Har ni vett och etikett i ert ridhus?

spirit86

Trådstartare
Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i tidig ålder att man rider med hänsyn för varandra när man delar ridhus, på grund av säkerheten först och främst men också för att hålla trevlig stämning. Hänsyn som i: rid och framför allt galloppera inte precis brevid någon som ska sitta upp, i synnerhet då man ser att hästen i fråga är orolig.. rid inte din häst precis brevid en annan som inte går samman med din om det kan undvikas. Vad får somliga att tro att de äger hela ridhuset, tänker bara på sig själv? Om jag med orolig häst försöker hålla mig undan för att ge utrymme, varför kan då inte motsvarande göra detsamma?.. varför rida upp rätt i nosen på min häst? Varför gallopera in i mig bakifrån? Inte har jag ögon i nacken.. ser jag och har möjlighet så flyttar jag mig,..men vad vinner jag på det när vart jag än rider blir påkörd av samma männisa,..hur mkt jag än försöker ge utrymme så räcker inte det.. vart tog hänsynen vägen? Set jag en orolig häst som tränas in i omgivningen då rider jag med ett par meters avstånd iaf, ger dem en chans att bli lugna,.. delar gärna av ridhuset på två..om vi är två dvs.. så att båda får ut av ridningen. Alla är inte på samma nivå, hästar kan bli farliga om man inte tänker sig för.. för att undvika att något händer.. håll avstånd ( ska tillägga att min häst går ihop med de flesta men just kring detta ekipage blir han nervös, och varit det sedan jag fick honom.. han kan va i samma ridhus men kommer de 1m ifrån då blir han riktigt sur.. den andra hästen rids ganska okontrollerat själv och är ung..varför man då rider andra i röven förstår jag ej)... när sedan omtalat ekipage rider in i mig så får jag skiten..:confused: pust, suck o stön ifrån den andra.. som anser mig vara i vägen.. när det finns ett mega ridhus
Detta är vanligt förekommande i vårt ridhus... inte bara jag råkar ut för detta...

Har all vett och etikett med säkerhetstänk försvunnit till vår egoismen?..
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

När jag red på ridskola a litet ridhus, 12 stora hästar, var det störst fartdåre med näsan i vädret först:mad: jag lärde mig masssor.... NOT
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Helt sjukt att folk inte kan bete sig ordentligt!

Jag rider i ett privat ridhus och där har vi aldrig några problem fastän vi är många utomstående som får lov att rida där.
Jag är den som sitter på gammelmannen (en 16 åring men väldigt busig) de flesta andra har unghästar och ett par tävlingshästar.
Vi har aldrig problem med att be om extra plats när en av hästarna känns spänd eller orolig och ofta behövs det inte för vi andra har så pass bra koll att vi redan vet att hästen är spänd och behöver extra space.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Min häst är en sån som bits fram och sparkas bak, när jag rider i ridhus och det är en annan där så håller jag mig alltid på andra sidan ridhuset. Visst har det hänt att man råkat ut för att ngn annan "nykomling" ridit upp i häcken på min häst men då har jag högt talat om att hen inte bör göra det då min häst mycket väl kan sparkas. Gör personen det igen så är det dennes problem, aldrig problem att rida samtidigt som ägarna eller de som frekvent använt ridhuset, de är vettiga nog att inte rida upp i häcken på ngn.

Värst är nog när man är på lokala tävlingar där somliga flänger runt i på tok för högt tempo och alltför nära andra, trevligt att försöka fokusera och få fram en bra ridning då :/.
Ridskole ryttare är också bra på att rida nära, i vanliga fall bryr sig inte ridskole hästarna ju.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Suck..känner igen det där!

Vet inte hur många gånger jag har fått hojta "Rid inte så nära! Den kan slå!" Detta trots en röd rosette i svansen!

Vid ett tillfälle så fick jag stanna och säga till ett par föräldrar att nu hade jag sagt till deras unge så många gånger att inte rida upp i häcken på mig så hände de något så var det nu på deras ansvar. Fick ingen reaktion förens jag fick ponnyn i full fart rakt i baken på min häst återigen och den slog.

Och vems fel var det då helt plötsligt?

Försök att förklara att ingen häst gillar att bli påriden och att jag sa ifrån upprepade gånger till upprörda människor.

Måste påpeka att ingen blev skadad, bara skakad. Och jag blev aldrig mer påriden samt att busridningen avtog helt när jag närmade mig...
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Jag tycker att ridhus är som samhället i övrigt. Det finns dom som visar hänsyn och dom som inte gör det. :mad: Blir så trött på det.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Kan inte annat än hålla med...
I helgen var jag på min och framför allt hästens första tävling. Uppvärmning skedde i ridhus. Till saken hör att ingen av oss 2 någonsin ridit i ridhus så det var mycket nytt för oss.
För det första, gäller inte ridvägarna längre? Jag är upplärd att hög hastighet håller sig på ytterspår, lägre på insidan. Men nej, här var det full galopp kors och tvärs, 2 ekipage höll på att krocka flera gånger. Jag själv blir nervös när det kommer folk åt alla håll och kanter, åt olika håll, framför/bakom hela tiden. Dock blev detta en bra miljöträning men ingen bra upppladdning för tävling. Min häst blev aldrig nervös men otroligt laddad och ville mest haka på alla i galopp....
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Precis denna anledning som gjort att jag inte någonsin fått lust att tävla. Jag skulle hela tiden bry mig om vad som hände i omgivningen och inte alls kunna koncentrera mig.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Det finns faktiskt något som heter RIDHUS REGLER, en för längst bortglömd "klassiker" som dom flesta idag inte har en susning om. Vid självständigt arbete i ridhus gäller följande regler:


1.Knacka och invänta svar innan du går in i ridhuset.
2.Klädsel och utrustning skall i första hand ordnas utanför ridmanegen.
3.Ridning skall ske under tystnad.
4.Vid ridning i båda varv hålls vid möte till höger. Vid fler än fyra ryttare i ridhuset rider ryttarna i samma varv.
5.Skritt rids innanför fyrkantspåret.
6.Ryttare på volten lämnar företräde för dem på fyrkantspåret.
7.Halt görs i mitten av en volt.
8.Ryttare får inte rida i bredd.
9.Hoppning och longering får endast bedrivas på fastlagda tider. På andra tider efter samtliga ryttares medgivande.
10.Efter avsluttat ridpass - meddela när du ämnar föra ut hästen ur ridhuset.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Där jag rider nu fungerar det kanon. När jag stod i flyinge verkade många tycka det var skitkul att ramma upp min mötesrädda häst i sargen. Trots att man snällt bad dom hålla avstånd vid möte skulle dom slicka nära och gärna slänga in ett byte exakt vid mötet. Men det är ju amatörernas julafton där överlag, så jag är inte förvånad..
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Jag googlade faktiskt fram dessa regler så sent som i början på veckan då jag i slutet av förra veckan höll på att bli galen på en av mina trevliga stallkamrater som envisades med att skritta på spåret när jag kom ridandes i trav. Jag trodde att hon skulle flytta på sig men icke, så jag strök förbi henne ganska nära, nu är ju våra hästar bekanta och i vanliga fall brukar min vara den som inte gillar "närkontakt"

Enkla ridregler som faktiskt underlättar när alla rider efter samma regler - vilket för mig som ridit på ridskola var helt självklara. Galopperar man så har man företräde framför de som skrittar/travar - på spåret. och då får de med det lägre tempot se till att hålla sig på säkert avstånd från spåret. Men precis som i körning, om man avviker från spåret så får de som "svänger" väja för de som är innanför. Dvs lägger man en volt i galopp kan man inte bara förvänta sig att de som skrittar innanför ska flytta på sig.

Det viktigaste av allt är att rider man flera måste man ha koll på var de andra befinner sig, oavsett gångart! Ser man att någon häst reagerar när man rider nära så håller man lite extra avstånd. - helt naturligt man vill inte få en spark.

De reglerna jag skrev ut och satte upp i våran sadelkammare är följande (övriga kändes inte så viktiga i våran paddock även om man ska följa dem när man besöker någon annans ridhus/paddock) :

4.Vid ridning i båda varv hålls vid möte till höger. Vid fler än fyra ryttare i ridhuset rider ryttarna i samma varv.
5.Skritt rids innanför fyrkantspåret.
6.Ryttare på volten lämnar företräde för dem på fyrkantspåret.
7.Halt görs i mitten av en volt.


