Sv: Fullblod

I så fall kanske sadeln inte passar? Jag har ingen aning om hur duktig du är på att passa ut sadlar, men jag tycker personligen att det kan vara svårt att skilja de bra från de ganska bra så jag brukar alltid ha hjälp när jag provar ut en ny sadel.

Här finns helt klart en poäng.

Jag har en häst som är väldigt känslig för hur sadeln sitter så jag valde att ta hjälp av en duktig sadelmakare vid utprovningen av en ny. Kan säga att min häst visade tydligt vad han tyckte om de sadlar vi provade. Han studsade omkring rejält när han fick på en sadel som inte låg perfekt men när vi hittade den "rätta" sadeln så var studsigheten som bortblåst. Det här innebär att jag också låter sadelmakaren kontrollera sadeln något oftare än normalt för att vara säker på att den fortfarande är ok. Hellre förebygga än bota är mitt motto. Kanske TS har en häst som är som min?

Du har ett 5 -årigt fullblod i ny miljö som nu har stått ett par veckor, ... Your in for a ride.. ;-)

Det vill nog till att du inte bryr dig om diverse skutt för jag misstänker det blir mer av den varan.

Förstår att du är i en jobbig sits om du nu är rädd för hästen?

Att hästen gör ett skutt behöver nog inte bero på att det saknas pad till sadeln utan troligare är väl att den är pigg, nyiken, orolig eller bara ovan vid stället.
Jag tycker själv att det är lite jobbigt första ridturerna med ny häst då vi inte har paddock eller inhägnat område. Men vi brukar rida ut i sällskap första gångerna för att se hur det funkar, eller så får nån som är lite tuffare (min sambo) prova en gång så jag ser att inget konstigt händer.

Att bli rädd för att rida sin häst är jättetråkigt och tyvärr blir det bara värre om man inte tar tag i det. Att hästen tog ett skutt ser inte jag som nåt konstigt. Min skuttar till i skogen om en fågel kommer flaxande i buskarna och liknande men inget som stör mej då jag vet att hästen är lugn.

Om du nu ska behålla den så måste du nog ta tag i det antingen genom att låta någon som är tuffare testa att rida mer än bara en kort stund eller helt enkelt ta tag i det själv.
Ju längre hästen står ju piggare kanske den blir och ju räddare kommer du att bli.

Oki mitt tips blir så här....
Har genom åren gått igenom ungponny samt virriga hästar...
Ge det tid. Hon kommer testa dig som tusan i början, men det viktiga är att du litar på henne endå.. Ser hon att du är rädd kommer hon fortsätta (och hon är ju bara). Så lär henne av dumheterna och visa vem det är som bestämmer så komemr du få en superfin häst..!!
:banana:
Lycka till!

Håller med.

TS, du borde nog skaffa en kunnig hästmänniska som är van vid den typ av häst du skaffat och som kan hjälpa er att hitta fram till varandra.

Att ett fullblod "skuttar direkt" när det rids för första gången i ett nytt stall är ju inte direkt oväntat. Många fullblod är rent allmänt lite skuttiga av sig. Det är bara att försöka vara beredd och hänga på.

Du har ett 5 -årigt fullblod i ny miljö som nu har stått ett par veckor, ... Your in for a ride.. ;-)

Det vill nog till att du inte bryr dig om diverse skutt för jag misstänker det blir mer av den varan.

...sen kan ju vilken ras det än må vara skutta både hit och dit på en ny plats och med ny ryttare... Min isis skuttade runt i trädgårdar och rabatter första veckan och just ja, mellan tre bilar, alla köpta någongång under 2000-talet...
Det var en mycket svettig vecka...

Men varför köper man sig ett 5-årigt fullblod om man gör ett sådant osäkert intryck som du gör? Vi pratar fortfarande unghäst och är det något man inte har råd att var så är det just osäker. Titta på alla hästannonser får du se att ett mycket stort antal av dessa handlar om femåringar som gärna lånas ut eller säljes. Varför ? Jo det är i denna ålder de hittat sin egen balans och styrka och sätter sina ryttare på prov.

jag har aldrig sagt att jag är rädd för henne, jag har bara sagt att jag inte litar på henne.

och självklart fattar jag att det kommer bli mer än bara ett skutt från henne och att jag säkert kommer ramla av flera gånger. men det skuttet som hon gjorde va inget busit alls. hon lät konstigt när vi satte på henne sadeln, typ som om hon inte kunde andas, och ändå så satt den inte hårt åt sadelgjorden.
men det kan ju va något hon har kommit på att om hon låter så så tas sadeln av.

och stallägaren har fött upp 3 st hästar och ridit in dom så hon kan. och det är henne jag har lyssnat på, hon sa att jag skulle ta det lugnt och inte rida direkt. lära känna hästen och allt först. Och hon sa att jag skulle prova en ny sadelgjord med resår på båda sidor och en pad.

jag är inte rädd. jag är bara lite förvirrad.

:love:alltså fullblod är smarta hästar , så vänta inte med att rida längre . det är din häst och ingen annans så varför ska andra rida i början ? du provred ju hästen och köpte den då är allt ok . är den ung så klart den är pigg . är du rädd för den skulle du inte köpt den , dom tar över , hade fullblod som jag hade på banan innan , så jag vet vad jag pratar om . upp och rid eller sälj igen dom kan bli vilda om dom tar över . vill inte skrämma dig , visa vem som bestämmer ok . lycka till . men va inte rädd.

:love:alltså fullblod är smarta hästar , så vänta inte med att rida längre . det är din häst och ingen annans så varför ska andra rida i början ? du provred ju hästen och köpte den då är allt ok . är den ung så klart den är pigg . är du rädd för den skulle du inte köpt den , dom tar över , hade fullblod som jag hade på banan innan , så jag vet vad jag pratar om . upp och rid eller sälj igen dom kan bli vilda om dom tar över . vill inte skrämma dig , visa vem som bestämmer ok . lycka till . men va inte rädd.

Alltså hon är inte en häst som bestämmer över mig. hon lyssnar på mig bra vid skötsel bara att dom andra hästarna gnäggar och busar. och då kan hon bli lite galen. När jag är i paddocken är det bara mig hon lyssnar på och konsentrerar sig på mig.. när jag bygger upp hinder och hon får springa lite hur hon vill i paddocken så går hon efter som en hund. Det är bara när jag hoppa upp. men alla hästar testar ju en, men på olika sätt. hon kankse testar på de lite galnare sättet.

Jag brukar säga att halvblod är som volvo och fullblod som ferraris, stämmer ofta väldigt bra.

Fullblod är i regel otroligt klyftiga om man bara lyssnar på dom, hon känner att du är osäker och då blir hon osäker och försöker ta över då hon märker att du inte reder ut uppgiften som flock ledare.

Alla mina fullblod har varit känslig på saker som sadel och träns, det måste sitta bra, speciellt sadeln, om hon inte är så musklad nu i början så testa med en bomlös sadel så slipper du oroa dig för att den ligger fel, när hon är ordentligt musklad och i bra hull kan du byta till en vanlig sadel igen.
Mina ena tös är en riktig prinsessa på ärten som gnäller för minsta hårstrå som ligger fel under sadeln.

En annan bra sak att tänka på med xxor är att inte sitta och hålla i dom, rid framåt hela tiden, sitter man o tjuvhåller så blir det problem oftast. :)

Jag brukar säga att halvblod är som volvo och fullblod som ferraris, stämmer ofta väldigt bra.

Fullblod är i regel otroligt klyftiga om man bara lyssnar på dom, hon känner att du är osäker och då blir hon osäker och försöker ta över då hon märker att du inte reder ut uppgiften som flock ledare.

Alla mina fullblod har varit känslig på saker som sadel och träns, det måste sitta bra, speciellt sadeln, om hon inte är så musklad nu i början så testa med en bomlös sadel så slipper du oroa dig för att den ligger fel, när hon är ordentligt musklad och i bra hull kan du byta till en vanlig sadel igen.
Mina ena tös är en riktig prinsessa på ärten som gnäller för minsta hårstrå som ligger fel under sadeln.

En annan bra sak att tänka på med xxor är att inte sitta och hålla i dom, rid framåt hela tiden, sitter man o tjuvhåller så blir det problem oftast. :)

tack så mkt. :) Hur mkt koster en bomlös sadel?

Du är alltså rädd för att rida din nyköpta häst? Varför köpte du ett femårigt fullblod då? Jag skulle snarare bli förvånad om en sån häst betedde sig lungt i alla sitiuationer på ett nytt ställe dessutom. När man rider så unga hästar måste man ha ett visst mod och tålamod så att man vådar rida ut och utveckla hästen. Det blir bara värre om man inte gör något. Nu vet jag inte hur mkt. du kan om utbildning av hästar eller om du ridit många fullblod tidigare, men en grundregel är att man måste VÅGA annars kommer man faktiskt inge vart.

Jag har själv ibland blivit en riktig jäkla chicken, när jag hoppat med unghästar och ramlat av (visserliggen många år sedan nu). Men nu är jag mindre våghalsig än då och tänker en gång extra. Men jag hoppar nu (små puttehinder) under metern när hästen och jag är redo, hatar rädsla. Och hästen känner det ju på en gång. Speciellt unga krabbater.

Ett tag var jag dessutom rädd för att rida ut (!) pga. en ganska svår olycka på en ponny. Nu älskar jag uteritter, men efter olyckan började jag rida ut på ganska stabila hästar och successivt blev det längre turer.

Det jag vill säga med detta är att det är mänskligt att vara rädd, men då måste man anpassa sig. Så att man inte rider en häst som själv är jätterädd utan skulle behöva ha en säker och trygg ryttare.

//KD som känner sig trygg i sadeln (oavsätt häst) nu och även över en del hinder :D!

Jag är inte rädd för att rida på henne, jag vet att hon kommer vara pigg/busig och hålla på med allt en unghäst kan. det är bara det att jag inte vet om det är utrustningen som är fel, som gjorde just det skuttet som fick mig att fundera. det var inget bus i det hoppet det märktes att något satt fel. så nu är jag rädd att det är något som sitter fel och att hon ska skada sig av det.

jag hadde tänkt prova rida igen någon dag men det öser ner regn och det ska tydligen va så framöver också.. och då vi inte har något ridhus så kan jag inte rida..( Jag skulle självklart provat rida fast det regna men jag har nyss vart förkyld och vill inte bli det direkt igen.

och om jag hade vetat om hon har vart i ridhus någon gång så skulle jag dra till närmsta ridhus..

Men herregud, har hon inte varit i ett ridhus innan måste hon ju någongång komma till ett ridhus. Sluta med ursäkter och utred varför hästen bär sig åt som hon gör.

jo men det jag menar är att om hon aldrig har vart i ett ridhus så tycker inte jag att första gången ska va då jag rider henne första gången. om hon blir rädd för något kankse allt blir fel.

Ska ju börja rida för instruktör om några veckor och då blir det ridhuset.

varför köper man en häst som man behöver hjälp med direkt? samt hur kan man lägga ut en annons om medryttare innan man själv har ridit hästen? låter helt fel i mina öron. speciellt om när ursäkten e att man tror att det e fel på utrustningen.

jag säger som dom flesta andra: hon kommer bara bli piggare ju längre hon står.

Men rid utan sadel då! Finns inga ursäkter till att inte rida henne. Varför kan du inte rida ut då? Mkt. bättre än att gnata i ett ridhus tycker jag. Speciellt på så unga hästar.

Fattar faktiskt inte ditt problem. Ta ut en sadelutprovare och låna pengar till en bra sadel. Men ofta skyller man mkt. på utrustningen när det i själva verket är ryttaren som är problemet. Att säga att man inte har råd med passande utrustning och extra uppgifter då får man tänka över sin situation och om man öht ska ha en egen häst.

Sluta gnälla och upp med dig på hästryggen för sjutton ;)!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama