Gardasil vaccinera eller ej??

Sv: Gardasil vaccinera eller ej??

Ameo: på de broschyrer jag sett som delas ut står det att man kan vaccinera sig mot livmoderhalscancer med gardasil. Vilket ju faktiskt inte stämmer. Det säger tom dr D Harper på kalla fakta som jag hänvisade till, stt det är frlaktig marknadsföring.
All info jag fått höra är att man vaccineras mot livmoderhalscancer och kondylom. Från tex ungdomsmottagningen.

På kalla fakta verkar det som att det Kanske skyddar mot 60-70% av cancersorterna.
De verkar ju dessutom inte ens veta om det skyddar till man hamnar i riskgruppen (om 30-40 år). Men man kanske är ordinerad påfyllnad inom x antal år? Jag vet inte hur det funkar.

Har som sagt vaccinerat mig för många år sedan, har ännu ej blivit rekommenderad påfyllnad.

Jag tycker dock att kalla fakta inte duger som källa, fine om det hade varit svt men inte när det är ett vinstdrivande bolag.

Ameo: på de broschyrer jag sett som delas ut står det att man kan vaccinera sig mot livmoderhalscancer med gardasil. Vilket ju faktiskt inte stämmer. Det säger tom dr D Harper på kalla fakta som jag hänvisade till, stt det är frlaktig marknadsföring.
All info jag fått höra är att man vaccineras mot livmoderhalscancer och kondylom. Från tex ungdomsmottagningen.

På kalla fakta verkar det som att det Kanske skyddar mot 60-70% av cancersorterna.
De verkar ju dessutom inte ens veta om det skyddar till man hamnar i riskgruppen (om 30-40 år). Men man kanske är ordinerad påfyllnad inom x antal år? Jag vet inte hur det funkar.
Men tänk efter nu.
Vaccinet skyddar mot 4 stammar av HPV som man vet kan orsaka livmoderhalscancer.
Det betyder ju faktiskt indirekt att man vaccinerar mot just dessa cancerformer, eftersom man inte får dessa virus. Jag skulle inte kalla det för felaktig marknadsföring, möjligen inte helt idealiskt formulerad.

Nej de vet inte än om man har livslångt skydd efter vaccinet eller om man behöver fylla på. Men jag kan nog garantera att de inte bara har släppt vaccinet vind för våg utan att följa upp det, jag är ganska säker på att de kollar antikroppar hos de försökspersoner som fick vaccinet långt innan det godkändes, för att i god tid kunna förutsäga när det blir dags att fylla på med mer vaccin - OM det kommer behövas.

Sen måste du komma ihåg en sak - det är smittan som orsakar cancern som vaccinet skyddar mot. Själva cancern bryter ut långt senare.
Riskgrupp tillhör man om man är sexuellt aktiv utan att använda kondom som skyddar mot smittöverföring.

Min yngsta går i 6-an nu, och vi blev erbjudna gardasil förra året. Vi valde att avstå. Dels för att vi är rädda för biverkningar, både kända och ännu okända, det är ju så nytt. Ett annat skäl är att det helt enkelt känns onödigt. Även efter vaccinering måste hon använda kondom när det blir dags för sexdebut, både för att skydda sig mot HPV och för att skydda sig från en massa annat . Även efter vaccinering är det viktigt med cellprovskontrollerna för att upptäcka cellförändringar i tid.
Så vad är då vitsen? Så tänkte vi.

Och du tror på att hon kommer använda kondom tills hon möter the one and only som hon skafffar barrn med?
Denna mannen har också använt kondom hela sitt liv såklart, så ingen risk för din lilla flicka att få någon sjukdom:)

"Det är ju så nytt"- funnits iallafall 6 år.

Och du tror på att hon kommer använda kondom tills hon möter the one and only som hon skafffar barrn med?

Det finns ingen anledning att vara uppkäftig.
Det spelar ingen roll vad jag tror. Den dagen hon har oskyddat sex tar hon en oerhörd risk även om hon är vaccinerad. Hon är bara en liten, liten aning mer skyddad med vaccin än utan. Därför tycker inte jag att det är meningsfullt att vaccinera.

Nej, men att hon kommer använda kondom är dumt att tro tyvärr, det tänket har nästan "försvunnit" bland de unga.
Jag kan inte säga varför, men om du frågar en ung i dag så är det snarare förvånande om man har använt kondom med en ny.

Så jag anser att "kondom finns" är tyvärr inte bra argument till att inte vaccinera. Men jag hoppas detta kommer ändras, eftersom det inte är bra på några plan.

För det första så kan kondylom faktiskt smitta även med kondom eftersom vårtorna kan sitta högre upp än vad som täcks av kondom (plus att olyckor givetvis kan hända). För det andra är jag rätt säker på att hon någon gång i sitt liv kommer att ha sex utan kondom (ex när det är dags att skaffa barn). Sen kan jag tycka att lite skydd är bra mycket bättre än inget skydd, men det är ju jag det...

Sen tänker jag att för det andra finns det faktiskt lättillgängliga test och bot/broms.
Det är inget jag har hört talas om till detta viruset.

Denna mannen har också använt kondom hela sitt liv såklart, så ingen risk för din lilla flicka att få någon sjukdom:)

Varför skulle det vara så osannolikt? Varken jag eller min nuvarande man hade haft sex utan kondom innan vi träffades och då var iaf jag rätt duktig på att sexa runt innan. Så himla unika var vi inte heller, det gällde för de flesta av våra kompisar.

Men riktigt så ser det ju inte ut idag. Hade det varit vanligt hade ju inte könssjukdomarna spridits som fan hela tiden.

Jag känner typ fem personer som är duktiga att använda kondom. Vi andrar skickar lyckliga "Yaaaaay! Har inte klamydia!!! :D :D :D"-SMS till varandra varannan månad.

Jag tror mycket är pga att det är för lätt att få tag på p-piller. Men har inte direkt lust att vara utan det heller:p

Och för att fokuset är helt galet, tjejen ska skydda sig men alla tänker bara på att skyddet bara gäller mot graviditeter. Vad jag har att skylla på vet jag inte, som singel beställde jag hem så många klamydia-testa-själv-test att jag förväntade mig att en dag få en lapp tillsammans med testet där det stod "Kära XX, om du ska fortsätta slampa runt - använd kondom. Vänligen, världen" men det gjorde det aldrig faktiskt.

Nej, jag har gjort samma saker. Och har haft klamydia (från en toastol;))
Tror också att det beror på att hjärnan inte är helt utvecklad. Men intressant att man har varit så korkad.

:D

Jag gjorde det dock som 25-26 åring. Är inte helt säker på att jag kan skylla på hjärnan då :o

Nej, men att hon kommer använda kondom är dumt att tro tyvärr, det tänket har nästan "försvunnit" bland de unga.
Jag upprepar min undran:
Var har jag skrivit att jag tror det??

Jag blir dock lite nyfiken på vilka undersökningar du baserar dina fakta på? Det vore intressant att läsa den/de undersökningar som ligger till grund för ditt uttalande. Jag förstår ju att du inte grundar det bara på de unga som finns runt dig i ditt liv, för det säger ju inte så mycket.

Här kan man läsa lite om smittspridning om man vill :)

Finns massor om du googlar 'könssjukdomar bland unga', 'smittspridning könssjukdomar' eller typ 'oskyddat sex unga'

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka