Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Usch vad skruttigt!
Jag lider verkligen med dig!

Men kanske ska du prova själv?! och ta hjälp av en tränare som kommer ut till er?
Inbland kanske det kan hjälpa att bara få komma hem till matte igen... Man kan ju alltid hoppas!

Håller alla tummar jag kan!

Usch, så tråkigt! Har han väldigt stark trav? En del hästar med stora rörelser i tölt kan vara riktigt svåra att töltsätta.
Håller tummarna för att det ska gå vägen!

Ja jag måste erkänna att jag är lite extra stolt eftersom man fått så mkt mothugg här... Och ett bevis att grisen i säcken minsann också kan .. om hon vill:D

Tävla de får vi se.. om jag vågar=) åker nog lååångt bort där ingen känner mig hahahaah

Skriver ett svar till alla ist för en å en..
Tack tack ja Jorunn shockar till och med mig i går.. stolt som en tupp e jag för tillfälle=)=):D

Och idag tog jag min första ridlektion för tränare på en liten ridskola=)
Fick testa på 2 olika hästar en som hade lätt och en som hade svårt för tölten.
Huvaligen vad svårt det var.. men till slut så töltade vi runt där i paddocken:banana:Helt slut i benen=)

Måste ju rida lite innan jag får hem min bäbis=)

Hur gammal är din häst? Tycker nog inte du ska vara så snabb och stämpla honom som tregångare:) Mycket kan hända.

Heba som vi ägde förut tog inte ett töltsteg under första träningsåren. Hon var i träning av olika av Sveriges dåvarande toppryttare, de allra bästa tävlingsryttarna då. Ingen fick henne att tölta. Så kom hon till en tjej som lät henne få ta sin tid och smått smått kom tölten. Några år senare var hon i a-final i T1 på NM:)

Lite så har både jag och min tränare resonerat. Kommer det komma tölt så kommer det bli en bra sådan. Det kan finnas en "propp" som bara ska låssna. Hoppet är inte ute men det känns tugnt.

Han är 02:a Åh...sådana solskenshistorier är trevliga att höra men min tränare...och en avelsdommare tror att det sitter i exteriören. Mamman har ganska lång rygg och det i komb. med faldurs fyrgångaranlag har gett en fyrgångare med vad hon säger lång rygg.

Vad säger ni? jag säger att den inte är kort....men inte taxlång heller...
IMG_0389.jpg

DSC00099.jpg

IMG_0383.jpg

Lilla bullen:cry:

jag tycker att han är SUPER fin.. men vad kan lilla jag..

Har sett hästar med BETYDLIGT sämre exteriör tölta riktigt bra. Han har lite lång rygg och är lite överbyggd. Det är många töltande islandshästar som är. Tycker som sagt inte man ska ge upp hoppet om hästen bara är sex år. Inte alls!!

Tror du inte att det är humöret (i kombination med exteriören) som är problemet? Det är faktiskt ett vanligare problem att hästar inte VILL tölta än att de inte KAN.
Eftersom det antagligen känns ovant och svårt för honom blir han frustrerad och efter vad du skriver - arg och det är vansinnigt svårt att arbeta med såna hästar.
Det kan ju vara så precis som ni har pratat om att det sitter som en "propp", när han väl har fattat vad han ska göra kanske han inte alls tycker att det är svårt och då blir han väl förmodligen inte sur heller....
Tålamod är jätteviktigt och skynda långsamt, självklart måste man pressa lite men inte för mkt (i allafall inte om det resulterar i hjärnskakning och brutna näsor)

Tölten kommer ska du se :)

Kolla bara på jorunn som inte visade någe tölt alls förrens hon hade blivit riden i närmare 1 år.

Nu töltar hon mer än gärna:)

Snygg häst har du iaf:love:

Hej Vill bara ge dig lite hopp för mitt sto Nio år ej inriden, ALLA sa att hon som stark fyrgångare aldrig skulle tölta och speciellt inte dels för att hon är så gammal och oinriden sen har hon jävligt mycket vilja. Jag tog hjälp av en super duktig tränare som dels tog det lugnt lyssnade både på mig och hästen, men min lilla toka blev galen när dom skulle pressa henne när det gällde tölten allt annat gick super bra, över förväntan. Jag var där en gång i veckan och fick lektion med min häst och tränaren tyckte att jag skulle ta hem henne låta henne strosa ett litet tag sen träna tölten för askja litar på mig och låter mig pressa henne utan att bli galen och vipps nu töltar hon som en klocka:) dock i väldigt kort men steglängden kommer sakta men säkert så jag tycker inte alls du ska ge upp. Jag tränar själv min tjej nu för mig litar hon på och jag får pressa henne men jag rider för instruktör ofta med max två veckors uppehåll så stå på dig och om inte annat så kanske din kuse oxå är en sån som behöver sin matte på ryggen för att tillåta sig att pressas lite?? Ja det här blev långt och rörigt men jag hoppas du fått lite hopp för kan min stenhårda men trevliga sto som tror att hon är hingst lära sig tölta (och ridas) så har jag svårt att tro att något är omöjligt...
sen kanske man bara behöver skynda långsamt?... en del behöver ju tid på sig....

Han är 02:a Åh...sådana solskenshistorier är trevliga att höra men min tränare...och en avelsdommare tror att det sitter i exteriören. Mamman har ganska lång rygg och det i komb. med faldurs fyrgångaranlag har gett en fyrgångare med vad hon säger lång rygg.

Vad säger ni? jag säger att den inte är kort....men inte taxlång heller...
IMG_0389.jpg

DSC00099.jpg

IMG_0383.jpg

Lilla bullen:cry:

Vilken fin! Han har inte onormalt lång rygg, och får han muskla på sig lite fram kommer överbyggdheten försvinna, den var inte så markant tycker jag.

Jag tränade ett sto en gång som nästan kan kallas tregångare, hon hade otroligt svårt för det laterala mönstret, det var liksom helt obefintligt hos henne. När man försökte tölta lite så tänkte hon liksom bara uppåt uppåt uppåt, hon stod nästan still på stället och benen rörde sig jag vet inte hur...dessutom hade hon mycket sämre exteriör än din häst, för hon var så stor, har aldrig sett ett sånt stort sto, hon var mer som en mindre häst...

Det jag kommer ihåg är att om man pressade henne så blev hon ibland frustrerad, och arg, slog med huvet och bara ormade sig och vinglade hit och dit.

Kan tänka mig att din häst kanske blivit lite för hårt pressad, nu vet jag inte vad du har för tränare och så, vill inte säga att den är dålig, men hos de som tränar finns ju ändå en iten press på att de ska genomföra ett jobb och kanske inte alltid har tiden att ge en sån här häst som man måste gå försiktigt fram med.

Ge inte upp hoppet, låt det ta tid, klart att han kommer kunna lära sig tölten...det fanns nån artikel i nåt sånt här hästmagasin för nåt halvår eller så där Fredrik Rydström gav tips om hur man tränar en unghäst som har svårt för det laterala mönstret.

Lycka till!:)

Mvh Sara

*kl*

Attans!

Satt o kikade efter tävlingar häromkring samt runtomkring där jag bor eftersom jag vill tävla nu. Såg en tävling jag tänkte att den kan jag anmäla mig till ju :D och så gick anmälningsdatumet ut den 1 sep. :mad: Lite surt, jag som fixat hästskötare (vaniljvisp här på buke) o allt och så är det försent! :(

Brukar dom inte arrangera tävlingar i nov-dec? :crazy:

Nåja, jag har bestämt mig nu. Filipus kommer bli 5-gångare i vinter samt en T2-häst. T2 har jag redan provat på på honom och efter vi har lagt in traven ordentligt ska vi se om vi får fram någon passgång, annars kommer han få gå som 4-gångare resten av livet! :)

Oj, vad jobbigt!

Dock har jag samma erfarenhet som Glaesir fra skumstödum, att hästar med stora rörelser (och gärna 4-gångare) kan vara svåra att töltsätta, men jag tror absolut att det går. Tror inte heller att hans extriör skulle kunna göra att det inte gick, som sagt finns det hästar med bra mycket värre extriör som trots det töltar, och det bra. Jag tror att det kommer komma tölt, låt det bara ta lite tid och ge det en chans.

*Massa styrkekramar* Det här kommer gå!

AHHH Jag är så glad! Inte bara för att jag fyller 20 :banana: utan för att mamma gav mig en jätte rolig present. Jag ska få ta med mig snorri och fara och ha privatlektion för GUMMI! Gissa om jag är nå lycklig eller vad!

Okej för andra kanske det inte ter sig så speciellt att få fara och ha ridlektion men jag kan inte minnas när jag senast fick rida för en kunnig människa och att då sedan få fara till Gummi som är en stor idol för mig är juh bara så jäkla kul! Tror inte att jag har träffat Gummi på kanske 5 år och då hade jag en välskolad, ursnygg tävlingshäst på 1,45 som hade en kropp som en jäkla ardenner men som verkligen kunde röra på sig. och nu ska jag fara dit med lilla Snorri snacka om kontrast!

Jäklarns vad nervpirrit. Jag fick fara dit redan på söndag om jag ville men jag är mitt uppe i bettbyte så jag vill nog få till det först innan jag släpar snorri 12 mil för lektion.
:D

Ja det var väl allt jag ville skriva, måste juh få skriva av mig lite

Gummi är så j*vla bra!!!

KL
Idag har jag ridit Fjalar för tredje gången efter avslutad kortison-kur och han är frisk som en nötkärna och pigg och eldig (OCH SNYGG!!!) som bara den! Mumma! :love:

Kämpa på!!
Jag tror INTE det sitter i exteriören.
Kolla på Yrpa ;) Och hennes exteriör är bedrövlig jämfört med Sindris.

Ge honom tid. Tölten kommer säkert när han är redo för den.

Odinn är f.ö 02:a, han är fyrgångare och töltar inte fullt ut, trots hans korrekta exteriör. Vissa hästar mognar senare.

Hej, tro med att du måst ge honom tid. Min första Islandshäst köpte jag som 3 gångare och då kunde jag inget om islandshästar. Jag köpte honom egentligen inte utan arbetade av honom. Han hade då varit hos 3 mycket duktiga Isläningar och ingen hade lyckats att ta fram tölten i honom. Den sista var ärlig och sa till mig att vist det kanske går mer då måste vi vara så dumma mot honom att vi troligen förstör hästens psyke Detta var en mycket bestämd häst med super exteriör och riktig bra rörelser.

Ja tänkte jag då få han blir min dressyr häst, han var till slut utbildat upp till medelsvar och jag hade även börjat köra med honom och tänkt börja tävla honom i körning. Sen en dag när vi skulle samla honom i traven så kom tölten. Efter 1½ års dressyr träning och ½ år med mycket körning så var tölten där, helt av sig själv. Med enorma rörelser. Då var hästen 9 år. Han behöver väl den tiden och han behövde så mycket muskelmassa innan han orkade tölta. Han hade mycket bra rygg och bak muskler av körningen och dressyren

Jag har efter detta träna ytterligare en häst en hingst som var likadan varit i proffsträning och till slut mycket emot och svar att rida, kan blev töltsatt av mig som 8 åring och fick sedan 8 för tölt.

Tips, träna honom som 3 gångare, mycket dressyr, bygg upp bra med ryggmuskler/bakdel och håll hästen smidig och har tålamot..

Jag har numera träffat fler hästar av denna typen och alla har töltat till slut och många mycket bra, men de behöver tid och i bland betyder det år. Men till slut går det. Men aldrig om man har hästen mot sig då är det bättre att stanna där du är nu och rida honom som tregångare och vem vet han kanske har fattat lite och efter någon månad vila så går det mycket bättre. Han har ju tydlig sagt till att han inte orka mer, lysna på honom.

Hoppas att det löser sig och tölten kommer, det bruka den göra.

Ge inte upp, min dotters häst tog inte ett steg tölt förrän hon var 8 år och flera tränare dömde ut henne som en 3-g :devil:, fanns inte tillstymmelse till laterala rörelser där heller och en dag kom det bara, troligtvis för att hon helt enkelt var mogen att samla sig för att kunna tölta då

En del hästar är sena, vissa senare än andra så ge inte upp än

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 174
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen