Sv: Fullblod
Hej, jag skulle se till så att hästen vande sig vid det nya stallet och sedan efter ngn dag börja testa rida lite.
Fast först skulle jag göra markövningar och se till så att hästen ser dig som sin vän och ledare.
Lek lite med hästen och vinn dens förtroende vet jag
Om hästen "skuttar" då du ska rida(jag har varit med om samma sak då jag hade en foderhäst), så kan du försöka att bli av med överskottsenergin som hästen har eftersom den inte rört på sig så mkt kanske, och det är ju ett fullblod.
Kanske kan du släppa hästen lös tillsammans(eller själv) i en stor hage och låta den springa av sig ordentligt innan du rider, och då skulle jag inte tro att den kommer att skutta (om den inte har ont ngnstans), eller longera hästen presis innan du ska sitta upp och se till så att den lyssnar på dig och så att den kan springa av sig.Det (båda exempelna) gjorde jag och det fungerade för mig
Om det nu inte skulle fungera så försök att inte bli rädd om hästen skuttar lite utan försök att sitta kvar och var bestämd med att den inte ska"larva runt" utan lyssna på dig (med "bestämd" menar jag absolut inte att man ska slå hästen eller ngt utan säg exempelvis "Nej!" och fortsätt att gå framåt.)
Om det skulle vara så att sadeln inte passar och du inte vet det, så testa att rida lite barbacka och om det hjälper så betyder det antagligen att det var sadeln som var problemet.
Hoppas att detta hjälper, lycka till!