs) så var det tre pers inne i ridhuset på varsin ponny (25*60 m ridhus) Jag kom i trav i höger varv och h*n kommer i skritt på lång tygel i motsatt riktning. Hade h*n travat hade det ju varit jag som vänt in, men jag var ju i en gångart högre så hade tillträde till spåret. Några meter före inser jag att h*n inte kommer att svänga så jag tvingas göra det. Hästen hoppar till av någon som kom in i ridhuset så ryttaren ramlade av. H*n SKRIKER över hela ridhuset. AAAAAAAJJJJJ! Hästen kastade av mig och allt är ditt fel!! (H*n gled långsamt över till andra sidan och ramlade på fötter, sen kastade h*n sig ner på marken.Red B ponny. Fake med andra ord) Hästen stannade fem meter framför och stod lydig där. H*n med den andra pollen var "bästa" kompis med h*n som ramlade av. Typ 18 år och red C ponny. H*n tröstade henne och sen fick h*n hoppa upp på C ponnyn och rida ett par varv.

Sen kom min mamma för att hon hade handlat och skulle kolla var jag var. Då kommer 18 årigen och ska berätta hur "fel" jag gjorde när jag travade på spåret och hon skrittadepå lång tygel på spåret. H*n hade inga argument varför det var så. Hade hon läst ridhusreglerna hade det aldrig skett :)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

I vårt ridhus har vi Högerregeln som gäller.
Inte skritta i bredd eller på spåret.
Inte smacka på hästarna.

Ibland är där någon som hoppar ett par hinder och det brukar gå bra.
Sen måste man ju ändå hålla uppsikt på andra ekipage, en häst kan ju balla ur eller bli rädd. Lätt att det blir en krock då.
Rider bara 2,3 st i ridhuset finns det plats att Longera, men då står man så man inte är ivägen.
Knacka och vänta på svar innan man går in.
INGA persedlar får läggas i ridhuset.
Vi har också bestämt att om en häst ballar ut totalt eller kommer lös ska alla stanna tills hästen lugnat sig eller tagits omhand.
Vårt ridhus är 23x43 och ibland är vi 7-8 ryttare där, och det funkar jättebra.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Har man en superskvättig (läs stallmodig och understimulerad häst på för mycket kraft och för lite utevistelse) så kan man säga till de andra.... annars är det ju ett jättebra tillfälle till att miljöträna hästen med folk som longerar, hoppar m.m.

Börjar en häst klättra på väggarna i ren rädsla så får ju alla se till att lösa situationen tillsammans, men som sagt var så är det annars ett gyllene tillfälle för miljöträning. Det handlar mest om fingertoppskänsla m.a.o.

Man har ju faktiskt ett visst ansvar som hästaägare att se till att milöjöträna sin häst att kunna fungera under alla möjliga och omöjliga situationer.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Kanske bryter tråden lite nu förlåt TS men hur gör ni när någon har röd rosett.. jag får ha det på min sexåring och självklart försöker jag hålla mig ur vägen och inte rida nära andra... men när det kommer folk galopperande i full kareta på min innersida bakifrån blir jag så trött eftersom att hon gärna lägger en liten kick mot andra hästar speciellt små vita ponnyer.. och då tänker jag att är folk inte rädda om sina hästar?? behövde nog bara lufta mig lite..
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det där är ju faktiskt en träningssak från din sida.
Mina hästar får lära sig tidigt att det absolut inte är ok att sparkas, det följer med upp på ryggen.

en väluppfostrad häst sparkas inte när den rids om inte ryttaren säger till den att göra det.

Sen är man väl alltid rädd om sin häst, men jag kan faktiskt tycka att om man nu inte klarar av att få sin häst att sluta sparkas så får man ju ta sitt ansvar och inte utsätta andra för den risken.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag brukar också ha röd rosett i svansen eller varna de andra i ridhuset om att inte rida precis bakom. De flesta tycker det är jättebra att man säger till men några kan rida upp bakom nästan bara för att retas :mad::devil:
När hon då kickar mot dom kan ryttarna få värsta utbrottet mot mig, men jag har ju varnat dom så då borde det vara deras eget fel..
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

hur kan det vara nån annans fel att DIN häst sparkas? :crazy:

rider de rakt in i en (som oftast är en olycka) så ja visst, men annars?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

det viktigaste är att prata med varandra. fråga de andra i ridhuset vad de tycker är okej osv.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Om dom rider upp bakom mig, ca en halvmeter ifrån när jag sagt till att hon kan sparkas tycker iallfall jag att det är deras eget problem. Det är alltid samma personer det handlar om och det händer oavsett om det är mycket folk eller inte i ridhuset. Dom gör det bara för att ha en anledning att bråka med mig..

Jag är absolut inte ivägen för någon, flyttar mig fort som tusan om nån kommer nära. Men det är inte så lätt när de kommer i full galopp just bakom när man tror dom ska fortsätta rakt fram.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Vi har en gyllene regel som jag tycker är jätteviktig: öppna inte grinden/dörren på vid gavel förrän personen - och hästen! - som redan är i manegen har sett dig. Vi brukar ropa "gate!" för att uppmärksamma ekipaget. Vi gör samma sak när vi lämnar arenan.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Vett och etikett i ridhus för mig är följande:

-Att man knackar och kollar att det är OK att man kommer in. Säger hej till dem som ev är i ridhuset. Det otrevligaste jag vet är folk som inte hejar när man ses i ridhus :mad:

-Att man skrittar innanför fyrkantsspåret om det är flera ekipage i ridhuset.

-Att man håller sig till högerregeln

-Om man är 4-5 ekipage eller flera faktiskt rider i samma varv, blir så mycket lättare då :p

-Att man inte härjar med sin häst så att man skrämmer andra ekipage.

-Att man plockar undan bommar och hindermaterial efter sig.

-Att man hojtar till om man ska rida snett igenom eller rätt upp så folk vet vilken linje man kommer på.

-Att man kollar att det är OK att man longerar eller tömkör sin häst. Inte lämpligt om det är många ekipage i ridhuset, men om det är 1-2 ekipage så kan man kolla om det är OK. Tömkör man så behöver man ju inte ockupera en hel volt hela tiden.

-Att man får longera/tömköra klart sin häst om man påbörjat det jobbet i ett tomt ridhus.

-Att man säger till att man lämnar ridhuset och säger hejdå.


Har säkert glömt något ;) det är mycket man ska tänka på när man vistas i ridhus :p

/Lizzie
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

är de så nära så kan ju deras häst faktiskt trampa din på ballarna, och det är ju helt klart deras fel om din häst sparkas då!

däremot har jag varit med om folk som man inte kan rida närmre än 10 meter för att hästen sparkar annars, och det är ju bara.... ja... jag kan helt enkelt inte förstå hur man står ut med en sådan häst... jag tycker min är "jobbig" som spänner in rumpan när folk kommer nära :p (och därmed tappar allt vad form och koncentration heter)

Jag brukar lära mina hästar att dels tvärstanna på komando, och förra valacken kunde både stegra och sparka bakut på komando... ganska användbart när man vill att folk ska hålla sig undan! man gör det när man är säker på att man inte träffar.

Min dam är ju bara 4 så det lär dröja innan jag lär henne sånna saker.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Ja, det är klart du skall ta din del av utrymmet! Dessutom är du faktiskt troligen mindre ivägen då. Jag delar ibland ridbana med en ryttare som är jätteangelägen om att inte vara i vägen. Genom att h*n hela tiden försöker gissa vad jag skall göra och gå ur vägen är personen ifråga mer i vägen än om h*n bara rider och håller sig till standardreglerna.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Tycker du fått jättemånga bra svar, och alla som svarat i tråden tycker jag känns som sådana jag gärna skulle vilja dela ridhus med! ;)

Just att våga ta plats är något jag tycker är viktigt! Men en avvägning, man ska inte i onödan ta så mycket plats att alla andra ska anpassa sig och man själv liksom glider i gräddfilen! Då är man hänsynslös tycker jag!

När jag råkar störa någon annan ryttare känner jag mig jättedum, även om jag inte gjorde det med flit och ber om ursäkt.
Och jag känner ju själv att det är ok om någon ibland tar lite mer plats om en häst strular av någon anledning. Men det är ju bra att förvarna om man VET att ens häst tänker göra något om man känner det.

Min erfarenhet är att man får se lite till sig själv om man kan rida som man tänkt i ett ridhus med andra utan att vara i vägen, eller om man just den dagen får tänka om på hur eller vad man ska träna.
Kan ta mig själv som exempel. Ridhuset jag brukar rida i är på något vi kan kalla hoppanläggning och ägs av en hoppryttare. Därför står oftast ett eller flera hinder på banan, och det är ok att lämna hinder kvar om man plockar fram dem, den outtalade regeln där är att vill man rida utan hinder på banan, då plockar man bort dem!
Så hoppning är alltså alltid tillåten och fungerar jättebra även om man vill trimma dressyr!

Men jag har genom åren märkt att JAG klarar inte av att hoppa småhinder (markarbete) tillsammans med alla andra ryttare i ridhuset! Är det rena dressyrryttare, då kommer jag vara kroniskt i vägen för dem! Jag kan hur jag än anstränger mig inte "läsa" vad de ska göra, så i stället för att hålla undan är jag i vägen! :o
Så därför så skippar jag att ens hoppa småhinder de gånger just sådana ryttare är de jag delar manege med. Jag skippar också allt för avancerade dressyrövningar, ägnar mig åt rent lösgörande.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Plocka undan bajset direkt så slipper det trampas runt.
Knacka och vänta på svar innan man öppnar dörren.
KOLLA vart du rider!
Var tyst.
Ta hänsyn till andra hästar och ryttare helt enkelt
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Hej!
Jag tycker att ska man hoppa, longera eller tömköra hästen bör man säga till om det innan eller passa på när det inte så många/ eller helst inga andra är där som tänkt göra något annat med sin häst. Ibland kanske det står speciella ridhus regler i en del stall så isf är dt ju bara att kolla där.

Man möts alltid på höger sida när man rider (gäller framförallt på tävlingar).
Man ska på tävlingar också skritta innanför spåret, men det tycker jag är helt onödigt..
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag är rädd för att jag är en sån som folk irriterar sig på..
Jag har en ungponny som nu har fått för sig att alla som kommer på hans utsida i ett ridhus (alltså när han är in mot väggen) kommer attackera honom. Såfort det kommer ett ekipage i närheten av honom kastar han sig bakåt/ åt sidan:crazy:
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, jag känner mig rätt otrevlig också som inte kommer mig för att säga något. Jag klappar honom bara lugnande som om jag struntar i de andra.
Känner en del irriterande blickar.
Det är även så att han gnäggar varje millisekund till sin ponnykompis som oftast inte brukar befinna sig i ridhuset samtidigt.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Acceptera vad de andra höll på med innan du kom in.

Jag hopptränar en gång i veckan på vintern i ett större ridhus. En gång i vintras var jag nästan klar med träningen, hade en oxer med markbom framför.

En ryttare kommer in i ridhuset, innan hon börjar skrittafram ställer hon sig och skriker åt mej att jag inte ska ha hinder framme om jag inte frågat de andrar först:eek: Jag var ju själv:crazy: Jag stör henne i hennes framskrittning om jag hoppar.

Hindret står innanför spåret på A- volten, hästen jag hoppade är lugn och fin att hoppa, busar och springer inte. Att tillägga är väl att ridhuset är 80*30 och hon fick inte plats när hon skulle skritta:eek:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 328
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 574
Senast: jany
·
Hästmänniskan Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 735
Senast: skatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp