Gardasil vaccinera eller ej??

Sv: Gardasil vaccinera eller ej??

Du är bra på att hitta kritiska artiklar som skrivits av människor som generellt är starkt kritiska mot vaccin - denna är en tant som påstår sig ha botat sin cancer med alternativa metoder.

Texten du länkade till andas en hel del okunskap om såväl virus och cancer som immunologi. Jag har än så länge bara läst 15 hp cellbiologi, varav en liten andel om cancer. Jag har också haft en föreläsning om immunologi när jag läste 7,5 hp mikrobiologi, men kommer läsa en hel kurs längre fram i min utbildning.
Men redan nu känner jag att jag kan ifrågasätta en stor del av det hon skriver.
Och det ser ju fint ut att referera till några källor, men de ända källor det hänvisas till i referenslistan handlar om aluminium i vaccin. (jag har inte orkat leta reda på dem för att se hur trovärdiga de är) Alla övriga påståenden är just påståenden som inte går att kontrollera.

Jag vidhåller att OM man ska fatta ett väl underbyggt beslut om vaccinering eller inte, så ska detta vila på fakta och inte på några populistiska kritikers dåligt underbyggda artiklar på nätet.
Kom igen när du kan hitta en seriöst utförd studie som refereras av en mer objektiv person, DÅ ska jag börja fundera på att tro på det som skrivs.

Jag antar att det är fel att lyssna på folk som är emot något resp folk som är starkt för något?
Läkemedelsverket etc lär ju inte bli emot såvida det inte finns orsak, som tex med svininfluensa-vaccinet. Det var bra och alla skulle ta det och sen visade det sig visst inte vara så bra.. Oj då.

Jag antar att det inte är ett dugg intressant att veta vad vaccinet innehåller heller, så man vet vad som sprutas in i kroppen.

Jag antar att den fakta jag ska bygga det på är den positiva fakta jag får från tax framställarna av vaccinet? För de lär ju inte göra allt för att få det sålt?

Btw så finns det de som botat sin cancer utan skolmedicin. De kanske inte var så långt gångna, men jag vet att det finns de som gjort det. Givetvis finns det väl inte vetenskapliga bevis på det dock, så jag lär inte engagera mig för att försöka övertyga dig om det eller ens hitta något så du kan läsa om det, vad det än är så lär det ändå inte godkännas av dig, så nä då får det vara.

Att det dessutom finns aluminium i vissa vaccin är ingen nyhet. Det är okej att ha med i sitt vaccin för i så låg dos anses det inte vara någon fara. Sedan verkar man inte tänka på hur det blir om man vaccinerar sig mycket och därmed får en högre dos aluminium i kroppen, med tanke på att aluminium lagras i kroppen och alltså samlas upp.

Jag antar att du har någon form av utbildning inom vården och vårdpersonal är ju dessvärre ganska duktiga på att få utbildning om olika läkemedel osv som är bra utan att vara allt för kritiska till det.
Annars hade man väl inte fortfarande gärna tex avnavlat tidigt och gett bebisen K vitamin utan att följa upp den studien som gjordes för sisådär 50 år sen? Men det är ju bara min tanke det.

Man kan lyssna på vem man vill, men vill man ha bra argument så behöver de vara trovärdiga. Så länge personen ifråga inte har en enda källa att hänvisa till i sin artikel, utan bara kastar ur sig en massa okontrollerbara påståenden, så finns det ingen trovärdighet i detta.

Jag är mitt i en utbildning till farmaceut. Det betyder att jag har fått en hel del grundläggande kunskaper om hur kroppen och dess celler fungerar. De betyder INTE att jag är fullkomligt hjärntvättad och går på allt vad läkemedelsbolagen påstår. Men det innebär att jag har fått en viss träning i att vara källkritisk.
Den artikel du senast länkade till kändes mest som ett korståg mot vaccin, där skribenten rycker och drar i alla tänkbara trådar för att hitta "bevis" mot att vaccin är farligt och onödigt. Men skribenten har glömt att redovisa sina källor. Att skriva att "Dr NN har sett fem med svåra biverkningar" bevisar ingenting om man inte kan hänvisa till källan där man hittat detta påstående.
Där finns också ett antal rent felaktiga slutsatser.

Sen ska man komma ihåg att det finns grupper av människor som tycker att vaccin är djävulens påfund och något fullkomligt livsfarligt. Att dessa skriver artiklar liknande den du länkat till är inte ett dugg förvånande, men det har inte heller något med vetenskap att göra utan snarare någon form av (religiös?) fanatism. Ta bara den s.k studien där man påstod att det fanns samband mellan MPR-vaccin och autism - den studien har visat sig bygga på förfalskade och felaktiga laboratorieresultat, publiceringen är indragen och läkaren som utförde studien har fått sin läkarlegitimation indragen (källa - längst ner på sidan). Det finns inga som helst påvisade samband...

Det är svårt att hitta BRA material för och emot för när man söker hittar man många felaktiga källor mm.
Men jag ska samla ihop det jag hittat och läsa i lugn och ro. Det roliga är att alla i dotterns klass är vaccinerade och det redan förra veckan, mindre än en vecka efter de samlat ihop förfrågan.
Vadan denna brådska liksom.
Jag har ju ett tag på mig att ångra det, de som tagit kan ju inte ångra.
Jag trodde de skämtade när jag hörde att de skulle vaccineras redan i femte klass.
Anledningen till att jag tvekar just precis nu är att dottern snart ska ha sin årliga influensaspruta med och med tanke på att vaccin påfrestar kroppen så vill jag inte vaccinera för nära, det räckte den gången de vaccinerade mot MPR en extra gång utan att informera att det var den veckan och hon hade precis fått pandemrix. Tur nog gick det bra.

När tycker du man ska börja? Det är 3 sprutor enligt 1177.se, så marginal är bra att ha om man vill avvakta eller vid andra omständigheter. :
" Vi kan ge de olika doserna inom de tidsintervall som angivits. Andra dosen ges 1 till 3 månader efter första. Tredje dosen kan ges 3 till 12 månader efter andra."

Om jag låter henne få den första nu kommer influensavaccinet hamna mellan de två första sprutorna, vilket inte känns ok. Inte med autoimmuna sjukdomar i släkten och där hon redan har problem. Ska som sagt till barnmottagningen snart och kan diskutera hennes reumatiska besvär kombinerat med alla sprutor.

Ja att det blev lite dumt för dig förstår jag men förstår inte vad som var förvånande att de börjar i femte klass?

För att det hade räckt i sjätte klass... Jag vet att sexdebuten sker tidigt för många men ändå...

Jag är ju en sån som läser mycket innan jag fattar beslut.
Dottern har fått alla andra vaccin och även svininfluensa, men just gardasilen är jag tveksam till.

Min dotter tog heller inte vaccinet. Hon tog första sprutan. När dom senare tog den andra så var det så många i skolan som blev sjuka så hon tog den inte.

knapp

Har inte läst hela diskussionen men som alltid blir det i den här typen av diskussioner en fråga om källkritik. Gjorde därför en snabb sökning på universitets databas över avhandlingar skrivna på ämnet och hittade bland annat denna studie på japanska kvinnor.

För den som vill söka och solla själv finns samtliga resultat här. Eller för den som föredrar: PubMed

För den som vill gräva ner sig riktigt ordentligt ;)

Senast ändrad:

Jag är ju en sån som läser mycket innan jag fattar beslut.
Dottern har fått alla andra vaccin och även svininfluensa, men just gardasilen är jag tveksam till.

Klarar du av att rösta i allmänna val?

Läser du allt som SRM, Svenskarnas Parti och Nationaldemokraterna skriver?

Gnuggar du Proletären och jämför med vad trotskisterna tycker?

Om svaret på det är ja, och du dessutom funderar över vad plymothbröderna tycker om att flickor och pojkar äter i samma matsal. Då är det rimligt att du funderar över vaccin.

Välkommen till flashback, konspirationer.

Senast ändrad:

Haha jag är inte konspirationsteoretiker, min tvekan till vaccination har inget att göra med vinst till läkemedelsföretagen eller regeringens kontrollbehov.
Att jag däremot vill vara påläst innan jag glatt sprutar in saker i min och dotterns kropp, det är en annan sak.

Jag antar att du i så fall läser gott som ont innan du använder vissa läkemedel? Är extra kritisk till dem, allt som allt? Eftersom du lärt dig vara kritisk menar jag? Eller är det bara gentemot källorna?
Det jag försöker få ut är om du läste på om både gott och ont innan du valde att vacciner din dotter? Jag antar att du hittade godkände fakta som var emot vaccinet i så fall (men ändå tyckte det goda vägde för) och då kan du vara snäll och dela de fakta med mig?

Ajdå, det glömde jag helt bort :( Det är lite olika, vissa studier kräver inloggning, andra inte. Jag loggas in automatiskt så märker aldrig av skillnaden. Sorry!

Det är ingen fara, men lite synd då det säkert är intressant läsning. Vad är det för sida? Tänkte om man skaffar inlogg, om det är värt det annars med liksom ;)

Kommer till PubMeds söksida, vet inte riktigt vad jag ska söka på för att komma rätt.
Om du vill (kan och får) så får du gärna skicka studien till mig på pm, om du inte vill, kan eller får lägga ut den här. Det vore väldigt intressant att läsa!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka