Gardasil vaccinera eller ej??

Sv: Gardasil vaccinera eller ej??

Jag är ju en sån som läser mycket innan jag fattar beslut.
Dottern har fått alla andra vaccin och även svininfluensa, men just gardasilen är jag tveksam till.

Det är jag också och det jag läser gör att jag skulle välja att vaccinera.
Hellre lite biverkningar vid vaccinering än livmoderhalscancer. Kan jag förebygga gör jag det.

Delvis kl*
Det finns mycket att läsa för den som söker, men jag antar att information som att det förbjudits i flera länder, att listan med biverkningar är sjukt lång osv inte är så intressant. Har för tillfället inte tid att söka mer själv, men får väl lov att återkomma.

Däremot köper jag inte allt för att läkemedelsverket tycker att det är okej (se på vaccinet mot svininfluensa mm). Man ska inte glömma att läkemedelsverket är intresserade av vinst. Sånt de inte kan tjäna pengar på är inte intressant att satsa på, även om det gör människor friska.
Eller ja, överlag så tjänar man ju inte på friska människor heller, så....

Är dessutom inte alltid lätt att få tag i en läkarstudie när läkarna i huvudsak lyssnar på läkemedelsverket som i sin tur inte alltid verkar öppna med alla biverkningar.

Men å andra sidan är många "där uppe" emot sen avnavling också, trots vetenskapliga bevis på att sen avnavling bara har fördelar. Men återigen, man vinner inte på friska människor, och läkemedelsverk/ "de där uppe" och vårdpersonal har ju alltid rätt, även när bevisen pekar på annat.
(Nämner inte detta för att komma ifrån vaccineringsfrågan, men det är dessvärre fakta).

Självklart vill Läkemedelsverken tjäna pengar. De vill läkarna som motsätter sig vaccinationer också...

Att man vill tjäna pengar betyder inte per automatik att man är korrupt.

Jag har redan kopierat in listan från Fass på biverkningar så den behöver inte sökas på :)

Dessutom är det skillnad på läkemedelsverket och läkemedelsföretagen;) Läkemedelsverket är en myndighet, de tjänar sällan pengar faktiskt.
Läkemedelsverket har med alla biverkningar som rapporteras in till dem, men ibland får man skilja på biverkning och på "skulle hänt ändå"
(ännu ett exempel från mitt liv: Sonen fick en pungkula stor som ett hus efter vaccinering, visade sig vara vattenbrock som kom pga febern och extra varmt i blöjan, trodde vi hade lyckats få en biverkning som inte existerade:p)

Sen avnavling är vad de rekommenderar på majoriteten av alla sjukhus idag pga dess effekter, också att innan barnet "avnavlas" ska ligga på mammas mage direkt
(t.ex. min son fick HLR lite snabbt sen direkt upp på min mage innan avnavling sen låg han på brösten och puppa lite innan hans pappa tog honom och jag duscha och de vägde och mätte)

Jag som äter mediciner av olika slag tycker biverkningslistan är kort.
Allt som händer strax efter vaccining och även viss mån efter skall betraktad som möjlig biverkan men först när man gjort ordentlig studier så som tex Danmark gjorde med MPR, som en del påstod gav autistiska barn, då vet man om det är biverkan eller om där är andra omständigheter.
Att vara steril, att få spontan abort osv är normala saker som förekom långt innan vaccinet därför måste man jämföra vaccinerade med icke vaccinerade för att se om där är en ökning hos det som har vaccinerat sig mot de som inte har. Helst stor undersökning som Danmarks där en halv miljon barn ingick för då är sannolikheten mycket stor att svaret blir korrekt.

Självklart vill läkemedelsföretag tjäna pengar.
Hur skall de annars finansiera nästa projekt?
Alternativet skulle vara statligt driva läkemedelsföretag.
Det tar i snitt 10 år att utveckla medicin och det är många människor inblandade och många avancerade apparater mm. Det är dyrt att plocka fram mediciner/vacciner. Så utan att tjäna pengar kan läkemedelsbolagen inte existera och vi fått nöja oss med det som finns och vara glada att det alls finns.

Jag har ju blivit rätt överraskad att de ska ha redan i femte klass så jag var lite irriterad över att få infon i torsdags och beslut skulle lämnas i fredags

Däremot köper jag inte allt för att läkemedelsverket tycker att det är okej (se på vaccinet mot svininfluensa mm). Man ska inte glömma att läkemedelsverket är intresserade av vinst. Sånt de inte kan tjäna pengar på är inte intressant att satsa på, även om det gör människor friska.
Två saker - Läkemedelsverket tjänar inga pengar, det är en statlig myndighet (vilket även nämnts av någon annan)
Läkemedelsverket ansvarar för tillsyn av medicintekniska produkter och kosmetika samt godkänner och kontrollerar läkemedel och naturläkemedel för att patienter och hälso- och sjukvård ska ha tillgång till säkra och effektiva produkter som används ändamålsenligt.

Sen angående svininfluensavaccinet så är det sant att det blev lite för bråttom att få fram det, så där blev det någon miss. Registerstudie visar att man får 4 extra fall av narkolepsi/100.000 vaccinerade jämfört med ovaccinerade.
Det var också ett antal människor som blev oerhört svårt sjuka av svininfluensan, frågan är hur många så svårt sjuka man lyckades förhindra genom vaccinationerna. Det är oerhört tråkigt för dem som drabbas av biverkningar och kunde man förutsäga detta hade det ju varit bra. Men man måste också se den andra sidan av myntet och se det i förhållande till populationer.

Gardacil har högst troligt gått igenom åratal av tester innan det har godkänts, precis som man gör med alla andra läkemedel. Man får nog anse det vara ganska beprövat även i verkligheten numera.

Jag har ju blivit rätt överraskad att de ska ha redan i femte klass så jag var lite irriterad över att få infon i torsdags och beslut skulle lämnas i fredags
DET kan jag håla med om, att det är alldeles för kort tid mellan info och beslut.

Dottern är vaccinerad och det innan det var gratis. Hon har dock mediciner så hon kommer upp i högkostnadsskydd ändå så i princip kostade det oss inget.
70% av dagens fall av livmoderhalscancer hade kunnat förhindras om vaccinet redan fanns då och dessa hade blivit vaccinerade.

Får din dotter detta i ung ålder (inte vanligt med förekommer innan 25 år och första kollen) och kanske blir tvungen att operera bort livmoden kommer hon inte kunna få barn. Förutom alla andra problem när livmoden måste plockas bort. Framfall förekommer för livmoden finns inte kvar och håller saker på plats. Plockas allt bort kommer hon in i klimateriet ung.

Är hon inte allergisk mot det som finns i vaccinet (oftast beståndsdelen som skall reta upp immunförsvaret) så är risken för att dö obefintlig och dessa symtom kommer inom någon kvart redan så är ni kvar så finns läkemedel för att häva den allergiska reaktionen.

Annars är det bara vanliga symtom som kommer när man retar upp immunförsvaret precis som när virus gör det. Detta är för att den del av virus som förs in är för svagt och kommer inte öka så den i sig sätter igång immunsystemet utan man måste ha en komponent som retar kroppens immunförsvar så antikroppar bildas. Immunsystemet känner av den del av viruset som finns och behandlar det som andra virus men eftersom viruset i sig inte är levande och ofta inte ens helt så kommer den inte göra åverkan på kroppen. Man bara lurar kroppen att tro så.

Har ni autoimmun sjukdom i släkten?
Då skulle jag tänka över varje vaccinering. Sedan kan den autoimmuna sjukdomen triggas igång av influensa också så man går inte säker för det. Mer att man kanske skjuter upp när det bryter ut i så fall.

Man måste ändå tycka att det är skillnad mellan denna och svininfluensan för det förstnämnda hade man egentligen inte så mycket tid = mer osäkert.
Gardasil har ändå använts i många år nu. Flera på Buke ha vaccinerat sina barn och de har inte haft problem efteråt mer än max de vanliga biverkningarna direkt efter vaccinering.

Det är för kort tid för man kan behöva tänka efter och höra med andra om deras erfarenhet först.
Minst en vecka före eller hellre två.

Man kan kolla på tv4 play på kalla fakta från den 21 april (del 6 och 7) om gardacil.
Man får ju göra som man vill, givetvis, men jag kommer ändå att tacka nej när min dotter blir så gammal, om de inte ändrat vaccinet till det bättre.

Angående sen avnavling så är det tyvärr inte så att sjukhusens syn på sen avnavling är särskilt sen. Här hos mig tillämpar de sen avnavling, dvs att de väntar 2-3 minuter innan de klipper om man har tur. Man kan även få en som klipper direkt ändå eller någon som klampar tidigare, dvs stryper blodtillförseln till bebis även om man inte klipper av navelsträngen.
För en del kan det ta runt 45 minuter innan navelsträngen pulserat klart och bebis fått sitt blod och då är ju inte 2-3 minuter så mycket..

Av det de säger på kalla fakta (bla Diana Harper som hade hand om gardasil, en annan proffessor osv) så skyddar inte gardasil mot livmoderhalscancer utan mot HPV virus som kan ge förstadie till cancer. Och de nämner också att risken för att få cancer den vägen är liten då man upptäcker det snart med testerna man gör för att upptäcka cellförändringar. Och att man inte vet om vilka biverkningar vaccinet ger i längden. Samt att man vanligast får livmoderhalscancer i 40-50 års åldern, så frågan är varför man har så bråttom?

Av det de säger på kalla fakta (bla Diana Harper som hade hand om gardasil, en annan proffessor osv) så skyddar inte gardasil mot livmoderhalscancer utan mot HPV virus som kan ge förstadie till cancer.
Det är väl ingen nyhet direkt, att det är HPV-viruset man vaccinerar mot. Och en biverkan på det vaccinet är att det också förhindrar cancer på livmoderhalsen...
Och de nämner också att risken för att få cancer den vägen är liten då man upptäcker det snart med testerna man gör för att upptäcka cellförändringar.
Allt upptäcks inte vid cellprovagningarna, en vän till mig som gjort alla rekommenderade kontroller, visade sig ha en ganska stor tumör på livmoderhalsen ändå. Och har det väl blivit en cancer finns alltid risk att det sprider sig till andra vävnader i kroppen (via blod, lymfa etc).
Bättre att ligga steget före än att jaga cancerceller i efterhand...
Samt att man vanligast får livmoderhalscancer i 40-50 års åldern, så frågan är varför man har så bråttom?
För att man vill att flickorna ska vara vaccinerade och ha ett fullgott skydd mot HPV innan de blir sexuellt aktiva och riskerar att smittas.

Vi har autoimmun sjukdom i form av ledgångsreumatism, farmor, en farbror och jag är drabbad vad jag vet.
Så därför är jag lite velig här, när det gäller svininfluensa valde jag att vaccinera pga astma hos mig och dottern.
Även säsongsinfluensa vaccinerar jag oss emot.
Men där hade jag lite tid att fundera och rådgöra med läkare och astmassk.

Fast jag tycker att det är fel att de säger att man vaccineras mot livmoderhalscancer när så inte är fallet. Och all reklam om det får det att verka som om man får fullgott skydd vilket verkligen inte stämmer! Proffessorn säger att man KANSKE får ett 70 % skydd (de vet inte ens vilket skydd det ger) och samtidigt har de som sagt ingen aning om den långsiktiga effekten. De verkar inte ens veta om/ när man behöver fylla på vaccinet - dr D Harper säger att det inte är säkert att vaccinet sitter i till 40-50 års åldern då riskerna är störst.

Kanske är det bättre att återigen tala för säkert sex, att tex kondom även skyddar mot HPV viruset?

Som de sa så är risken att få cancer "den vägen" som gardasil skyddar mot väldigt liten. Och gardasil skyddar mot 4 "strängar" och det finns 18 olika. Dvs att man är oskyddad mot 14 "strängar"/ olika hpv/cancer iallafall.
På 1177 sa de att gardasil skyddar mot kondylom som kan leda till cancer, men det är återigen ingenting de vet något om, om det leder till cancer.

Fast grejen är att det är främst två av de 18 virusen (16 o 18) som anses orsaka 70% av cervixcancerfallen. Och då har man tagit med två till för säkerhets skull.

Jag vet inte vem som har sagt till dig att man vaccineras mot livmoderhalscancer, för mig har det alltid varit fullständigt klart att man vaccinerar mot HPV och kondylom och att man som följd av detta får ett skydd mot cancern också.

Vi läser på samma program du och jag, kanske därför vi har lite mera kunskaper än vanligt ;)

Sonic: Det är väldigt illa att de skulle ha beslut så snabbt, du kan inte be om att få svara senare alternativt ta det själv genom vården?

Jag skulle tro att det dröjer innan dottern tänker ha sex så jag antar att jag kan ändra mig sen.
Men ja, det finns en förälder till med åsikter tyvärr

Jag hoppas du ändrar dig, då det inte är så illa. Men ta dig ordentlig med tid och läs och var källkritisk åt båda hållen.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 575
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar