Att rida ut.

Jag fastnar i såna filmer på TikTok, det är verkligen ljuvligt. Dom har verkligen en helt annan hästkultur än i Sverige.
Jag rider ut väldigt mycket och vi har rätt så bra ridvägar men jag brukar ofta fantisera om att åka och rida på andra ställen för miljöombyte och för att våra vägar visserligen är relativt bra men även ganska korta då vi bor på en liten ö tar det liksom stopp åt alla håll 😄 jag har alltid problemet att veta vart man ska parkera dock, jag vet av fina vägar men inte vart man skulle kunna parkera när man ska rymmas med ett helt ekipage, inte vara i vägen och helst inte göra någon upprörd.

Fråga AK på SB (ridskolan) om du kan parkera där! Björsbyskogen är fin.
 
Uppdatering:
Det går tyvärr inte så bra som jag trodde det skulle göra. Det där med att leda bort och rida hem funkar inte. Han står inte still när jag ska sitta upp och när jag väl kommit upp börjar han springa hem (trav-skenar) vilket har varit nära att sluta illa. Han är inte rädd för något, han vill bara hem. Det funkar lite bättre att göra tvärtom- rida bort och hoppa av och leda resten av vägen när han fryser fast. Jag har provat att snurra honom, att bara stå och vänta, att backa, snitslad bana med godis. Inget funkar. När jag söker hjälp från omgivningen är alla tips jag får mer eller mindre hårda, metoder jag inte vill använda. Jag önskar att jag kunde hitta ett sätt som utgår från vad Fille vill. Jag har varit lite inne på att låta honom bestämma vart vi ska gå och hur långt men det förstår jag på andras inlägg, vore en ”dödssynd”. Vad du gör-låt för guds skull inte hästen bestämma! Typ.

Om det funkar att rida bort, varför inte göra miniminiturer med godis vid målet?

Spelar ingen roll om det bara är två minuter, det är träning det med. Målet med träningen är att bygga positiva erfarenheter, som en bank av guldstjärnor.

Rid ut med godis i fickan. När du känner lite tvek i hans kropp, lite ormande, tittar runt mycket, gör halt. Klapp och godis. Sitt av. Klapp och godis. Gå hem. Var nöjd.

Sen bygger man långsamt upp distansen, lägger till att du sitter kvar efter vändningen osv. Har du en smart häst som kopplar kedjor kommer du tidigt behöva lägga till att inte varje halt eller varje godis betyder vändning, annars kommer dom börja bjuda på det beteendet på eget initiativ.
 
har du testat detta?


Har länkat den många gånger innan, men tror verkligen den metod kan lösa era problem. Det tar tid första gångerna, men sen är det väldigt enkelt.
Jo, har sett den. Jag använder mig av den metoden till viss del men den funkar inte rakt av för han tröttnar snabbt när saker upprepas. Jag kan vända och rida tillbaka kanske 2 ggr, tredje gången är det stopp. Han protesterar med att lätta fram och sparka bakut.
Någon annan undrade: han går jättefint med sällskap, både annan häst och människa på marken.
 
Uppdatering:
Det går tyvärr inte så bra som jag trodde det skulle göra. Det där med att leda bort och rida hem funkar inte. Han står inte still när jag ska sitta upp och när jag väl kommit upp börjar han springa hem (trav-skenar) vilket har varit nära att sluta illa. Han är inte rädd för något, han vill bara hem. Det funkar lite bättre att göra tvärtom- rida bort och hoppa av och leda resten av vägen när han fryser fast. Jag har provat att snurra honom, att bara stå och vänta, att backa, snitslad bana med godis. Inget funkar. När jag söker hjälp från omgivningen är alla tips jag får mer eller mindre hårda, metoder jag inte vill använda. Jag önskar att jag kunde hitta ett sätt som utgår från vad Fille vill. Jag har varit lite inne på att låta honom bestämma vart vi ska gå och hur långt men det förstår jag på andras inlägg, vore en ”dödssynd”. Vad du gör-låt för guds skull inte hästen bestämma! Typ.
Har ni någon trygg kortare slinga som ni kan hålla er till? Alltså att inte variera så mkt utan kanske rida samma väg varje gång. Min häst har vissa slingor hon känner sig trygg på när vi är själva, men när vi har sällskap går hon gärna på andra ställen (går då även gärna först med bra bjudning sålänge hon har kompisarna i ryggen).

Även bra om man kan ha en slinga som går runt så man slipper få en så tydlig ”nu vänder vi hemåt”. Men om det funkar bra att rida bortåt och sedan hoppa av och gå hemåt så är väl det helt ok?

Jag tror man är väldigt olika kring det här med att låta hästen bestämma. Det viktiga är att man hittar ett sätt som funkar bra för en själv och ens häst. Känns det bra för er att han får bestämma så kör på det?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 720
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 569
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 866
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp