Gardasil vaccinera eller ej??

Sv: Gardasil vaccinera eller ej??

Men riktigt så ser det ju inte ut idag. Hade det varit vanligt hade ju inte könssjukdomarna spridits som fan hela tiden.

Jag känner typ fem personer som är duktiga att använda kondom. Vi andrar skickar lyckliga "Yaaaaay! Har inte klamydia!!! :D :D :D"-SMS till varandra varannan månad.

Kanske inte idag, men dagens 10-åringar kan ju göra bättre ifrån sig när de sätter igång eller hur? Det är väl det vi bör sikta på iaf.

Du känner fem personer som är duktiga på att använda kondom. Du och jag har olika umgänge. Bland mina kompisar har det varit självklart att använda kondom. Trots att vi knullar runt på fyllan (inte jag längre).

Jag tror att mina vänner är rätt representativa för folk i åldern 18-30. Hur gammal du är vet jag inte men det förvånar mig ju inte jättemycket att folk som är äldre är bättre på att skydda sig.

Jag hoppas verkligen att dagens 10-åringar är bättre än oss, men jag tänker inte sätta några pengar på det.

Jag tror att mina vänner är rätt representativa för folk i åldern 18-30. Hur gammal du är vet jag inte men det förvånar mig ju inte jättemycket att folk som är äldre är bättre på att skydda sig.

Jag är 30 så vi tillhör samma generation.

Jag hoppas verkligen att dagens 10-åringar är bättre än oss, men jag tänker inte sätta några pengar på det.
Nä verkligen inte, särskilt som jag hör hur snacket går bland tjejerna i 16-18 års åldern just nu...

Oj, jaha, jag trodde att du var typ tio år äldre än jag. Men då har vi väl väldigt olika bekantskapskretsar bara :)

Jag ska läsa in mig mer på vacciner, men eftersom hon redan haft ledproblem som barn så vill man ju ändå tänka fler än en gång innan varje vaccinering, hon tillhör ju dessutom den åldersgruppen som vaccinerats en extra gång mot MPR pga fel i vaccinationsplanen.

Det viktiga, tycker jag, är att man fattar ett beslut om vaccinering/inte vaccinering baserat från korrekta faktauppgifter från trovärdiga källor.

Jo, jag får söka och sortera ;) plus att jag ska ringa min bm och se vad hon tycker.

du kan ju även diskutera med läkare som har koll på de reumatiska sjukdomarna i er släkt, så du får den biten också.

KL

Knapplånar lite. Min gynekolog funderade lite i banorna runt narkolepsin som dök upp i samband med svininfluensa-hysterin/vaccinationerna. Själv vägrade jag vaccinera mig mot det (har ju ändå varit gift med ett i 20 år.... Jaja, skämt).

Frågan är ju om biverkningarna kan bli värre än själva skyddet. Tokvaccinerar vi mot en sak så drabbas vi av något annat i stället. Dottern vägrade detta och jag kan faktiskt inte säga om det är rätt eller fel. Vi kommer aldrig att kunna vaccinera mot allt. Och vad är alternativet??

KL

Knapplånar lite. Min gynekolog funderade lite i banorna runt narkolepsin som dök upp i samband med svininfluensa-hysterin/vaccinationerna. Själv vägrade jag vaccinera mig mot det (har ju ändå varit gift med ett i 20 år.... Jaja, skämt).
Om jag inte minns fel så var det något bär-ämne eller tillsats i svininfluensavaccinet som orsakade narkolepsin, inte vaccinsubstansen i sig. Upphandlingen av det vaccinet gick snabbt för att man ville börja massvaccinera direkt, det var därför det lämnades utrymme för misstag.
Gardasil är i ett helt annat läge och redan använt i ganska många år, så där lär man inte behöva vara orolig på samma sätt.

du kan ju även diskutera med läkare som har koll på de reumatiska sjukdomarna i er släkt, så du får den biten också.

Tyvärr har vi ingen fast läkare som jag litar på som vet, den ende som visste har slutat. Men barnet har tid hos barnmottagningen snart så då kan jag fråga då.

Jag är en sådan som tror mycket på uppfostran. Hur man låter sin dotter växa upp att bli osv, om man pratar om vikten av kondom osv tex.

P-piller är ju inte sådär jätteoptimalt heller, tycker jag. Vare sig för personen som äter dem eller naturen, men det är min tanke. Kanske kan man få dottern att förstå vikten av kondom då?
Fast iofs så är det ju det där med pojkarna också... :meh:

Har som sagt vaccinerat mig för många år sedan, har ännu ej blivit rekommenderad påfyllnad.

Jag tycker dock att kalla fakta inte duger som källa, fine om det hade varit svt men inte när det är ett vinstdrivande bolag.

Som sagt, de vet inte om man behöver påfyllnad än. De vet alltså inte hur länge skyddet gäller.

Har du sett avsnittet? Jag antar att intervjuerna med de personer som är med inte är bra heller då?

Men tänk efter nu.
Vaccinet skyddar mot 4 stammar av HPV som man vet kan orsaka livmoderhalscancer.
Det betyder ju faktiskt indirekt att man vaccinerar mot just dessa cancerformer, eftersom man inte får dessa virus. Jag skulle inte kalla det för felaktig marknadsföring, möjligen inte helt idealiskt formulerad.

Nej de vet inte än om man har livslångt skydd efter vaccinet eller om man behöver fylla på. Men jag kan nog garantera att de inte bara har släppt vaccinet vind för våg utan att följa upp det, jag är ganska säker på att de kollar antikroppar hos de försökspersoner som fick vaccinet långt innan det godkändes, för att i god tid kunna förutsäga när det blir dags att fylla på med mer vaccin - OM det kommer behövas.

Sen måste du komma ihåg en sak - det är smittan som orsakar cancern som vaccinet skyddar mot. Själva cancern bryter ut långt senare.
Riskgrupp tillhör man om man är sexuellt aktiv utan att använda kondom som skyddar mot smittöverföring.

Man vaccinerar alltså mot några av de hpv-virus som KAN ge cancer. Inte "ger cancer".

Och återigen - de vet inte om det behövs fyllas på och därmed vet de ju faktiskt inte vad den långsiktiga effekten är även vad gäller biverkningar, eller hur? För så långt har de inte kommit. De "försökspersoner" som användes är inte tillräckligt gamla för att ha visat det och gör inte det att de som vaccineras nu också är lite av försökspersoner? För man vet fortfarande inte?
Om det visar sig om 20 år på försökspersonerna att det har långvariga biverkningar så har ju redan x antal fått vaccinet.

I en av länkarna jag hade med i början står tex biverkningarna med från djurtesterna på hanråttor, men inte från honråttorna. Varför? Är det inte så att resultatet från hondjuren är mer intressanta då det är "hondjur" man ska använda det på?

Då kan man ju lika gärna smittas av ett av de virus som vaccinet inte skyddar mot också egentligen, eller hur?

http://newsvoice.se/2013/06/28/hpv-vaccinet-gardasil-ar-ett-forraderi-mot-allmanhetens-fortroende/

"Genetiskt modifierad mat är inte tillåten i Europa såvida det inte tydligt redogörs för i innehållsförteckningen. Anledningen är att flertal forskningsstudier över längre tid har visat nya hälsorisker, framförallt cancer är relaterad till sådan kost.
Genetiskt modifierade vacciner såsom Gardasil borde självklart också ha prövats för hälsorisker."

"Enligt uppgifter från läkemedelsbolaget Mercks egna informationssida innehåller Gardasil “ polysorbate 80.” En cancerframkallande substans som också kan åstadkomma hormonella förändringar.
Ytterligare ingredienser är sodium borate, också kallat borax. En substans som har förbjudits som konserveringsmedel i många länder pga. av sin giftighet. Borax används nämligen också som råttgift. Sodium borate har många användningsområden uppenbarligen, för det förekommer även i tvättmedel, kosmetika, och andra kemiska produkter. Medlet uppträder antagligen i Gardasil såsom konserveringsmedel men frågan är om vi vill att unga flickor verkligen ska få i sig denna typ av substanser?"

Det står även att testgruppen man använde sig av inkluderade kvinnor i åldern 16-26 år. E vet alltså inte hur det påverkar flickor i 11-årsåldern.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka