Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Sprettur-> Vad tråkigt att det inte funkade med Sól, men bra beslut att låta köpet gå tillbaka, och satsa på en annan häst. det måste vara roligt att hålla på med hästar, annars blir et inte bra! Man får vara rädd, och man får sälja hästar som det inte funkar med, det är inget nederlag, ibland stämmer inte kemin helt enkelt.

Nya hästen ser underbar ut! Fina gångarter, snygg uppsyn och vacker färg!

Senast ändrad:

Mazarein-> Det låter inte kul med Barki! Jag PM:ar dig och hoppas att det blivit bättre sedan du sist skrev.

Idag red jag ett ånglok utan broms, så mycket ökad tölt har jag nog aldrig fått på samma ridtur.

Red Kungen på ett vanligt oledat bett idag, innan har vi bara ridit honom på pelhamstång vilket går strålande. Det fanns ingen bromsverkan alls! Han var inte "olydig", busig eller på något sätt motsträvig/jävlig- det var bara som om han inte fattade tygeltagen? Stoppa gick med mycket kraft! o rösthjälp o huvudet upp i vädret. Men att kontrollera hastigheten när vi väl töltade gick inte, det var ökad på gränsen till galopp stundtals. Helt klockren var han oxå :D Konstig pålle.

Men det här får mig verkligen att tveka då jag anmält oss til klubbmästerskapet i V5,T7 o där får man ju inte rida på stång! :eek: Shit jag kommer få stryka mig.

O så är det nu definitivt att han skall till tandläkare. Verkar skumt det här. Förstår att han inte blev såld innan när de visade honom på vanligt bett.

Red kvekki oxå o hon var så duktig så! Mjuk o fin o vi tränade tölt i form, ett par steg åt gången.

okej, det var det jag misstänkte, alltså att hästar som rids med stång/skapare bett ofta är så som du beskriver med vanligt tränsbett.
med det menar jag inr att bara för att man rider på stång så är hästen hård i munnen. det skall ju vara till för att förfina hjälperna men många använder skarpare bett när hästen inte lyder istället för att träna på lydnad.

Senast ändrad:

Ha ha ja hon tror ju gärna att hon är hingst ibland:P Jo det ska bli såååååå roligt att ha dig här uppe och bli drillad:) Formen börjar komma så smått nått steg i tölten oxå:) stolt matte:)

Sprettur-> Vad tråkigt att det inte funkade med Sól, men bra beslut att låta köpet gå tillbaka, och satsa på en annan häst. det måste vara roligt att hålla på med hästar, annars blir et inte bra! Man får vara rädd, och man får sälja hästar som det inte funkar med, det är inget nederlag, ibland stämmer inte kemin helt enkelt.

Nya hästen ser underbar ut! Fina gångarter, snygg uppsyn och vacker färg!

Ja det var synd..men det ska bli jättekul att se vad det blir av henne. Jag tror jättemycket på henne- när någon annan har henne ;)

Prinsen har fått stå ut med mina rädda känslor efter Sól, men jag tror att han tolererar det. Han är väldigt snäll och go och förlåtande tack o lov!
Tack för ditt stöd! :)

Julia då! Var försiktigt! Inte falla och flyga nu!

/Malin

Nej jag vet :o

Grejen är den att det var under så kontrollerade former att jag inte kunde föreställa mig att jag skulle åka av! Det var ju inte så att han kastade av mig, utan jag kunde helt enkelt inte balansera upp mig när vi hamnade i obalans. Han blev rädd och backade runt med huvudet neråt och svängde lite, jag hamnade i framvikt och kunde inte komma tillrätta i sadeln och stupade ner över bogen :angel: Jag hann iaf tänka på hur jag skulle trilla, så magen slog inte i alls och det var ju ingen fart i fallet direkt.

Men jag ska nog hålla mig på marken tills ungen är ute. Det var lite läskigt att upptäcka att jag inte kan hålla emot i magen längre, vilket ju känns lite osäkert. Jag kan jobba från marken och lära honom tygelns inverkningar och fortsätta jobba mer med samling och kanske lite med tölten så länge. Tjejen som hjälpte mig har egen unghäst på gården och kan tänka sig att sitta på honom tills han tycker att det är okej. Det känns bra, då kan jag hjälpa till med signaler från marken och så kan hon sitta på. Jag kan ju dessutom hjälpa henne från marken med sin unghäst när hon behöver att någon håller eller hjälper till med något.

//Julia

GRATTIS till en fin häst.
Det där bådar gott!

Måste vara extra roligt med tanke på allt motstånd du mött. Men du ser, en häst behöver inte vara byggd som en sportbil för att kunna tölta med lyft.

Fortsätt träna för Nina sen, det kommer bli jättebra! Och VÅGA ge dig ut på tävlingar. Det är inte farligt.. Du måste ge oss andra en näsbränna vettu ;)

*kl*

Min pålle är otrolig. Tränade för första gången på ovalbanan idag. Töltade rent med fina lyft på lång tygel o enhandsfattning. Han ökade lite men fortsatte i ren takt. :love: Först red vi ut i skogen och skrittade mest men sen i en backe töltade vi på i jättekort tempo på halvlånga tyglar utan att hästen stack eller nåt - och det var i helt ren takt :love: Dessutom red vi för instruktör i onsdags, Filipus travade. :D Och hon sa att med lite mer träning kommer han få en oerhört snygg trav :love: Bildbevis kommer! :D

Man börjar snart undra om någon bytt ut min häst? :angel:

kl

Alltså jag blir så varm och glad när jag ser alla framsteg alla gör med sina hästar!!! det händer så himla mycket utvecklingsmässigt här på buke just nu.

Speciellt grattis till Niela och Kvandi som töltsatt era unghästar med sånt strålande resultat! Kul att se att ankungarna har blivit svanar:love: Jag kommer ihåg de första ridbilderna som jag såg på era hästar....det var en galax härifrån.

Men man kan inte bara vara glad för andra men det håller mig uppe lite just nu. Jag går på helspänn och väntar på vad som kommer hända med sindri. Träningen går inte bra. Tränaren har förberett mig på det värsta. Det finns inga ord för hur jag känner... och jag orkar inte dra historian nu.

Som flera andra redan sagt så har din häst blivit jättefin. Med ännu mer träning kommer hon bli riktigt flott! Kul att du har hittat en häst som du är så nöjd med.
Ska du rida lektioner för tränaren sedan? Kan nog vara bra så att hon kan visa dig var "knapparna" finns också.

Usch, låter inte alls kul. Jag har inte hängt med om du berättat vad som hänt, men vill ge dig en liten styrkedans :bump::bump::bump:

Hoppas att det löser sig för dig och Sindri.

//Julia

Jag är deppig idag...vi var anmälda till Odinns KM/DM i helgen och Spenna har gått så bra på slutet...men va händer, jo hon blir halt:cry:

Förra veckan blev hon lite svullen i höger fram, tre dagar var hon halt så det syntes tydligt, sedan blev hon ohalt och jag har ridit henne i fyra dagar, känner ingen hälta, men ev en liten ojämnhet när jag t ex ökar tölten. Så i morse tog jag beskedet att stryka mig, vill inte utsätta henne för något. Tror inte det är någon allvarlig skada utan troligtvis en vrickning el något som går över med någon veckas ta det lugnt.

Hade verkligen sett fram emot tävlingen i Borlänge i morgon, på en fin anläggning, få träffa trevliga hästmänniskor och ha kul med hästen...men men...thats life I guess...

Bilden nedan är tagen för några veckor sedan då vi tränade lite trav på volt, något som damen haft jättesvårt för.

Vad kul att du börjat sitta på henne! Det ser lugnt och trevligt ut =)

//Julia

Hon är så duktig så :D
Idag bär det som sagt av tills stora beteshagen, hoppas kunna fotografera henne när vi släpper ihop henne med fölen, hon är så facinerad över at det faktiskt finns hästar som är mindre än henne :love:

Men du får nog allt se till att vara rädd om den lille ;) Thytur verkar vara väldigt känslig och speciell, roligt!

Drekaflúga: Det låter jobbigt! Hoppas att det löser sig iaf...

Men du får nog allt se till att vara rädd om den lille ;) Thytur verkar vara väldigt känslig och speciell, roligt!

Ja alltså han är ju lite känslig och spänd när han utsätts för nya saker som han inte är van vid. Han har haft ryttare på sig i trav tidigare utan problem, men det han tycker är läskigt är när jag hamnar i obalans. Han bockar inte (har bara gjort en gång) utan kastar sig istället åt olika håll för att bli av med det äckliga. Inga stora kast heller egentligen, jag skulle som sagt kunnat sitta kvar om jag hade kunnat använda min mage och mitt bäcken som jag brukar.

Han har en del nerver i sig, fast inte på det där jobbiga sättet. Han är inte hysterisk på något sätt, lyhörd och underbar att arbeta med och han litar blint på mig i alla miljöer, men när jag försvinner upp på ryggen blir det konstigt. Han tycker t ex att det är läskigt att höra min röst uppe från ryggen :D Men det handlar bara om att han ska vänja sig och eftersom jag inte har kunnat få så mycket hjälp (behöver vara två) så har det gått lite segt med den biten. Men nu ska det nog bli bra, och så får vi se om han eventuellt åker till Heimir i vinter. Egentligen vill jag ju göra allt själv, men som omständigheterna ser ut nu så går det inte om jag inte vill vänta.

//Julia

Jag hoppas ni har tid och läsa för....jag skriver nu ändå. Vet inte vart jag ska ta vägen. det var dåligt innan jag pratade med henne...och nu är det värre.

Jag har vetat det här en längre tid nu, men jag har inte viljat tro det. Den häst jag tog hem från island var en fyrgångsvalack(precis det jag letade efter) det var jag medveten om. Han har en femgångsmamma(en riktig töltmaskin) och Faldur som pappa (9 för tölt). Han hade visat riktigt bra grundgångarter under inridningen (bla skritten är högt över medel). När han åkte till sverige hade jag bara ridit 2mån och det var bara grunder. Han var absolut inte mogen för mer då. Att han inte skulle ha tölt var jag inte ens oroad för ingen annan heller, med tanke hans mamma (som jag ridit en del) och pappa. Han hade inte heller enligt mig så stora exteriöra avvikelser så att det skulle påverka, enligt mig.

Under våren har han grundutbidats och jag har lämmnat tölten då jag inte har tillräckligt stora kunskaper för att töltsätta en häst än. Vi har lämmnat traven, så att inte den ska bli för stark.

Han har varit hos tränaren två veckor i våras och hon sa då att hon trodde jag skulle få kämpa lite med tölten. sen hela sommaren samlade jag skritten....kortare ich kortare och kortare utan att få honom i handen eller få honom spänd. det gick jättebra...

Men nu har det kommit fram andra bud. Hon har inte kännt NÅGON tölt överhuvudtaget. Inte ett enda steg. Inte kännt en enda lateral rörelse. Hon har arbetat hårt sen hon fick honom för att få honom att förstå vad han är ute efter. han har blivit mer och mer frustrerad och arg, för att han alldrig förstår. Han har ett svårt psyke och det har inte gjort det lättare.

Pratade med hans tränare nu efter att jag skrev det senaste inlägget. Hon låg i hjärnskakning med en snedslagen nästan bruten näsa. Vem hade orakat det?? Jo min Sindri. Hon måste pressa honom nu och det passar tydligen inte honom. Han drog med henne i skogen. Skenade hem och bockade av henne.

Hon sa också att om han inte visat ett endaste steg tölt inom en månad så tyckte hon för min egna skulle att vi skulle ge upp. Hon ville inte lura mig på pengare genom att ha kvar honom en månad till om det verkligen inte finns något där.

Och hon är inte den som ger upp. Hon är jätteduktig med fyrgångare. Hon köpte en tregångare som alla hade gett hoppet på för 10000kr och sålde henne för 80000kr sen....

det är så jobbigt och det är ingen (vänner, mamma) som fattar! Om en månad kan jag stå här med min älskade häst som d¨å har TREGÅNGARE stämplat i arslet. Då måste jag sälja honom för det finns en orsak till att jag började med islandshäst. Jag satsar på att lära mig det här. Men då kan jag inte utveckla honom mer. Säljer jag honom har jag inte råd med någon ny eftersom jag kommer gå i back MASSOR och jag pluggar nu.

Och värst av allt.... hur hittar jag någon som i mina ögon duger att ta hand om min ögonsten:cry:. Vem med samma sunda hästhållning som vi islandshästryttare har vill köpa en tregångare med stentufft psyke?

Nu har jag berättat....

Fy satan vad jobbigt :(

Vad ska man säga..? :(
Följ ditt hjärta och ingen annans. Det är det enda råd jag kan ge :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 175
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen