Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Nu kommer lite nya bilder från mig med.
Jag har fortvarande min lille Gambri kvar och det går framåt även om han har lite svart ibland att hålla kol på sina ben, inte alltid bra att har en unghäst med mycket rörelser det blir lätt betrassel av allting.:cool:

Men fin är han lill prinsen:love:
gambri5.jpg

gambri4.jpg

gambri3.jpg

gambri1.jpg

gambri2.jpg

Och varit med på vår första tävling har vi med varit en firmarkeppnir och han var super duktig lyssnade och höll sig på banan.

Superfin!:) hur gammal är han? Vad är det för sadel du har?

KL
Var ute med min unghäst och red själv för andra gången. Red på en raksträcka lite fram och tillbaka och testade galoppskänkel (galopperat en gång innan) och visst rullade hon upp i galopp.. några meter.. sen rubbade hon till balansen, fortsatte öka tempot och detta resulterade i pass!!:o Och det var inte grisepass, det var seriös pass haha.. efter några meters förvåning och förtjusning, tog jag såklart ner henne (alldeles för tidigt för passläggningar....) och hon hittade balansen bättre i galopp. Är det vanligt att unghästar "lägger sig själva"? Aldrig varit med om innan. Provade även att tölta genom att bara samla skritten och driva pyttelite därifrån, fem klockrena meter och sen nergång:) älskar min supersnälla underbara Vera:love: haha har jag säkerligen aldrig skrivit här förut:angel:
Upptäckte att hennes mamma är med i Bennis inridningsfilm nu med, det är isabellen som är med och brallar i början... man ser vart hon fått sin passråttagalopp ifrån =P

Mina andra hästar går bättre med, Tindra känns mycket mer positiv och mjukare:) Min ponny däremot är lite problematiskt med, han tappar så mkt ryggmuskler:( Han rids i låg form, går superfint där mestadels, klättras mkt, får mkt mat men ändå kommer inga nya muskler.. Blodprov visar inget. Vad kan detta bero på måntro?

Har äntligen fått mina Reynirtömmar skickade till mina islänningar så de är påväg hit:) Vet ngn hur lång tid det bör ta för ett paket att komma hit från Island?

Superfin!:) hur gammal är han? Vad är det för sadel du har?

Han är 6 år inriden i vintras 2 månader och sedan lång vila och nu igångsatt under sommaren. Och vi har nu börjat töltträningen på allvar.
Det är en equipsadel.

Det är helt normal att en unghäst som har mycket pass i sig själv lägger sig i pass när de tappa balansen. Bruka vara lätt att tölta in dessa häst dock med en stor grisepass varning i början.

Vad fin han är, han har ju verkligen varit toppenfin hela vägen!
:) :love:

Du är en väldigt duktig ryttare i mina ögon :bow:

Valvis, har du +1,5 på din equipe eller minns jag galet?

Jag är så himla sugen på en equipesadel,
de verkar toppenbra!
Folk ser ut att få stadig och bra sits i den,
den verkar ge stöd utan att låsa,
samt att den ser följsam ut för hästen.
Synd bara att de är så vansinnigt dyra :eek: :crazy:

Är dock osäker på vem av mina tre den skulle ligga bäst på när
en del människor säger att den passar raka ryggar och en del säger svänga ryggar,
Lycka har väldigt rak rygg
Seifur har ganska rak rygg
Isafold har ngt svängd rygg men verkar bli rakare med mer muskler.

Det känns lite vanskligt att prova ut sadel för 23.000:-
(som en equipe kostar ny) nu när hästarna inte är i toppform
nån av dom, jag är sjukskriven (dvs fattigare än annars) och
jag dessutom inte är i topptrim i kroppen nu.

Vore dumt att beställa en sadel nu, å så blir den för trång eller för vid åt hästarna å för stor i sätet om jag går ner i vikt igen.

Jag har "bara" billigare sadlar nu, topreiter Z och globus gloi.
Rider aldrig alla tre samtidigt så hittils har det gått bra.
Hade en Kentaur Kari åt Isafold men den gillade jag inte riktigt
så den sålde jag och har inte hunnit köpa nån ny.

Det är som sagt inte så lätt nu när jag har blivit sjukskriven och vi dessutom renoverar huset och så behövs det alltid grejer till bilarna känns det som, suck.

Vad är reynirtömmar för nåt och var kan man köpa? :)

När jag beställde bett från Ástund så tog det ca två veckor från beställning till att det låg i brevlådan. :)

Bettet är toppenbra, har inte sett nån häst som ogillat det :banana:
Det är ett tredelat mässingbett med tungfrihet.
Det är mest Seifur som använder det.

Appropå det här med att lägga sig själv i pass,
det har min Lycka gjort några gånger av misstag.

När jag nästan nyss hade köpt henne så var hon och jag ute på en lång ridtur där vi galopperade ganska mycket, och jag var jätteförkyld så varenda gång jag hostade och kraxade så la hon
sig i flygande pass. Gick så fort att ögona tårades. :)

I efterhand är det en som har ridit flygande pass på henne,
då var det på ridbana och hon har knappt balans och koll på sig själv nog för att trava eller galoppera på bana egentligen ännu så han krävde alldeles för mycket av henne och hon blev helt vansinnig och krånglade jättemycket det korta ridpasset.

Jag tror att hon kommer att få fin och snabb pass när den väl tas fram och hon är mogen, först måste vi få ordning på kroppsuppfattningen, hitta lugnet och få alla andra gångarter på befästa platser. Mycket jobb bli're :angel:

Hennes mamma Jörp har jag hört ska ha riktigt fin pass, och blev
vad jag förstått tävlad i det på island. :)

det fanns nån artikel i nåt sånt här hästmagasin för nåt halvår eller så där Fredrik Rydström gav tips om hur man tränar en unghäst som har svårt för det laterala mönstret.

Åh! Låter som nåt jag skulle vilja läsa! :)
Du minns inte vad det var för tidning/nummer/år?

Kanske nån annan minns? :confused:

Vem är den där Fredrik Rydström? Namnet låter bekant men jag
kan för mitt liv inte komma på vem det är ändå.

okej, det var det jag misstänkte, alltså att hästar som rids med stång/skapare bett ofta är så som du beskriver med vanligt tränsbett.
med det menar jag inr att bara för att man rider på stång så är hästen hård i munnen. det skall ju vara till för att förfina hjälperna men många använder skarpare bett när hästen inte lyder istället för att träna på lydnad.

Men jag tror inte enbart det är lydnadsfel, han är inte hård alls i munnen men det var precis som om han "stängde av kopplingen" men bara i tölten. Han är så enormt lydig/väluppfostrad i alla andra avseenden o mycket välriden. Att det skulle ha brustit i lydnadsträning har jag svårt att se. Han reds på vanliga bett fram tills han kom till tränaren/försäljaren, det var hon som började prova andra bett. Vi har bokat tid hos tandläkarn o jag hoppas de skall hitta nåt som kan hjälpa honom. Jag kan tänka mig att han inte klarar av när bettet slår i tänderna, -vilket inte inträffar med bett med kedja. Men vi skall fortsätta undersöka o se hur det blir. Men jag har inga problem att rida på stång om det är det han trivs bäst med. Problemet vi får är att det inte går att tävla lättklass.

Du kan inte prova hackamore, jollikapson (ridkapson)
eller typ novabett då? Det är ju helt utan metall i, bara mjukt.

Jag ska iaf testa dessa alternativ på en av mina som är väldigt tjaffsig i munnen trots kollad o genomgången mun.

Jag har beställt ett novabett och ska senare beställa ett hackamore, har haft ett men hittar det inte nu :crazy:
och senare när jag har sparat pengar så skulle jag vilja beställa en jollikapson.

Eller har ni tips på andra kapsoner som man kan rida med?
Och helst kombinera med bett när allt går bättre å bättre.
Det är det som gör jolli intressant tycker jag,
samt att den är hård över nosen och inte gjord av tex cykelkedja som en del kapsoner har.

Fredrik Rydström är en mycket duktig ryttare och tränare som tävlade Gestur frá Stallgården tidigare. Han var förr ihop med Johanna Elgholm och nu driver han och Malu Logan en gård i Danmark ihop. Han tävlar även nuförtiden för Danmark.

Bild

/Malin

Åh, tack för info freyr! You are like google to me :bow:

Jag tyckte ju att jag kände igen namnet men kunde inte placera det,
nu klarnade det :)

Och tack vare google-google (inte freyr-google den här gången :p)
så hittade jag åt hans nuvarande hemsida och annan info.

Någon som vet vad som stod i den där artikeln om laterala rörelser?

Eller minst lika tacksamt, någon som har något bra tips för att locka fram töltrörelser i en häst? :)

Jag har bara lite allmänna funderingar på HUR man egentligen gör,
därav min nyfikenhet.

ååh de var mitt favoritekipage när det begav sig, han och Gestur:love: Gestur är såååå snygg och Fredrik rider så himla stilrent och snyggt!
gestur.jpg

Vet ni om Gestur fortfarande är verksam i avel? Vet ni ngt om hans avkommor?

LinnK- Det är tömmar som är som ett smalt rep, alltså rundade, med lite tyngd och jättemjuka. Så är det en stålring med hake som man kan flytta på och hake längst ut på tömmen, så man kan koppla dem på olika sätt. Toppenbra! :D Vet inte vart de säljs, vi har hämtat dem direkt från Reynir. Har inte sett dem någon annanstans- tyvärr. De är verkligen toppen! såhär ser de ut om du skulle hitta dem någonstans:
18453314.jpg

Med en väl inspänd Keilir-son..
Hade dem mycket på Island och nu kan jag knappt använda vanliga, stela tömmar.

Åh, tack för info freyr! You are like google to me :bow:

Haha, vad söt du är! :D

Venus_in_furs:
Letade lite (ev. slarvigt) och hittade inte var Gestur står nu, men han har hur som helst 33 reggade avkommor i WF. De yngsta är födda 2006.
Den äldsta är född 1998.

Jag känner ingen avkomma personligen, men har hört rykten om att de är rätt "hårda i psyket" (vilket ryktet även säger att Gestur själv är) och inte har sin fars rörelser. Men jag har ingen aning om vad för stomaterial han fått.
Den enda visade avkomman är visad endast exteriört och har 7,63.

Jag gillar Gesturs utstrålning på banan!

/Malin

*kl*
Brukar dom inte arrangera tävlingar i nov-dec? :crazy:

Håll koll på www.kraftur.nu det skall arrangeras rakbanetävling (på is) i höst/ vinter igen, i Sundsvall precis som ifjol, preleminärt datum var 18 Okt, men det krockade med invigningen av vår ovalbana, så det kommer ett nytt datum. Och Ytterligare några mil bort i Gnarp brukar det vara mellandagstölt inne i ridhus. Det är ju en bit att åka, men det kanske kan vara nåt?

*kl*

Idag hade Hilda ryttare på ryggen för första gången sen i april. Tro det eller ej, men hon var duktig!!! :banana:

Lurade upp en kompis, jag hade repgrimma över tränset och gick bredvid med grimskaft. Just in case ;)

I början var hon spänd, krullade nacken, tyckte kompisen var jätteläskig på ryggen som klappade henne emellanåt. Men efter en stund gick hon på bra och vi skrittade på långa tyglar. I början var hon väldigt struttig och sick-sackade lite.

Det verkar som det finns hopp! :p

Jag är ledsen men jag tror du ska vända dig till en annan tränare... För mig låter det som tränaren tycker din häst är besvärlig, jag tycker det låter som hon gått över gränsen med honom. Det kanske helt enkelt har sk**it sig mellan dom två och då kommer han ju aldrig att göra det lilla extra för henne.
Ge för allt i världen inte upp! Med den stammen han har verkar et minst sagt besynnerligt att det inte skulle finnas en gnutta tölt i honom.
Bara för att tränaren fick den andra hästen att tölta (och andra) betyder inte det att hon kan klara alla hästar i världen! Personkemi är enormt viktigt, speciellt på dom lite mer komplicerade hästarna. Ibland får man erkänna att man kanske inte funkar med en häst, men det verkar inte hon kunna göra.. Synd.
Placera nu inte din häst i ett fack utan ta nya tag och försök lite själv. Det verkar faktiskt som du kan mer än du tror!:)

Vad är reynirtömmar för nåt och var kan man köpa?

Jag har själv ett par liknande tömmar, och de gjorde jag själv. Köpte kanske 6-7 meter båt-rep och spännen och sen flätade jag ihop ändarna runt knäppet/spännet, och några bättre tömmar har jag aldrig haft. Löper hur lätt som helst genom tömkörningsgjorden:)

Och det bästa är att man kan få en tjocklek som passa ens egna händer, utan att det kostar skjortan;)

En fråga till er kunniga inom Islandshästar:)

Kaela ska ju på töltsättning i December.
Hur ska jag förbereda henne?Bara låta henne gå med fölis?
Markarbeta henne?Rida henne som vanligt i dom tre vanliga gångarterna?:o

Lånar knapp

Idag var det som sagt tävling. :D
Gick inte så jättebra i tölten, men jag är nöjd! Han kändes loj och lite spänd. Visade sig dock att han hade varit skitnödig hela passet :o Stackars! haha
Fick 4.03 i snitt, vilket är en mindre höjning från uttagning! :)

I fyrgången hade jag som mål att ta mig runt ett program i någolunda kontroll. Han var väldigt tjurig i början (fick såklart gå in först) men när de andra kom om blev han mycket framåt och peppad (5.0 för tölten!).
Traven funkade INTE. Blä! Den kom bitvis. Fick 1.5, 4.0 och 2.5 för den.
Skritten kändes bra. Överilad men han var fokuserad på mig och inte på annat. Galoppen gick fort men helt kontrollerad :D:D

Fick totalt 3.8, 4.1 och 3.5 (totalt 3.8)
Är jättejättenöjd, vårat förra snitt låg på 2.1!! :D
Bild kommer sen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 172
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar