Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
Jag hoppas ni har tid och läsa för....jag skriver nu ändå. Vet inte vart jag ska ta vägen. det var dåligt innan jag pratade med henne...och nu är det värre.
Jag har vetat det här en längre tid nu, men jag har inte viljat tro det. Den häst jag tog hem från island var en fyrgångsvalack(precis det jag letade efter) det var jag medveten om. Han har en femgångsmamma(en riktig töltmaskin) och Faldur som pappa (9 för tölt). Han hade visat riktigt bra grundgångarter under inridningen (bla skritten är högt över medel). När han åkte till sverige hade jag bara ridit 2mån och det var bara grunder. Han var absolut inte mogen för mer då. Att han inte skulle ha tölt var jag inte ens oroad för ingen annan heller, med tanke hans mamma (som jag ridit en del) och pappa. Han hade inte heller enligt mig så stora exteriöra avvikelser så att det skulle påverka, enligt mig.
Under våren har han grundutbidats och jag har lämmnat tölten då jag inte har tillräckligt stora kunskaper för att töltsätta en häst än. Vi har lämmnat traven, så att inte den ska bli för stark.
Han har varit hos tränaren två veckor i våras och hon sa då att hon trodde jag skulle få kämpa lite med tölten. sen hela sommaren samlade jag skritten....kortare ich kortare och kortare utan att få honom i handen eller få honom spänd. det gick jättebra...
Men nu har det kommit fram andra bud. Hon har inte kännt NÅGON tölt överhuvudtaget. Inte ett enda steg. Inte kännt en enda lateral rörelse. Hon har arbetat hårt sen hon fick honom för att få honom att förstå vad han är ute efter. han har blivit mer och mer frustrerad och arg, för att han alldrig förstår. Han har ett svårt psyke och det har inte gjort det lättare.
Pratade med hans tränare nu efter att jag skrev det senaste inlägget. Hon låg i hjärnskakning med en snedslagen nästan bruten näsa. Vem hade orakat det?? Jo min Sindri. Hon måste pressa honom nu och det passar tydligen inte honom. Han drog med henne i skogen. Skenade hem och bockade av henne.
Hon sa också att om han inte visat ett endaste steg tölt inom en månad så tyckte hon för min egna skulle att vi skulle ge upp. Hon ville inte lura mig på pengare genom att ha kvar honom en månad till om det verkligen inte finns något där.
Och hon är inte den som ger upp. Hon är jätteduktig med fyrgångare. Hon köpte en tregångare som alla hade gett hoppet på för 10000kr och sålde henne för 80000kr sen....
det är så jobbigt och det är ingen (vänner, mamma) som fattar! Om en månad kan jag stå här med min älskade häst som d¨å har TREGÅNGARE stämplat i arslet. Då måste jag sälja honom för det finns en orsak till att jag började med islandshäst. Jag satsar på att lära mig det här. Men då kan jag inte utveckla honom mer. Säljer jag honom har jag inte råd med någon ny eftersom jag kommer gå i back MASSOR och jag pluggar nu.
Och värst av allt.... hur hittar jag någon som i mina ögon duger att ta hand om min ögonsten
. Vem med samma sunda hästhållning som vi islandshästryttare har vill köpa en tregångare med stentufft psyke?
Nu har jag berättat....