Det finns faktiskt något som heter RIDHUS REGLER, en för längst bortglömd "klassiker" som dom flesta idag inte har en susning om. Vid självständigt arbete i ridhus gäller följande regler:


1.Knacka och invänta svar innan du går in i ridhuset.
2.Klädsel och utrustning skall i första hand ordnas utanför ridmanegen.
3.Ridning skall ske under tystnad.
4.Vid ridning i båda varv hålls vid möte till höger. Vid fler än fyra ryttare i ridhuset rider ryttarna i samma varv.
5.Skritt rids innanför fyrkantspåret.
6.Ryttare på volten lämnar företräde för dem på fyrkantspåret.
7.Halt görs i mitten av en volt.
8.Ryttare får inte rida i bredd.
9.Hoppning och longering får endast bedrivas på fastlagda tider. På andra tider efter samtliga ryttares medgivande.
10.Efter avsluttat ridpass - meddela när du ämnar föra ut hästen ur ridhuset.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Här funkar det generellt bra, men tyvärr finns det vissa människor som tror sig vara lite bättre än andra och anser sig kunna göra precis som dem vill. Dessa (få) personer "parkerar" gärna på fyrkantsspåret vid läktaren för att prata med vänner och bekanta, och dem rider precis hur dem vill på banan och struntar fullkomligt i ifall dem svänger ut precis framför någon annan så att denne måste tvärbromsa eller tränger upp någon mot sargen. Jag som har en relativt känslig häst som inte klarar av att bli trängd utan att dra av en bockserie eller resa sig, upplever dessa människor som fruktansvärt irriterande. Det är sällan som jag tycker det är kul att rida när dem är i närheten för jag kan då välja mellan att få en helspänd häst och riskera att ligga på backen, eller att anpassa mig helt och hållet efter deras ridning.
Jag förstår inte hur man inte kan ha någon form av självinsikt och inse att man skapar problem för andra när man rider så nära att ryttarnas skänklar nästintill nuddar varandra. :mad: Fast problemet kanske snarare ligger i att dem inte bryr sig, utan som sagt anser sig vara lite bättre och tror att dem äger ridhuset. Är ju tyvärr inte direkt ovanligt med sådana hästmänniskor...:crazy:
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Ju bättre ordning folk har på sina hästar och ju bättre fokus på själva ridningen ryttarna har desto fler kan man vara på en ridbana..titta bara på Världscupen när de visar från framridningen..kan vara 15x30 o 15 som rider fram..no problem.

Mitt "hatobjekt" är när folk sitter och fipplar med sina telefoner samtidigt som de rider (läs skrittar ett halvt steg innanför spåret). Är garanterat känd som Surkärringen bland de unga som fått höra vad jag tycker om det..

Som svar på frågan, jo jag tycker de flesta faktiskt har väldigt bra etikett och att det är trevlig atmosfär rent allmänt.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Jag som aldrig brukar sticka ut näsan ska nu vara kärringen mot strömmen och säga att detta generellt sett är ett svenskt problem. Precis som att ett program som ponnyakuten, med de problem som visas där, är ett svenskt fenomen..
Jag har jobbat i många länder i europa både på tävlingsstall och anläggningar liknande svenska inackorderinfstall men aldrig fått någon tillsägelse eller kommentar och heller aldrig behövt ge någon.

Vad jag menar är att jag håller mig till de vanliga, vedertagna ridhusreglerna medans vart och var annat ekipage ser ut som att jag är en galning som närsomhelst kommer att orsaka att deras kuse exploderar.

Vad sjutton har hänt? klarar inte den vanlige svenske hobbyryttaren av att rida sin häst samtidigt som andra ekipage??
Eller är det ett gemensamt drag bland i sverige boende hästar?
Vissst man stöter på idioter och översittare men även dessa är typiskt svenska hästägar.
var finns komunikation och hänsyn? Men rannsaka även er själv och fundera över varför ni eller er häst inte klarar av att samsas med andra i ridhuset.

Paralelen till ponnyakuten är inte att jag tycker barnen som är med där översittare som inte visar hänsyn lika lite som jag tycker att deras ponnyer är problemet.
Paralelen och problemet är att vanlig jäkla hästkunskap är bortrationaliserat, barnen kan inte hantera sina ponnyer från marken och således inte heller från ryggen och ridhus problemet är likadant galna ryttare som inte har koll på sin häst och rädda ryttare som letar faror överallt skapar osäkra hästar som även de letar faror alternativt dominerar sin ryttare totalt.

Man kan läsa om det i tråd efter tråd här på buke om problem som aldrig borde ha uppståt om vanlig hästkunskap fanns.

Ja jag är sur idag:grin:
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Ju bättre ordning folk har på sina hästar och ju bättre fokus på själva ridningen ryttarna har desto fler kan man vara på en ridbana..titta bara på Världscupen när de visar från framridningen..kan vara 15x30 o 15 som rider fram..no problem.

Mitt "hatobjekt" är när folk sitter och fipplar med sina telefoner samtidigt som de rider (läs skrittar ett halvt steg innanför spåret). Är garanterat känd som Surkärringen bland de unga som fått höra vad jag tycker om det..

Som svar på frågan, jo jag tycker de flesta faktiskt har väldigt bra etikett och att det är trevlig atmosfär rent allmänt.

Håller fullständigt med dig. På hästryggen sitter man när man rider.
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Jag som aldrig brukar sticka ut näsan ska nu vara kärringen mot strömmen och säga att detta generellt sett är ett svenskt problem. Precis som att ett program som ponnyakuten, med de problem som visas där, är ett svenskt fenomen..
Jag har jobbat i många länder i europa både på tävlingsstall och anläggningar liknande svenska inackorderinfstall men aldrig fått någon tillsägelse eller kommentar och heller aldrig behövt ge någon.

Vad jag menar är att jag håller mig till de vanliga, vedertagna ridhusreglerna medans vart och var annat ekipage ser ut som att jag är en galning som närsomhelst kommer att orsaka att deras kuse exploderar.

Just det som är problemet, det är ju det DOM inte gör? Om alla tänkte som du skulle vi ju inte ha några problem.

Vad sjutton har hänt? klarar inte den vanlige svenske hobbyryttaren av att rida sin häst samtidigt som andra ekipage??

Jo absolut, om man följer reglerna.

Eller är det ett gemensamt drag bland i sverige boende hästar?
Vissst man stöter på idioter och översittare men även dessa är typiskt svenska hästägar.
var finns komunikation och hänsyn? Men rannsaka även er själv och fundera över varför ni eller er häst inte klarar av att samsas med andra i ridhuset.

Nu var det ju första gången för oss och dessutom på en tävling. Nu vet jag hur det går till och jag kommer aldrig någonsin acceptera det igen utan faktiskt säga till om vanligt vett och etikett. Just denna gång var jag ovanligt tyst. JAg har inga problem med att man är många som samsas om utrymmet så länge man visar hänsyn

Paralelen till ponnyakuten är inte att jag tycker barnen som är med där översittare som inte visar hänsyn lika lite som jag tycker att deras ponnyer är problemet.

Paralelen och problemet är att vanlig jäkla hästkunskap är bortrationaliserat, barnen kan inte hantera sina ponnyer från marken och således inte heller från ryggen och ridhus problemet är likadant galna ryttare som inte har koll på sin häst och rädda ryttare som letar faror överallt skapar osäkra hästar som även de letar faror alternativt dominerar sin ryttare totalt.

Håller fullständigt med.
Man kan läsa om det i tråd efter tråd här på buke om problem som aldrig borde ha uppståt om vanlig hästkunskap fanns.

Ja jag är sur idag:grin:


tiotiotiotiotiotio
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

*kl*

I våra ridhus råder vilda western...

Väldigt få följer de oskrivna ridhusreglerna och jag hatar det :devil:

Har man en spänd och flyktbenägen häst som jag har så får man hela tiden sitta på sin vakt när dessa kommer in och kör sina race helt utan respekt för andra. Jag menar har man tex en häst som bockar, sparkar och beter sig oridbar så kanske man ska förvarna de andra att jag håller mig här nere och galoppera en stund till h*n lugnat ner sig.. men icke man kör hela racet i hela ridhuset precis överallt..

Och de andra dårarna är de som släpar in barnvagnar och hundar i ridhuset... och veckans pris tog personen som tog med sig in en bilbarnstol med en nyfödd och placerade den på en pall i ena hörnet på ridhuset.... :crazy:

Några minuter efter jag sa till dem att ta upp barnet på läktaren så kraschade en av racerhästana i ett hinder och skrämde min så han sparkade bakut åt just den hörnan..... red förbi läktaren och sa... Förstår du nu vad som hade hänt om du inte flyttat barnet.... :crazy:
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Jag som aldrig brukar sticka ut näsan ska nu vara kärringen mot strömmen och säga att detta generellt sett är ett svenskt problem. Precis som att ett program som ponnyakuten, med de problem som visas där, är ett svenskt fenomen..
Jag har jobbat i många länder i europa både på tävlingsstall och anläggningar liknande svenska inackorderinfstall men aldrig fått någon tillsägelse eller kommentar och heller aldrig behövt ge någon.

Vad jag menar är att jag håller mig till de vanliga, vedertagna ridhusreglerna medans vart och var annat ekipage ser ut som att jag är en galning som närsomhelst kommer att orsaka att deras kuse exploderar.

Vad sjutton har hänt? klarar inte den vanlige svenske hobbyryttaren av att rida sin häst samtidigt som andra ekipage??
Eller är det ett gemensamt drag bland i sverige boende hästar?
Vissst man stöter på idioter och översittare men även dessa är typiskt svenska hästägar.
var finns komunikation och hänsyn? Men rannsaka även er själv och fundera över varför ni eller er häst inte klarar av att samsas med andra i ridhuset.

Paralelen till ponnyakuten är inte att jag tycker barnen som är med där översittare som inte visar hänsyn lika lite som jag tycker att deras ponnyer är problemet.
Paralelen och problemet är att vanlig jäkla hästkunskap är bortrationaliserat, barnen kan inte hantera sina ponnyer från marken och således inte heller från ryggen och ridhus problemet är likadant galna ryttare som inte har koll på sin häst och rädda ryttare som letar faror överallt skapar osäkra hästar som även de letar faror alternativt dominerar sin ryttare totalt.

Man kan läsa om det i tråd efter tråd här på buke om problem som aldrig borde ha uppståt om vanlig hästkunskap fanns.

Ja jag är sur idag:grin:
Jag håller med, dock får jag sålla mig till skaran av amatörryttare, dock ridandes efter gamla hederliga ridhusregler.. fast att det inte finns några satta i detta ridhus.. givetvis får man rannsaka sig själv, men oavsett så är det inte okej att rida in i någon annan,..hur dum får man vara liksom..ingen tjänar på det. Ömsesidig hänsyn fattas hos just den ryttaren..som kommer ett par dagar i veckan och tokrider sin häst kors o tvärs oavsett vilket ekipage som befinner sig där samtidigt.. likaså när de som vill hoppa, hoppar så får man akta sig hela tiden, från hinder, från långsidan, från kortsidan, ja helst ska ickketävlande dressyrryttare inte vara där alls.. försöker så gått jag kan flytta mig,..men i gengäld blir jag påkörd på min lilla volt.. har aldrig varit med om denna hänsynslösa ridningen förut!.. har alltid fungerat, även då man red knappt riden pålle,..sålänge avstånd togs så har det aldrig varit bekymmer...
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Jag tycker givetvis att rallyidioten som yr runt utan någon som helst hänsyn mot andra och de regler som finns, gör fel.
MEN jag blir även irriterad på den ryttare som livrädd sitter på sin pålle och varnar alla om att ta det lugnt för annars kommer hennes häst att explodera.
Du som sitter på en häst och krampaktigt håller i tyglarna och ber mig (som har fullständig kontroll på min pålle) att sakta av till skritt varje gång jag skall passera dig.
Jag har ordning på mina hästar men börjar ledsna på alla andra som verkar livrädd så fort man blir två ekipage i ridhuset.

Jag åker iväg med mycket unghästar till ridhuset och försöker då mest för er andras skull att åka dit på tider då få rider. Inte för att jag är orolig för min eller min häst skull, utan för att du inte skall bli orolig när du ser mig komma med en unghäst.

Jag VILL att mina unghästar tidigt skall vänja sig vid hur det kan var på en tävlingsplats så jag trängs gärna i ridhuset med andra, jag är inte orolig för att mina unghästar skall ställa till med något för de gör de inte men jag kan tycka att det är konstigt när mina unghästar klarar av att åka iväg och samsa med andra medans gamle brunte tillåts explodera gång på gång..

Återigen jag gillar INTE otyget med att inte hålla sig till reglerna och andra tokerier som barnvagnar i ridhuset etc och självklart skall man visa hänsyn om man ser någon som har en laddad häst men jag vill att även du som ständigt sitter och är nervös för att någon mer skall komma in i ridhusetr tar och funderar över vad det är som får dig och din häst ur balans. Har du mer rätt än oss andra att nyttja ridhuset.

Nej vänj er och era hästar vid lite liv och rörelse och oförutsedda händelser det har ni glädje av även om ni inte tänker tävla utan bara tänker rida hemma i erat ridhus.
Och ni som tänker tävla vänj era unghästar med att trängas med andra ekipage innan ni åker ut på tävling, för er och andras skull
 
Sv: Har ni vett och etikett i ert ridhus?

Eh var detta till mig?

Jag sitter inte livrädd på min häst, jag klara av att rida min häst bland andra och gör så varje dag inga som helst problem. MEN om du kommer med din häst som bockar och brallar och du dessutom väljer att prygla upp den mitt framför nosen på min häst då försvinner all mening med min ridning för då får jag istället sitta och lugna ner min häst så att den kan slappna av och fortsätta arbetet som vi är där för.

Jag säger tyvärr inte till jag önskar att jag vore mer "kärring" som vågar ryta till.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 488
Senast: MiniLi
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 099
Senast: talisman
·
Hästmänniskan Vet ej om detta är rätt forum, moderator snälla flytta om det är fel :) Jag undrar lite om hur ni andra ser på vett och etikett i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 641
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp