Sv: Fullblod

Jag vill gärna inflika att jag själv har ett 5-årigt fullblod...när jag fick hem honom för några månader sedan så for han i luften direkt när jag satte mig på honom och blåste upp sig och hade sig. Jag insåg ganska snabbt att han var ganska känslig när det gällde sadelns passform (plus att han såklart testade lite). Tidigare ägaren hade ridit med en helt fel passande sadel MED inklämd padd under och hästen var såklart inte alls nöjd. Jag märkte detta redan vid provridningen att hästen gick och spände och bockade lite. Efter att ha varit och provat ut en sadel som satt perfekt så är det nu full harmoni mellan oss. Det var jättetrist till en början att inte få rida sin nya häst men vi byggde upp ett fantastiskt förtroende genom markarbete (tömkörning, longering, löshoppning, bus och lek). Genom tömkörningen så fick jag också en häst som lyssnade jättebra och han testade mig aldrig igen när jag väl satt på ryggen.

Oj vad långt det blev....men mitt tips är alltså - kolla upp sadeln och vänta hellre tills du har rätt sadel :-)

Lycka till ! Fullblod är underbara:bump:

Vi ska till hööks den 29 september på föreläsning om just sadelpassning. Föreläsaren heter Peter Winslow. och då är det även 10% på sadlar. så ska kolla på en sadel då. jag var där för några dagar sen och hitta en sadel som dom sa va väldigt bra.

Allroundsadel Thorowgood T4 - Hög manke

Allroundmodell speciellt designad för att passa den breda, högmankade svenska och danska halvblodshästen. Bossorna lyfter upp sadeln från ryggrad och manke samtidigt som de är anpassade för den breda kroppen och de stora bogarna. Cutback ger extra mankfrihet.
Levereras med koppjärn stl: Vid.

Det enda med den sadeln är att det står att den är speciellt designad för att passa den breda, högmankade svenska och danska halvblodshästen..
min häst har en hög manke. men är ju inte bred.

du måste ju prova sadeln på hästen för att se om den passar.
jag har svårt att se att den sadeln passar en typisk fullblodshäst, de är ofta lite överbyggda bak, och då passar inte griffin.

jo det är ju klart jag ska prova den.
Vet någon vilken sadel som passar bäst på fullblod? :) Några tips?

du kan inte hitta en "typisk" sadel som passar bäst bara för att den är fullblod, de ser olika ut och har därmed olika sadlar. Ofta passar inte kilbossor på dem i och med att de är smalare över ryggarna, men även detta varierar. Och som sagt, ofta är de lite överbyggda, samtidigt som de har höga mankar och kan bli raka i ryggen under arbete, även om ryggen ser lite svängd ut när hästen står stilla i vila.
du måste ta hjälp av en sadelmakare som kan komma och prova ut sadlarna på hästen, och se dig rida i dom.

Som tidigare talare sagt...det finns ingen universal lösning för just fullblod. Mitt förra hade bomvidd 30 och min nuvarande har minst 32, helt beroende på märke på sadeln, storlekarna kan ju variera.
Mitt tips är att investera pengarna i en sadelutprovare, för det är superviktigt att man ser hur sadeln ligger när man sitter på hästen. Kan se jättebra ut från marken men helt annorlunda med ryttare på. När det gäller en unghäst (ja såklart ALLA hästar) är det ju ju extremt viktigt att hästen blir rätt belastad. Ryggproblem är jobbiga och har lååååång rehabilitering.

tack så mkt. :) Hur mkt koster en bomlös sadel?

Kontakta en redig sadelinpassare, Är man inte så kunnig så bör man inte testa sadlar hit och dit tycker jag, hellre att du lägger ut någon hundralapp för att få hjälp än att allt brister i slutändan. :)
Men en bomlös sadel är ett riktigt bra alternativ, tänk bara på att du bör inte hoppa i en bomlös så ha gärna en bomsadel också, och att genom en bomlös känner hästen allt du gör, mista lilla rörelse. Så i början innan din häst är invand kan h*n reagera rätt mycket, speciellt om du inte har så bra balans.

Jag förstår inte riktigt ditt problem med din häst, mer än att du inte litar på henne, så utmana inte ödet.
Longera hästen en stund först innan du sitter upp och håll dig ett tag på ridplan och ta hjälp av en kunnig tränare/instruktör, eller helt enkelt någon du känner att du litar på i hästsammanhang.

Lycka till !!

Jag blir orolig när hon började andas konstigt. typ ansträngde sig för att få luft. Då ingen annan häst har beteet sig så så är det klart att jag blir orolig och tror att det är fel sadelgjord eller fel på sadeln, och att hon sen studsa till känns som om hon försökte tala om något för mig. för det var inget busigt hopp. inge test eller något. men jag är ny på unghästar så jag oroar mig antagligen i onödan. men just därför jag skriver här. för att få tips. men alla bara kommenterar att jag inte skulle köpt henne och blablabl. så typiskt på buke...

Och du, strunta i alla som säger att du inte borde ha köpt hästen. Även om du känner dig osäker så finns det alltid hjälp att få. Fullblod är som någon skrev som en Ferrari, de är rätt känsliga, krävande och pigga. Men också väldigt smarta. När man vinner deras förtroende, vilket du KOMMER att göra, så kommer ni ha en fantastisk relation. Jag håller tummarna !

jag tycker att du ska som dom säger skritta med en snäll häst ca 15 min och ha kul annars tar hon snart över och du kan inte rida . har hon gått på banan eller ? i såfall kan hon ha det skuttet från när man hoppar upp och sen iväg .

rid ut ta på dig och rid en stund rid i en hage om du får känns kanske bättre då och ha nån som tittar på er .
;)

ja en galoppsadel passar bäst en sådan man har på träning. men det är väl inget du kan låna av nån direkt.

kolla med en sadelutprovare om sadlen ligger rätt innan du tar en pad. samt kolla ut en riktigt välpassande sadel. du och hästen ska förhoppningsvis ha den i x altan år. och kommer att lönaa sig mer i det långa loppet än en massa ev ryggbesvär.

hade pad på mitt fulllblod innan (altid haft) men fick reda på att sadlen var på gränsen för liten utan pad. hon sa då till mig att inte skulle ha paden samt ha koll på om hon får mer muskler i ryggen(inte troligt då hon var mycket musklad vid tillfället).

Finns väl ingen anledning att stressa med att rida?
Gå promenader. Longera, tömkör. Löshoppa. Lek med hästen lös i ridhus om du har tillgång till ridhus. Umgås med hästen i stallet och i hagen.
Så gjorde jag med min senaste häst, och det har varit guld värt! Vi har lärt känna varandra jättebra.

Min häst var 5,5 år när jag köpte henne. Inskrittad för "länge sen" men inte arbetad senaste tiden. Jag satt upp på henne efter ett par månader första gången, ville att hon skulle hinna landa och att vi skulle lära känna varandra.

Nu rider vi ut ensam och med sällskap i alla gångarter. Hoppas små skutt i skogen. Rider lite "dressyr". Arbetar från marken. Tricktränar. Mm.
Har haft henne 1 år nu.

Det har gått bra. alla säger att det kommer komma små skutt och blablabla men hon har inte gjort ett enda skutt med mig eller någon annan, hon är den säkraste hästen i stallet. den som inte är rädd när man rider ut. bara går förbi läskiga saker medans dom andra hästarna står och skakar av rädsla. ( nejdå. men nästan) hon är underbar att rida och jag hadde rätt. det var sadeln som satt fel, det var därför hon gjorde det där skuttet.

Nu kan jag rida ut själv och göra vad jag vill med henne, har vart i ridhuset med henne och hon var lugn. min tränare sa att det såg ut som om hon aldrig har vart utanför ett ridhus. hon var bara rädd för speglarna. men det faörsvan fort.

Jag har inte läst igenom alla svar men en bit på väg iallafall...
Som många säger så är det troligen en pigg och känslig häst och att vänta ännu längre med att rida gör det inte lättare den dagen du faktiskt ska upp.
Det kommer bli en hel del skutt och bus kan jag tänka mig men om det är som du säger -att du inte är rädd för henne, så är det bara att strunta i skuttandet och rida på framåt så kommer det släppa. Om det nu inte är så att sadeln klämmer eller så, men det är ju svårt att avgöra de första gångerna du ska rida om hon hoppar av pigghet eller obehag (eller ja, det är svårt för oss som inte ser hästen IRL så att säga). Men om hon fortsätter att hoppa och bete sig underligt så kan man ju ana att det behövs en mer passande sadel.

Men ett råd för första ridturen då; På med sadeln, ta ut henne och longera henne en stund innan du ska hoppa upp. Så kan hon får skutta ur sig det värsta och ridturen blir förhoppningsvis något lungare och behagligare för båda om hon inte är superladdad och spänd innan du hoppar upp.
Och att hon lät konstigt, det tror jag inte att du behöver lägga så mycket vikt vid. Det har hänt mig att hästarna låtit på olika sätt när de är skitpigga eller vid andra olika tillfällen. :p
Lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 277
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama