Sv: Fullblod
Vi ska till hööks den 29 september på föreläsning om just sadelpassning. Föreläsaren heter Peter Winslow. och då är det även 10% på sadlar. så ska kolla på en sadel då. jag var där för några dagar sen och hitta en sadel som dom sa va väldigt bra.
Allroundsadel Thorowgood T4 - Hög manke
Allroundmodell speciellt designad för att passa den breda, högmankade svenska och danska halvblodshästen. Bossorna lyfter upp sadeln från ryggrad och manke samtidigt som de är anpassade för den breda kroppen och de stora bogarna. Cutback ger extra mankfrihet.
Levereras med koppjärn stl: Vid.
Jag vill gärna inflika att jag själv har ett 5-årigt fullblod...när jag fick hem honom för några månader sedan så for han i luften direkt när jag satte mig på honom och blåste upp sig och hade sig. Jag insåg ganska snabbt att han var ganska känslig när det gällde sadelns passform (plus att han såklart testade lite). Tidigare ägaren hade ridit med en helt fel passande sadel MED inklämd padd under och hästen var såklart inte alls nöjd. Jag märkte detta redan vid provridningen att hästen gick och spände och bockade lite. Efter att ha varit och provat ut en sadel som satt perfekt så är det nu full harmoni mellan oss. Det var jättetrist till en början att inte få rida sin nya häst men vi byggde upp ett fantastiskt förtroende genom markarbete (tömkörning, longering, löshoppning, bus och lek). Genom tömkörningen så fick jag också en häst som lyssnade jättebra och han testade mig aldrig igen när jag väl satt på ryggen.
Oj vad långt det blev....men mitt tips är alltså - kolla upp sadeln och vänta hellre tills du har rätt sadel :-)
Lycka till ! Fullblod är underbara
Vi ska till hööks den 29 september på föreläsning om just sadelpassning. Föreläsaren heter Peter Winslow. och då är det även 10% på sadlar. så ska kolla på en sadel då. jag var där för några dagar sen och hitta en sadel som dom sa va väldigt bra.
Allroundsadel Thorowgood T4 - Hög manke
Allroundmodell speciellt designad för att passa den breda, högmankade svenska och danska halvblodshästen. Bossorna lyfter upp sadeln från ryggrad och manke samtidigt som de är anpassade för den breda kroppen och de stora bogarna. Cutback ger extra mankfrihet.
Levereras med koppjärn stl: Vid.