Sv: Fullblod

Ingen sadel "passar de flesta hästarna", särskilt inte en bananlåda från Höök.

Jag kan ju lova att den sadeln passar riktigt bra! min häst sitter den fint på och har gjort de på närtan alla våra. har den även på våran halvblodskorsning

Jag får åka tillett ställe där dom säljer begagnade sadlar och kolla om dom finns där så ska jag ta hem och pröva en (:

Kolla upp sadeln och kolla att hästen inte har ont. Låter inte bra att hon börjat sparka bakut vid uppsittning.

En jobbarkompis till min pappa köpte en häst som efter ett tag gjorde samma sak vid uppsittning. Visade sig att den var halt på alla fyra, inget dem hade kunnat se utan veterinär :( Så kolla upp för säkerhets skull så du inte får en ovälkommen överraskning..

Du kan ju inte veta om sadeln passar bra om du inte sett den på hästen :p
Finns ju ingen sadel som passar "alla" hästar..

Padd är bra att ha under om man har hoppsadel. Det sa en sadelmakare till mig.
Han sa att det borde vara lag med padd när man ska hoppa för att hästen kan få skador i ryggen lättare utan.

Man ska även använda det när man rider ut också enligt han.

Det är sant att man kan ha padd under på en hoppsadel och då ska sadeln vara utprovad med just den padden. Det innebär naturligtvis att padden måste användas till den sadeln även vid annan ridning som t ex uteritt för annars kommer sadeln vara för vid.

de värsta jag vet är sånna människor som dig!!! att du ens har mage att skriva så här, du bör läsa hela tråden innan du skriver något. som om du litar på en häst du precis har köpt? eller du kanske inte har köpt en okänd häst tidigare!!!
sen så de där med att fullblod ska vara heta och galna, som du antagligen menar med att hon köpte just ETT FULLBLOD! jag kan säga att många fullblod är mkt mkt bättre än ett halvblod eller någon annan nu så kallad "FIN RAS"! jag har haft flera halvblod och har varit fan så mkt mer galen än ett fullblod..... Alla är osäker på en ny häst, ÄVEN DU

Ta det lugnt nu va!

Hon hade inte läst hela tråden så det var ju ett missförstånd bara ;)

Jag kan ju lova att den sadeln passar riktigt bra! min häst sitter den fint på och har gjort de på närtan alla våra. har den även på våran halvblodskorsning

På min häst passade den inte, det skulle vara normal bom på den, men den var alldeles för smal ;)

Köpte min Wintec Bates med utbytbara koppjärn, sitter just nu normalt järn i & den sitter som en smäck!
Hööks är det inga fel på, men en hel del av sadlarna är slarvgjorda...
Olika stora bossor, halvtaskiga storlekar & dom blir snabbt utnötta ;)

Jag rekomenderar Wintecs sadlar, dom är luftstoppade & formar sig efter hästens rygg, du kan ändra storlek på dem & sen är dom grymt sköna :d

Sen är dom inte så "plånboksfarliga" om du köper begagnat ;)
Brukar ligga på runt 3000:- begagnade :D

På min häst passade den inte, det skulle vara normal bom på den, men den var alldeles för smal ;)

Köpte min Wintec Bates med utbytbara koppjärn, sitter just nu normalt järn i & den sitter som en smäck!
Hööks är det inga fel på, men en hel del av sadlarna är slarvgjorda...
Olika stora bossor, halvtaskiga storlekar & dom blir snabbt utnötta ;)

Jag rekomenderar Wintecs sadlar, dom är luftstoppade & formar sig efter hästens rygg, du kan ändra storlek på dem & sen är dom grymt sköna :d

Sen är dom inte så "plånboksfarliga" om du köper begagnat ;)
Brukar ligga på runt 3000:- begagnade :D

nej men du har ju ett varmblod de är rätt så olika hästar. och jag vet vilka sadlar som du har haft eftersom att jag känner dig..

men dina sadlar skulle aldrig passa på wonkan,
och jag gav bara ett förslag som passar mina hästar utmärkt och andra som vi har haft igenom åren, och så är ju varmblod och fullblod olikt byggda.. inget illa menat med varmblod..

jag sa bara att min sadel har passat NÄSTAN alla våra hästar och den är skön.. :D

Du kan ju inte veta om sadeln passar bra om du inte sett den på hästen :p
Finns ju ingen sadel som passar "alla" hästar..

men om du har läst tråden så satt den tidigare sadeln dåligt och eftersom hästen får muskler så kan ju det bli så att sadeln inte passar längre,
men de finns sadlar för alla hästar någon måste passa, men jag gav ett förslag om en sadel som har passat på våra hästar utan problem :D

och så är ju varmblod och fullblod olikt byggda

Fullblod och fullblod är också olika byggda. Jag har haft 4 fullblod och de gick med 3 olika sadlar, alltså bara två st var tillräckligt lika för att kunna ha samma sadel, och då fick den ena ha en tjock fårskinnspadd under eftersom ha var mycket tunnade byggt än den andra. Det går inte att säga "denna sadeln passar nog" bara för att hästen är av en viss ras.

Fullblod och fullblod är också olika byggda. Jag har haft 4 fullblod och de gick med 3 olika sadlar, alltså bara två st var tillräckligt lika för att kunna ha samma sadel, och då fick den ena ha en tjock fårskinnspadd under eftersom ha var mycket tunnade byggt än den andra. Det går inte att säga "denna sadeln passar nog" bara för att hästen är av en viss ras.

klart alla hästar är olikt byggda men jag sa min erfarenhet av den sadeln som jag har och den har passat på de flesta av våra hästar :D

nej men du har ju ett varmblod de är rätt så olika hästar. och jag vet vilka sadlar som du har haft eftersom att jag känner dig..

och jag gav bara ett förslag som passar mina hästar utmärkt och andra som vi har haft igenom åren, och så är ju varmblod och fullblod olikt byggda.. inget illa menat med varmblod..

jag sa bara att min sadel har passat NÄSTAN alla våra hästar och den är skön.. :D

Du har ju inge aning om dom passar på Wonkan ;)
Du har inte provat dom!

Fullblod är varmblod, så du vet ;) sen går det inte att dömma ryggarna efter raserna... jag skulle tex kunna ha en nordis som måste ha smal bom på sin sadel... alla ryggar är olika ;)

Sen har du ingen aning om vad jag har ägt för sadlar, och ännu mindre har du testat dem ;)

Jag har kanske haft 3olika sadlar när jag känt dig... totalt har jag väl haft runt 15olika sadlar Pessoa,Prestige,Bates,Lewa osv

okej, ja du får hoppas på att det är betfor.
om det är sadeln så har jag ett tips på en super bra sadel :P

min syster har haft massa fullblod och nu har jag ju min womkan, vi har haft samma sadel på alla hästarna och den har alltid funkat

claridge house trevor
hoppsadel :D

wonkan har en sån sadel. dom är super sköna och passar de flesta hästarna :)

Sadeln ligger ju i framvikt=för bred :P

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama