Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Kl
Ha skrivna ridhus regler uppsatta . Tyvärr behövs övertydlighet .
Följs inte reglerna så ta det med ansvarig i stallet .
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

På min ridskola är det väldigt varierande hur bra folk kan "trafikvett" vid ridning i ridhuset. Samtliga brukar dock försöka visa hänsyn, men när alla inte kan samma regler så blir det rätt rörigt ändå. Har dock aldrig hänt något och det är inte så att folk rejsar in i varandra.

Något som alla följer är dock att man knackar innan man går in och väntar på svar före man går in. Samt när man ska gå ut.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Kl
Det ridhus jag nyttjar tillhör den kommunala ridskolan men nyttjas bara av privatryttare då det är det gamla ridhuset. Där är stämningen god och alla försöker hålla sig till reglerna, även om det missas ibland, men då ber folk om ursäkt och så är det bra med det. Ibland blir det lite småfniss också :)
Högerregel gäller men jag brukar komma överens med de son rider att jag rider innanför. Rider C-ponny och de allra flesta andra rider storhäst så då är det smidigare.
Ingen uppför sig som de är för mer, inte svårklassryttarna, inte ens den snubbe som tävlat OS nån gång på 80-talet eller så.

Kommer man med unghäst så är folk förstående.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Intressant var ku den där med påsen som du stötte på. Men han är ju förhoppningsvis ett undantag :D
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Min häst är en sån som bits fram och sparkas bak, när jag rider i ridhus och det är en annan där så håller jag mig alltid på andra sidan ridhuset. Visst har det hänt att man råkat ut för att ngn annan "nykomling" ridit upp i häcken på min häst men då har jag högt talat om att hen inte bör göra det då min häst mycket väl kan sparkas. Gör personen det igen så är det dennes problem, aldrig problem att rida samtidigt som ägarna eller de som frekvent använt ridhuset, de är vettiga nog att inte rida upp i häcken på ngn.
:confused::confused::confused:
Fast ärligt talat, det är ju din häst och ditt ansvar. Det är aldrig någon annans fel att din häst sparkas och bits. Uppfostra din häst istället för att skylla ifrån det dåliga beteendet på andra!!

Är det våldtäktsoffrets fel att denne blev våldtagen också? Enligt din logik är det ju det.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Eh var detta till mig?

Jag sitter inte livrädd på min häst, jag klara av att rida min häst bland andra och gör så varje dag inga som helst problem. MEN om du kommer med din häst som bockar och brallar och du dessutom väljer att prygla upp den mitt framför nosen på min häst då försvinner all mening med min ridning för då får jag istället sitta och lugna ner min häst så att den kan slappna av och fortsätta arbetet som vi är där för.

Jag säger tyvärr inte till jag önskar att jag vore mer "kärring" som vågar ryta till.

Nej kära nån var någonstans får du det till att vara riktat till dig?
Jag skrev inte riktat till någon specifik.
Jag skulle själv aldrig ta in en häst i ett ridhuset med andra ekipage om den var alltför brallig och skulle heller aldrig "prygla upp den mitt framför nosen.." på någon annan.
Jag skulle bli tokig om någon kommer in i ridhuset med en häst de inte har kontroll på och blir lika tokig på folk som har fullt upp med att göra annat medans de rider MEN jag börjar också ledsna på alla ryttare som bara sitter och väntar på att deras gamla brunte ska explodera bara för att jag fattar galopp. Kan du inte eller törs du inte rida när det finns andra ekipage i ridhuset så försök att undvika att rida på tider då det är många som vill rida
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

:confused::confused::confused:
Fast ärligt talat, det är ju din häst och ditt ansvar. Det är aldrig någon annans fel att din häst sparkas och bits. Uppfostra din häst istället för att skylla ifrån det dåliga beteendet på andra!!

Är det våldtäktsoffrets fel att denne blev våldtagen också? Enligt din logik är det ju det.

Håller med dig till fullo!:bow::bow:
Kan en häst inte sköta sig bland andra så är det den ryttarens problem att ta itu med det är inte våra andras problem.
Självklart visar jag hänsyn och håller rimligt avstånd men att någon annan inte kan hålla ordning på sin häst skall inte behöva störa mig.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Kan faktiskt bara hålla med det du skrev i ditt första inlägg.

Men det som är det stora problemet tror jag är den svenska mentaliteten att man säger inte till. och säger man till så betraktas man just precis som en "surkärring". Och istället för att lyssna och kanske anpassa sig om man tycker att personen ifråga har rätt så blir den tillsagda personen likaväl sur och motvalls.

Sen har jag själv en unghäst som reagerar starkt när hon möter andra hästar, det har blivit bättre. Men eftersom jag har en häst som reagerar mer än en "normal häst" så anser jag att det är upp till mig att befinna mig där jag inte sätter henne i en situation som hon har svårt att hantera såvida jag inte försöker rida igenom hennes reaktioner. Om man som ryttare reagerar och blir sur och arg när andra kommer för nära så smittar man självklart av det på sin häst som reagerar ännu starkare nästa gång.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Ja han är som tur är ett undantag ;) (Han håller dock bra avstånd vid ridning iaf)
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

*kl*

I våra ridhus råder vilda western...

Väldigt få följer de oskrivna ridhusreglerna och jag hatar det :devil:

Har man en spänd och flyktbenägen häst som jag har så får man hela tiden sitta på sin vakt när dessa kommer in och kör sina race helt utan respekt för andra. Jag menar har man tex en häst som bockar, sparkar och beter sig oridbar så kanske man ska förvarna de andra att jag håller mig här nere och galoppera en stund till h*n lugnat ner sig.. men icke man kör hela racet i hela ridhuset precis överallt..

Och de andra dårarna är de som släpar in barnvagnar och hundar i ridhuset... och veckans pris tog personen som tog med sig in en bilbarnstol med en nyfödd och placerade den på en pall i ena hörnet på ridhuset.... :crazy:

Några minuter efter jag sa till dem att ta upp barnet på läktaren så kraschade en av racerhästana i ett hinder och skrämde min så han sparkade bakut åt just den hörnan..... red förbi läktaren och sa... Förstår du nu vad som hade hänt om du inte flyttat barnet.... :crazy:

Du skämtar väl? Finns det verkligen så urbota korkade människor som ställer babyskydd och barnvagnar nere i manegen där folk rider?!:eek:
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Du skämtar väl? Finns det verkligen så urbota korkade människor som ställer babyskydd och barnvagnar nere i manegen där folk rider?!:eek:

Klart det finns det är ju det jag säger . Finns inga uttalade regler och ingen som ansvarar För regelverket råder väldigt snabbt djungelns lag . Konstigare än så är inte folk .
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Kl
Ha skrivna ridhusregler uppsatta . Tyvärr behövs övertydlighet .
Följs inte reglerna så ta det med ansvarig i stallet .

I "mitt" ridhus sitter reglerna uppsatta vid ingången. Men det är stallets ägare som är sämst med att följa dessa regler så det fungerar ju därefter:crazy: Hon har en liten ridskola och hennes elever lär sig att det är helt ok att skritta på spåret och att stanna precis överallt. Folk sitter och röker i ridhuset när de skrittar och de sitter och skriver sms på hästryggen.

I Tyskland så det är inte bara i Sverige som det kan vara problem.

I ett ridhus i Sverige var det dock omöjligt att rida samtidigt som vissa rytttare. De var överallt och det var helt omöjligt att räkna ut var de skulle befinna sig. Så när dessa ekipage kom in i ridhuset var det lika bra att sluta.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

:confused::confused::confused:
Fast ärligt talat, det är ju din häst och ditt ansvar. Det är aldrig någon annans fel att din häst sparkas och bits. Uppfostra din häst istället för att skylla ifrån det dåliga beteendet på andra!!

Är det våldtäktsoffrets fel att denne blev våldtagen också? Enligt din logik är det ju det.

Fast ärligt talat, i min värld är det aldrig OK att rida upp i baken/rida in precis framför/rida förbi jättenära en okänd häst. Vare sig hästen är gudsnäll eller ett hästätande monster. Man rider med hänsyn för andra och planerar sin väg i förväg så man slipper rida på varandra.
Och hur du får in våldtäktslogiken i denna diskussion om ridhusregler förstår jag verkligen inte.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

:confused::confused::confused:
Fast ärligt talat, det är ju din häst och ditt ansvar. Det är aldrig någon annans fel att din häst sparkas och bits. Uppfostra din häst istället för att skylla ifrån det dåliga beteendet på andra!!

Är det våldtäktsoffrets fel att denne blev våldtagen också? Enligt din logik är det ju det.
Och enligt din logik behöver ju ingen ha koppel på sina hundar. Självklart ska främmande hundar kunna komma framspringande. Eller bilförare bekymmra sig om att hålla avstånd till ett ryttarekipage eller inte hänga sig på signalhornet, lite ska väl hästen tåla. Eller så accepterar man alla det är levande djur vi talar om, att alla inte är perfekta och visar förståelse genom enkla saker som att ha kontroll över sina hundar, visa hänsyn i trafiken och inte bromsa sin häst genom att rida in i någon annan hästs rumpa. :)
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Och enligt din logik behöver ju ingen ha koppel på sina hundar.
Fast nu missförstod du mig verkligen - poängen är just att folk ska ha sina hundar kopplade ifall de inte har sådan lydnad på dem att det går att ha dem lösa!! Min poäng är att alla djurägare får ta ansvar för sina egna djur och se till så att de sköter sig. Det ska inte vara oss andras problem att vissa inte kan kontrollera sina djur.

Har man en häst som sparkas och bits så vilt att man måste varna andra att inte rida i närheten ska man som ägare/ryttare se till så att man kanske inte rider när andra är i ridhuset.

Det är aldrig okej att lägga skulden på någon annan när det är ens eget som felar.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Så du menar att det bara är hon på den sparkande/bitande hästen som har ansvar? Inte ryttaren som inte har kontroll på sin häst och rider in i rumpan på den andre?
Ingen av mina hästar har någonsin bitit eller sparkat någon annan häst, men skulle någon rida in i oss, speciellt då bakifrån, är jag ganska säker på att de skulle säga ifrån. Och det är ju precis vad Buck beskriver; hon håller sig undan, varnar andra och ändå kan folk rida in i dem. Det tycker jag inte är OK och det tycker jag heller inte är Bucks fel. Rider man i ridhus har man x antal kvadratmeter att hålla sig på och det finns ingen anledning att man ska rida upp i baken eller över huvud taget ens nära en annan häst, hur många man än är.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

KL
En sak fascinerar mig- att man rider så nära hästars bakdelar, där man inte skulle gå till fots.

Det senaste som jag har råkat ut för är att när jag skrittar innanför spåret på lång tygel så kommer en häst bakifrån på diagonalen o vi närmar oss hörnet, men ändå 10-15 m. kvar o ryttaren rider in framför eller snarare på min häst framtill.
Ryttaren gjorde så inte bara en gång o jag blev förbannad.
Hon menade att jag skulle akta mig. Vad kan jag göra när jag inte har ngn fart. hon kan däremot antingen komma ut längre fram eller tidigare.

det var ingen träning utan fri ridning.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Mm förr när min hingst var lite yngre så hände det att vi tränade/red i ridhus då var det ofta folk som tyckte det var jättekul att rida väldigt nära ( gärna rida in precis framför) och göra vad de kunde för att få min hingst lite ur gängorna och irriterad ( alternativt sexuellt upphetsad).

Helt otroligt faktiskt för OM de hade lyckats med det så hade det förmodligen varit de själva som råkat mest illa ut. Det är väl ingen som vill att en arg hingst ska rusa fram och bita deras uppkäftiga valack i halsen eller betäcka deras sto när de själva sitter på?

Som tur var, så var och är min fina Victor ( nordsvensk) alltid en gentleman och när han jobbar så jobbar han.:angel:. Det ska väldigt mycket till för att få honom helt ur gängorna när han har sadel eller sele på.

Jag vet inte om folks beteende var nån sorts önskan att bevisa att JAG inte klarade av min hingst eller att de var avundsjuka för att jag hade hingst eller vad det nu var. Eller om de på något vis ville glänsa och visa hur elegant de själva kunde manöverera sin egen häst.

Oavsett så tycker jag att folk bör använda sig av normalt folkvett när de rider. Och däri inbegrips att man inte rider så man nästan kolliderar med andras hästar, eller rider så nära bakom att hästen framför kan nå den egna hästen med en spark etc etc. Man bör ju planera sin ridning en liten liten aning...
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Nä, problemet är att det är oavsett hingstägaren (i dette tillfälle ryttaren) som har det fulla ansvaret. Visst är det orättvist men lagen säger så. Alltså - om något hade hänt i ridhuset under ridpasset vill du vara ansvarlig.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Och enligt din logik behöver ju ingen ha koppel på sina hundar. Självklart ska främmande hundar kunna komma framspringande. Eller bilförare bekymmra sig om att hålla avstånd till ett ryttarekipage eller inte hänga sig på signalhornet, lite ska väl hästen tåla. Eller så accepterar man alla det är levande djur vi talar om, att alla inte är perfekta och visar förståelse genom enkla saker som att ha kontroll över sina hundar, visa hänsyn i trafiken och inte bromsa sin häst genom att rida in i någon annan hästs rumpa. :)

Lite dålig jämförelse tycker jag. Om jag går med min hund kopplad och någon annan hund kommer fram så är det inte den andra hundens/ägarens fel att min hund biter. Ansvaret är mitt...har jag en hund som biter kunde jag ju haft ytterligare en säkerhet som munkorg. Fortfarande är det MITT ansvar. Sen kunde ju den lösa hunden vara den som biter och då är det ju det omvända. Den lösa hundens ägares ansvar.

Återgår vi till hästar så ansvarar jag som ryttare för att ha kontroll. Är jag osäker på hästen ser jag till att inte hamna i lägen som är riskabla förrän jag har fått kontroll. Undvika att rida med andra i ridhuset som jag inte känner t.ex. Det går ju faktiskt att ta hjälp av andra för att träna upp kontroll, som då är medvetna om läget och det är överenskommet hur de ska rida. Aldrig att jag skulle skylla på någon annan om min häst sparkar en som kommit för nära...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 488
Senast: MiniLi
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 099
Senast: talisman
·
Hästmänniskan Vet ej om detta är rätt forum, moderator snälla flytta om det är fel :) Jag undrar lite om hur ni andra ser på vett och etikett i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 641
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp