Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i tidig ålder att man rider med hänsyn för varandra när man delar ridhus, på grund av säkerheten först och främst men också för att hålla trevlig stämning. Hänsyn som i: rid och framför allt galloppera inte precis brevid någon som ska sitta upp, i synnerhet då man ser att hästen i fråga är orolig.. rid inte din häst precis brevid en annan som inte går samman med din om det kan undvikas. Vad får somliga att tro att de äger hela ridhuset, tänker bara på sig själv? Om jag med orolig häst försöker hålla mig undan för att ge utrymme, varför kan då inte motsvarande göra detsamma?.. varför rida upp rätt i nosen på min häst? Varför gallopera in i mig bakifrån? Inte har jag ögon i nacken.. ser jag och har möjlighet så flyttar jag mig,..men vad vinner jag på det när vart jag än rider blir påkörd av samma männisa,..hur mkt jag än försöker ge utrymme så räcker inte det.. vart tog hänsynen vägen? Set jag en orolig häst som tränas in i omgivningen då rider jag med ett par meters avstånd iaf, ger dem en chans att bli lugna,.. delar gärna av ridhuset på två..om vi är två dvs.. så att båda får ut av ridningen. Alla är inte på samma nivå, hästar kan bli farliga om man inte tänker sig för.. för att undvika att något händer.. håll avstånd ( ska tillägga att min häst går ihop med de flesta men just kring detta ekipage blir han nervös, och varit det sedan jag fick honom.. han kan va i samma ridhus men kommer de 1m ifrån då blir han riktigt sur.. den andra hästen rids ganska okontrollerat själv och är ung..varför man då rider andra i röven förstår jag ej)... när sedan omtalat ekipage rider in i mig så får jag skiten.. pust, suck o stön ifrån den andra.. som anser mig vara i vägen.. när det finns ett mega ridhus
Detta är vanligt förekommande i vårt ridhus... inte bara jag råkar ut för detta...
Har all vett och etikett med säkerhetstänk försvunnit till vår egoismen?..
Detta är vanligt förekommande i vårt ridhus... inte bara jag råkar ut för detta...
Har all vett och etikett med säkerhetstänk försvunnit till vår egoismen?..