Sv: Fullblod

Tack! :)

Han är dock inte min men jag är medryttare och rider 3 dagar i veckan och så får jag göra i princip vad jag vill så det blir nästan som en egen häst :)

Ska försöka ta lite mer bilder senare i veckan när det är ljust :)

Jaha okej :D
Jag ska också försöka ta mer bilder när det är ljust. Nu har man ju lov så blir lite lättare nu (:

Öka inte läsa alla, vill bara fråga:
Värför i all friden tog du hem en häst som du inte lita på, och av allt
ETT FULL BLOD!!!!
Az

de värsta jag vet är sånna människor som dig!!! att du ens har mage att skriva så här, du bör läsa hela tråden innan du skriver något. som om du litar på en häst du precis har köpt? eller du kanske inte har köpt en okänd häst tidigare!!!
sen så de där med att fullblod ska vara heta och galna, som du antagligen menar med att hon köpte just ETT FULLBLOD! jag kan säga att många fullblod är mkt mkt bättre än ett halvblod eller någon annan nu så kallad "FIN RAS"! jag har haft flera halvblod och har varit fan så mkt mer galen än ett fullblod..... Alla är osäker på en ny häst, ÄVEN DU

Jag har bestämt att efter nyår ska jag ta tag i ridningen och träningen mer. ut och tråna varje vecka och sånt. jag får ta ut från sparkontot om så behövs. vill att det ska hända något nu liksom! :P

Det känns även som min häst inte får några mer muskler alls. xD hon är svår att få musklad. fast iof så rider vi ju inte varje dag.
och om vi rider så är det mörkt ute. men igår galopera vi på en äng i mörkret och gud vad det gick :D Så det får bli lite oftare :D fast då ska det vara ljust ;)

okej de låter som en bra ide :D
förstår dig,

jag rider inte heller varje dag men han står max 2 dagar i veckan,
men du ska se att musklerna kommer med tiden :)
det är så underbart att galoppera på åkrar tycker jag

Alla är osäker på en ny häst, ÄVEN DU

Det där var väl lite väl kategoriskt, eller? Varför tror du att alla skulle vara osäkra för att en häst är ny? En häst är en häst och som sådan är den betingad med vissa beteenden. Har man kunskap och insikt om det så finns det oftast ingen större anledning att vara osäker när det gäller de flesta hästar. Finns givetvis undantag för det gör det alltid.

Jag har t ex aldrig varit osäker tillsammans med min nya häst, som jag bara har haft i 5 månader, även om han har testat en del och är ganska lättskrämd när vi rider ut. Det händer emellanåt att han tvärvänder och vill springa hem om nåt läskigt dyker upp lite plötsligt....och dyker det inte upp nåt så kan han ju alltid själv hitta på nåt, den lilla fulingen :D.

Näe, jag tror inte att alla alltid är osäkra men det är nog ganska många som inte riktigt har förstått hur hästar fungerar och därför blir det problem.

Det där var väl lite väl kategoriskt, eller? Varför tror du att alla skulle vara osäkra för att en häst är ny? En häst är en häst och som sådan är den betingad med vissa beteenden. Har man kunskap och insikt om det så finns det oftast ingen större anledning att vara osäker när det gäller de flesta hästar. Finns givetvis undantag för det gör det alltid.

Jag har t ex aldrig varit osäker tillsammans med min nya häst, som jag bara har haft i 5 månader, även om han har testat en del och är ganska lättskrämd när vi rider ut. Det händer emellanåt att han tvärvänder och vill springa hem om nåt läskigt dyker upp lite plötsligt....och dyker det inte upp nåt så kan han ju alltid själv hitta på nåt, den lilla fulingen :D.

Näe, jag tror inte att alla alltid är osäkra men det är nog ganska många som inte riktigt har förstått hur hästar fungerar och därför blir det problem.

men de kan ju även bero på hur länge man har ridit eller?

min häst har jag inte varit osäker på men jag har ridit hela mitt liv också.. men de finns dom gångerna när man inte litar på hästen!!

men man ska ju inte kräva så himmla mkt från hästen i början man ska först lära känna varandra..

okej de låter som en bra ide :D
förstår dig,

jag rider inte heller varje dag men han står max 2 dagar i veckan,
men du ska se att musklerna kommer med tiden :)
det är så underbart att galoppera på åkrar tycker jag

Ja nu känner jag att det kommer gå framåt i ridningen. fick även ett presentkort av mamma där det stod att jag hadde tre gratis lektioner hon min tränare ^^, hehe då blev jag glad(A)

men de kan ju även bero på hur länge man har ridit eller?

min häst har jag inte varit osäker på men jag har ridit hela mitt liv också.. men de finns dom gångerna när man inte litar på hästen!!

men man ska ju inte kräva så himmla mkt från hästen i början man ska först lära känna varandra..

Att man är osäker kan bero på många olika saker för det handlar naturligtvis om vilka erfarenheter man har med sig sedan tidigare så där är vi helt överens. Det jag reagerade på var det du skrev om att alla är osäker på en ny häst. Det är ju inte sant och det bekräftar du även själv eftersom du säger att du inte har varit osäker på din egen häst.

Att man är osäker kan bero på många olika saker för det handlar naturligtvis om vilka erfarenheter man har med sig sedan tidigare så där är vi helt överens. Det jag reagerade på var det du skrev om att alla är osäker på en ny häst. Det är ju inte sant och det bekräftar du även själv eftersom du säger att du inte har varit osäker på din egen häst.

när man hoppar upp på en ny häst som, man aldrig har träffat så är de väll klart att man kan bli osäker eller?
min häst fanns det ingen anledning att va osäker på, då jag vet hur ett fullblod fungerar.. visst jag skrev lite fel ALLA kanske inte är osäkra men till en stor del så är folk de i början. och jag tkr att dom har all rätt att va de!!!

Ja nu känner jag att det kommer gå framåt i ridningen. fick även ett presentkort av mamma där det stod att jag hadde tre gratis lektioner hon min tränare ^^, hehe då blev jag glad(A)

Å vad roligt :D snäll mamma du har :) själv får jag betala alla mina träningar :/ men då står hon för foder och sånt :D

lycka till med träningen nu :)

Hehe hon kan va snäll ibland (A) haha (:
Men får se hur det går med träningen nu för tror att hon har fått muskler nu så sadeln börjar trycka på ryggen :/ för hon börjar sparka bakut och sånt när sitta upp. fast kan ju även bero på att hon är pigg för jag har börjat gett henne betfor (A) så jag hoppas mer på betforn än sadeln, vill inte köpa en ny igen hahah, men har slutat med att ge henne det nu så får vi se (:

okej, ja du får hoppas på att det är betfor.
om det är sadeln så har jag ett tips på en super bra sadel :P

min syster har haft massa fullblod och nu har jag ju min womkan, vi har haft samma sadel på alla hästarna och den har alltid funkat

claridge house trevor
hoppsadel :D

wonkan har en sån sadel. dom är super sköna och passar de flesta hästarna :)

Padd är bra att ha under om man har hoppsadel. Det sa en sadelmakare till mig.
Han sa att det borde vara lag med padd när man ska hoppa för att hästen kan få skador i ryggen lättare utan.

Man ska även använda det när man rider ut också enligt han.

Hm, kankse man ska kolla närmare på (: är en sån sadel dyr? ;o (:

ny kostar den 5.499:-
men jag har en kompis som köpte den för 2.500:- på hastnet, eller lättare sagt hon bytte den mot sin gamla skruttiga sadel som inte va värd mer än 1000:- :P
så begagnade kostar dom inte så mkt (stavning)

Senast ändrad av en moderator:

dels för att han inte hade så mkt muskler på ryggen och för att han har en extremt känslig rygg!

och som soff91 sa så ska man ha det under en hoppsadel, de kan du fråga sadelmakaren :D:D

Om ni inte litar på varanadra så kommer det inte fungera i ridningen heller. När jag får hem nya hästar så markarbetar jag dom endast i ca 2 månader för att bygga upp ett förtroende mellan mig och hästen. Litar ni inte på varandra från marken så kommer ni knappast lita på varandra när du sitter på ryggen. Så jag tycker att du ska tömköra mycket och visa att du är snäll och rättvis pyssla mycket och mys. Ha inte brottom men ridningen. Den kommer när ni känner varandra.
Jag har gjort så med 3 hästar och nu kan jag rida dom hur som helst och dom litar fullständigt på mig, och jag litar på dom till 200%

Tänk lika som om du skulle ha en oinriden häst! Fullblod är oftast mycket känsligare än vad andra hästar är, beror mycket på deras förflutna!

Hoppas det löser sig för er..

Om ni inte litar på varanadra så kommer det inte fungera i ridningen heller. När jag får hem nya hästar så markarbetar jag dom endast i ca 2 månader för att bygga upp ett förtroende mellan mig och hästen. Litar ni inte på varandra från marken så kommer ni knappast lita på varandra när du sitter på ryggen. Så jag tycker att du ska tömköra mycket och visa att du är snäll och rättvis pyssla mycket och mys. Ha inte brottom men ridningen. Den kommer när ni känner varandra.
Jag har gjort så med 3 hästar och nu kan jag rida dom hur som helst och dom litar fullständigt på mig, och jag litar på dom till 200%

Tänk lika som om du skulle ha en oinriden häst! Fullblod är oftast mycket känsligare än vad andra hästar är, beror mycket på deras förflutna!

Hoppas det löser sig för er..

Jag rider på henne nu nästan varje dag. och det har gått väldigt bra. det berodde nog mycket på att jag inte red direkt utan jag löshoppa och longera och ut och gick med henne. men nu har jag fått nya problem, eller kankse samma som i början. hon börjar sparka bakut när jag ska sitta upp. det har hon aldrig gjort förut. bara första gången och då hadde jag en sadel som var över 20 år. så är rädd att det är sadeln igen. köpte nyss en ny :/

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama