Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

KL.
Nu behöver jag hjälp med en fråga här ..

Vad är det för skillnad på en ET och en kiropraktor ?

kl

Wiee, idag har jag "ridit" på Thytur alldeles själv för första gången! En tjej i stallet hjälpte mig och ledde honom två varv i manegen och sedan provade jag att sitta själv efter att hon gått. Jag smackade på honom (har inte introducerat några skänkelhjälper ännu) och visade lite med repet (hade repgrimma på och höll i repet själv) och fram gick han! Vi stannade två gånger och det gick jättebra!

Jag har ju medvetet gått väldigt sakta frammåt med Thytur eftersom det har kännts som om det behövs med honom, och eftersom det inte finns någon anledning att stressa. Nu sista tiden har det dock gått lite segt pga att jag inte haft någon sadel, vilket har kännts lite trist. Idag fick jag prova en Jensen sadel som låg väldigt bra på Tytte. Jag ska googla runt lite först och eventuellt ta ut en sadelprovare, men visar det sig att den är bra för honom så köper jag den nog. Har ni några erfarenheter av den?

//Julia

Jag har inte haft någon själv men ett par hästar i stallet hade sådana. De låg inte särskilt bra på dem trots att det var ställbar bomvidd.
Dels var de för långa och låg i grym framvikt. Men det var nog sadelutprovaren det berodde på.
Ligger den bra och det är ett ok pris så varför inte. Kvalitetsmässigt verkar den bra tyckte jag.

Vad kuuul! Det blir roligt att se ridbilder så småningom, han har underbart fin utstrålning och vacker resning din "lille pålle". :)

Tack =)

Ja, vi får se hur långt vi hinner komma nu under hösten med tanke på min växande mage, men sen till våren börjar allvaret och då ska det väl kunna bli en del bilder =)

//Julia

KL

Red lektion för Nina, och han protesterade en hel del först, innan han töltade på som en klocka. Hon tyckte att jag skulle byta till T8 och egentligen stryka fyrgången.. Men vi får se vad vi gör.
Hon tyckte även han "hade lagt magmusklerna längre ner" ;) Joo.. Det kan man ju säga.. Lite småtjock va. Haha!
Även jag fick träna magmusklerna i plankan. När terminen är slut ska hon och jag ha tävling om vem som orkar stå plankan längst! Hohoho.. Jobba jobba Frida :P

iiih! Taggad till tusen. :)

Imorgon ska jag rida Hrói, bada Lúkas och sen ska vi till banan :) TJOLAHOPP!

Senast ändrad:

har uppdaterat med MASSA roliga bilder på GÅNGARTSTRÅDEN så bege er och spana + kommentera.

här kommer ett smakprov:

23292052.jpg

23292048.jpg

KL.
Nu behöver jag hjälp med en fråga här ..

Vad är det för skillnad på en ET och en kiropraktor ?

Hej! Nu kan jag ha fel men...jag tror en ET har en bredare helhetssyn, dvs de använder sig av massage, akupunktur, akupressur...medan en kiropraktor "bara" använder sig av "kotknackandet" (dåligt ordval men vet inevad jag ska kalla det) i sina behandlingar. Rätta mig om jag har fel, så jag inte säger nåt galet här:) Jag har ingen erfarenhet av kiropraktorer men av ET, vilket jag är supernöjd med, det funkar på min häst, han får en behandling varje månad.

/Mvh Sara

Hej alla bukefaloister:)

Kul att se alla här ute och läsa/se allas framgångar och utveckling.
Är så glad så jag måste ju oxå skriva lite om min Askja som inte är världens lättaste madam. Igår kom både ökningen i tölten några steg iallfall och det har jag väntat på så jag är såååååååååå glad och formen i traven var stadig och fin tror lite att både hon och jag hittat balansen (hon är ej helt iriden utan under utbildning) och det känns SUPER kul:)

_sara_ är rätt ute!

En equiterapeut är en person som utövar flera behandlingsmetoder, t.ex; kiropraktik, massage, laserbehandling, akupunktur, örter etc. Kiropraktik är en särskild behandlingsteknik som till störst del går ut på att manipulera hästens leder i rygg och ben.

Idag övade vi sista gången inför visningen:)
På Lördag är det alltså dags för Fölvisningen:eek:Är så jäkla nervös.:p
Hoppas på fint väder imorgon så jag kan bada Kaela:o
Ngn som har bra tips på hur man reder ut man och svans?
Hur ska man vara klädd egentligen?

Hovis var här idag med, gick jättebra.:bump:

KL

Idag var jag hos Anna, som haft Paeja på inridning i 4 veckor.
Paeja har varit lite försiktig & skygg, men nu är hon som en helt annan häst.
Jag red Paeja en stund idag, jag är jätteglad över hennes framsteg :)

Lite uppdatering fårn oss då da.

Var och hälsade på Jorunn hos sin Töltsättare idag och först trodde jag att jag hade kommit fel..
Fasiken Jorunn hade ju blivit riktigt SNYGG Smalare till och börja med
Och hon TÖLTADE:banana::bump: även om formen inte är 100% ig än i tölten fasten hon har ju vara tränat tölten i knappt 2 veckor så formen kommer ju med tiden.
Men hon hade riktigt lätt för tölten och då och då visade hon väldigt fina lyft

Dom andra gångarterna kan jag väl säga var en hel del förbättrat..
Vilken trav hon fick fram
MIN häst??

JAAAAA de är ju de :banana::bump:*kär*
Går inte med ORD och beskriva hur glad jag är att jag googlade och fann denna ryttare.Ujuj hon har gjort underverk med min häst

Här kommer lite fina bilder=)

Trav:love:
JorunnhosNina049.jpg

Tölt ännu hög form men formen kommer ju mer träning Jorunn får=)

JorunnhosNina061.jpg

Galopp
JorunnhosNina048.jpg

Ngn som har bra tips på hur man reder ut man och svans?
:

H**ks Absorbine showsheen -pälsglans. Spraya på det dan före, red ut så är det finfint dan efter utan att vara sådär nypälsglansat o halkigt. Jag råkade köpa den sprayen när min vanliga va slut- o vilken skillnad. Den redde ut svansen typ av sig själv -alla dreadlocks bara borta!:d

Ja visst har hon blivit snygg?
Därför jag gnuggade ögonen några extra gånger och nöp mig några gånger i armen för att förstå att detta var min häst:love:

Va roligt o äntligen få se att tölten e på g! Visst är det en härlig känsla sådär första gången man ser det? Jag minns bara hur paff jag var när kvekki töltade runt runt med tränaren oxå efter bara två veckors träning.

Formen är ju sådär, men det kommer när hennes styrka ökar. Kvekki har just precis börjat få jobba med formen -det var lika bra o vänta lite med det tills hon hade hajjat hur benen skulle sprattla :D

Ja, du hade verklgien tur när du hittade henne- ett sånt fynd! Hoppas ni tar vara på lite av tölten och kommer ut på en ovalbanetävling ngn gång också :)

Visst är det kul att se hur mycket unghästarna ändrar sig, t.o.m bara från vecka till vecka?

Ja formen är för hög de sa hon som red men man den kommer efter tiden. Man var ju inte så liiiite ridsugen sen på väg hem:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 172
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar