Gardasil vaccinera eller ej??

Sv: Gardasil vaccinera eller ej??

Sen ska man komma ihåg att det finns grupper av människor som tycker att vaccin är djävulens påfund och något fullkomligt livsfarligt. Att dessa skriver artiklar liknande den du länkat till är inte ett dugg förvånande, men det har inte heller något med vetenskap att göra utan snarare någon form av (religiös?) fanatism. Ta bara den s.k studien där man påstod att det fanns samband mellan MPR-vaccin och autism - den studien har visat sig bygga på förfalskade och felaktiga laboratorieresultat, publiceringen är indragen och läkaren som utförde studien har fått sin läkarlegitimation indragen (källa - längst ner på sidan). Det finns inga som helst påvisade samband...

Det är så rackarns otäckt att dessa fanatiker om och om igen både publiceras och delas i sociala medier. Lika otäckt är det att anti-vaccinationsfanatikerna i Järna får skattepengar till sin klinik, där föräldrar uppmanas låta bli vaccin!!

Klarar du av att rösta i allmänna val?

Läser du allt som SRM, Svenskarnas Parti och Nationaldemokraterna skriver?

Gnuggar du Proletären och jämför med vad trotskisterna tycker?

Om svaret på det är ja, och du dessutom funderar över vad plymothbröderna tycker om att flickor och pojkar äter i samma matsal. Då är det rimligt att du funderar över vaccin.

Välkommen till flashback, konspirationer.

:love: :love:

Lika otäckt är det med de som sväljer allt med hull och hår, enligt min mening.

Hitta bättre själv då? Jag kanske ska be om ursäkt för att jag yttrade mig, för att jag är kritisk till något jag inte anser vara säkert nog för att min dotter ska få det? För att jag tycker att folk ska tänka ett steg längre innan de fattar beslut om ifall de vill tex vaccinera sina barn, inte bara köpa läkarnas "det är asbra"-argument?
Inget jag hittar duger i vilket fall, så jag lär inte leta mer. Inte åt er. Och ni lär ju knappast försöka hitta bättre själva heller, så ja.

(Ja, jag är på kasst humör idag och låter det antagligen gå ut här, så jag vet att jag är grinig och inga kommentarer om det behövs.)

du får vara precis hur kritisk du vill! :D
det enda vi vill är att du ska hänvisa till trovärdiga källor när du försöker övertyga andra om din ståndpunkt.

Det finns så oerhört mycket forskning som visar hur kroppen fungerar. Allt utgår ifrån vad som händer i våra celler. Forskning som bedrivs på ett vetenskapligt sätt har många krav på sig, bland annat att det ska finnas tillräckligt stort underlag (t.ex försökspersoner) för att dra en slutsats och att resultatet ska kunna återskapas av andra forskare som gör på liknande sätt. De forskningsrön som publiceras är såna som har granskats och opponerats av många andra forskare. (det är bland annat såna publikationer som går att hitta på PubMed - som jag tror man måste läsa någon form av utbildning med medicinsk anknytning för att få tillgång till) just för att resultaten ska vara så sanna och trovärdiga som möjligt. Och skulle du kunna läsa det som finns där så krävs ofta en ganska djup förkunskap för att begripa vad det svamlas om.
När det då dyker upp en källa som sett ett litet antal (mindre än 10) personer reagera på något och drar stora slutsatser utifrån det, då kan jag inte längre anse det vara trovärdigt - underlaget är för litet, slutsatsen kan vara helt felaktig men ingen annan har granskat den. Ingen annan kan veta om det ens är sant (se den falska MPR-studien, som sagt)

Det finns för- och nackdelar med allt man stoppar i kroppen. Såväl vatten som syre är giftigt i för stor mängd... Man måste väga fördelar mot nackdelar. När man gör studier av läkemedel innan de släpps (oavsett om det är vaccin, huvudvärkstabletter eller laxermedel) så görs omfattande tester där dess effekt, samt för- och nackdelar bedöms. Testerna i Sverige görs av läkemedelsverket, som är ett statligt oberoende verk.
MÅÅÅNGA är de läkemedel som får kalla handen och aldrig når marknaden. De läkemedel som bedöms ha betydligt fler fördelar än nackdelar släpps på marknaden.

Du får, som sagt, ha vilken uppfattning du vill och vara hur kritisk du vill. Men i min ögon känns det som att du underkänner hela forskningsvärlden och alla kontrollorgan. Jag undrar då lite vad du själv har för utbildning eftersom du tycker dig veta bättre än våra forskare?

Det viktiga, tycker jag, är att man fattar ett beslut om vaccinering/inte vaccinering baserat från korrekta faktauppgifter från trovärdiga källor.

Du är bra på att hitta kritiska artiklar som skrivits av människor som generellt är starkt kritiska mot vaccin - denna är en tant som påstår sig ha botat sin cancer med alternativa metoder.

/.../ Jag vidhåller att OM man ska fatta ett väl underbyggt beslut om vaccinering eller inte, så ska detta vila på fakta och inte på några populistiska kritikers dåligt underbyggda artiklar på nätet.
Kom igen när du kan hitta en seriöst utförd studie som refereras av en mer objektiv person, DÅ ska jag börja fundera på att tro på det som skrivs.

Agree.

Lika otäckt är det med de som sväljer allt med hull och hår, enligt min mening.

Hitta bättre själv då? Jag kanske ska be om ursäkt för att jag yttrade mig, för att jag är kritisk till något jag inte anser vara säkert nog för att min dotter ska få det? För att jag tycker att folk ska tänka ett steg längre innan de fattar beslut om ifall de vill tex vaccinera sina barn, inte bara köpa läkarnas "det är asbra"-argument?
Inget jag hittar duger i vilket fall, så jag lär inte leta mer. Inte åt er. Och ni lär ju knappast försöka hitta bättre själva heller, så ja.

(Ja, jag är på kasst humör idag och låter det antagligen gå ut här, så jag vet att jag är grinig och inga kommentarer om det behövs.)

Min fetning.
Men hör du du. Hur argumenterar du egentligen?
Du tycker det är otäckt med människor som sväljer argument med hull och hår,när de du argumenterar emot stödjer sig på stora studier och du själv länkar till en privatpersons BLOGG? Du ser inte dubbelmoralen i det hela..?

Vad läkare anser är förhoppningsvis generellt mer värt än vad 1 styck underlig bloggfanatiker anser, då vi faktiskt är utbildade och drillade i källkritik, immunologi, onkologi mm. Finns massa kassa okunniga läkare men som grupp är de klart mer insatta än bloggande konspiration-svensson, om jag får gissa.

Håller med om att man bör väga för och nackdelar dock. Alltid!

Du tycker att de andra i tråden inte letar länkar själva, när det faktiskt redan presenterats flera?

Dessutom. Om du ska debattera och misstro så ha iaf underbyggda argument. När du inrte ens vet skillnaden på läkemedelsverket och läkemedelsföretagen så känns det som att du borde läsa på. No offense men känner man så starkt för något, varför inte försöka bli lite kunnig, på riktigt? Ingen koll på det här med HPV, verar inte förstå hur cervixcancer uppstår, eller ens ha koll på hur många som faktiskt dör i skiten varje år. En av de absolt värsta cancerformerna för kvinnor i landet. Och om cellproven hade skyddat oss hade det inte sett ut så, för cellproven har funnits länge.
Dessutom upptäcker cellproven bara ATT det börjar gå åt helvete, sen ska man behandlas, förhoppningsvis räcker det med ett litet ingrepp men kan leda till större (lika med infertilitet..) eller tyvärr döden.
Alla som drabbas är inte heller 45 år gamla (och HPV skaffar man sig ofta långt tidigare..)

Jag vet själv för jag hör till dem som gått på cellprov som jag ska men nu ändå tvingats till operation. Jag önskar ingen det lidandet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka